اخبار داغ

11 درصد از مردم استان اصفهان دچار بیماری دیابت هستند/ تأثیر بیماری های زمینه در ابتلای شدید به کرونا

11 درصد از مردم استان اصفهان دچار بیماری دیابت هستند/ تأثیر بیماری های زمینه در ابتلای شدید به کرونا
11 درصد از مردم استان اصفهان دچار بیماری دیابت هستند اما یک سری افرادی هستند که به دلیل نرفتن به آزمایش درچار این بیماری بوده و خبر ندارند، فرد دیابتی باید تحت نظر پزشک و کارشناس غذایی مشخصی باشد تا بتواند با بیماری خود مقابله کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ دیابت یا بیماری قند یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی است. این بیماری در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر آن در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

عوارض بلندمدت این بیماری به مرور زمان نمایان می شود. هر چه مدت زمان بیشتری از دیابت شما بگذرد و هر چه کمتر قند خون را کنترل کنید احتمال افزایش خطر عوارض این بیماری در شما بیشتر می شود؛ در نهایت باید بدانید عوارض دیابت ممکن است باعث معلولیت و یا حتی مرگ شوند.

,

در این زمینه با مرجان منوچهری نائینی، مدیر گروه بهبود تغزیه جامع معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به گفت و گو پرداخنیم.

,

صاحب نیوز: شیوع دیابت در استان اصفهان چقدر است؟

, صاحب نیوز: شیوع دیابت در استان اصفهان چقدر است؟, صاحب نیوز: شیوع دیابت در استان اصفهان چقدر است؟,

منوچهری: 11 درصد از مردم استان اصفهان دچار بیماری دیابت هستند اما یک سری افرادی هستند که به دلیل نرفتن به آزمایش درچار این بیماری هستند اما خبر ندارند؛ بحث خطر سنجی را داریم که برای افراد بالای 30 سال در مراکز سلامت انجام می شود و فرد دیابتی باید تحت نظر پزشک و کارشناس غذایی مشخصی باشند.

,

پیشگیری و کنترل دیابت باید چه کارهایی انجام داد؟

, پیشگیری و کنترل دیابت باید چه کارهایی انجام داد؟, پیشگیری و کنترل دیابت باید چه کارهایی انجام داد؟,

یکی از عوامل مهم در پیشگیری و کنترل دیابت تغذیه صحیح است، در حال حاضر با چند معضل و به خصوص کرونا در این زمینه مواجهه هستیم؛ شیوه و سبک زندگی به خصوص پس از شیوع کرونا تغییرات زیادی کرده است.

,

متأسفانه در سطح کشور مردم ما بیشتر به مصرف غذاهای پر انرژی و بدون مواد مغزی مانند فست فودها و کنسوری ها که نمک و موادنگهدارند زیادی دارد، رو آوردند؛ این قضیه باعث شده است که به بحث چاقی دامن بزند و میزان چاقی را در گروه های مختلف افزایش دهد.

,

از طرف دیگر مصرف میوه، سبزی و حبوبات و لبینات کاهش پیدا کرده است و این ها همه عوامل خطر تغزیه ای هستند که شیوع اضافه چاقی و به دنبال آن دیابت را در جامعه افزایش دهند.

,

تحرک بحث دیگری است که متأسفانه بسیار کم شده و همین قضیه باعث شده که غذایی های که دریافت می کنیم بیشتر از مصرف  بدن باشد و این ها دست به دست هم می دهد که احتمال خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

,

توصیه شما در این زمینه چیست؟

, توصیه شما در این زمینه چیست؟, توصیه شما در این زمینه چیست؟,

توصیه هایی داریم که مردم باید برنامه های غذایی خود را تغییر دهند.

,

گروه نان و غلات بشترین انرژی را به ما می دهد؛ توصیه می شود که مردم به جای اینکه استفاده از نان های سفید و فانتزی از نان های سبوس دار، سنتی  و صنعتی سبوسدار استفاده کنند و مصرف برنج سفید با توجه به تحرک کم در خانواده ها باید محدود شود و برنج را با حبوبات و سبزیجات استفاده کنند و تا هم سیری بیشتری ایجاد کند و هم قند خون را سرعت کمتر، بالا ببرد و همچنین سبزییجات هم خام و پخته در وعده های غذایی خود استفاده کنند.

,

آش اصفهان با توجه به مواد معدنی یکی از غذاهای موثر در زمینه است و با توجه به سردی هوا و شیوع کرونا است باید دو مرتبه به سفرها برگردانده، شود؛ محدودیتی در مصرف سبزی خوردن در هیچ سنی و شرایطی نداریم.

,

در کنار برنامه های غذایی باید مصرف میوه را داشته باشند؛ میوه های فصلی یکی دیگر از مهم راه های مقابله با دیابت است البته افرادی که دارای دیابت هستند، میوه های شیرین قند بیشتری دارند را کمتر استفاده کنند.

,

استفاده از قند های ساده را باید در این ایام کاهش دهند، مصرف قندهای سفید مانند شکر یک عاملی است که باعث التهاب در بدن می شود؛ در شرایط کرونا باعث می شود، زمینه این بیماری را در بدن افراد مبتلا شود

,

در بحث لبنیات باید لبنیات کم چرب مصرف شود و در برنامه غذایی استفاده شود؛ گوشت های سفید و تخم مرغ به عنوان یک مواد غذایی بسیار خوب را در برنامه غذایی خود قرار دهند؛ چربی ها و روغن ها بسیار مهم است که باید کمتر استفاده شود و نمک ها باید تا حد ممکن کم استفاده که مصرف زیاد آن باعث مستعد شدن فرد به بیمارهای التهابی می شود.

,

خواهش از مردم داریم این است که در شهرهای بزرگ مراکز خدمات جامع سلامت داریم که کارشناس تغزیه مستقر است؛ اگر کسی دچار بیماری دیابت باشد برای گرفتن رژیم غذایی مراجعه تا وضعیت بیماریشان کنترل شود.

,

به نظر شما دیابت بر ابتلای به کرونا تأثیر می گذارد؟

, به نظر شما دیابت بر ابتلای به کرونا تأثیر می گذارد؟, به نظر شما دیابت بر ابتلای به کرونا تأثیر می گذارد؟,

بله، متأسفانه عوامل خطری که در تشدید کرونا، طول و شدت بیماری، مرگ و میر بسیار تاثیردارد، دیابت است؛ بیمارهای زمینه ای خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

,

یک عاملی است که موثر در کرونا است، بیشتر افرادی که در بیمارستان ها بستری می شوند در کرونا، کسانی هستند که بیماری هایی زمینه ای مانند دیابت و چاقی دارند و متأسفانه مرگ و میرهای کرونایی در میانسالان و سالمندان است؛ باید افراد سالم و دیابتی رژیم غذایی مناسب را استفاده کنند.

,

گفت و گو از محمدرضا باقری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه