اخبار داغ

پیگیری سوژه مردمی؛

سکوت معنادار در حوزه هنری باشت/ ضعف فرهنگ و هنر شهرستان در سایه نبود زیر ساخت‌ها

سکوت معنادار در حوزه هنری باشت/ ضعف فرهنگ و هنر شهرستان در سایه نبود زیر ساخت‌ها
تعدادی از هنرمندان باشتی از نبود امکانات و زیر ساخت‌های هنری در این شهرستان انتقاد کرده و بیان می کنند: در سایه بی توجی به هنرمندان باشتی امروز شاهد مهاجرت آنها به شهرستان های مجاور و دیگر نقاط کشور هستیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس شهرستان باشت از شهرستان های مهم استان کهگیلویه وبویراحمد در قدمت و پرورش فرهیختگان است؛ اما متاسفانه این روزها وضعیت ضعیف فرهنگی و هنری در این شهر چون نبود امکانات، فضای مناسب باعث شده تا جوانان بااستعداد و هنرمند شهر لب به گلایه بگشایند، آن هایی که نمی خواهند مسیر سرخوردگی و یاس را طی کنند و می خواهندسرنوشتشان را خودشان رقم بزنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

این شهر هیچ فضای فرهنگی ندارد و هنرمندان آن برای فعالیت های خود تنها از اتاقی ۹ متری بهره می برند، خانه ای برای هنرمندان موسیقی، تئاتر، تجسمی و سایر موارد که در کنار هم  با کمترین امکانات فعالیت می کنند.

,

 با چند تن از هنرمندان جوان رشته های مختلف این شهرستان گفتگویی صورت گرفته  است،تا از وضعیت کنونی فرهنگ و هنر شهرستان سخن بگویند.

,

قرار ما خانه هنرمندان بود، اما خانه هنرمندانی وجود نداشت چرا که هنرمندان این شهرستان برای اجرای برنامه های خود یا باید در پارکها باشند یا در منازل شخصی.

,

کمبود مکان برای آموزش یک دغدغه برای هنرمندان است همه هنرمندان برای آموزش و انجام امور هنری خودبه مکان مناسبی نیاز دارند که در آن تمرین تئاتر، موسیقی، تجسمی و سایر برنامه ها برگزار کنند.

,

این شهر یک گالری برای برگزاری نمایشگاه ها ندارد، در مجموع بندرت نمایشگاه آثار هنری برگزار می شود مگر مناسبتی باشد و بازدیدکنندگانی نیز که می آیند واقعا بعنوان مخاطب نظری ندارند چون این فضاها خیلی برای آنها آشنا نیست واز طرفی تعداد هنرمندان بیشتر از بازدیدکنندگان است.

,

مسئولین شهر از هنرمندان حمایت نمی کنند، وقتی هم انتقاد می کنیم جواب درستی نمیدهند. قطعا باید فرصت و امکانات باشد برای ارائه خود، این ها همه باعث دلسردی می شود یا باید رفت یا ماند و هنر را کنار گذاشت.

,

این یک بخش از مشکلات است، حال هنرمندی که با تمام کمبودها به مرحله ای رسیده که آثارش قابل قبول است بازار کار و فرصت معرفی ندارد.

,

هیچ اعتمادی به هنرمندان جوان برای انجام کارها از سوی مسئولین نیست ارگان ها برای کارهای تجسمی خود و طراحی ها ترجیح می دهند از بیرون ازشهرستان  هنرمند آورده یا از آن یکی دو هنرمند شناخته شده استفاده کنند.

,

البته این نگاه در بخش های دیگر هم دیده می شود مثلا در مناسبت ها و جشن ها از هنرمند شهر استفاده نمی شود و با هزینه های بالا هنرمندانی که شاید سطحشان از هنرمندان شهرستان نیز پایین تر باشد، استفاده می کنند.

درد دلهای هنرمندان را در ادامه بخوانید:

یک بخشی از دردها میان هنرمندان و جوانان این شهر مشترک است همچون کمبود مکان و فضای هنری، کمبود استاد، یک بخش هم به فرهنگ سازی بر می گردد، هنوز در این شهر نگاه غالب مردم این است که اهل موسیقی مطرب است هرچند این عمومیت ندارد ولی بیشتر شنیده شده است.

,
,
,
,
,

طبعا در شهر کوچکی که تاکنون به طور خاص و ویژه کنسرتی برگزار نشده و مردم آشنایی ندارند انتظار چندانی نیست. اما این نگاه در میان مسئولین و متولیان فرهنگی و هنری دیده می شود.

,

نبود یک مکان، سالن سینما و مجتمع فرهنگی هنری برای تجمیع هنرمندان و علاقمندان اصلی ترین مشکل این شهر است.

,

یکی از هنرمندان بازیگر می گوید: سالن سنمای شهر باشت سالهاست بلااستفاده است و اطلاع ندارم تاکی میخواهند به این شکل باقی بماند  و مناسب کارهای هنری هست و ظرفیت خوبی دارد که  مورد استفاده قرار گیرد خیلی ازمشکلات هنری شهرستان حل می شود.

,

این سالن مگر مخصوص هنرمندان نیست جایگاه هنر باید مکان خوبی باشد من به عنوان هنرمند واقعا افسوس می خورم، چرا باید همیشه ازبقیه شهرستانها عقب بمانیم به شهرستان گچساران نگاه کنید یکی بایدجواب گوی باشد، قشر هنرمند کجا توانمندی های خود را در عرصه فرهنگ و هنر به نمایش بگذارند.

,

فرد دیگری گفت: در حال حاضر بهترین مکان برای انجام کلیه فعالیتهای هنری، سالن آمفی تئاتر یا همون سالن سینما است،  تا چه زمانی باید مکان مورد نظر برای برگزاری تمرین و کلاس های هنری و تست ها نباشد و تا کی باید دست به دامان سایر ادارات یا پارکها ومکان های دیگر شد.

,

بازیگر تئاتر میگوید: تئاتر هنوز جایگاه خود را در این شهر پیدا نکرده است معمولا خانواده ها اجازه حضور در این رشته را به فرزندان خصوصا دختران خود نمی دهند من و چند تن از دوستان وقتی برای اولین بار به روی صحنه رفتیم با واکنش های منفی روبه رو بودیم و قطعا زمان می برد تا این فرهنگ جا بیفتد.

,

هنرمند دیگری میگوید: این شهر استعدادها و هنرمندان خوبی دارد که در این شهر نماندند و همه ما می دانیم برای ادامه کار به طور جدی باید از اینجا برویم ولی واقعیت این است که ما شهر خودمان را دوست داریم و می خواهیم این اتفاق در شهرمان برایمان بیفتد.

,

هنرمندی دیگر گفت:همه کلاسای هنری را در  اتاق ۹ متری برگزار میکنیم که اصلا مناسب بخصوص در این وضع کرونایی نیست و خیلی از هنرجوها بخاطر نبود فضای کافی و ترس از این ویروس در کلاس  حضور پیدا ننمی کنند، اگر  سالن سینما  در اختیار هنرمندان قرار گیرد کمک بزرگی به آنها می شود در شرایط حاضر از این مکان استفاده نمی شود.

,

یکی دیگر از شهروندان هنرمند باشتی ابراز داشت: باید به فرهنگ و هنر این شهرستان نگاه ویژه داشته باشند زیرا این شهر شهر علم و فرهنگ بوده و استعدادهای بسیار دارد و متاسفانه فقر امکانات فرهنگی جوانان آن را به مسیر نادرست هدایت می کند.

,

یکی دیگر از هنرمندان تئاتر این شهرستان گفت: اشتغال جوانان بسیار ضعیف است و بیکاری می تواند در افزایش آمار ناهنجاری های احتماعی اثرگذار باشد انتظار می رود بر روی مقوله فرهنگی سرمایه گذاری کنند.

,

حال باید افزود: چرا سالن سینما شهرستان باشت که سالهاست بدون استفاده مانده در اختیار این هنرمندان که سرمایه های ادب وفرهنگ وهنر هستند قرار داده نمیشود.

,

آیا شایسته است جوانانی که بدون کوچکترین چشم داشتی، دغدغه برای اعتلای فرهنگ این مرز وبوم دارند به دست فراموشی سپرده شوند و با بی نوجهی به مشکلات، سبب مهاجرت ظرفیت های هنری و سکونت در دیگر شهرستان هاو یا سایر استان ها می شوند.

,

شهر خلوت است به نظر می رسد روح زندگی خیلی آرام جریان دارد و من به جوان هایی که مشتاق پیشرفت هستند اما ظرفیتی برای آنها فراهم نیست فکر می کنم و به اینکه اگر این جوانان کم بیاورند قطعا پناه های دیگری پیدا خواهند کرد، پناه هایی که هزینه بیشتری از هزینه تامین یک مکان هنری دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه