اخبار داغ

گزارشی از مشکلات تولیدکنندگان مرغوب‌ترین عسل کشور؛

نیش مشکلات در تن صنعت زنبورداری/ از عدم‌همکاری باغ‌داران با زنبورداران تا دوره‌گردهای متقلب عسل‌فروش

نیش مشکلات در تن صنعت زنبورداری/ از عدم‌همکاری باغ‌داران با زنبورداران تا دوره‌گردهای متقلب عسل‌فروش
زنبورداران خراسان‌جنوبی با مشکلات زیادی مواجه‌اند که مهمترین آن عدم‌همکاری کشاورزان استان برای استقرار کندوها در مجاورت باغات زرشک و عناب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پرارزش است که از قرن‌ها پیش به عنوان عالی‌ترین و مقوی‌ترین غذاها شناخته شده است. در این راستا پرورش زنبورعسل نیز از دیرباز یکی از مشاغل مورد توجه ایرانیان بوده است. پرورش زنبور عسل و تولید عسل یکی از کارهایی است که سبب اشتغال‌زایی می‌شود و توجه به صادارات آن می‌تواند موجب ارزآوری برای کشور باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,

عسل به عنوان یک غذای کامل در تمام دوران زندگی برای بدن مفید است؛ به این صورت که یک کیلوگرم عسل معادل چندین کیلوگرم گوشت، کالری در بدن ایجاد می‌کند با این تفاوت که عسل ماده‌ای را دارا است که هیچ‌گونه میکروب، ویروس و آمیب نمی‌تواند در آن زنده بماند.

,

اکنون با این مزیت‌ها و فوایدی که عسل دارد اما مشکلات و موانعی برای دست اندرکاران این حوزه بالاخص زنبورداران و تولیدکنندگان این اکسیر وجود دارد.

,

در این خصوص با چند نفر از پرورش‌دهندگان زنبور عسل در خراسان‌جنوبی گفت‌وگو کردیم.

,

محمد شیری یکی از افرادی که بیش از ۳۰ سال است در بحث پرورش زنبور عسل فعالیت دارد در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: زمانی‌که کار زنبورداری را آغاز کردم این کار به عنوان شغل دومم بود اما در حال حاضر پرورش زنبور عسل شغل اول، حرفه‌ای و اصلی من است.

,

وی با بیان این‌که هم‌اکنون با دو پسرم مشغول بکار هستم، افزود: مجموعا با فرزندانم حدود ۵۰۰ کندو زنبور عسل داریم.

,

این پرورش‌دهنده زنبورعسل بیان کرد: ابتدا کارم را با تعداد اندکی کندو آغاز کردم و کم‌کم به دلیل علاقه، مناسب‌بودن کار پرورش زنبور عسل نسبت به سایر مشاغل و درآمد، تعداد کندوها را افزایش و کارم را توسعه دادم.

,

مشکلات زنبورداران از عدم‌همکاری باغ‌داران برای استقرار کندوها تا بی‌توجهی امور دام جهاد کشاورزی به زنبور عسل است

,

شیری به مشکلات زنبورداران اشاره و عنوان کرد: یکی از مشکلات ما عدم‌همکاری باغ‌داران استان برای استقرار کندوها در نزدیکی باغات است.

,

وی در خصوص عدم‌اطلاع‌رسانی و آگاهسازی کشاورزان در بحث مفیدبودن زنبور عسل برای درختان و محصولات کشاورزی توسط جهاد کشاورزی به عنوان نهاد متولی، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که پرورش زنبور عسل زیر نظر بهبودات تولیدات دامی است اما متأسفانه در اغلب جلسات و کنفرانس‌هایی که برای بحث تولیدات دامی برگزار می‌شود، تنها به بحث دام سبک و سنگین، شتر و طیور توجه شده و کمتر اسمی از زنبور عسل مطرح می‌شود.

,

این پرورش دهنده زنبور عسل گفت: منفعتی که زنبور عسل به طبیعت، محصولات کشاورزی، کیفیت و افزایش تولید محصولات، کمک به گرده افشانی، چرخه طبیعت و ... می‌رساند بسیار زیاد است اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی، باغداران استان با زنبور عسل سازگاری ندارند.

,

شیری گفت: عدم همکاری باغداران در ایران و بیشتر خراسان‌جنوبی در حالی است که در کشورهای اروپایی کشاورزان برای استقرار کندوهای زنبور عسل در کنار باغات و مزارع کشاورزی حاضر به پرداخت هزینه هستند.

,

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات زنبورداران هزینه‌های حمل‌ونقل برای کوچ دادن کندوها به مناطق دیگر کشور است؛ رانندگان به دلایلی از جمله هزینه‌های سوخت، لاستیک، مسافت طولانی و ... تقاضای هزینه حمل‌ونقل بیش از مبلغ مشخص شده در بارنامه دارند.

