اخبار داغ

گزارشی از نقش و عملکرد بسیج جامعه پزشکی در بحران کرونا؛

از حضور داوطلبانه بسیجیان در بیمارستان بیماران کرونایی تا اجرای طرح شهید سلیمانی

از حضور داوطلبانه بسیجیان در بیمارستان بیماران کرونایی تا اجرای طرح شهید سلیمانی
بسیج جامعه پزشکی همچون سایر اقشار 22 گانه بسیج از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور پای کار بوده اند و با اجرای طرح های مختلف میدان عمل را خالی نکرده و کادر درمان را تنها نگذاشته اند و تاکنون به خوبی در این حوزه نقش آفرینی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، از اوایل اسفند ماه با ورود ویروس کویید 19 به کشور ایران و به ترتیب درگیری تمامی استان های کشور، بخش های مختلف کشور برای مقابله و پیشگیری این بیماری به میدان عمل آمده اند، نقش اساسی و اصلی در این نبرد را مدافعان سلامت عهده دار شده اند که با گذشتن از جان و سلامتی خودشان و همت والا کمر به نابودی این ویروس بسته اند و لحظه ای میدان مبارزه را خالی نگذاشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

کشور ایران در گروه کشورهایی قرار دارد که به خوبی توانست این بحران را مدیریت کند و در حالی که تحت تحریم های دشمن و مشکلات اقتصادی فراوانی قرار دارد اما تاکنون هیچ کمبود خاصی به وجود نیامده و این قطعا نشات گرفته از درسهای هشت سال دفاع مقدس است که مردم در عمر پرثمر انقلاب اسلامی ایران بارها تحت فشارهای مختلفی قرار گرفتند اما هر بار توانستند موفق از این بحران ها بیرون بیایند.

,

در این میان بسیج و سپاه نقش ویژه ای را در کمک به بحران کرونا در بخش های مختلف درمانی، خدماتی، کمک معیشتی، آگاه سازی مردم و بسته های بهداشتی داشته است، بسیج جامعه پزشکی نیز با توجه به اینکه در زمره نیروهای مورد نیاز بحران پیش رو است به خوبی نقشش را ایفاد کرده و با اعلام آمادگی و داوطلبانه نیروهای متخصص در رشته های پزشکی، پرستاری و روانشناس مدافعان سلامت را تنها نگذاشته است.

,

تمامی این اقدامات با مشورت وزارت بهداشت و با مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود، همچنین پیرو فرمان مقام معظم رهبری در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور و با مشارکت ده‌ها نفر از اساتید دانشگاه‌های بزرگ کشور و براساس شواهد علمی و تجربی، طرح مقابله با ویروس کوید۱۹ با نام شهید حاج قاسم سلیمانی تهیه و ارائه شد و  اساس این طرح بسیج جامعه پزشکی کشور آمادگی دوباره خود را برای مقابله با گسترش این ویروس منحوس و قطع زنجیره انتقال آن اعلام کرده است.

,

گفتنی است این طرح با مشارکت هزاران نفر از نیرو‌های فنی و تخصصی بسیجی برنامه ریزی و به مرحله اجرا رسیده است و در آن بیماران به صورت فعال و بنا به تمایل خود در منزل یا نقاهتگاه‌های تجهیز شده، تحت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند و به جای قرنطینه گسترده کشور که ضرر‌های فراوان آن به اقتصاد و معیشت مردم خصوصاً در روز‌های تحریم‌های ظالمانه احساس شده، موضوع قرنطینه هوشمند از طریق ردگیری این ویروس انجام می شود که قطعا برآورد هزینه اجرای این طرح به نسبت هزینه‌هایی که این پدیده منحوس بر اقتصاد کشور وارد کرده، نیز بسیار اندک و ناچیز است.

,

لازم به ذکر است طرح ابداعی بسیج جامعه پزشکی با نام حاج قاسم سلیمانی در راستای کمک به اجرای بهتر سیاست‌های وزارت بهداشت به عنوان متولی کنترل این بیماری در کشور تهیه و معرفی شده است.

,

 

,

, ,

 

,

ایجاد دو نقاهتگاه با ظرفیت 200 تخت در روزهای نخست بحران کرونا

, ایجاد دو نقاهتگاه با ظرفیت 200 تخت در روزهای نخست بحران کرونا, ایجاد دو نقاهتگاه با ظرفیت 200 تخت در روزهای نخست بحران کرونا,

برجی، مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع کرونا در سراسر کشور، تفاهم نامه ای بین بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان با موضوع قرارگاه جهادی زیستی و طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا، منعقد شد، که بسجیان در گروه های جهادی برای ضدعفونی ها، تب سنجی و ... سازمان دهی شوند.

,

وی ادامه داد: برپایی ایستگاه های غربالگری در 30 نقطه با مشارکت 350 نفر از اقشار بسیج، توزیع بسته های بهداشتی توسط گروه های جهادی، توزیع بسته های بهداشتی ویژه بیماران خاص، رفع آلودگی و ضدعفونی معابر با حضور 16 گروه جهادی به تعداد 280 نفر، همچنین فعالیت 300 نفر از کارکنان تیپ مردم پایه در قالب گروه های جهادی رفع آلودگی معابر، مراکز درمانی و خیابان ها بخشی از فعالیت های انجام شده توسط اقشار بسیج در این ایام بوده است.

,

برجی همچنین فعالیت 76 نفر از بسیجیان جامعه پزشکی استان در بحث نظارت بهداشتی بر اصناف و 500 نفراز بسیجیان سراسر استان در موضوع نظارت بر مواد غذایی در مرحله نخست، بخش دیگری از فعالیت های بسیج جامعه پزشکی خواند.

,

این مقام مسئول همچنین به حضور 50 نفر نیروی خدماتی و عمومی در شیفت ایثار در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد و امام خمینی (ره) شیروان و حضور داوطلبانه 20 کادر درمان جهت همکاری با این مراکز درمانی در ایام کرونا خبر داد و گفت: علاوه بر این  نیروهای روانشناس بسیج جامعه پزشکی تحت عنوان مشاوره تلفنی در سامانه برخط فضای مجازی،  خدمات روانشناسی ارائه می دادند.

,

برجی یادآور شد:  در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در استان خراسان شمالی نیز همچون سایر استان های کشور با پیش بینی بالارفتن آمار ابتلا اقدام به راه اندازی دو نقاهتگاه با ظرفیت هر یک 100 تخت نظامی در محل نمایشگاه بین المللی بجنورد و مرکز آموزشی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان ایجاد شد.

,

وی گفت: همچنین 127 تخت بیمارستانی و تخت ICU با همکاری بهداشت و درمان و بهداری سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان خراسان شمالی و تیپ مردم پایه، به مجموعه علوم پزشکی اهدا شد که در حال حاضر 26 قلم از این تحویلی ها مورد استفاده قرار گرفت و مابقی به دلیل عدم نیاز برگشت داده شد.

, ICU,

 

,

هتل لاله سپاه میزبان 70 پزشک و پرستار فعال در بیمارستان کرونایی

, هتل لاله سپاه میزبان 70 پزشک و پرستار فعال در بیمارستان کرونایی, هتل لاله سپاه میزبان 70 پزشک و پرستار فعال در بیمارستان کرونایی,

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان شمالی همچنین به برگزاری رزمایش بهداشتی، ضدعفونی تحت عنوان رزمایش زیستی با نام شهید مدافع سلامت دکتر یحیوی،  در سراسر استان با تجهیزات مجموعه سپاه اشاره کرد و گفت:  تمام اقدامات تحت عنوان تفاهم نامه ای که در ابتدای سال بسته شده بود محقق و اجرایی شد.

,

برجی خاطرنشان کرد: در مرداد ماه سال 99 تفاهم نامه ای با سازمان انتقال خون و بسیج تحت عنوان معرفی بسیجیان جهت اهدای خون بسته شد که براساس این تفاهم نامه مقرر شد، برای اقشار 22 گانه بسیج سهمیه ای مشخص شود که در طول سال بسیجیان برای اهدای خون معرفی شوند.

,

این مقام مسئول یادآور شد: توزیع 120 هزار بروشور بهداشتی و بسته بهداشتی به همت بسیج سازندگی و استانداری خراسان مشالی نیز انجام شد که این بسته های بهداشتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی کننده و بروشور آموزشی بود.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در روزهای نخست بحران کرونا باتوجه به استرس بالای کار و ناشناخته بودن بیماری امکان قرنطینه 70 پزشک و پرستار شاغل در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد در محل هتل لاله سپاه استان فراهم شد که به مدت دو ماه در این مکان حضور داشتند.

,

 

,

, ,

 

,

اعلام آمادگی 406 نفر از بسیجیان خراسان شمالی برای ارائه خدمات عمومی و درمانی در بیمارستان های کرونایی استان

, اعلام آمادگی 406 نفر از بسیجیان خراسان شمالی برای ارائه خدمات عمومی و درمانی در بیمارستان های کرونایی استان, اعلام آمادگی 406 نفر از بسیجیان خراسان شمالی برای ارائه خدمات عمومی و درمانی در بیمارستان های کرونایی استان,

برجی گفت: در آبان ماه سال جاری برای ارائه خدمات دیگری از مجموعه بسیج جامعه پزشکی استان ، تفاهم نامه ای بین ستاد تخصصی بسیج با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تحت عنوان نقش آفرینی اقشار 22 گانه بسیج و مقابله با کرونا به امضا رسید، که در این تفاهم نامه مقرر شده در سطح استان، شهرستان، دهستان، محلات و روستا شورای کرونا تشکیل و این شورا بسیجیان  را در چهارگروه نظارت و بازرسی، خدمات عمومی، آموزش و درمان سازماندهی کند.

,

وی ادامه داد: تاکنون در گروه نظارت و بازرسی 400 بسیجی معرفی شده اند که بسیجیان با معرفی به مراکز بهداشت، تحت عنوان مامور بهداشت معرفی نامه ای را دریافت می کنند و تحت عنوان چک لیستی که در اختیارشان قرار داده می شود به ادارات، مشاغل و اصناف مراجعه و پروتکل های بهداشتی آن محل ها را ارزیابی و نتیجه را اطلاع می دهند.

,

برجی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 360 نفر از بسیجیان از اقشار مختلف بسیج طلاب، بسیج دانشجویی و گروه های جهادی برای ارائه خدمات عمومی اعلام آمادگی کرده اند که این افراد به صورت متمرکز به دانشگاه علوم پزشکی معرفی و برای فعالیت در مراکز نمونه گیری، مراکز بهداشت و مراکز بیمارستانی به کارگیری می شوند.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: همچنین 46 نفر از رشته های مختلف فوریت پزشکی، پرستار، بهیار و پزشک یار تحت عنوان ارائه خدمات درمان اعلام آمادگی کرده اند که این افراد نیز به دانشگاه معرفی شده اند.

,

 

,

آغاز طرح شهید سلیمانی همزمان با اجرای محدودیت های کرونایی جدید

, آغاز طرح شهید سلیمانی همزمان با اجرای محدودیت های کرونایی جدید, آغاز طرح شهید سلیمانی همزمان با اجرای محدودیت های کرونایی جدید,

وی با اشاره به اینکه براساس قرارداد منعقد شده در آبان ماه سال جاری، در قالب طرح اختصاصی خراسان شمالی افرادی در بخش های مختلف به کار گیری می شوند، گفت: اجرای طرح کشوری شهید سلیمانی نیز که طرح تکمیلی مقابله با کرونا است از ابتدای آذرماه همزمان با محدودیت های جدید کرونایی آغاز شده است.

,

برجی هدف اصلی طرح شهید سلیمانی را جداسازی و قرنطینه افراد مبتلا به کرونا خواند و گفت: براساس این این طرح در استان خراسان شمالی اطلاعات افراد توسط 20 گروه دریافت می شود، افراد به صورت روزانه رصد می شوند که در محل منزل یا نقاهتگاه قرنطینه شده باشند و در صورت نیاز به خدمات پزشکی در منزل به آنها رسیدگی است، همچنین اگر اوضاعشان وخیم شد به مراکز بیمارستان معرفی شوند و در صورت مشکلات معیشتی خانواده فرد بیمار بسته های حمایتی برای آنها ارسال شود.

,

وی گفت: از جامعه آماری پنج هزار نفری کادر درمان در استان خراسان شمالی تعداد یک هزار و 800 شامل پزشک، پرستار، دندان پزشک، روانشناس و کارشناس بهداشت عضو بسیج جامعه پزشکی استان هستند.

,

 

,

ارائه خدمات پزشکی به زندانیان توسط بسیج جامعه پزشکی استان برای نخستین بار در کشور

, ارائه خدمات پزشکی به زندانیان توسط بسیج جامعه پزشکی استان برای نخستین بار در کشور, ارائه خدمات پزشکی به زندانیان توسط بسیج جامعه پزشکی استان برای نخستین بار در کشور,

برجی به ارائه خدمات پزشکی به زندانیان در استان خراسان شمالی برای اولین بار در سراسر کشور  خبر داد و گفت: در ادامه این طرح از اواخر مهر ماه سال جاری خانواده های زندانیان نیز از ارائه خدمات پزشکی بهره مند شده اند.

,

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه  بسیج جامعه پزشکی استان با معاونت اجتماعی سپاه استان و بنیاد تعاون بسیج اطلاع داد و گفت: طبق مفاد این تفاهم نامه، افراد نیازمند و نابارور مشروط بر بسیجی بودن، شناسایی می شوند و جهت ادامه روند درمان به بنیاد تعاون معرفی می شوند که بتوانند از خدمات درمانی برخوردار شوند.

,

برجی با بیان اینکه تاکنون 20 نفر تحت عنوان 2 نفر ناباروری و 18 نفر خدمات درمانی معرفی شده اند، گفت: در موضوع ناباروری بعد از تکمیل پرونده، به مراکز تحت قرارداد که در مشهد، شیراز، تهران هستند معرفی می شوند و فرد با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب می تواند از خدمات درمانی رایگان بهره مند شوند، در بحث خدمات درمانی هم تا سقف تعیین شده تخفیف لحاظ می شود.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طی توافقی که با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شده است، مقرر شد که در صورت مواجه با وضعیت بحرانی بستری بیماران کرونایی، بیمارستان دیگری نیز برای این بیماران اختصاص پیدا کند و بیمارستان های نیروهای مسلح در سطح استان به بیماران غیرکرونایی ارائه خدمات داشته باشند که تاکنون این بحران ایجاد نشده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه