اخبار داغ

گزارشی از اما و اگر های حضور ماشین در بورس؛

عرضه خودرو در بورس؛ طرحی با موافقان و مخالفانی محکم/ آیا مشکلات فروش خودرو به پایان می رسد؟

عرضه خودرو در بورس؛ طرحی با موافقان و مخالفانی محکم/ آیا مشکلات فروش خودرو به پایان می رسد؟
مشکلات در موضوع خودرو صرفاً با عرضه در بورس کالا حل نمی شود و شاید موقتا برخی از مشکلات این حوزه را حل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ خرید خودرو صفر حکایت دراز و پیچیده ای است که هیچ وقت مردم دل خوشی از آن نداشته اند و هنوز اتفاقات این خریدها زبان زد مردم است، سایتی که بازنشده بسته می شد و افرادی که برای ثبت نام یک خودرو از مصرف کننده 10 میلیون می گرفتند حکایتی از سبک سراسر عیب طرح خودروسازها  برای فروش بود که سال ها این روش علی رغم اعتراضات مردمی ادامه یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

از قیمت های عجیب و غریب در بازار با این سبک روش فروش خودرو سازها که بگذریم رفته رفته دست خریدارن واقعی و مردم از طرح های فروش محصولات کوتاه شد و این واسطه گران و دلالان بودند که مشتری پر و پا قرص خرید بودند و در معامله ای چرب و نرم، همین خودرو را با سود قابل توجه به مصرف کننده می فروختند، اما خودرو سازها ککشان هم نمی گزید.

,

رفته رفته دلال ها و واسطه ها به سود چند 10 میلیونی نیز راضی نشدند و چند 100 میلیونی را تقاضا کردند که باعث شد بالاخره خودروسازها تغییر رویه دهند و سبک فروش را تغییر دهند؛ و خودروهای خود را با قرعه کشی به فروش برسانند؛ البته سبک فروش جدید هر چند بسیاری از ایرادات گذشته را نداشت اما بدون عیب هم نبود؛ بطور کلی براورد کارشناسان اقتصادی این است که سالیانه بین یک و نیم میلیون تا 2 میلیون نیاز خودرویی کشور است اما در قرعه کشی های خودروساز ها مشاهده می شود که در مراحلی حتی بیش از 7 میلیون نفر نیز با توجه به شرط کد ملی فاقد پلاک باز هم ثبت نام می کنند و این سوال پیش می آید که این تقاضا به چه شکل تا این حد افزایش پیدا کرده است؟

,

البته جواب این سوال خیلی سخت نیست چرا که اگر شانس با شما یار باشد و در قرعه کشی ها برنده شوید حتی نسبت به خودرویی که انتخاب کردید گاهی تا دو برابر نیز سود می کنید، در واقع اگر محدوده ثبت نامی خودرو ها 100 میلیون باشد برخی خودروها تا محدود 300 میلیون در بازار آزاد قیمت می خورد، این تفاوت فاحش هر فردی را ترغیب به ثبت نام می کند.

,

جالب این است که در این بازار عجیب غریب هم مصرف کننده ناراضی بوده و هم خودروسازها معتقدند با نرخ گذاری دستوری آن ها به سود خود نرسیده و حقوق آن ها رعایت نشده است و شاید در نوع خود جالب است چرا که معمولاً یکی از طرفین ناراضی است و طرف مقابل به رضایت رسیده اما در بازار خودرو اینگونه نیست.

,

 

,

*طرح خودروسازها تاثیر چشمگیری بر بازار نداشته است

, *طرح خودروسازها تاثیر چشمگیری بر بازار نداشته است, *طرح خودروسازها تاثیر چشمگیری بر بازار نداشته است,

حمید رضا مظلوم یزدی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: طرح خودروسازها با توجه به تقاضایی که در بازار وجود داشت نتوانست قیمت ها را تغییر دهد و تاثیر گذاری این طرح در بازار چشم گیر نبود.

,

این فعال بازار خودرو گفت: آنچه امروز در بازار خودرو بیشتر از هر چیز دیگری نقش ایفا می کند قیمت ارز و دلار است.

,

وی در مورد بازار گفت: بعد از افزایش چشمگیر قیمت خودروها، بعد از انتخابات آمریکا قیمت ها با کاهش مختصری رو به رو بود اما در حال حاضر خریداری وجود ندارد و تعداد فروشندگان هم زیاد نیست.

,

مظلوم یزدی ادامه داد: بازار نیاز به ثبات در قیمت ارز داشته تا از این وضعیت رکود خارج شود.

,

 

,

*فروش خودروبا قرعه کشی یک شوخی تلخ با مردم است

, *فروش خودروبا قرعه کشی یک شوخی تلخ با مردم است, *فروش خودروبا قرعه کشی یک شوخی تلخ با مردم است,

مهدی طغیانی  با انتقاد از شیوه فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی اظهار کرد: وقتی که نمی‌توانیم بازار را مدیریت کنیم به سراغ اقدامات من‌درآوردی می‌رویم که نه هیچ سابقه‌ای در دنیا ندارند و نه نتیجه‌بخش خواهد بود.

,

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قرعه‌کشی خودرو یک شوخی تلخ با مردم است، افزود: چند میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند برای ۲۵ هزار خودرو! این اقدام چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا بازار از این طریق کنترل می‌شود؟

,

وی در خصوص چرایی این حجم از درخواست‌ها برای خرید خودرو گفت: تورم شدید دارایی مردم را نابود می‌کند و مردم به دنبال حفظ آن هستند، از طرفی برای سرمایه‌های خرد و حفظ ارزششان فکری نشده است.

,

طغیانی با تاکید بر این که خودرو و مسکن جزئی از نیازها اولیه و ضروری هر خانواده ایرانی است، ادامه داد: نیازهای اساسی مردم با استفاده از ابزارهای حاکمیتی همچون مالیات باید از سوداگری دور بماند، این راهکار شاید بلندمدت به نظر برسد اما راهکارهای کوتاه‌مدت هم وجود دارد.

,

وی پیشنهاد داد: دولت به جای فروش خودرو با این ساز و کار، قیمت خودرو را آزاد کند و مابه‌التفاوتش را به حساب خزانه واریز کند؛ منافع مردم زمانی تأمین می‌شود که بازار سوداگری جمع شود، بخشی از این سوداگری به خاطر همین فاصله قیمتی کارخانه و بازار است و بسیاری از مشکلات از درون خود خودروسازهاست.

,

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان این که انحصار در صنعت خودرو بالاست و به این زودی قابل حل نیست، گفت: البته مقیاس خودروسازی در تمام دنیا بالاست و در هیچ کشوری ۱۰۰ شرکت خودروساز نداریم، علت هم این است که هزینه‌های ثابت خودروسازی گران تمام می‌شود، زمانی به صرفه خواهد بود که تیراژ قابل توجه باشد.

,

به خوبی مشخص است این راهکار خودرو سازها نیز برای بازار دردی دوا نمی کند و خیلی زود باید راهکار بهتری برای این موضوع لحاظ شود؛ یکی از راهکارهای که در این روزها داغ شده و البته موافقان و مخالفانی دارد عرضه خودرو در بورس است؛ هر چند که هنوز جزئیات این طرح به خوبی مشخص نشده و البته در برخی جزئیات و حتی کل طرح نیز اختلافاتی وجود دارد.

,

 

,

*آیا عرضه خودرو در بورس می تواند پایانی بر مشکلات است؟

, *آیا عرضه خودرو در بورس می تواند پایانی بر مشکلات است؟, *آیا عرضه خودرو در بورس می تواند پایانی بر مشکلات است؟,

حامد مجلسی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: مشکلات در موضوع خودرو صرفاً با عرضه در بورس کالا حل نمی شود و شاید موقتا برخی از مشکلات این حوزه را حل کند.

,

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: صنعت خودرو مشکلات دیگری داشته که مهمترین مشکل این صنعت مدیریت ناکارامد داخلی و هزینه های سرسام آور این صنعت است؛ بنابراین اگر قرار است این صنعت سر و سامان بگیرد باید در قدم اول نیروهای مازاد این صنعت را کنار بگذاریم.

,

وی با اشاره به اینکه مدیریت در این صنعت به شدت ناکارامد است، ادامه داد: علت این ناکارامدی این است که در حالی که ظاهر خصوصی دارند امام همچنان خودروسازها دولتی اداره می شود و مدیریت ناکارمد باعث بالا رفتن هزینه های دو شرکت بزرگ خودروسازی می شود و همه ساله نیز این دو شرکت زیان ده هستند.

,

مجلسی عنوان کرد: بانک مرکزی از بودجه عمومی دولت ارز چهار هزار و 200 تومانی در اختیار خودروسازها قرار می دهد اما باز هم هر سال ترازنامه آن ها منفی و زیان ده است چرا که این صنعت مشکلات ساختاری دارد.

,

حامد مجلسی بیان کرد: اگر می خواهیم حقوق مصرف کننده رعایت شود اینکه راه را بورس کالا معرفی کنیم، خطاست؛ برای تغییر بنیادی و حل کردن مشکل باید در قدم اول تخصیص ارز دولتی برای خودرو سازها قطع شود و خودروسازها از سوگولی بودن دولت ها خارج شده و به معنای واقعی خصوصی سازی شوند و دولت دست از تصدی گری بردارد.

,

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مصرف کننده عام موقعی از قیمت سود می برد که این خودروسازها خصوصی شود و اصلاح ساختاری در آن ها صورت گیرد؛ ساده ترین اصل اقتصادی این است که نظام چند نرخی محکوم به شکست است.

,

وی با اشاره به اینکه باید کمک بلاعوض و طولانی مدت بانک مرکزی به خودروسازها که از جیب همه مردم است باید قطع شود خاطرنشان کرد: با نرخ دستوری اتفاقی در بازار رخ نمی دهد؛ من خیلی به عرضه خودرو در بورس خوش بین نیستم چرا که ما نمونه این اتفاق را در فولاد داریم؛ چند ماه گذشته علی رغم اینکه فولاد ساز بیان می کرد در بورس کالا محصول خود را می فروشد اما کارخانه ای که به ورق تولیدی به عنوان ماده اولیه برای تولیدش نیاز داشت مجبور بود از بازار آزاد آن را تامین کند؛  دلیل این اتفاق این است که دولت فشار می آورد که محصول نباید بالاتر از قیمتی که تعیین می کند فروخته شود.

,

بدون شک عرضه خودرو در بورس به سود تولید کننده خواهد بود؛ برای مثال اگر خودرویی در بازار بورس با قیمت کارخانه 100 میلیون که قبلا نیز در طرح ها فروخته می شود، عرضه شود  و 150 میلیون فروخته شود؛ 50 میلیون بیشتر عایدی دارد که البته شاید کل این مبلغ سهم خودرو ساز نشود اما به هر حال از 100 میلیون قبلی مطمینا بیشتر برداشت خواهد کرد.

,

از دیگر مزایای این طرح این است که به خوبی خرید و فروش شفاف است و دلال ها در بازار نقشی نداشته و همه چیز قابل رد یابی است؛ اما برای مصرف کننده ایهاماتی وجود دارد مثلا اینکه مصرف کننده باز هم باید گران تر محصولی را خریداری کند و بیشتر از اینکه حقوق او رعایت شده باشد حقوق تولید کننده رعایت شده است.

,

علی رغم این موضوع برای خرید خودرو به این صورت محدودیت های در نظر گرفته شده که یکی از آن ها مالیات قابل توجه در صورت فروش قبل از سه سال  است؛ البته کارشناسان معتقدند به مرور بازار متعادل تر می شود و حقوق مصرف کننده نیز در آن لحاظ می شود.

,

هر چند این سبک از شرایط کنونی بهتر است اما این نکته کلیدی است که تا عرضه خودروسازها در این اعداد باشد امکان عرضه آن در بورس وجود نداشته و یا بهتر بگوییم مسکنی برای بازار نخواهد شد و از طرفی یادمان نرود که تاوان عدم کنترل بازار و جولان دلال ها نباید به چشم کسی برود که خودرویی را برای مصرف شخصی خریده است و حال حتی بنا بر مشکلی نیاز به فروش پیدا کرده است؛ بنابراین به اینگونه طرح ها جتما باید نگاه موقتی به آن داشت و خیلی زود باید محدودیت های فروش آن برداشته و راهکار منطقی تر برای آن ارائه داد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه