اخبار داغ

مطالبه‌ای که جواب داد؛

64.5 میلیون کیلومتر مربع در سال؛ حق‌‌آبه رودخانه کرج تعیین شد/ دادستان کرج از مکاتبه امیدبخش وزیر نیرو برای حیات چالوس خبر داد

64.5 میلیون کیلومتر مربع در سال؛ حق‌‌آبه رودخانه کرج تعیین شد/ دادستان کرج از مکاتبه امیدبخش وزیر نیرو برای حیات چالوس خبر داد
وزارت نیرو اعلام کرد حق‌آبه رودخانه کرج معادل 64.5 میلیون کیلومتر مربع در سال است که بخشی از آن از منابع میان حوضه‌ای و در صورت کمبود از طریق رهاسازی سد کرج تامین خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، 24 آبان ماه سال جاری بود که شبکه خبری تیتریک در گزارشی با تیتر دولت دهم باطرح انتقال آب به تهران، فرش قرمز مرگ را زیرپای رودخانه کرج پهن کرد، به بحران پیش روی رودخانه کرج پرداخت، معضلی که با یک تصمیم غیرکارشناسی در سال 86 شکل گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک, تیتر دولت دهم باطرح انتقال آب به تهران، فرش قرمز مرگ را زیرپای رودخانه کرج پهن کرد, تیتر دولت دهم باطرح انتقال آب به تهران، فرش قرمز مرگ را زیرپای رودخانه کرج پهن کرد,
در بخشی از این گزارش آمده بود، شاید کسی فکر نمی کرد طرحی که دولت دهم برای تامین آب آشامیدنی پایتخت نشینان پایه ریزی کرده بود روزی برای مردم البرز کابوس شود، ماجرا از این قرار است که سال 86 بر اساس یک مصوبه، قرار بود ۱۲۰ میلیون متر مکعب از آب برای کشاورزی پایین دست رودخانه کرج، ۶۳ میلیون متر مکعب به صورت آب بین حوضه ‌ای، ۶۴ میلیون متر مکعب به عنوان حق آبه زیست محیطی و ۳۴۰ میلیون متر مکعب هم برای انتقال به تهران در نظر گرفته شود.
,
 
,
برای انتقال آب از رودخانه کرج به تهران از طریق تونل، ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد تا سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب سد کرج را منتقل کند، راه اندازی این تونل برای جابجایی آب در حالی انجام شد که  توان حجمی آن در انتقال آب ۱۶ مترمکعب در ثانیه برآورد می شد اما دبی پایه رودخانه کرج پنج مترمکعب در ثانیه محاسبه می شد.
,
 
,
بعد از پایان ساخت تونل وزارت نیرو درخواست کرد که آب به صورت آزمایشی از تونل منتقل شود که در آن زمان محیط زیست کرج مکاتبات زیادی در راستای مخالفت با آن انجام داد اما این مقاومت ها کارساز نشد و برای اولین بار در سال 92 انتقال آزمایشی آب انجام شد که  بر اساس اعلام معاون فنی کنونی محیط زیست البرز نتیجه آن پایین آمدن سطح آب رودخانه و مرگ و میر بسیاری از آبزیان بود.
,
 
,
دادستان کرج آن زمان به موضوع مذکور رود کرد تا از نگرانی رسانه های درباره طبیعت حاشیه رودخانه کرج و منطقه چالوس بکاهد، حسن مددی اعلام کرد؛ از وزارت نیرو خواسته شده ضمن در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی استان، تدابیر و تعهدات را به صورت کتبی به دادستانی کرج اعلام کنند.
,
 
,
و اما بعد از گذشت چند روز از گزارش شبکه خبری تیتریک، روز گذشته 1 آذرماه دادستان کرج اعلام کرد؛  وزیر نیرو قول داده است با افزایش حق آبه رودخانه کرج از بروز مشکل زیست محیطی در جریان انتقال آب این رودخانه جلوگیری شود. حسن مددی از وعده وزارت نیرو برای حل نگرانی‌های مردم و مسئولان استان در زمینه کاهش میزان حق آبه و بیم به خطر افتادن محیط زیست منطقه خبر داد و گفت: با توجه به دغدغه‌های موجود در خصوص پروژه انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران از طریق تونل، موضوع مورد پیگیری تلفنی و مکتوب دادستانی قرار گرفت.
,
 
,
وی افزود: بر اساس مکاتبه وزیر نیرو اعلام شده که از آنجایی که این طرح در کمیسیون امور زیربنایی محیط زیست هیئت دولت تصویب شده دغدغه‌های محیط زیستی در اجرای آن اعمال شده است.
,
 
,
دادستان عمومی و انقلاب کرج اضافه کرد: وزارت نیرو همچنین اعلام کرده است که حق‌آبه رودخانه کرج معادل 64.5 میلیون کیلومتر مربع در سال است که بخشی از آن از منابع میان حوضه‌ای و در صورت کمبود از طریق رهاسازی سد کرج تامین خواهد شد؛ بر این اساس با توجه به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های 1و2 تهران و استقرار آبگیر بیلقان، حق‌آبه رودخانه کرج در خشک‌ترین سال‌ها نیز چندین برابر نیاز زیست محیطی این رودخانه خواهد بود و جای نگرانی وجود ندارد.
,
 
,
مددی از افزایش سهمیه آب شرب کرج بر اساس مکاتبه وزیر نیرو خبر داد و بیان کرد: مصرف آب شرب استان در حال حاضر 260 میلیون متر مکعب است که سهم تخصیصی آب شرب استان از سد امیرکبیر و طالقان از 55 میلیون متر مکعب به 110 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت و بنابر اعلام وزارت نیرو، درصد بهره‌مندی استان از آب‌های‌های سطحی از 20 به 40 درصد افزایش می یابد.
 
,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه