اخبار داغ

طنز تلخ رویای اقتصاد بدون نفت در سال 1400؛

خزانه خالی حاصل امضای برجام های متعدد/بودجه فعلی متکی به استقراض از مردم و فروش اوراق بهادار است

خزانه خالی حاصل امضای برجام های متعدد/بودجه فعلی متکی به استقراض از مردم و فروش اوراق بهادار است
امضای برجام های متعدد، رفت و آمدها و دیدار با مسئولین بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و نهایتا وزیر خزانه داری آمریکا، تقریبا هیچ ثمری برای دولت نداشته و پس از گذشت قریب به هشت سال، می‌توان گفت که عملکرد دولت، مصداق این ضرب المثل بوده است که هم پیاز را خورد، هم چوب را خورد و هم پول داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ وابستگی اقتصاد ایران بر نفت در دوره پهلوی ۸۳ درصد بوده که فروش روزانه ۶ میلیون بشکه نفت در سال ۵۶ توسعه متعادل ایران را به هم ریخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

متاسفانه در ابتدای دهه ۹۰ وابستگی اقتصاد ایران به نفت دوباره زیاد شد.

,

امسال برای اولین بار صادرات غیر نفتی بر صادرات نفتی در ایران پیشی گرفت.

,

ایرانی ها وابستگی تک رقمی به نفت را امسال برای اولین بار تجربه کردند.

,

به گفته رییس جمهور و برخی نمایندگان مجلس بودجه سال ۱۴۰۰ دولت بدون وابستگی به نفت نوشته خواهد شد.

,

حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح روز یکشنبه ۲۵ آبانماه سال جاری در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، درباره چارچوب بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ بر کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، کاهش تصدی‌گری‌های دولت، توسعه دولت الکترونیک، قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، رونق و جهش تولید و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استوار شده است.

,

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در چارچوب برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه، سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی، با رویکردهای «رشد بلندمدت از طریق تمرکز بر صادرات غیرنفتی»، «مقابله فعالانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش آثار منفی اقتصادی آن»، «تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های تولید»، «تسهیل فضای کسب‌وکار»، «توجه به معیشت مردم با اولویت کالاهای اساسی» و «توسعه الگوی مشارکت عمومی ــ خصوصی» تدوین خواهد شد.

,

روحانی اظهار داشت: بودجه دستگاه‏‌ها باید فرصت‌های جدید و منابع جدید درآمدی غیرمتکی به نفت برای کشور ایجاد نماید، بدون اینکه موجب به‏‌هم‏‌خوردگی تعادل قیمت کالاها و خدمات در همان بخش یا سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها شود، همچنین چالش‌های پیشِ‌روی کشور را که با بودجه در ارتباط است حل کند و موجب تسهیل فرآیند اجرایی بودجه شود.

,

در این خصوص عبدالمجید شیخی، تحلیل گر و اقتصاددان ایرانی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: کاری که دولت در سال گذشته کرد به خاطر سرپوش گذاشتن روی آبروی رفته ی خودش بود، چرا که نتوانستند از برجام طرحی ببندند و با امضای برجام نفت را صادر کنند این عنوان را مطرح کردند.

,

وی افزود: این ماجرا دقیقا شبیه داستان گربه است که چون دستش به گوشت نمی رسد می گوید بو می دهد.

,

اقتصاددان ایرانی تاکید کرد: دولت چون نتوانست نفت را بفروشد و هواپیما بخرد و حتی بنزین هواپیمای امورخارجه خودش را در کشورهای اروپایی تامین کند برای حفظ آبرو بودجه بدون نفت را مطرح کرد.

,

شیخی افزود: درعوض دولت ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی می خواهد بفروشد و به معنی قرض کردن از آینده است.

,

وی اظهار داشت: دولتمردان با قرض می خواهند اقتصاد را اداره کنند و از صندوق توسعه ملی می خورند و پول صندوق توسعه ملی را که برای کرونا بود خرج کردند.

,

تحلیل گر اقتصادی گفت: آخرین برنامه هم برای استقراض این بود که می خواستند نفت را به مردم پیش فروش کنند؛ اینها چون نمی توانند نفت صادر کنند اسم بودجه را اقتصاد بدون نفت گذاشته اند. البته بهترین اسمی که می توان برای بودجه انتخاب کرد بودجه متکی به فروش اوراق بدهی یا بودجه متکی به استقراض از مردم است!

,

این اقتصاددان ایرانی گفت: انچه به نظر می رسد با رد طرح کمک معیشتی از طرف شورای نگهبان دور از انتظار نیست این است که دولت خزانه را خالی کرده است و دروغی را که به دولت قبل بسته اکنون خودش دچار تخلیه خزانه شده است.

,

به گزارش عصر همدان؛ در پایان باید دید آیا دولتی که بسیار به وام‌ها و استقراض های بین المللی دل بسته بود، با تمام آن چه که در این مسیر قربانی کرد، به آن چه می‌خواست رسید و آیا نهایتا توانست از منابع و ساختارهای مالی بین المللی استفاده کند؟

,

امضای برجام های متعدد، رفت و آمدها و دیدار با مسئولین بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و نهایتا وزیر خزانه داری آمریکا، تقریبا هیچ ثمری برای دولت نداشته و اسباب نارضایتی گسترده مردم و نخبگان را فراهم آورده.

,

در حقیقت پس از گذشت قریب به هشت سال، می‌توان گفت که عملکرد دولت، مصداق تام و تمام این ضرب المثل بوده است که هم پیاز را خورد، هم چوب را خورد و هم پول داد!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه