اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

کلید تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها رونق تولید است/ نظارت‌های ضربتی، بی‌تدبیری است

کلید تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها رونق تولید است/ نظارت‌های ضربتی، بی‌تدبیری است
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه کنترل و مهار قیمت کالاها و خدمات در بازار کشور با انجام نظارت‌های ضربتی و حتی تشدید نظارت بر این نابسامانی بی‌نتیجه است، گفت: مدیریت قیمت‌ها در بازار نیازمند رونق تولید و تامین کالا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه در رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره علت گران تر شدن بهای کالا و خدمات در کشور و چگونگی کنترل قیمت های افسار گسیخته در بازار اظهار کرد: در علم اقتصاد خلق پول برای تولید و گردش کالا است. در ایران پول خلق می شود درحالیکه کالا به اندازه کافی خلق نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

وی گفت: در کشور پول خلق شده صرف چرخش کالا، صرف دلالی، صرف واسطه گری و صرف معاملات می شوند که بازار ثانویه را بوجود آورده اند و این رویه موجب شده است تا کالاها پس از تولید به طور مستقیم به دست مصرف کننده نرسند، بلکه این کالاها چند دست بچرخند تا با قیمت بسیار بیشتری به دست مصرف کننده برسند.

,

وی در ادامه بیان کرد: در این شرایط، عده ای صاحب حجم عظیمی از نقدینگی شده اند که این افراد عموما مالیات بر چرخش سرمایه، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کسب و کار خود را نمی پردازند.

,

شیخی افزود: این وضعیت فاصله طبقاتی را در جامعه بوجود می آورد و در این نابسامانی قدرت خرید نامتوازن توزیع می شود و تولیدکننده و مصرف کننده ضرر می بینند.

,

وی همچنین افزود: در عین حال، شاهد هستیم که دولت نیز برنامه ای برای تنظیم بازار در دست ندارد و سامانه ای نیز برای رصد و پایش تامین و توزیع کالا از مبدا تا مقصد طراحی نشده است که این مسیر تحت نظارت باشد.

,

وی گفت: در این نابسامانی حاشیه سود معاملات به جیب دلالان می رود.

,

این استاد دانشگاه در رشته اقتصاد، دستورالعمل کنترل و نظارت ضربتی بر بازار را بی تدبیری دانست و اظهار کرد: کلید تنظیم بازار کشور و کنترل قیمت ها رونق تولید است تا کمبود کالا در بازار مرتفع شود.

,

وی همچنین عنوان کرد: برای نظارت بر بازار باید سامانه جامع رصد کالا از مبدا تا مقصد طراحی شود تا گردش کالاها از مبدا تا مقصد رصد شوند.

,

وی گفت: بر روی هر کالایی باید اطلاعاتی شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، قیمت درب کارخانه، قیمت های عمده و خرده فروش همچنین مالیات بر ارزش افزوده ثبت شوند.

,

شیخی در ادامه بیان کرد: سامانه جامع بانکی برای رصد گردش مالی به منظور اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی باید طراحی شوند.

,

وی تصریح کرد: این راهکار موجب می شوند که کالاهای مصرفی از وضعیت سرمایه ای خارج شوند و التهاب قیمت ها در بازار از بین بروند.

,

وی در خاتمه عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته کنترل قیمت ها با رونق تولید، اشباع بازار از کالا همچنین رصد سیستمی تامین و توزیع کالا و صادرات کالاهای مازاد بر نیاز مدیریت می شوند.

,

این استاد دانشگاه در رشته اقتصاد خاطر نشان کرد: این در حالی است که بازار ایران به تامین و تولید کالا نیازمند است اما در این بازار کالا به اندازه کافی تامین و تولید نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه