شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان قم
ساعت: 13:29 منتشر شده در مورخ: 1399/09/01 شناسه خبر: 1669287
نگاهی به زندگی دشوار معلولان؛

آموزش حلقه مفقوده در جهت استقلال و خودکفایی معلولان در کشور/ اجرایی ناقص و دردآور قانون حمایت از معلولان

آموزش حلقه مفقوده در جهت استقلال و خودکفایی معلولان در کشور/ اجرایی ناقص و دردآور قانون حمایت از معلولان
استقلال و توانمندسازی معلولان در کشور امری مهم و ضروری است به شرط آن که مسئولان در جهت اجرای آن گام بردارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، بر اساس تحقیقات مختلف از بین پنج نیاز استراتژیک جوامع انسانی که به عنوان نیازهای مرتبط با امنیت ملی هر کشور از آن نام برده می شود دو نیاز آموزش و اقتصادی از مهمترین دغدغه های افراد در جوامع می باشد.
آموزش به صورت های مختلف می توان توان افراد را بالا برده و سبب ارتقای بهره وری به عنوان یکی از عوامل تولید و استفاده بهینه از امکانات موجود گردد. بنابراین آموزش مهمترین نقش در توسعه اقتصادی و اجتماعی، از طریق تربیت نیروی انسانی مهارت دیده برای رشد و توسعه ایفا می کندکه انجام این رسالت در کشور ما مستلزم هماهنگی و تناسب برنامه های آموزشی با نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی کشور است.
بر اساس آمار بهزیستی کشور، بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار نفر توانخواه زیر پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، که ۱۱.۲ درصد از این تعداد اختلال بینایی، ۳۹ درصد اختلال جسمی حرکتی، ۲۴.۴ درصد ذهنی، ۸.۲ درصد اختلال روانی، ۱۳.۲ درصد شنوایی و ۳.۹ درصد از اختلال گفتاری رنج می‌برند.
با توجه به تصویب قانون حمایت معلولان و اینکه باید سه درصد استخدامی دستگاه‌های اجرایی به افراد معلول اختصاص داده شود، اما این قانون هنوز به شکل کامل و جامع اجرایی نشده است و همچنین اجرایی شدن آن تنها درصد کمی از مشکل جامعه هدف را رفع می‌کند.



سهمیه 3درصدی استخدام افراد معلول درست اجرا نمی شود

از همین رو سهیل معینی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات اشتغال این قشر از جامعه در دستگاه های دولتی، اظهار داشت: این افراد با سختی های بسیاری درس می خوانند فارغ التحصیل می شوند. ده ها نفر از این افراد مدرک دکترا و کارشناسی ارشد دارند اما وقتی وارد مراحل استخدامی می شوند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. سهمیه 3درصدی استخدامی که برای افراد معلول است متاسفانه درست اجرا نمی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر چندین سال است در وزارت آموزش و پرورش که بزرگ ترین میزان استخدام های دولتی را دارد افراد نابینا را به بهانه های مختلف و بخش نامه های خود نگاشته داخلی از احراز پست های آموزشی در مدارس عادی محروم می کنند و آن ها را به مدارس استثنایی می فرستند.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور بیان داشت:  در حالی که این موضوع با هیچ شرایط و حقوقی تطبیق ندارد از طرفی هم مدارس استثنایی اعلام می گویند که ما از معلمان معلول اشباع هستیم و عملا ظرفیتی برای جذب نداریم. بر همین اساس سوال ما این است بر چه اساسی یک فرد شایسته ای که بهترین مدارج عالی تحصیلی را دارد و طبق نظر کمیسیون های توانبخشی هم توانمندی تدریس را دارد باید به صرف نابینایی از پست آموزشی محروم شود در حالی که ما قبل از انقلاب هم معلم و دبیر نابینا داشته ایم و هیچ کجای دنیا هم این چنین منعی وجود ندارد و قابل دفاع نیست.



آموزش برای کسب درآمد از نیازهای مهم معلولین
تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان و توانمندی آنها راهکاری برای توانمندسازی  و ایجاد اشتغال برای این قشر است در این بین کارشناسان عقیده دارند که ایجاد اشتغال‌های خُرد، خوداشتغالی و یا حمایت کارآفرینان از معلولان گامی برای ایجاد اشتغال این قشر است. البته باید به مسئله آموزش هم برای این قشر از جامعه در خوداشتغالی توجه ویژه شود.
اما در این بین برخی از اقشار جامعه نیاز جدی تر و بیشتری به این نوع آموزش ها دارند تا بتوانند شرایطی برای خود ایجاد کنند و وارد بازار کار شوندو نیازهای اقتصادی خود را رفع کنند. یکی از این اقشار معلولین هستند که به دلیل آن شرایط خاصی که دارند نیازمند آموزش های ویژه در ورود به عرصه های اقتصادی هستند.
از همین رو معلولین به واسطه نداشتن مهارتهای حرفه ای، مددجویی و عدم تامین منابع مالی برای امرار معاش و گذران زندگی خود و خانواده بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض انواع آسیب های فردی و اجتماعی قرار می گیرند. به همین دلیل آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان آموزش هایی که ابعاد کاربردی و مهارتی آنها نسبت به ابعاد نظری از اهمیت بیشتری برخوردار است یکی از پربازده ترین سرمایه گذاری های جوامع برای توسعه فردی و اجتماعی معلولان تلقی می شود.



آموزش معلولین در جهت استقلال و خودکفایی
این در حالی است که دکتر مهدی پهلوانی مدیر کل بهزیستی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تنوع جامعه هدف بهزیستی، گفت: معلولان جسمی حرکتی، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، کودکان خیابانی، آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان در حال بهبودی از جمله جامعه هدف بهزیستی است که نیازمند آموزش های خاص هستند.
وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای استان باید با آموزش های کیفی تر و بهتر به مددجویان در راستای کسب استقلال و خودکفایی کمک کند.
مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه ما آماده هستیم این نیازهای آموزشی را شناسایی و جامعه هدف را برای این کلاس ها فراهم کنیم، افزود: امکانات آموزشی و کلاسهای آموزشی باید مناسب سازی و  متناسب با توانایی‌های معلولان آماده سازی شود تا زمینه بهره برداری حداکثری مددجویان فراهم گردد.
وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از ظرفیت موسسات غیردولتی و مراکز خصوصی می توان نسبت به گسترش آموزش ها در فضای مراکز مذکور استفاده کرد و با تربیت مربی از بین معرفی شدگان امر آموزش را گسترش داد.



آمادگی فنی و حرفه ای برای آموزش مددجویان

از طرفی محمود تقی پور مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به امکانات و کلاس های آموزشی این اداره کل ، گفت: مجموعه فنی و حرفه ای استان آماده بررسی نیازهای آموزشی اعلام شده از بهزیستی، به منظور امکان سنجی، برنامه ریزی آموزشی، اولویت بندی و اجرای دوره های آموزشی همراه با ارائه گواهی معتبر آموزشی برای مددجویان بهزیستی است تا گام های موثری در زمینه آماده سازی شغلی و آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای جهت این قشر شریف برداشته شود.

در هرصورت گسترش همکاری های بهزیستی و فنی و حرفه ای در جهت توانمندسازی معلولین اقدام بسیار شایسته ای است که باید هرچه سریعتر مشکلات آن مرتفع و این اقدام عملیاتی شود.


انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1669287
ارسال نظر
نظرات