,

, ,

این پرورش دهنده زنبور عسل گفت: لازمه ادامه حیات زنبورعسل، کوچ‌دادن کندوها است و اگر انجام نشود منجر به از بین رفتن زنبور خواهد شد.

,

شیری بیان کرد: عمده عسل تولیدی از کندوهای ما عسل عناب و زرشک است و مقداری عسل یونجه، خارشتر و آفتابگردان نیز داریم که این سه عسل با هم مخلوط می‌شود.

,

وی به فروش عسل تقلبی در سطح شهر و توسط دوره‌گردها اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از خریداران اطلاعی در بحث شناخت عسل طبیعی و تقلبی ندارند و وقتی اقدام به خرید عسل از تولیدکننده واقعی می‌کنند، در مقابل هزینه واقعی عسل به ارزان‌بودن عسل در گوشه و کنار خیابان‌های شهر نسبت به عسل طبیعی اعتراض می‌کنند که واقعا برای منِ تولیدکننده شنیدن این حرف‌ها ناراحت کننده است.

,

این پرورش دهنده زنبور عسل بیان کرد: اگر زنبوردار فقط شکر به زنبور بدهد با توجه به قیمت شکر و هزینه‌های دیگری که تولید عسل دارد قیمت نهایی برای هر کیلوگرم عسل کمتر از ۵۰ هزار تومان توجیه ندارد؛ اما متأسفانه بسیاری از موادی که به نام عسل با قیمت‌های پایین به فروش می‌رسد اصلا عسل و حتی شکر نیست بلکه ملاس چغندر، توت و خرما است که با دستکاری توسط سودجویان به نام عسل به خورد مردم داده می‌شود.

,

استان‌هایی که طالب عسل خراسان‌جنوبی هستند

, استان‌هایی که طالب عسل خراسان‌جنوبی هستند, استان‌هایی که طالب عسل خراسان‌جنوبی هستند,

شیری در خصوص فروش عسل خراسان‌جنوبی در سایر استان‌ها، اظهار کرد: به دلیل کیفیت بسیار زیاد عسل عناب و زرشک که مختص خراسان‌جنوبی است، بسیاری از استان‌ها طالب این عسل‌های استان هستند. حتی برخی از تولیدکنندگان عسل در استان‌های دیگر از جمله اصفهان با توجه به حجم کندوی زیاد، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران خریدار عسل خراسان‌جنوبی هستند.

,

وی خاطرنشان کرد: عسل عناب و زرشک خراسان‌جنوبی از نظر کیفیت رتبه اول کشور را دارد.

,

, ,

این پرورش دهنده زنبور عسل در بحث نژاد زنبورعسل، گفت: معمولا هر ساله زنبورداران تمایل به تولید مثل و استفاده از نژاد زنبور عسلی دارند که ملکه آن دارای تولید بالایی باشد.

,

شیری عنوان کرد: ملکه را زنبورداران تولید می‌کنند و هر سال این ملکه تعویض شده و ملکه جدیدی تولید می‌شود.

,

وی اظهار کرد: عمر هر ملکه معمولا ۵ تا ۶ سال بوده اما عمر مفید آن دو سال است و مدت زمان عمر زنبور عسل در تابستان حدود ۶ هفته و در زمستان چهار ماه است.

,

خودم و زنبورها بیمه نداریم

, خودم و زنبورها بیمه نداریم, خودم و زنبورها بیمه نداریم,

این پرورش دهنده زنبور عسل بیان کرد: از دیگر مشکلات زنبورداران بیمه‌نبودن شخص پرورش دهنده زنبور عسل و کندوهای زنبور است؛ اگر زنبور عسل را زنبور قرمز یا سارس بخورد، سرما بزند، بیماری بگیرد و هر اتفاق دیگری برای زنبورها به وجود بیاید کسی پاسخگوی ضرر وارد شده به زنبوردار نیست.

,

شیری عنوان کرد: فقط در بحث جابجایی کندوها برای کوچ دادن، بار مورد نظر از سوی باربری بیمه می‌شود.

,

وی افزود: معمولا اواخر آذرماه تا نیمه دی زمان کوچ‌دادن کندوهای زنبور عسل است.

,

حذف ارز 4200 تومانی از شکر و مشکلات زنبورداران برای تأمین شکر

, حذف ارز 4200 تومانی از شکر و مشکلات زنبورداران برای تأمین شکر, حذف ارز 4200 تومانی از شکر و مشکلات زنبورداران برای تأمین شکر,

این پرورش دهنده زنبور عسل به افزایش قیمت شکر در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره و خاطرنشان کرد: این مسئله یکی دیگر از مشکلات زنبورداران است و با این اقدام تاثیرات سوء افزایش قیمت شکر سال آینده گریبان‌گیر زنبورداران خواهد شد.  

,

شیری بیان کرد: شکر لازمه تولید مثل زنبورها است و در فصل کوچ دادن کندوها به نقاط دیگر کشور تنها بحث کوچ دادن برای تولید مثل و تغذیه زنبور برای رشد و تولید عسل در فصل زرشک و عناب در استان است؛ اکنون که شکر افزایش قیمت داشته تامین شکر برای تغذیه زنبور برای زنبوردار مشکل است.

,

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته اتحادیه طی دو نوبت در سال شکر مورد نیاز را برای زنبورداران تهیه می‌کرد اما با توجه به افزایش قیمت شکر بعید به نظر می‌رسد اتحادیه بتواند شکر با قیمت پایین برای زنبورداران تهیه کند.

,

این پرورش دهنده زنبور عسل گفت: معمولا هر کندویی که کوچ داده می‌شود سالانه به ۱۰ کیلوگرم شکر برای تغذیه زنبورها نیاز دارد و کندوهایی که کوچ داده نمی‌شود حداقل در سال به ۵ کیلوگرم شکر نیاز دارند.

,

شیری با بیان این‌که تولید عسل بستگی به فصل گُل‌دهی هر محصول دارد، گفت: عمده تولید عسل در فصل بهار انجام می‌شود و چنانچه زنبورداری بخواهد تولید عسل بیشتری داشته باشد باید کندوها را به مناطقی که گُل محصولات وجود دارد کوچ دهد.

,

, ,

لزوم آگاهی بخشی به کشاورزان استان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی

, لزوم آگاهی بخشی به کشاورزان استان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی, لزوم آگاهی بخشی به کشاورزان استان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی,

یکی دیگر از پرورش دهنده‌های زنبور عسل در استان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: پرورش زنبور عسل علی‌رغم این‌که کار راحتی است اما مشکلاتی دارد که مهمترین آن شرایط آب و هوایی استان و عدم‌همکاری باغداران و کشاورزان هم‌استانی برای استقرار کندوها در نزدیکی باغات است.

,

وی افزود: زنبور عسل نقش بسیار مهمی در گرده‌افشانی دارد و با این کار کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزان افزایش یافته اما متاسفانه کشاورزان هم‌استانی این نقش مهم زنبور عسل را نادیده گرفته و به سختی اجازه می‌دهند کندوها در نزدیکی باغات استقرار داشته باشد که در این مورد می‌طلبد کارشناسان جهاد کشاورزی در امور مربوط نسبت به آگاهی بخشی به کشاورزان در بحث تاثیرات مفید زنبور عسل برای محصولات کشاورزی اقدام کنند.

,

این پرورش دهنده زنبور عسل بیان کرد: دیگر مشکل زنبورداران استان، بازار فروش است؛ گاهی شاهد فروش عسل با کیفیت پایین و نامرغوب و با قیمت پایین در بازار هستیم و مردم نیز بدون اطلاع از کیفیت به دلیل قیمت کمتر تمایل خرید بیشتری به این عسل دارند که در این زمینه نیاز است نظارت بیشتری صورت گرفته و اجازه فروش عسل بی‌کیفیت به فرشنده‌ها داده نشود.

,

عسل‌هایی که در کنار خیابان به فروش می‌رسد

, عسل‌هایی که در کنار خیابان به فروش می‌رسد, عسل‌هایی که در کنار خیابان به فروش می‌رسد,

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در تمام مغازه‌های سطح شهر و حتی کنار خیابان عسل به فروش می‌رسد، عنوان کرد: سوال اینجاست که آیا نهادهای نظارتی از این عسل‌ها نمونه‌برداری کردند که مشخص شود واقعا عسل است یا نه و اگر عسل است از چه کیفیتی برخوردار است؟  

,

این پرورش دهنده زنبور عسل گفت: فروش این عسل‌ها با قیمت پایین نه‌تنها بازار فروش عسل واقعی را زیرسوال می‌برد بلکه باعث تهدید سلامتی مردم نیز می‌شود که لازم است نظارت شود.

,

وی با بیان این‌که پرورش زنبور عسل کار مستقل و نسبتا راحتی نسبت به سایر مشاغل است، گفت: عمده عسل تولیدی در خراسان جنوبی عسل عناب و زرشک است.

,

این پرورش دهنده زنبور عسل افزود: از دیگر مشکلات زنبورداران هزینه‌های حمل و نقل است که بسیار افزایش داشته است و با این روند احتمال این‌که زنبورداران در سال‌های آینده نتوانند کندوها را کوچ دهند وجود دارد.

,

وی با بیان این‌که در بحث کشاورزی و شغل‌های مرتبط در تمامی زمینه‌ها بحث آموزش مسئله مهمی است، اظهار کرد: من تاکنون نشندیم و ندیدم که در دانشکده کشاورزی یا علمی کاربردی رشته‌ای با گرایش پرورش زنبور عسل داشته باشیم.

,

, ,

این پرورش دهنده زنبور عسل ادامه داد: اگر سیستم آموزشی کشور و وزارت علوم در این مورد رشته‌ای خاص در نظر بگیرد یا حتی چند واحد درسی مرتبط با پرورش زنبور عسل وجود داشته باشد قطعا در بحث شناخت این کار، پرورش بهتر، افزایش کیفیت و ... در مورد زنبور عسل بسیار مفید خواهد بود.

,

وی افرود: در حال حاضر تمام پرورش دهندگان زنبور عسل استان به صورت تجربی و گاهی کلاس‌های آموزشی این کار را فراگرفته‌اند که اگر توجهی به آموزش علمی این کار شود بسیار مفید خواهد بود.

,

این پرورش دهنده زنبور عسل با بیان این‌که گرایش دام و طیور در دانشگاه وجود دارد، گفت: پرورش زنبور عسل نسبت به پرورش دام و طیور بسیار راحت و نیاز به هزینه کمی دارد اما اگر یک فرد فارغ‌التحصیل دام یا طیور بخواهد در ارتباط با رشته تحصیلی خودش آغاز به کار کند، نیاز به صدور پروانه و سرمایه اولیه قابل توجهی دارد که هم‌اکنون با توجه به عدم‌صدور پروانه برای پرورش دام و … و نداشتن سرمایه اولیه قابل توجه این اقدام برای یک جوان قابل انجام نیست در صورتی که برای پرورش زنبور عسل بدون پروانه و با کمترین سرمایه می‌توان کار را آغاز کرد.

,

افزایش کندوهای زنبورعسل خراسان جنوبی

,

علیرضا یوسفی‌فر مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته جمعیت کندوی زنبور عسل استان افزایش داشته است.

,

وی افزود: در سال گذشته جمعیت کندوی استان حدود 32 هزار کندو بوده اما در سال جاری این تعداد به 49 هزار و 200 کندو افزایش یافته است.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به این‌که میانگین برداشت عسل از هر کندو 8 کیلوگرم است به طبع با افزایش تعداد کندو میزان عسل تولیدی استان نیز افزایش پیدا می‌کند.

,

باور اشتباه باغ‌داران

, باور اشتباه باغ‌داران, باور اشتباه باغ‌داران,

یوسفی‌فر در خصوص مشکلات زنبورداران استان، عنوان کرد: با توجه به این‌که عناب و زرشک جزو محصولات راهبردی استان است و زنبورداران استان بیشتر در این دو محصول تولید عسل دارند، مشکل اصلی زنبورداران عدم همکاری باغ داران زرشک و عناب با زنبورداران است.

,

وی اظهار کرد: متاسفانه باغداران(زرشک و عناب) خراسان جنوبی همکاری خوبی با زنبوردار برای استقرار کندوها در نزدیکی باغات خود ندارند و بر این باور هستند که زنبور عسل باعث آسیب رساندن به محصولات باغی می‌شود.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی عنوان کرد: زنبور عسل نه‌تنها برای درختان عناب و زرشک مضر نیست بلکه در بحث گرده افشانی تمام محصولات کشاورزی بسیار مفید است و باعث باروری بیشتر درختان و افزایش 90 درصدی کیفیت محصولات می‌شود اما متاسفانه باغداران استان این موضوع را نمی‌پذیرند و با زنبورداران همکاری نمی‌کنند.

,

یوسفی‌فر بیان کرد: متاسفانه برخی از افرادی که اطلاع ندارند در این خصوص اظهار نظر کرده و با بیان مباحثی از جمله انتقال بیماری بین درختان زرشک توسط زنبور عسل، مانعی برای همکاری کشاورزان زرشک‌دار در مناطقی که زیر کشت زرشک بیشتری است می‌شوند.

,

, ,

ضربه مهلک دلالان به کیفیت عسل زرشک و عناب

, ضربه مهلک دلالان به کیفیت عسل زرشک و عناب, ضربه مهلک دلالان به کیفیت عسل زرشک و عناب,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی به یکی دیگر از مشکلات زنبورداران اشاره کرد و گفت: به دلیل این‌که عسل عناب و زرشک در خراسان‌جنوبی عسل‌های خاصی است دلالانی هستند که این عسل را خریداری کرده و با عسل‌های بی‌کیفیت مخلوط کرده و به نام عسل عناب و زرشک با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه می‌کنند.

,

وی ادامه داد: اگر جلوی این کارها گرفته نشد باعث خواهد شد مرغوبیت عسل در اذهان مردم زیر سوال برود چراکه عسل عناب و زرشک خراسان‌جنوبی در کشور تک است و این اقدامات باعث ضربه مهلکی بر تولید عسل عناب و زرشک استان خواهد زد.

,

یوسفی‌فر خاطرنشان کرد: پیشنهادی مبنی بر تقویت تشکل‌ها و اتحادیه پرورش زینور عسل استان داده شد که سازمان یا نهادی تمام عسل تولیدی استان را در فصل برداشت زرشک و عناب خریداری کند و از خروج عسل تولیدی خراسان جنوبی به خارج از استان بدون بسته‌بندی و برند جلوگیری شود.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی افزود: تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده و نظر موافق یا مخالف در خصوص این پیشنهاد به ما داده نشده است.

,

وی با بیان این‌که اتحادیه و تعاونی زرشک‌داران، عسل تک عناب و زرشک را از زنبوردار به قیمت 120 هزار تومان خریداری می‌کند، اظهار کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌شود استان‌های دیگر عسل را در نمایشگاه‌ها با قیمت کمتر از 100 هزار تومان عرضه کرده و عنوان می‌کنند این عسل نیمه تغذیه عناب است در صورتی که این‌گونه چیزی اصلا وجود ندارد.

,

یوسفی‌فر ادامه داد: متاسفانه برخی افراد 100 کیلوگرم عسل عناب را با یک تن عسل آشغال مخلوط کرده و با قیمت پایین‌تر به نام عسل عناب در بازار به فروش می‌رسانند.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی گفت: این کار فقط کیفیت عسل عناب استان را زیر سوال می‌برد. 

,

وی تصریح کرد: ما بر این باور هستیم که عسل عناب و زرشک جزو خاص و دارویی‌ترین عسل‌هایی است که در جامعه عسل وجود دارد.

,

عسل تک عناب و زرشک مختص خراسان‌جنوبی است

, عسل تک عناب و زرشک مختص خراسان‌جنوبی است, عسل تک عناب و زرشک مختص خراسان‌جنوبی است,

یوسفی‌فر با بیان این‌که عسل عناب و زرشک مختص خراسان‌جنوبی است، تصریح کرد: حتی کشور چین که تولیدکننده عناب است تاکنون نتوانسته عسل تک عناب را تولید کند.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در چندین کنگره‌ای که مربوط به عسل بوده و شرکت داشتم تاکنون عسل عناب و زرشک ندیدم و تنها عسل تولیدی عناب و زرشک مختص خراسان‌جنوبی است.

,

فعالیت یک اتحادیه و 6 تعاونی در استان

, فعالیت یک اتحادیه و 6 تعاونی در استان, فعالیت یک اتحادیه و 6 تعاونی در استان,

وی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی یک اتحادیه مرکزی با عنوان اتحادیه زنبور استان خراسان‌جنوبی و 6 تعاونی فعال در شهرستان‌های سرایان، طبس، فردوس، قاین، بیرجند و خوسف داریم. این تعداد تعاونی زیر مجموعه اتحادیه مرکزی هستند.

,

, ,

یوسفی‌فر به حذف ارز 4200 تومانی از شکر و مشکل تامین شکر برای زنبورداران اشاره کرد و افزود: تا زمانی که ارز 4200 به شکر تعلق می‌گرفت زنبورداران مشکلی نداشتند و سالانه در دو نوبت سهمیه شکر به زنبورداران داده می‌شد اما در حال حاضر که ارز 4200 تومانی حذف شده و قیمت افزایش داشته است، زنبورداران با مشکلات تامین شکر مواجه خواهند شد.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی تاکید کرد: مشکل عمده زنبورداران این است که در فصل نیاز زنبور به شکر به ویژه در فصل بهار که شکر برای تغذیه و رشد زنبورها بسیار مهم است با مشکل مواجه خواهند شد چراکه در فصل پاییز نیاز زیادی به شکر نیست و مشکلی احساس نخواهد شد.

,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان به فروردین‌ماه و نیاز بیشتر جامعه به شکر با توجه به افزایش قیمت شکر مشکلات بیشتری برای مردم در بجث تامین شکر احساس خواهد شد.

,

توزیع 70 درصد عسل خراسان جنوبی در سطح کشور/ صادرات عسل استان به خارج از کشور

, توزیع 70 درصد عسل خراسان جنوبی در سطح کشور/ صادرات عسل استان به خارج از کشور, توزیع 70 درصد عسل خراسان جنوبی در سطح کشور/ صادرات عسل استان به خارج از کشور,

یوسفی‌فر در خصوص صادرات عسل تولیدی استان، افزود: بیش از 70 درصد عسل تولیدی استان توسط مرکز بسته‌بندی و توزیع عسل تاجکوه در تمام کشور توزیع می‌شود.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات عسل استان نیز اقداماتی انجام شده و نمونه‌هایی از عسل تولیدی استان برای کشورهای عمان، قطر و مالزی ارسال شده و در حال ارسال نمونه عسل برای کشور افغانستان هستیم. 

,

وی به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ویروس کرونا طی این مدت نتوانستیم در بحث صادرات پیشرفت زیادی داشته باشیم اما چشم‌انداز ما این است که ان‌شاءالله طی یکسال آینده بتوانیم صادارت عسل را افزایش داده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات داشته باشیم.

,

یوسفی‌فر خاطرنشان کرد: از سمت این کشورها درخواست ارسال عسل از خراسان‌جنوبی را داشته‌ایم اما منتظر هستیم بحث شیوع بیماری کرونا کمتر و مشکلات ارزی برای صادرات رفع شود تا امکان صادرات داشته باشیم.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی تصریح کرد: طی چند سال گذشته برای صادرات عسل خراسان‌جنوبی بازاریابی‌های خوبی انجام شده اما در سال جاری که قصد اجرایی کردن بحث صادرات را داشتیم به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستیم کار را اجرایی کنیم.

,

وی خاطرنشان کرد: کشورهای قطر و عمان به شدّت پیگیر دریافت عسل عناب و زرشک خراسان‌جنوبی هستند که به محض کاهش شیوع بیماری کرونا ارسال عسل برای این کشورها انجام خواهد شد.

,

, ,

بیمه‌نبودن زنبور و زنبوردار

, بیمه‌نبودن زنبور و زنبوردار, بیمه‌نبودن زنبور و زنبوردار,

یوسفی‌فر با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلات زنبورداران نداشتن بیمه است، گفت: اداره بیمه به دلیل این‌که زنبورداری شغلی با مکان ثابت نیست و کندوها دائما در حال کوچ و جابه‌جایی است، فرد زنبوردار و افرادی که با وی همکاری می‌کنند را بیمه نمی‌کند؛ چراکه معتقد هستند مأموران بیمه باید امکان بازرسی از محیط کار را داشته باشند و این امکان در بحث پرروش زنبور عسل فراهم نیست.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی ادامه داد: کار زنبورداری به دلیل استقرار کندوها در صحرا کاری بسیار سختی است و زنبوردار به یارانه دولت در بحث بیمه نیاز دارد اما متاسفانه این یارانه به زنبوردار تعلق نگرفته و زنبوردار مجبور است خود را آزاد بیمه کند در حالی که پرروش زنبور عسل جزو فعالیت‌های کشاورزی محسوب می‌شود اما بیمه با پرورش دهندگان زنبور عسل همکاری نمی‌کند.

,

فعالیت 270 زنبوردار در استان

, فعالیت 270 زنبوردار در استان, فعالیت 270 زنبوردار در استان,

وی با بیان این‌که 270 زنبوردار در استان فعالیت دارند، افزود: بیش از 130 زنبوردار شغل اصلی آن‌ها پرورش زنبور عسل است، چندین کارگر داشته و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

,

یوسفی‌فر خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد فعالان پرورش زنبور عسل این کار را به عنوان شغل دوم دارند اما 50 درصد دیگر کار پرورش زینور عسل شغل اول و منبع درآمد آن‌ها است که لازم است در این مورد بیمه توجهی بیشتری به پرورش‌دهندگان اصلی زنبورعسل داشته باشد.

,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی با اشاره به پرورش زنبور عسل به عنوان یک منبع درآمد، عنوان کرد: درآمد کار زنبورداری و تولید عسل همیشه ثابت نیست؛ یکسال وضعیت درآمدی زنبوردار خوب است، یکسال خوب نیست و فردی که کار رنبورداری را آغاز کرده برایش صرفه اقتصادی داشته باشد یا نه مجبور است کار را ادامه دهد.

,

وی ادامه داد: با توجه به گران‌شدن نهاده‌های تولید عسل از جمله موم، شکر، کندو و ... متاسفانه قیمت عسل افزایش نداشته و هر ساله حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد شاهد افزایش قیمت عسل هستیم که در مقابل افزایش قیمت موارد مرتبط با تولید عسل ناچیز است.

,

یوسفی‌فر گفت: از طرف دیگر اگر قیمت عسل افزایش داشته باشد مردم تمایلی به خرید ندارند. معمولا زنبورداران استان به جای فکر کردن به درآمد بیشتر خودشان به فکر جیب مردم و خرید عسل هستند چراکه عسل علاوه بر این‌که ماده غذایی باشد خاصیت دارویی دارد و در این شرایط شیوع بیماری کرونا که استفاده مردم از عسل بیشتر شده اگر قیمت افزایش داشته باشد این افزایش قیمت فشار مضاعفی بر اقشار جامعه خواهد بود و میزان استفاده از عسل کاهش خواهد داشت لذا زنبورداران ترجیح می‌دهند قیمت عسل ثابت باشد تا تمام مردم توانایی خرید داشته باشند.

,

, ,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی علاوه بر عسل عناب و زرشک عسل یونجه، آویشن، کلپوره، اسطوخودوس، خارشتر، پنبه و ... تولید می‌شود اما بیش از ۶۰ درصد عسل تولیدی استان مربوط به عناب و زرشک و ۴۰ درصد دیگر عسل تولیدی استان مربوط به سایر گیاهان دارویی است.

,

وی در خصوص تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، افزود: متاسفانه افراد متقلب به گونه‌ای در بحث عرضه عسل در بازار در عطر، طعم، رنگ و سایر موارد دستکاری می‌کنند که راه تشخیص را برای مردم سخت می‌کند.

,

یوسفی‌فر عنوان کرد: تنها راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، آزمایش است یا هم این‌که مصرف کننده عسل را به طور مستقیم از اتحادیه‌های تولید عسل و زنبورداران تهیه کند.

,

دوره‌گردهای عسل فروش

, دوره‌گردهای عسل فروش, دوره‌گردهای عسل فروش,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی به فروش عسل توسط دوره‌گردها با قیمت بسیار پایین اشاره کرد و گفت: عسلی که دوره‌گردها می‌فروشند اصلا عسل نیست حتی شکر هم نیست بلکه موادی است که از ملاس چغندر تولید می‌شود.

,

وی اظهار کرد: خوشبختانه ۹۹ درصد زنبوردادان استان سالم کار می‌کنند اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود افرادی که زنبوردار نبوده از خارج استان عسل آورده و با قیمت پایین در بازار عرضه می‌کنند و چون قیمت عسل طبیعیِ تولیدی استان به طور خاص عناب و زرشک مقداری زیاد است مردم نیز به دلیل عدم شناخت عسل طبیعی، حاضر به خرید عسل نامرغوب با قیمت پایین‌تر هستند.

,

لزوم نظارت دامپزشکی

, لزوم نظارت دامپزشکی, لزوم نظارت دامپزشکی,

یوسفی‌فر تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود دامپزشکی به عنوان یک نهاد مسئول به فروش عسل‌هایی که بدون نام و برند به نام عسل عناب و زرشک در بازار عرضه می‌شود نظارت داشته باشد چراکه با نظارت خدمت و کمک بزرگی به زنبورداران استان و سلامت مصرف کننده خواهد شد.

,

, ,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی به وجود یک واحد بسته‌بندی عسل مجهز به آزمایشگاه در استان اشاره و اظهار کرد: با توجه به این‌که اغلب عسل‌های تولیدی استان در این آزمایشگاه آنالیز شده و با بسته‌بندی خارج می‌شود، پیسنهاد دارم تمام عسل‌های تولیدی زنبورداران استان از فیلتر واحد بسته‌بندی با برند خودش رد شود تا کیفیت عسل استان تضمین شده باشد.

,

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که عسل تولیدی استان با برند تاجکوه بیرجند به استان‌های دیگر ارسال می‌شود اما هستند برخی تشکل‌های تولید عسل که به دلیل مسائل مالی توانایی خرید برند برای عسل تولیدی را ندارند لذا پیشنهاد می‌شود این تشکل‌ها تقویت شوند و نگذاریم که عسل تولیدی استان بدون بسته‌بندی و فرآوری خارج شود. اگر از این اقدام جلوگیری شود عسل تولیدی خراسان‌جنوبی با ارزش افزوده به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

,

یوسفی‌فر گفت: با توجه به تک‌بودن عسل عناب و زرشک خراسان‌جنوبی در کشور اگر عسل تولیدی این دو محصول به صورت فرآوری و با ارزش افزوده صادر شود می‌تواند به عنوان محصول راهبردی استان در کنار زرشک و عناب قرار گیرد.

,

کیفیت عسل تولیدی خراسان‌جنوبی رتبه برتر کشوری دارد

, کیفیت عسل تولیدی خراسان‌جنوبی رتبه برتر کشوری دارد, کیفیت عسل تولیدی خراسان‌جنوبی رتبه برتر کشوری دارد,

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن خراسان‌جنوبی در خصوص جایگاه خراسان‌جنوبی در سطح کشور در بحث عسل، بیان کرد: خراسان‌جنوبی از نظر میزان تولید عسل در کشور، استان بیست و هفتم است دلیل این امر هم کمتر بودن تعداد بهره‌برداران، شرایط اقلیمی استان و کم‌بودن کندوها است اما از نظر کیفیت چندین سال است که عسل تولیدی خراسان‌جنوبی در ردیف اول کشور قرار دارد.

,

وی افزود: زنبورداری کاری است که نسبت به سایر کارها راحت‌تر، ریسک کمتر، نیاز به سرمایه اولیه کم و درآمد مناسبی دارد و تنها شرط برای فعالیت در این زمینه علاقه داشتن است چراکه زنبوردار مجبور به حضور در صحرا و دشتها است لذا تا علاقه‌ای برای این کار نباشد نمی‌توان موفق بود.

,

, ,

اهمیت زنبور عسل در بحث گرده‌افشانی

, اهمیت زنبور عسل در بحث گرده‌افشانی, اهمیت زنبور عسل در بحث گرده‌افشانی,

عبدالرضا رضایی‌گزیک مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: وجود کندوهای زنبور عسل در کنار باغات و مزارع کشاورزی برای گرده‌افشانی محصولات کشاورزی بسیار مفید است.

,

وی افزود: جابه‌جایی زنبورها در باغات و نشستن روی درختان باعث افرایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی می‌شود.

,

, ,

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص گلایه زنبورداران از عدم‌آگاهی کشاورزان برای استقرار کندوها، بیان کرد: اگر زنبورداران تقاضای برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان داشته باشند جهاد کشاورزی آمادگی برگزاری این دوره‌ها را دارد.

,

زنبور عسل یکی از مزیت‌های خراسان‌جنوبی

, زنبور عسل یکی از مزیت‌های خراسان‌جنوبی, زنبور عسل یکی از مزیت‌های خراسان‌جنوبی,

محمود اشرفی‌گل معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص اطلاع‌رسانی به کشاورزان در بحث اهمیت و مفیدبودن استقرار کندوهای زنبور عسل در کنار باغات، بیان کرد: جهاد کشاورزی به صورت مکرر به کشاورزان نامه نوشته و اطلاع‌رسانی‌هایی داشته است.

,

وی با بیان این‌که زنبور عسل به عنوان یکی از مزیت‌های استان شناخته شده است، افزود: نامه‌نگاری در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی عسل در استان انجام شده است.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در بحث پرورش زنبور عسل دنبال می‌شود گردشگری زنبور عسل به عنوان محصول مکمل تولید است.

,

اشرفی بیان کرد: مشکلات مربوط به زنبورداران از جمله بحث تامین شکر، تامین کپسول گاز ویژه زنبورداران، بیمه مرتبط با زنبورها و ... احصا شده و توسط امور مربوط در وزارتخانه جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

,

وی به افزایش قیمت شکر اشاره و اظهار کرد: امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تأمین شکر یارانه‌ای برای زنبورداران است.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: عسل تولیدی خراسان‌جنوبی از نظر میزان تولید رتبه خوبی ندارد اما از نظر کیفیت عسل تولیدی خراسان‌جنوبی دارای رتبه‌های برتر کشوری است.

,

, ,

افزایش دو برابری عسل تولیدی خراسان‌جنوبی

, افزایش دو برابری عسل تولیدی خراسان‌جنوبی, افزایش دو برابری عسل تولیدی خراسان‌جنوبی,

اشرفی بیان کرد: عسل تولیدی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش داشته است.

,

وی عنوان کرد: در بحث بسته‌بندی و فرآوری عسل در استان، این امکان فراهم است و عسل استان به نام تاجکوه بیرجند صادر می‌شود.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص نبود رشته مرتبط با پرورش زنبور عسل، گفت: طی هفته‌های آینده قرار است جلساتی با دانشگاه علمی کاربردی استان داشته باشیم که بحث پرورش زنبور عسل به صورت علمی و با جدیت بیشتری دنبال شود‌.

,

اشرفی افزود: در حال حاضر چند واحد درسی در رشته علوم دامی در بحث پرورش زنبور عسل وجود دارد.

,

وی خاطرنشان کرد: در دانشکده کشاورزی استان در مقطع دکتری نیز دانشجو در این خصوص پذیرفته می‌شود.

,

بنابراین گزارش؛ مهمترین مشکل زنبورداران خراسان‌جنوبی عدم همکاری کشاورزان استان برای استقرار کندوهای زنبور عسل در مجاورت باغات است و با توجه به این‌که عسل تولیدی زرشک و عناب مختص خراسان‌جنوبی است می‌طلبد آگاهی بخشی لازم در این خصوص برای اهمیت و مفیدبودن وجود زنبور عسل در مجاورت باغات کشاورزان انجام شود چراکه در این صورت نه‌تنها تولید عسل استان افزایش خواهد داشت بلکه در بحث کیفیت و کمیت زرشک و عناب استان نیز تاثیرگذار است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه