اخبار داغ

در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مطرح شد؛‌

بایدها و نبایدهای بودجه ۱۴۰۰/ توجه به آمایش سرزمینی و گسترش پایه مالیاتی از ضروریات بودجه سال آینده

بایدها و نبایدهای بودجه ۱۴۰۰/ توجه به آمایش سرزمینی و گسترش پایه مالیاتی از ضروریات بودجه سال آینده
دخل و خرج کشور با بودجه مشخص می‌شود و اگر تمام احتمالات آن در نظر گرفته شود و درست تدوین شود، می‌توان انتظار داشت که کشور سال آرام و بدون تنشی را پشت سر خواهد گذاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، بودجه نقش اساسی و کلیدی را در ساختار اقتصادی کشور ایفا می‌کند. به بیانی ساده‌تر دخل و خرج کشور با بودجه مشخص می‌شود و اگر تمام احتمالات در آن در نظر گرفته شود، می‌توان انتظار داشت که کشور سال آرام و بدون تنش را پشت سر خواهد گذاشت، اما اگر به احتمالات سال بودجه‌ای توجه نشود، هم دولت دچار دردسر می‌شود و هم معیشت و زندگی مردم به سختی خواهد گذشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

آرام‌آرام به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم. همانطورکه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر اساس کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، کاهش تصدی‌گری‌ دولت، توسعه دولت الکترونیک، قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، رونق و جهش تولید و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استوار است. لایحه بودجه ۱۴۰۰ آخرین لایحه بودجه‌ای است که توسط دولت حسن روحانی نوشته می‌شود و از سوی دیگر نخستین لایحه‌ای است که توسط مجلس یازدهم مورد چکش‌کاری قرار می‌گیرد؛ لذا ابتدا از این حیث که تعامل مجلس و دولت در تصویب این لایحه چگونه خواهد بود، مورد اهمیت و مداقه قرار دارد و دوم اینکه شرایط اقتصادی کشور به خاطر تحریم‌های ظالمانه، خاص بوده و طوری باید چکش‌کاری یا اصلاح و سپس تصویب شود که دولت سیزدهم که هیچ نقشی در تصویب این لایحه بودجه نداشته به دردسر نیفتد و به مانعی بر سرراه سیاست‌های او تعبیر نشود.

,

در نظر گرفتن تمام احتمالات در بودجه ۱۴۰۰

, در نظر گرفتن تمام احتمالات در بودجه ۱۴۰۰,

اغلب کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی از دولت درخواست کرده‌اند که در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰، تمام احتمالات را در نظر بگیرد و براساس این احتمال برای امورات یکساله کشور، بودجه‌ریزی کند. همچنین این کارشناسان به دولت توصیه کرده‌اند که نواقص و ضعف‌های بودجه ۱۳۹۹ به دقت بررسی و شناسایی شود تا این نواقص و اشتباهات برای بار دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۰، تکرار نشود.

,

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، درباره ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه ۱۴۰۰ باید با نگاه جلوگیری از خام‌فروشی و با نگاه به تحقق اقتصاد مقاومتی نوشته شود. بودجه طوری باید نوشته شود که اگر نفت هم به فروش نرفت بتوان ارقام آن را تأمین کرد.

, شبکه خبری تهران نیوز,

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از بودجه ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۹ تأمین نشده است، افزود: سهم شرکت‌ها باید در بودجه مشخص شود؛ چون بخشی از بودجه در اختیار شرکت‌ها و بانک‌هاست که در لایحه بودجه آورده نمی‌شود و مجلس هیچ نظری روی آنها ندارد و چشم‌بسته تأیید می‌شود.

,

نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم ادامه داد: این شرکت‌ها باید ابتدا سهم خودشان را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشخص کنند و سپس حداقل پنج درصد از درآمدهای آنها برای بودجه کل کشور در نظر گرفته شود و سهم خودشان را برای بودجه پرداخت کنند.

,

گسترش پایه‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰

, گسترش پایه‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰,

آصفری با اشاره به اهمیت دریافت مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تأکید کرد: به‌جای اینکه مالیات را افزایش داد، باید بتوان پایه‌های مالیاتی را گسترش داد و نیز کسانی که فرار مالیاتی دارند، شناسایی شوند و سهم آنها در بودجه مشخص شود.

,

وی گفت: همچنین توجه به ممانعت از خام‌فروشی منابع طبیعی در بودجه ۱۴۰۰ باید مورد توجه دولت قرار گیرد و دولت موظف است که این منابع طبیعی را صرف رونق و توسعه شرکت‌های داخلی کند.

,

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این مطلب که در بودجه ۱۴۰۰ باید نگاه به سفره مردم باشد، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه باید طوری نوشته شود که به سفره مردم اهمیت بیش از پیش داده شود تا مبادا مشکلات معیشتی مردم افزایش یابد. اینکه دولت دستان خود را در جیب مردم کند، راه خوبی برای کسب درآمد نیست و ضروری است که این نگاه اصلاح شود.

,

آصفری افزود: در بودجه ۱۴۰۰ باید تدابیری اندیشیده شود که ریخت و پاش‌ها به حداقل کاهش یابد و همچنین بحث فروش اموال دولتی باید کمترین موضوعی باشد که در بودجه مطرح می‌شود.

,

وی توصیه کرد: دولت باید مراقب باشد که قرض‌هایش را به حداقل ممکن کاهش دهد تا دولت بعدی مجبور نباشد تا مدت‌ها بدهی‌های دولت پیشین را پرداخت کند و به عبارت دیگر کاری نکند که یک سرزمین سوخته تحویل دولت بعدی بدهد.

,

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: بودجه ۱۴۰۰ باید بودجه عملیاتی و کاربردی باشد و خیلی خوش‌بینانه نباشد و واقعیت‌ها را در نظر بگیرد.

,

آصفری عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۰ از بودجه ۱۳۹۹ اهمیت بسیاری دارد؛ چون دولت بعدی قرار است بیشتر از دولت فعلی با بودجه ۱۴۰۰ سروکار داشته باشد، بودجه‌ای که هیچ نقشی در نگارش آن نداشته است.

,

توجه به آمایش سرزمینی در بودجه ۱۴۰۰

, توجه به آمایش سرزمینی در بودجه ۱۴۰۰,

متأسفانه نظام بودجه‌ای کشور در طی سال‌های گذشته از یک مسئله همواره آسیب دیده و آن عدم قطع وابستگی بودجه به نفت است، اما انتظار می‌رود با توجه به کاهش چشم‌گیر درآمدهای نفتی و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر قطع خام‌فروش و نیز تأکید مکرر ایشان بر افزایش تولیدات پالایشی، بودجه ۱۴۰۰ متکی بر درآمدهای غیرنفتی باشد.

,

همچنین تحلیل‌گران و کارشناسان مسائل اقتصادی باور دارند که بودجه ۱۴۰۰ باید علاوه بر اینکه مبتنی بر درآمدهای غیرنفتی باشد، مقوله آمایش سرزمینی در آن گنجانده شود؛ یعنی نظام بودجه‌ای کشور براساس اولویت‌‎ها و ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای استانی و شهرستانی تدوین و تصویب شود. پس بحث آمایش سرزمینی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی می‌تواند بودجه ۱۴۰۰ را از بودجه سال‌های گذشته متمایز کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه