اخبار داغ

علل گسترش بیماری کرونا در استان ایلام؛

خطری که سلامت مردم را تهدید می کند/تبدیل مراکز تشخیص کرونا به مراکز شیوع کرونا

خطری که سلامت مردم را تهدید می کند/تبدیل مراکز تشخیص کرونا به مراکز شیوع کرونا
عدم رعایت مسائل بهداشتی و کمبود وسایل بهداشتی در مراکز تشخیص کرونا سبب گسترده تر شدن بیماری کرونا می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، شروع موج جدید کرونا ویروس چند روزی است در کشور قدرت گرفته و روزهای تیره و تاری را رقم زده است و هر سه دقیقه یا شاید کمتر،جان یک هموطن را می گیرد و کام ملت ما را به شکل ناگواری تلخ کرده است، تلخ تر از مرگ عزیزانمان نحوه خاکسپاری مظلومانه است که حتی نمی شود یک وداع که می تواند روح بازماندگان را تسلی ببخشد با آنها داشت که این موضوع سبب ضربه شدید روحی و روانی به هموطنان درگیر با این موضوع می شود و همچنین شاهد لحظات دردناکی در آرامستان های سراسر کشور هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

در همین رابطه استان ایلام نیز یکی از سیاه ترین استان های کشور به لحاظ گستردگی شیوع کرونا و آمار فوتی ها به شمار می رود و سرعت انتشار این ویروس منحوس به گونه ای است که جایی برای سهل انگاری هیچ فردی باقی نگذاشته است.

,

در این گزارش قصد نداریم در مورد عملکرد مسئولین و ستاد مبارزه با کرونای استان بپردازیم چون ظاهرا صحبت در این مورد به سان آب در هاون کوبیدن است و باتوجه به کارنامه و عملکرد قبلی آنها در قبال این موضوع هیچ ثمری جزء مکدر کردن خاطر همشهریان را ندارد؛ بنابراین قصد ما پرداختن به یکی دیگر از دلایل آمار بالای مبتلایان به کرونا در استانمان است.

,

همانطور که می دانیم راههای مختلفی جهت تشخیص بیماری کرونا وجود دارد و سی تی اسکن نیز به عنوان یکی از راههای سریع تشخیص کرونا به شمار می رود و در ایلام چند مرکز خصوصی و دولتی وجود دارد. از این رو هر یک از همشهریان مشکوک به کرونا بعد از مراجعه به پزشک برای اطمینان از وضعیت ابتلا به بیماری کرونا باید به این چند مرکز مراجعه کنند.

,

رفع معضل شیوع کرونا با یک سیستم نوبت دهی ساده

, رفع معضل شیوع کرونا با یک سیستم نوبت دهی ساده, رفع معضل شیوع کرونا با یک سیستم نوبت دهی ساده,

حال با توجه به هزینه بالای مراکز خصوصی بیشتر همشهریان مجبور هستند به سی تی اسکن بخش دولتی که هزینه آن به مراتب کمتر است مراجعه کنند که همین امر باعث افزایش ازدحام بیماران در آنجا می شود همچنین باید ساعات طولانی را در نوبت به سر ببرند.

,

در این بین چند سوال پیش می آید که آیا با توجه به وجود این بیماری که لحظه به لحظه از طریق تمامی رسانه هشدار هایی را مبنی بر پرهیز از مکانهای پر تردد می دهند، ازدحام جمعیت آن هم در محیط آلوده بیمارستان صحیح است؟ آیا مراکز، دستگاههای سی تی اسکن را ضد عفونی می کنند، اصلا فرصت انجام این مهم را دارند؟آیا مثل قبل برای هر بیمار از کاورهای بهداشتی و ملحفه یکبار مصرف استفاده می کنند؟

,

پس گستردگی شیوع کرونا را نباید فقط به بی تدبیری مسئولان بست داد و باید توجه داشت که عوامل دیگری نظیر عدم رعایت مسائل بهداشتی و کمبود وسایل بهداشتی در این مراکز بسیار مهم، سبب گسترده تر شدن بیماری کرونا می شود.

,

رفع این معضل به سادگی امکان پذیر است و نیازی به شق القمر مسئولین ندارد و با بکارگیری یک سیستم نوبت دهی ساده مانند تمامی بیمارستانها و کلینیک های خصوصی کشور و اعلام به همراه داشتن وسایل بهداشتی نظیر مواد ضدعفونی کننده، یک ملحفه یکبار مصرف جهت انجام آزمایش کمک شایانی به جلوگیری از ازدحام جمعیت، فوت وقت مراجعه کنندگان و انتشار ویروس کرونا می کند.

,

یکی از بیمارانی که به مرکز سی تی اسکن بیمارستان شهید مصطفی خمینی جهت تشخیص بیماری کرونا مراجعه کرده است به خبرنگار ما گفت:

,

 بنده چند سال قبل به خاطر بریده شدن انگشت پا با دستگاه سنگ فرز مورد جراحی قرار گرفتم که به خاطر سهل انگاری پزشک در تزریق به موقع آمپول ضد لختگی، لخته وارد ریه ام شد و چند ماه تحت مراقبت و درمان بودم و طی این مدت با علائم بیماری, داروها و آزمایشات مختلفی آشنا شدم و بارها سی تی اسکن انجام دادم و تجربه کاملی در این رابطه دارم و با پزشک های مختلفی نیز در ارتباط بودم.

,

من از زمان شروع کرونا، گاهی سرفه میکنم و سرفه هایم روز به روز بیشتر شده که این مدت واقعا سردرگم شدم که به خاطر بیماری کرونا است یا عوارض لختگی خون. به همین دلیل چند ماه قبل به بیمارستان شهید مصطفی خمینی جهت سی تی اسکن مراجعه کردم، کنار تخت یه سفره یک بار مصرف بود که مسئول آنجا گفت مقداری از سفره را روی تخت پهن کن و بعد از انجام اسکن سفره رو بردار و بنداز داخل سطل آشغال.

,

انجام سی تی اسکن ریه دارای چند مرحله می باشد، مرحله اول هنگام تنفس عادی اسکن انجام میشه و مرحله بعد نفس حبس میشه و اسکن دوباره انجام میشه و تمام این فرایندها حداقل حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول میکشه؛جواب اسکن هم فقط توسط متخصص و فوق تخصص قابل تشخیص هست.

,

چند وقت قبل علوم پزشکی ایلام اعلام کرد که میزان مراجعه و انجام سی تی اسکن در ایلام ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

,

محول کردن حیطه کاری پزشک متخصص به پزشک عمومی

, محول کردن حیطه کاری پزشک متخصص به پزشک عمومی, محول کردن حیطه کاری پزشک متخصص به پزشک عمومی,

چند روز قبل به بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام جهت تست سی تی اسکن مراجعه کردم، متوجه شدم که خبری از سفره یکبار مصرف نیست،از مسئول آنجا که جویای حال شدم، گفت که اون قبلا بوده، رفتم از داخل ماشین یک نایلون آوردم و اسکن را انجام دادم؛لازم به ذکر است که این تخت فقط مختص بیماران کرونایی نیست، بیماران کرونایی و غیر کرونایی به اجبار باید از آن استفاده کنند ولی دانشگاه علوم پزشکی که به کرات از همشهریان خواسته تا مسائل بهداشتی را رعایت کنند، حتی حاضر به تقبل هزینه یک سفره یکبار مصرف برای جلوگیری از شیوع کرونا نیست یاحداقل کاری که میتوانند انجام دهند، ضد عفونی دستگاه سی تی اسکن پس از تست بیمارانی که توی بیمارستان بستری هستند و وضعیت کرونای آنها مشخص است.

,

دستگاه کمتر از یک دقیقه اسکن را انجام داد و مسئول سی تی اسکن بدون رعایت و انجام مراحل همیشگی گفت که تمام شد؛مشخص بود که اسکن ها و آزمایشات، سر سری و بدون دقت کافی انجام می شود و سبب بالا رفتن به دور از واقعیت آمار مبتلایان به کرونا می شود.

,

جهت بررسی جواب اسکن به پزشک بیمارستان مراجعه کردم و پزشکی که باید جواب اسکن را مشاهده می کرد یک پزشک عمومی دانشجو بود و خبری از متخصص نبود از منشی که دلیل عدم وجود متخخص را جویا شدم گفت که خیالتان راحت، از اول کرونا تا الان همین اینجا بوده و کاملا با کرونا و جواب سی تی اسکن و دیگر آزمایشات آشنا شده! خدا می داند با مرگ چند نفر این تجربه کسب شده.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه