اخبار داغ

یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده مطرح کرد؛

زنان خانه دار؛ حلقه مفقوده "طرح جوانی جمعیت"

زنان خانه دار؛ حلقه مفقوده "طرح جوانی جمعیت"
یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده گفت: یک حلقه مفقوده مهم در گروه هدف "طرح جوانی جمعیت" زنان خانه دار است! با توجه به اینکه ۶۲ درصد زنان کشور را خانم های خانه دار تشکیل می دهند این طرح تقریباً فاقد بسته مشوقی موثری برای این قشر است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا عباسپور درباره مفاد "طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" اظهار کرد: خوشبختانه این طرح با رایزنی و تلاش نمایندگان از حالت خام اولیه خود خارج و در نظر گرفتن ظرفیتهای جامعه باعث پخته تر شدن این طرح شد؛ با این حال احساس می‌شود که در جهت کارآمدتر شدن طرح، جای کار بیشتری وجود دارد.

این فعال حوزه زن و خانواده تصریح کرد: نگرش‌ها از بُعد باوری و و اعتقادی مردم نشات می گیرد، همانطور که روند کاهش جمعیت در طول زمان اتفاق افتاده است، تغییر نگرش مثبت نیز نیازمند به گذشت زمان است؛ زیرا ابتدا باید این نوع نگرش تغییر کند تا در ادامه شاهد نتیجه آن باشیم.

عباسپور با تاکید بر حمایت شدن طیفی از افراد که در آینده فرزندآوری خواهند داشت، خاطرنشان کرد: در این رابطه، دولت عملاً حمایتی از این قشر انجام نمی‌دهد! طراحان در آخرین نسخه طرح قید سال 1404 را از طرح برداشته اند اما در مورد معایب مقطعی بودن قوانین باید بگوییم که قوانین این حوزه باید در بازه حداقل 10 ساله تعریف شوند تا حمایت از فرزندآوری اتفاق بیفتد؛ تصویب قانونی درباره فرزندآوری  بدون در نظر گرفتن آینده فرزندان، باعث می‌شود مردم نسبت به نوع حمایت های آن حسن ظن نداشته باشند!

وی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه اگرچه سعی شده طرح گروه‌های سنی هدف خودش را تعیین کند اما یک حلقه مفقوده مهم در این گروه هدف وجود دارد که به آن پرداخته نشده و آن "زنان خانه دار" است! این گروه مخاطب اصلی موضوع باروری هستند؛ با توجه به اینکه 62 درصد زنان کشور را خانمهای خانه دار تشکیل می دهند این طرح تقریباً فاقد بسته مشوقی موثری  برای این قشر است.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده متذکر شد: در پیمایشهای متعددی این نتیجه مشخص شده که نگرش آقایان به فرزندآوری مثبت است ولیکن خانمها به نسبت آقایان تمایل کمتری به آن دارند! این تغییر نگرش نیاز به هدف گذاری برای این قشر دارد و مستلزم پشتیبانی مالی است که در طرح لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: البته در این طرح کارت تخفیفی با عنوان مادرانه برای هزینه های حمل و نقل و...  در نظر گرفته شده است که عملاً نمی‌توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد، چه برسد به این که بتواند چنین رفتار و میل و گرایشی را پشتیبانی کند! در این رابطه باید رایزنی بیشتری صورت بگیرد و حمایتها باید به سمت حمایت اقتصادی بروند.

عباسپور یادآور شد: مورد قابل ذکر دیگر طرح جوانی جمعیت، عدم لحاظ پایش سرزمینی است؛  در این طرح اختصاص منابع بعضاً مبتنی بر مناطق استانی قرار داده شده است در حالی که 17 استان کشور به صورت ناقص پایش سرزمینی داشتند! بر اساس پایش سرزمینی توزیع منابع برای رشد جمعیت استان های مختلف تعریف می‌شود؛ با وجود این نقص، این طرح عملاً نمی تواند پشتیبانی اصول مندی داشته باشد.

وی گفت: بخش عمده ابعاد حوزه نگرش سازی به سازمان ها نهادها و وزارتخانه هایی باز می گردد که قرار است سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج دهند، اما عملاً بخشی از تعاریف این طرح به سیاست های کلی و سند مهندسی فرهنگی کشور ارجاع داده شده است؛ سند مهندسی فرهنگی در سال 92 نوشته شده و در سال 95 در سیاست‌های کلی خانواده بر ارائه سبک ایرانی اسلامی تاکید شده است؛ اگر محتوی سند مهندسی فرهنگی کشور کافی بود، قطعاً رهبر معظم انقلاب در سال 95 این درخواست را مطرح نمی‌کردند! از 24 اقدام اجرایی  سند مهندسی کشور تنها سه یا چهار  اقدام به مبحث خانواده می پردازد!  و قطعاً به نسبت نیاز کشور و جدید بودن این موضوع نیازمند توجه بیشتری است.

این فعال حوزه زن و خانواده خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه کلی گوییها، به نظر می رسد در این حوزه در آینده به مشکل بر بخوریم! هر چند می شد پیشنهاد داد که همان کمیته جمعیتی که در این طرح قرار داده شده به ابعاد سبک‌زندگی نظارت کند، بخش‌های احصا نشده را با استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار دهد و بر محتوای ارائه شده توسط وزارتخانه ها و نهادهای مسئول نظارت داشته باشد.

عباسپور در ادامه برای بهبود و تکمیل مفاد طرح "جوانی جمعیت" پیشنهاداتی را مطرح کرد:

پیشنهاد می شود همانطور که در  ماده 27، دولت مکلف به بیمه عمر و سرمایه گذاری مادران خانه دار دارای 3 فرزند با احتساب پرداخت 70درصد از حق بیمه شده سایر زنان خانه دار نیز شامل این ماده شوند.

همچنین پیشنهاد می شود جهت تحصیلات تکمیلی مادران دارای 3 فرزند به بالا نیز وزارت آموزش عالی مکلف به ایجاد امتیازات (از نوع جهاد گری) برای این قشر شود.

در ماده 4 این طرح همه دستگاه های فرهنگی مکلف به آگاه سازی و ارزشمند سازی ازدواج و نقش های همسری و مادری شده اند پیشنهاد می شود با توجه به این نکته که مرد مدیریت و سرپرست خانواده را بر عهده دارد، نقش مهم پدری نیز قید شود و آموزش نقش های خانگی معطوف به هر دو جنس زن و مرد جهت پویایی و تحکیم خانواده شود.

این پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده خاطرنشان کرد: از دغدغه و دلسوزی نمایندگان محترمی که برای حل معضل مهم کاهش جمعیت از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهند کرد سپاسگزاری می کنیم و ان شاالله این نکات در راستای پویایی این طرح مثمرثمر باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

منبع: تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه