اخبار داغ

نگاه منشوروار به بزرگترین پروژه مال سازی در همدان؛

تنها بیمارستان اعصاب و روان همدان تحت شعاع سرمایه گذاری و رانت های مالی/مصرف گرایی و فاصله طبقاتی از عوارض ناگزیر مال سازی است

تنها بیمارستان اعصاب و روان همدان تحت شعاع سرمایه گذاری و رانت های مالی/مصرف گرایی و فاصله طبقاتی از عوارض ناگزیر مال سازی است
در حال حاضر تب مال سازی از شهرهای بزرگ تا کوچک بین سرمایه داران رونق گرفته است؛ به طوری که در دنیا به ازای هر ۱۷۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد اما در ایران به ازای هر ۲۶ نفر و در همدان نیز این تعداد کمتر می شود و حالا پایتخت تاریخ و تمدن در آستانه اولین مال سازی تجاری قرار گرفته که اما و اگرهای فراوانی را به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ پروژه بزرگ اسکای مال یکی از پرهزینه ترین پروژه های عمرانی تجاری در سطح شهر همدان است که در زمینی که قبلا متعلق با امور زندانها بوده و بعدها به مخابرات فروخته شده در حال احداث و اقدامات اولیه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این پروژه عمرانی تجاری نقدها بسیاری را از سمت مسولین و شهروندان به دنبال داشته که بررسی برخی ابعاد آن می پردازیم.

,

در ابتدا باید اشاره کنیم که در قدمت ساختمان این زمین سخن های فراوان است و قدمت آن به حدی بوده که گویا گفته شده میرزاده عشقی در این زندان به سر می برده و ساختمان در اواخر دوره پهلوی بنا شده همچنین به لحاظ تاریخی دارای اهمیت فراوانی بوده، که میراث فرهنگی نباید اجازه تخریب بنا را می داده است.

,

گذشته از آن ساخت این زمین از سال نود دچار تحولاتی شده که بررسی آن قابل تامل است.

,

این زمین در سال ۹۱ توسط مخابرات برای طرح مشارکتی در روزنامه آگهی می شود و از ۹۳ تا ۹۶ در روزنامه های رسمی منتشر نمی شود.

,

در سال ۹۵ شهردار وقت آن زمان رسولی مصاحبه ای انجام می دهد و اعلام می کند سرمایه گذار را جذب کردیم اما مخابرات همکاری نمی کند.

,

در سال ۹۶ رسما پروژه وارد فاز جدیدی می شود و مخابرات شرکتی دارد به نام سازمان سازه غدیر کشور که تمام املاک مخابرات در اختیار این شرکتاست درمهرماه سال ۹۶ انعقاد رسمی بین شرکت سازمان سازه غدیر و سرمایه گذار بخش خصوصی انجام می شود.

,

اما در بررسی های انجام شده مشخص شده گویا سازمان سازه غدیر این آگهی را روزنامه نکرده و از سرمایه گذار دعوت نکرده است و مراحل قانونی طی نشده است؟

,

شاید روندی دیگر را طی کرده است اما در سایت مناقصات و مزایده ها وجود ندارد.

,

آنچه که نشان می دهد گویا در این زمینه ترک تشریفات صورت گرفته و گمانه زنی هایی وجود دارد اما علت ترک تشریفات آن مشخص نیست.

,

با توجه به اینکه شرکت مخابرات یک سهام عام و هنوز ۲۰ درصد دولتی است درخواست داریم تفاهمنامه سود سرمایه گذار و مخابرات منتشر شود که چه درصدی به مخابرات و چه درصدی به سرمایه گذار می رسد؟

,

دو بحث شفافیت و نگاه فرهنگی در پروژه اسکای مال همدان نیاز به بررسی دارد.

,

در سال ۹۶ برای تغییر کاربری پرونده به کمیسیون ماده ۵ سپرده می شود طبق طرح تفصیلی شهر در آن منطقه کاربرد اداری می توان داشت و تجاری امکانش نبوده، اما طبق درخواست از اداری به تجاری تغییر کاربری می دهد.

,

در نتیجه در دی ماه ۹۶حدود ۸۹۲۰ متر زمین اداری وجود داشته و ۳۰۵ متر پارکینگ بوده که جمعا ۹۲۲۰ متر ازکاربری اداری به تجاری تبدیل می شوند و طرح از ۸۰۰پارکینگ به ۱۱۵۲ افزایش پیدا می کند که مصوبه ارزشمند و خوبی در بحث پارکینگ ها صورت گرفته است.

,

همچنین طبقات صفر تا یک با تراکم ۸۰ درصد و از منفی یک تا پنج با تراکم صد درصد مجوز می گیرد.

,

طرح ترافیک معبر بررسی نشده

, طرح ترافیک معبر بررسی نشده, طرح ترافیک معبر بررسی نشده,

طرح ترافیک معبر در این طرح گویا بررسی نشد ، چرا که ظرفیت دبی ورودی های پاستور میرزاده عشقی و هنرستان بررسی نشده است و این خیابان ها ظرفیت تردد حجم سنگین وسایل نقلیه را ندارند.

,

سستی خاک در زمین اسکای مال بالاست

, سستی خاک در زمین اسکای مال بالاست, سستی خاک در زمین اسکای مال بالاست,

سستی خاک درزمین اسکای مال بالاست و طبق نظر کارشناسان خاک از طبقه منفی ۶ به بعد آب زیادی وجود دارد و از ۱۵ به بعد به سنگ بستر می خوریم که در این صورت عملا پارکینگ ها که بیشترین امتیاز برای شهروندان است حذف می شود چرا که هیچ گاه سرمایه گذار از واحدهای تجاری خود نمی گذرد و هبه نمی کند.

,

همان طور که می دانیم تنها بیمارستان اعصاب و وران شهر همدان دقیقا جنب این زمین تجاری است و مشخص نیست از بیمارستانها و علوم پزشکی مجوز گرفته شده که آیا هم جواری بیمارستان اعصاب و روان و چندین سال کار عمرانی سخت مشکلی برای بیماران ایجاد نمی کند؟

,

بنا به گفته کارشناسان این زمین تا سال ۹۶ سه طبقه مجوز ساخت می گیرد اما بعد از آن درسال ۹۷ مجوز ۵ طبقه را می گیرد و ارتفاع روی سطح ۲۸ متر و عمق گودبرداری ۳۲ متر می شود.

,

ماتریس های چهارگانه مسکن شهرسازی برای ترافیک معابربررسی نشده

, ماتریس های چهارگانه مسکن شهرسازی برای ترافیک معابربررسی نشده, ماتریس های چهارگانه مسکن شهرسازی برای ترافیک معابربررسی نشده,

در سال ۹۷ دیوان محاسبات پیرامون تغییر کاربری پرونده ای را مفتوح کرده ولی به حکم نرسیده و مشخص نیست چه اتفاقی افتاده و از معاون عمرانی استانداری که دبیر وقت کمیسیون ماده ۵ بوده اند شکایت شده که در دادسرای دیوان در حال بررسی است.

,

مدل معماری طرح بسیار زیبا و جالبی است

, مدل معماری طرح بسیار زیبا و جالبی است, مدل معماری طرح بسیار زیبا و جالبی است,

به گفته مهندس معمار این پروژه هیچ ترافیکی داخل مجتمع به وجود نمی آید و معماری و پارکینگ ها بهترین نمای معماری را دارند و تنها ترافیکی که باید بررسی شود ترافیک معابر است که مرداد سال ۹۹ گزارش ترافیکی این طرح ارایه نشده است.

,

در سال ۹۸باید صدور پروانه و پرداخت تغییر عوارض کاربری پروژه پرداخت می شده که در این سال وارد ساختار اقتصاد مقاومتی می شود در حالیکه شرایط اقتصاد مقاومتی را ندارد چرا که در طرح اقتصاد مقاومتی مشارک همگانی برای ایجاد شغل برای اقشار کم در آمد تعریف می شود.

,

اما این مجتمع که ممکن است بالای چندین میلیاردقیمت هر مغازه آن شود آیا اقشار کم در آمد می توانند در آنجا مغازه بگیرند و شغل ایجاد کنند؟ قریب به ذهن نیست که افراد کم در آمد بتوانند مغازه ای تهیه کنند.

,

در صدور پروانه این پروژه شامل مصوبه شورا می شود و تخفیف زیادی در قالب تخفیف طرح تشویقی می گیرد و استناد به ماده ۵۹ می شود که در این ماده برای رفع موانع تولید پروژه هایی که بالای ۵۰ هزار متر مربع هستند تخفیف هایی در نظر گرفته می شود.

,

بنا به گفته کارشناسان ۴۵۰ واحد تجاری در این مجتمع احداث می شود که تا نقشه سازه تایید نشود نمی توان تایید کرد.

,

رقم تغییر کاربری چیزی حدود ۹۰ میلیارد می شود و ۹۰ میلیارد هم برای پروانه تعلق می گیرد که تخفیف گرفته اند هر دو به نصف تبدیل شده اند.

,

پرداخت ۹۰ میلیارد را سرمایه گذار اعلام می کند نقدینگی ام کاهش پیدا می کند و جلسه ای تشکیل می شود که در این جلسه به تقسیط تبدیل می شود.

,

مکان یابی پروژه بزرگترین مشکل اسکای مال

, مکان یابی پروژه بزرگترین مشکل اسکای مال, مکان یابی پروژه بزرگترین مشکل اسکای مال,

در بحث سرمایه گذاری معمولا در مکانی صورت می گیرد که رشد پیدا نکرده و سرمایه گذار ریسک را بپذیرد و در حاشیه شهر باشد و نهادها کمک کنند.

,

اما در این پروژه که به عنوان گردشگری از آن یاد شده نه تنها برای گردشگران عبوری امکان تردد نیست بلکه در مرکز شهر واقع شده و سنگین ترین ترافیک را در جایی از شهر ایجاد می کند که دو بیمارستان در دو طرف آن قرار دارد.

,

به گزارش عصر همدان، گویا گردش مالی مال سازی در شهرها به قدری است که تمام نهادها و عوامل می توانند دست به دست هم دهند و از همه نواقص چشم پوشی کنند که اولین مال سازی تجاری جنب تنها بیمارستان اعصاب و روانی احداث شود که میهامانان این بیمارستان بیش از هر چیزی احتیاج به آرامش و سکوت دارند و خروجی این مال سازی ها زندگی لاکچری و افزایش فاصله طبقاتی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه