اخبار داغ

گفت‌وگوی تفصیلی با نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر؛

مجلس با دولت همکاری کامل دارد اما دولت نه!/ رئیس جمهور بعدی باید پای کار باشد

مجلس با دولت همکاری کامل دارد اما دولت نه!/ رئیس جمهور بعدی باید پای کار باشد
محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح وضعیت کشور در ماه‌های اخیر و رابطه مجلس و دولت پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح وضعیت کرونا در کشور، همکاری دولت و مجلس و وضعیت بورس در چند ماهه اخیر پرداخت. بخش هایی از این مصاحبه به شرح زیر آماده شده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

چه خبر از مجلس؟ ظاهرا چند تن از نمایندگان مجلس کرونایی شده‌اند

, چه خبر از مجلس؟ ظاهرا چند تن از نمایندگان مجلس کرونایی شده‌اند,

نمایندگان با اقشار مختلفی برخورد و ملاقات دارند و به اقصی نقاط کشور سفر می‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

,

مجلس اوضاع کرونایی کشور را چطور می‌بیند؟ مجلس کمیته‌ای در خصوص کرونا گذاشته یا کارها را به وزارت بهداشت واگذار کرده است؟

, مجلس اوضاع کرونایی کشور را چطور می‌بیند؟ مجلس کمیته‌ای در خصوص کرونا گذاشته یا کارها را به وزارت بهداشت واگذار کرده است؟,

این موضوع عمدتا برعهده کمیسیون بهداشت و درمان است هرچند که در جلسات مشترک کمیسیون ها و هیئت رئیسه روی موضوعات بحث می شود اما در ستاد مبارزه با کرونا نماینده ای از مجلس نیست و توصیه ها و پیشنهاداتی که می شود مورد توجه قرار نمی گیرد به نظرم دسترسی مردم به اقلامی که مورد نیاز است مناسب نیست هر نهادی باید مسئول باشد که مردم موقع ورود به آنجا پروتکل ها را رعایت کند به طور مثال اگر کسی بدون ماسک وارد مترو می شود شهرداری می تواند ماسک در اختیار قرار دهد در مورد پارک ها و سایر فضاها هم همینطور است و هر جاهم کم بیاورد بسیج و هلال احمر قابلیت دارد که اینها را پوشش دهد.

,

در مورد حضور نمایندگان در ستاد کرونا پیگیری نشده است؟

, در مورد حضور نمایندگان در ستاد کرونا پیگیری نشده است؟,

بارها و بارها تذکر و پیگیری حتی از طرف رئیس مجلس انجام شده اما نمی دانم فلسفه قبول نکردن حضور نمایندگان مجلس چیست.

,

تعطیلی مجدد گلایه کاسبان بابت اجاره مغازه و خانه را دارد و حتی تصمیم گیری در مورد تعطیلی و عدم تعطیلی هم کند انجام می شود و حتی وزیر بهداشت هم گله مند بود، به نظر قوه ناظر می تواند این مشکل را حل کند

, تعطیلی مجدد گلایه کاسبان بابت اجاره مغازه و خانه را دارد و حتی تصمیم گیری در مورد تعطیلی و عدم تعطیلی هم کند انجام می شود و حتی وزیر بهداشت هم گله مند بود، به نظر قوه ناظر می تواند این مشکل را حل کند,

این حرف کاملا صحیح است، از یک طرف ملاحظات بهداشتی و از یک طرف هم بحث معیشت است و علت اینکه دولت در تعطیل مطلق احتیاط می کند همین مساله است هرچند دولت ابزار کافی را دارد که تصمیم بگیرد که مثلا برای افراد یارانه بگیر مساعدت کند تا برای دو هفته از خانه بیرون نیایند.

,

رابطه دولت و مجلس را در این چند ماه چطور دیدید؟

, رابطه دولت و مجلس را در این چند ماه چطور دیدید؟,

برداشت من این است که از طرف مجلس واقعا مشکلی وجود ندارد، یعنی دولت نشان بدهد یک موضوع معیشتی یا کرونا را اقدام کرده و مجلس کوتاهی کرده است. مثلا یک طرحی در خصوص بورس آوردند و ظرف یک هفته مطرح و تصویب و تبدیل به قانون شد، سرعت عمل از این بیشتر؟حتی نماینده بانک مرکزی هم بسیار بد صحبت کرد و هرجمع دیگری بود رای منفی می داد. اینکه بگویند اگر تصویب نکنید به سران قوا برده و مصوبه می گیریم مجلس را تحریک می کند که رای منفی بدهد ولی نمایندگان بدون توجه به این حرف ها طرح را تصویب کردند. عکس این مساله را ما در دولت نمی بینیم، یعنی مردم در تامین مواد غذایی و کالاهای ضروری مشکل دارند و باید تمهیدی انجام داد. نمایندگان دولت در جلسات موضوع را می پذیرند اما یک معاون مصاحبه می کند که ما این مساله را قبول نمی کنیم و می شود طرحی که به شورای نگهبان می رود و دوباره به مجلس بازگشت تا منابعش را تغییر دهیم. ما نظرمان این است که مردمی که ماه هاست دسترسی به گوشت و مواد پروتئینی ندارند به راحتی با یک کارت این اقلام را خریداری کنند، دولت اصل این موضوع را قبول ندارد و می گوید اگر می خواهید پول بدهید در حالیکه پول دادن همان تورم و گرانی می شود که اندازه یک کیلو گوشت هم نخواهد شد. به خاطر همین کارهای دولت در کمیسیون برنامه و بودجه مجبور شدند به کسانی محدود کنند که یارانه معیشتی می گیرند در حالیکه ما خبر داریم که افراد زیادی این کمک ها را می گیرند که نیاز ندارند و بسیاری که نیاز به این کمک ها دارند، این کمک ها را نمی گیرند.

,

اگر این کالاها محدود به کالاهای ضروری شود، شورا آن را تصویب خواهد کرد؟

, اگر این کالاها محدود به کالاهای ضروری شود، شورا آن را تصویب خواهد کرد؟,

اعلام کردند که اگر بحث بودجه و حذف موارد زاید انجام شود قطعا در شورای نگهبان تایید خواهد شد.

,

اگر این موضوع تبدیل به قانون شود دولت آن را اجرا خواهد کرد؟

, اگر این موضوع تبدیل به قانون شود دولت آن را اجرا خواهد کرد؟,

ما در زمان جنگ که تحریم داشتیم و درآمدی هم نداشتیم این کار را در سطح کشور انجام می دادیم، دولت فکر می کند این کار قشنگ نیست و فلان، در این وضعیت خاص کرونا و مشکلات معیشتی بحث قشنگی دیگر مهم نیست و باید اجرا شود و ابزار این مساله یعنی کارت‌های الکترونیکی هم وجود دارد. اگر اراده باشد این طرح کاملا عملی است و اتفاقا حسن ختامی خوبی برای دولت است. موضوعات حاشیه ای مانند تهیه جهیزیه برای کسانیکه تشکیل خانواده داده اند هم وجود دارد، اگر سوبسید بدهند که خیلی عالی است و افرادی که به تازگی ازدواج کرده اند می توانند با مراجعه به فروشگاه ها با یارانه این اقلام را تهیه کنند.

,

این تعامل خوبی نیست که آقای رئیس جمهور در صحن مجلس حاضر نمی شوند

, این تعامل خوبی نیست که آقای رئیس جمهور در صحن مجلس حاضر نمی شوند,

بله البته تنها مجلس نیست و بین مردم هم نمی روند، این را باید از خودشان سوال کرد.

,

فکر نمی‌کنید که عملکرد مجلس در موقع حضور آقای ظریف و یا عدم رای اعتماد به آقای مدرسی خیابانی هم دلیل این نوع روابط است؟

, فکر نمی‌کنید که عملکرد مجلس در موقع حضور آقای ظریف و یا عدم رای اعتماد به آقای مدرسی خیابانی هم دلیل این نوع روابط است؟,

قبل از این هم اینطور بود و صحنه‌ای هم که یکی دو نفر از نمایندگان کاری می‌کنند که پسندیده نیست نمی‌توان آن را به کل مجلس ربط داد و بین تعامل و دشمنی باید مسیر قانونی را در دستور کار قرار داد. دولت حق دارد وزیر معرفی کند و مجلس هم حق دارد بپذیرد یا نپذیرد در مورد آقای مدرس خیابانی خود رئیس جمهور بیشتر مقصر بود که رای نیاورد چون معاون پارلمانی یادداشتی آورد که آقای رئیس جمهور به خاطر کرونا به مجلس نمی آید. شما بودید چه فکری می کردید؟ مگر بقیه آدم نیستند و مخاطره ندارند؟ تازه فاصله محل صحبت رئیس جمهور با نمایندگان بیش از ۲۰ متر است. یادم هست که در دولت قبل وزیری بود که رایش بالای ۷۵ درصد بود اما رئیس جمهور وقتی صحبتی کرد که این وزیر رای نیاورد و همه اینها تاثیر دارد.

,

در جایی گفتید که ماهم استیضاح و هم سوال داریم اما از اینها استفاده نمی کنیم و همین مساله باعث عدم پاسخگویی می شود؟

, در جایی گفتید که ماهم استیضاح و هم سوال داریم اما از اینها استفاده نمی کنیم و همین مساله باعث عدم پاسخگویی می شود؟,

واقعا هم همینطور است، به طور مثال مردم در وضعیت بد اقتصادی هستند و از این مساله ناراحت هستند این را شما به مجلس تسری دهید، مجلس جز مردم است و ناراحتی مجلس پای کار نبودن دولت است و این را با تمام وجود لمس می کنیم. اگر دولت دولت باشد مشکلی به نام تامین مواد پروتئینی برای اقشار مردم را انجام می دهد. اگر مجوز لازم نیست این کار را انجام دهد اگر لازم است من قول می دهم در کمتر از یک هفته این کار انجام شود.

,

فضای انتخاباتی را چطور می بینید؟

, فضای انتخاباتی را چطور می بینید؟,

با تمام وجود احساس می کنم که رئیس جمهور و دولتی پای کار باید بیاید و اولویت را به خودکفایی، رفاه مردم، برداشت موانع پیش پای مردم بدهد و همه اینها را شدنی می دانم.

,

انتخابات آمریکا را چطور پیش بینی می کردید؟ فکر می کردید ترامپ رای نیاورد؟

, انتخابات آمریکا را چطور پیش بینی می کردید؟ فکر می کردید ترامپ رای نیاورد؟,

آرزو می کردم که رای نیاورد یعنی برآوردی از نتایج نداشتم نداشتم اما آقای ترامپ را قاتل و جانی می دانم، تعبیری که شهید بزرگ ما داشتند قمارباز من می گویم قاتل، ترامپ جنایتی را در حق کسی انجام داد که بیشتر از ما به آنها خدمت کرد، داعش چه انفجارهایی در آمریکا و اروپا داشت و فرض کنید که قدرت پیدا می کرد، سردار سلیمانی خود آنها را نجات داد.

,

با آمدن احتمالی بایدن به دنبال دوقطبی مذاکره و عدم مذاکره هستند

, با آمدن احتمالی بایدن به دنبال دوقطبی مذاکره و عدم مذاکره هستند,

دقیقا بحث همین است؛ علت اینکه به برجام رای ندادم علتش یک جمله بود اینکه گفته بودند خزانه داری آمریکا استثناست، وقتی خزانه داری آمریکا را استثنا کنی یعنی نظام بانکی آمریکا و سلطه ای که بر سایر کشورها دارند پابرجاست و دموکرات ها هم از همین جا استفاده کردند اما اینکه از حالا صفر و صد بگوییم درست نیست، اقتضای دیپلماسی این است که به موجب شرایط تصمیم گرفته شود اما اگر اجمالا گذشته را در نظر بگیریم با اینها نباید صحبتی داشته باشیم مگر اینکه در آن طرف اتفاق خاصی رخ دهد.

,

ضمن اینکه باید مساله خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی که رهبر انقلاب تاکید داشتند را باید جدی بگیریم اگر این را ما جدی می گرفتیم زمینه خوب برای روزهای سخت را فراهم می کرد. بحث دیگر در خصوص نگاهی است که درباره خصوصی سازی به راه افتاده روزی که واگذار شده با امروز مقایسه کنید که مدیریت مجموعه این را زیانده کرد. این افکار که اهلیت مدیریت را در اولویت آخر قرار بدهیم غلط است. یک جایی را به عنوان مثال به دولت بازگرداندند و مدیر موفقی را شناسایی کردند که این مجموعه را اداره کند اما قبول نکرده که بر علیه من جو درست می شود و چرا خودم را به دردسر بیندازم. قانون می گوید عرضه کنید اما بخاطر این حرفها کسی نمی آید که عمر و مالم را صرف این کار کنم و بعدا آنجا را مصادره کنند و من را هم به زندان بیندازند و به خاطر همین کسی نمی آید. این ناامنی ایجاد می کند که فرد سرمایه اش را به طرف بازارهای کاذب و یا خارج از کشور ببرد. سه بار این مجموعه را عرضه کردند و بار چهارم کسی آن را با ۵۴۰ میلیارد بدهی خریده است و من اینجا اتفاقا دولت را تایید می کنم چون دولت تا حدی توان دارد و یا در یک مجموعه دیگر داوری هم نظر با دولت بوده اما به خاطر فشارها رایش را ۱۸۰ درجه تغییر داده است. موارد زیادی در خصوصی سازی ها است که به بهانه های پیش پا افتاده مخالفت می شود و در نهایت کشور آسیب می بیند.

,

چند درصد خصوصی سازی ها اینطور بوده است؟

, چند درصد خصوصی سازی ها اینطور بوده است؟,

در برخی خصوصی سازی ها که طرف اهلیت نداشته و بخش اقتصادی را هم از بین برده و با همین روش منسوخ از رده خارج دولتی اداره می شود. در یک جای دیگر هم این کار را نکرده بلکه کارگر جدیدی نگرفته و افراد بازنشسته شدند و حالا زمینش را هم صاف کرده و به دنبال کار دیگری در این زمین است.بعضا هم که موفق است هجمه می آورند که چرا این آمده و چرا نامه‌اش مشکل داشته و فلان اما در حالت کلی خصوصی سازی ها موفق نبوده است.

,

بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم در بورس حضور دارند و مجلس تمهیدی برای نظارت و تامین امنیت خاطر مردم انجام داده است؟

, بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم در بورس حضور دارند و مجلس تمهیدی برای نظارت و تامین امنیت خاطر مردم انجام داده است؟,

بیشتر از همه آقای قالیباف پیگیر این مساله هستند اما این مساله در اختیار مجلس نیست و در اختیار قوه مجریه است و واقعا هم وزرا همکاری می کنند اما این به این معنا نیست که دولت بورس را اداره کند بلکه دخالت های دولت درست نبوده که افراد توانمند را کنار گذاشته است. مردم توجه داشته باشند بورس در همه دنیا دچار فراز و نشیب است و هنگام سرمایه گذاری باید حواسشان جمع باشد و مشاورهای خوبی داشته باشند چون بورس جایی نیست که بی محابا وارد شد و نتیجه گرفت.

,

سفرهای استانی رئیس مجلس را چطور می بینید؟ ظاهرا برخی نمایندگان با آن مخالفند

, سفرهای استانی رئیس مجلس را چطور می بینید؟ ظاهرا برخی نمایندگان با آن مخالفند,

من کاملا با آن موافقم چون خودم هر هفته به تبریز می روم و رئیس مجلس هم رئیس نمایندگان است و برای دیدن مسائلباید به استان ها برود اما عده ای تلقی دیگری دارند و فضاسازی هایی انجام می دهند که فضاسازی ها را درست نمی بینم.

,

در این چندماهه حواشی برای مجلس به وجود آمد، مانند ماجرای دنا پلاس

, در این چندماهه حواشی برای مجلس به وجود آمد، مانند ماجرای دنا پلاس,

در هیچکدام از ادوار این فاصله قیمتی وجود نداشت و حتی در برخی دوره‌ها زانتیا و شاسی بلند می‌دادند و اگر یادتان باشد حتی چند سال قبل برخی خودروها روی دست خودروسازان مانده بود و وام می دادند که خودرو بخرید اما این تفاوت قیمت به خاطر نوسانات ارز اثر گذاشت. مدیری که خانه سازمانی برای کارمندانش می سازد را کسی نمی گوید که برای این کارمندان رفاه ایجاد کرد زیرا این کار لازم است اما ما به خاطر اعتماد عمومی این خودروها را بازگرداندیم اگرچه این مساله به ضرر بیت المال شد چون باید بخشی از هزینه ها و استهلاک را باید مجلس بدهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه