اخبار داغ

ریل‎گذاری توسعه در چهارمحال و بختیاری به کجا انجامید؛

9 سال انتظار برای افتتاح پروژه راه آهن سفید دشت- مبارکه/ آیا وعده‌های مسئولین در افتتاح بزرگ‌ترین پروژه چهارمحال و بختیاری محقق می‌شود؟

9 سال انتظار برای افتتاح پروژه راه آهن سفید دشت- مبارکه/ آیا وعده‌های مسئولین در افتتاح بزرگ‌ترین پروژه چهارمحال و بختیاری محقق می‌شود؟
پروژه راه آهن سفید دشت - مبارکه بزرگ ترین پروژه در استان چهارمحال و بختیاری؛ علی‌رغم گذشت 9 سال از کلنگ زنی آن هنوز به بهره برداری نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ برخی کارشناسان حوزه توسعه استراتژیک (راهبردی) نقش حمل و نقل ریلی و راه آهن را برای توسعه هر منطقه بسیار مهم ارزیابی می کنند چرا که یکی از ۷ مولفه حوزه توسعه استراتژیک وجود زیرساخت های ریلی است.

کارشناسان حوزه حمل و نقل نیز بر این عقیده اند که ” راه آهن به  عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده و از آن استفاده می ‏شود”.

به طور معمول حجم زیادی از حمل و نقل کالا توسط ناوگان ریلی انجام می شود و این ناوگان علاوه بر کاهش خطرات محیط زیستی از جمله تولید گازهای گلخانه ای ، سالم مانند زیرساخت های زمینی مانند آسفالت بزرگراه ها و آزادراه ها، کاهش تصادفات جانی و مالی جاده ای را به همراه دارد.

در ایران نیز در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است تا دولت به گونه­ ای برنامه­ ریزی کند که سهم ریل، از بار، به ۳۰ درصد و سهم مسافر آن، به ۲۰ درصد نسبت به زمان موجود افزایش یابد.

در چهارمحال و بختیاری نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه و شیب برخی از جاده ها ، سخت بودن شرایط آب و هوایی در زمستان از همان ابتدا نیازمند راه آهن بود که اکنون این آرزو  تا چند سال آینده ادر حال تبدیل شد به یک واقعیت است.

کلنگ راه آهن مبارکه - سفیددشت-شهرکرد در سال ۹۰ بر زمین خورده است که با اجرای این پروژه تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می شود، اما بعد از گذشت ۹ سال مسئولین وعده تکمیل زیرساخت‌های آن را تا پایان عمر دولت، دوازدهم می‏‌دهند.

کل اعتبار این پروژه تا پایان سال ۹۷ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ اقدامات خوبی برای تأمین اعتبار و سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح از سمت مسئولان استان انجام شد که سبب مصوب شدن ۱۰۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان و تخصیص ۸۷ میلیارد تومان شد.

تا پایان دولت دوازدهم پروژه راه آهن مبارکه سفید دشت به بهره برداری می رسد

علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز در شهرکرد، گفت: یکی از پروژه های اولویت دار استان چهارمحال و بختیاری پروژه راه آهن است که با تخصیص اعتبار تا پایان دولت ۱۲ به بهره برداری می رسد.

وی با اذعان بر اینکه پروژ ه هایی در این استان وجود دارد که اولویت با آن هاست عنوان کرد: طرح راه آهن _ مبارکه و سفید دشت از جمله پروژه های اولویت دار است که ۲۵۰ میلیارد آن تخصیص یافته  و امید است تا پایان دولت ۱۲ به بهره برداری برسد.

شهریار پور با اشاره به اینکه در سال ۹۹ بر اساس تفاهمنامه منعقد شده ما بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح  مقرر شد ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر برای این پروژه اختصاص یابد گفت:  در قانون بودجه سال جاری تا مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان با تخصیص ۱۰۰ درصد به این طرح اختصاص یافت و با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده مقرر گردید در روزهای آینده مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به پروژه اختصاص یابد .

وی بیان داشت:  ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل زیرساخت‌های پروژه مورد نیاز است که براساس پیشرفت کار و هزینه کرد اعتبارات تخصیص یافته به پروژه اختصاص می یاید.

شهریار پور اظهار کرد: با اکتساب اعتبارات فوق زیرساخت‌ پروژه تا پایان فعالیت دولت دوازدهم تکمیل می شود  که پس از آن اقدامات لازم برای ریل‌گذاری طرح صورت می‌پذیرد.

شهریارپور در پایان با اشاره به اینکه طرح‌ها طبق اولویت‌بندی بودجه دریافت می‌کنند و عمده فعالیت این پروژه در دو سال گذشته صورت گرفته لذا اعتبار لازم در سال جاری تخصص یافت، گفت: افزایش مابقی بودجه نیز متناسب با افزایش تورم و تخصیص اسناد خزانه لحاظ خواهد شد.

پروژه راه اهن شهرکرد جز پروژه های اقتصاد مقاومتی است

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، بن و ‌سامان در مجلس در گفتگو با جهانبین نیوز ؛  گفت: پروژه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت به شهرکرد، جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه طول مسیر این پروژه حدود ۹۰  کیلومتر است، اظهار کرد: برای اتمام زیر ساخت این پروژه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بود که در سال جاری۴۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار تامین شده است.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: طبق برنامه زمانبندی اولیه این پروژه باید ظرف مدت ۴۸ ماه به پایان می‌رسید، اما با پیگیری‌های انجام شده این مدت به ۱۲ ماه کاهش پیدا کرد.

راستینه  ادامه داد: تمام فازهای اجرایی این پروژه فعال است و در خردادماه ۱۴۰۰ زیرساخت آن تکمیل و سپس ریل‌گذاری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه مسافری پروژه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت به شهرکرد در شهر شهرکرد پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: ایستگاه باری راه‌آهن نیز در منطقه ویژه اقتصادی برای زیرساخت اقتصادی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس با بیان اینکه این پروژه جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید چهارمحال و بختیاری است، تاکید کرد: پیگیری‌های بسیاری برای این مسئله توسط مسئولان استانی صورت گرفته است و در بازدید از این طرح مشکلات آن بررسی می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ پروژه راه آهن شهرکرد تا کنون مشکل اعتبار داشته و تنها در ۱ الی۲ سال گذشته اعتبارات لازم به آن تخصیص داده شده که این تقسیم‌بندی بودجه نیز اولویت‌بندی و مراحل قانونی دارد که پس از طی شدن همه مراحل بودجه لازم به این پروژه اختصاص داده شده که بعد از اتمام پروژه‌های استان‌های دیگر نوبت به اجرای این طرح در استان چهارمحال و بختیاری رسیده و این مراحل از دست ادارات خارج بوده است، البته با افزایش تورم ممکن است مقدار اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت‌ها نیز افزایش یابد و اگر تملک اراضی با موفقیت انجام شود به گفته مسئولین این پروژه تا پایان عمر دولت انجام و ریل‌گذاری آن به دولت بعدی منتقل می‌شود.

لازم است بدانید ؛ با اجرای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان‌های بزرگ و صنعتی کشور رخ می‌دهد و فاصله استان‌های جنوبی تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تا پایان دولت دوازدهم پروژه راه آهن مبارکه سفید دشت به بهره برداری می رسد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پروژه راه اهن شهرکرد جز پروژه های اقتصاد مقاومتی است ,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه