اخبار داغ

گذری بر اقدامات بسیج مهندسین کشاورزی؛

تلاش‌های گمنام بسیج مهندسین کشاورزی برای آبادانی/ از افزایش بهره‌وری تولید تا جلوگیری از خام‌فروشی محصولات استراتژیک

تلاش‌های گمنام بسیج مهندسین کشاورزی برای آبادانی/ از افزایش بهره‌وری تولید تا جلوگیری از خام‌فروشی محصولات استراتژیک
بسیجیان جامعه مهندسین کشاورزی برای توسعه و بهره‌وری محصولات کشاورزی، به مردم آموزش‌های تخصصی ارائه می‌دهند و از طرف دیگر دنبال تکمیل و بهبود زنجیره فروش و فرآوری محصولات هستند تا بتوانند دستمزدی متناسب با دسترنج کشاورزان و توسعه اقتصادی استان را رقم بزنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بسیج شجره طیبه‌ای است که امام خمینی(ره) آن را بنا نهاد تا همه آن‌هایی که روح پاکشان از دیدن محرومیت‌ها، محدودیت‌ها و رنج و زخم مردم و محرومان به درد می‌آید، بتوانند دور هم جمع شوند و راه‌گشا و مشکل‌گشا باشند. افرادی که مستاصلی و غم هم‌نوع آزرده خاطرشان می‌کند و این وجدان پاک و بیدار بهانه‌ای می‌شود تا آستین همت را بالا بزند و به کمک بشتابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

همه ما روحیه بسیجی و ایثارگری را بیشتر در زمان بروز بلاها و گرفتاری‌ها مانند سیل یا زلزله دیده‌ایم؛ صحنه‌های عجیبی از حضور و همراهی بسیجیان مخلص در زلزله و سیل مناطق غربی کشورمان، که دل هر هم‌وطنی را گرم می‌کند به پشتیبانی‌هایی از جنس همدلی و همدردی. اوج روحیه بسیجی را سردار پرافتخارمان شهید حاج قاسم سلیمانی داشت؛ بزرگ مردی که حضور پرصلابتش در میدان نبرد، لرزه بر تن دشمن می‌انداخت، برای نجات مردمان گرفتار در سیل، با نهایت دلسوزی و اخلاص از جان مایه می‌گذاشت.

,

این روحیه را همه دوست دارند و می‌پسندند، اما بسیجیانی هم هستند که تلاش‌هایشان در حالی که موثر است اما کمتر به چشم می‌آید. تلاش‌هایی که تخصصی و جهت منافع مردم و کشور است. در این خصوص می‌توان به تلاش‌های بسیجیان عضو سازمان بسیج مهندسین کشاورزی اشاره کرد. افراد گمنامی که برای توسعه و بهره‌وری محصولات کشاورزی، به مردم آموزش‌های تخصصی ارائه می‌دهند و از طرف دیگر دنبال تکمیل و بهبود زنجیره فروش و فرآوری محصولات نیز هستند تا بتوانند دستمزدی متناسب با دسترنج کشاورزان و توسعه اقتصادی استان را رقم بزنند.

,

حسین یوسفی‌فر مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بسیج مهندسین کشاورزی پس از تدبیر رئیس سازمان بسیج مبنی بر این‌که متخصصین بسیجی در حوزه تخصص خودشان خدماتی را به مردم ارائه دهند، در قالب ستاد تخصصی اقشار بسیج تشکیل شد.

,

وی افزود: متخصصین حوزه کشاورزی، دامپزشکی و منابع طبیعی؛ قشر بسیج مهندسین کشاورزی را تشکیل داده‌اند تا بستری برای استفاده مردم از خدمات تخصصی ایجاد شود.

,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات موجود در حوزه کشاورزی و بحث علمی‌سازی آن و از طرف دیگر سنتی‌بودن کشاورزی و پایین‌بودن بهره‌وری آن، طرح بسیج همگام با کشاورز از سال 95 کلید خورد و بسیج مهندسین کشاورزی به رسالت خود در این خصوص عمل کرده است.

,

تفاوت چشم‌گیر بهره‌وری از سطح توسط کشاورزان آموزش دیده در طرح همگام با کشاورز

, تفاوت چشم‌گیر بهره‌وری از سطح توسط کشاورزان آموزش دیده در طرح همگام با کشاورز, تفاوت چشم‌گیر بهره‌وری از سطح توسط کشاورزان آموزش دیده در طرح همگام با کشاورز,

یوسفی‌فر بیان کرد: در این طرح مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان قرار می‌گیرند و با انتقال دانسته‌های علمی خود باعث می‌شوند تا کشاورز با استفاده از این علم در کنار تجربه‌اش؛ افزایش بهره‌وری در سطح را رقم بزند.

,

وی تصریح کرد: با ارائه این آموزش‌ها؛ تفاوت چشمگیر عملکرد کشاورز نمونه با سایر کشاورزان محرز است به‌طوری که حتی شاهد اختلاف 20 برابری میزان تولید کشاورز نمونه با سایر کشاورزان در یک اقلیم و شرایط آب و خاک یکسان کشاورزی هستیم.

,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به‌طور مثال در بحث زعفران، عملکرد کشاورزان استان حدود 5 کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار است در حالی که میزان تولید کشاورز نمونه، حدود 40 کیلوگرم زعفران خشک در این سطح است. هدف طرح بسیج همگام با کشاورز همین است که هم متخصصین و هم کشاورزان نمونه و خبره که دارای تجربه هستند، دور هم بنشینند و نتیجه آن افزایش عملکرد سایر کشاورزان باشد.

,

, ,

ارائه مباحث علمی برای خودکفایی در محصولات راهبردی

, ارائه مباحث علمی برای خودکفایی در محصولات راهبردی, ارائه مباحث علمی برای خودکفایی در محصولات راهبردی,

یوسفی‌فر اظهار کرد: در سال جاری و با توجه به شرایط تحریمی کشور و همچنین وابستگی برخی از محصولات راهبردی کشور از جمله گندم، جو، برنج، ذرت، دانه‌های روغنی و کلزا، تصمیماتی برای خودکفایی، جهش تولید و کاهش وابستگی به واردات این محصولات، ابلاغ شده و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در این خصوص وظیفه انتقال مباحث علمی را دارد.

,

وی با اشاره به این‌که در خراسان جنوبی محصولات راهبردی کشت شده شامل گندم و جو است که هر کدام سطح زیرکشت 30 هزار هکتاری دارد، گفت: در خصوص این محصولات برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام و در حال اجراست که از جمله آن می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص استفاده از بذرهای اصلاح شده و ارائه نکات قابل توجه در کاشت، داشت و برداشت محصول اشاره کرد.

,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر این‌که سیاست‌های دولت در خصوص محصولات راهبردی بسیار اهمیت دارد، افزود: مثلا در خصوص محصول گندم که دارای خرید تضمینی است، اگر قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه‌های تولید نباشد، ممکن است سبب عدم‌رغبت کشاورزان برای تولید شود.

,

حمایت دولت از کشاورزان؛ اولین قدم برای ترغیب تولید

, حمایت دولت از کشاورزان؛ اولین قدم برای ترغیب تولید, حمایت دولت از کشاورزان؛ اولین قدم برای ترغیب تولید,

یوسفی‌فر ادامه داد: بر همین اساس علی‌رغم برنامه‌های آموزشی بسیج متخصصین کشاورزی، قدم اول در ترغیب کشاورزان به سمت تولید و افزایش آن را، حمایت دولت از محصولات کشاورزی رقم می‌زند. متأسفانه امسال تعیین قیمت خرید تضمینی، تاثیر منفی در سمت و سوی کشاورزان برای تولید داشته است.

,

وی با بیان این‌که فارغ از محصولات راهبردی، اما از محصولات استراتژیک استان هم غافل نشده‌ایم، ادامه داد: با توجه به این‌که جمعیت کشاورزان عمده خراسان جنوبی در زمینه تولید زرشک، زعفران و عناب؛ حدود 100 هزار نفر هستند، آموزش‌های تخصصی در خصوص این محصولات را هم در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم.

,

تلاش برای بهره‌وری بیشتر از محصولات استراتژیک استان

, تلاش برای بهره‌وری بیشتر از محصولات استراتژیک استان, تلاش برای بهره‌وری بیشتر از محصولات استراتژیک استان,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه چون در حوزه محصولات استراتژیک استان رویکرد خام‌فروشی وجود دارد و عملا برنامه‌ای برای بهره‌وری از این محصولات نبوده است، اکنون به خصوص در بحث زرشک با نوسانات شدید قیمت و مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

,

یوسفی‌فر بیان کرد: در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با همکاری جهاد دانشگاهی و تجار فعال در این زمینه و همچنین واحدهای صنایع غذایی، بتوانیم این محصولات را به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم. در واقع با این اقدام تلاش می‌کنیم تا بتوانیم برای عرضه محصولات کشاورز، راه‌های مختلفی را پیش روی او قرار دهیم.

,

وی افزود: به طور مثال؛ واحد خوشه سرخ که تبدیل کسانتره زرشک را انجام می‌داد، امسال به عنوان یک واحد کوچک صنایع تبدیلی در استان توانست با خرید زرشک تازه به قیمت مناسب، کمک بزرگی به کشاورزان و بازار این محصول کند.

,

وی ادامه داد: در این زمینه طرح‌هایی را تهیه می‌کنیم تا هم از واحدهای صنایع تبدیلی استان حمایت شود و هم سرمایه‌گذاران جدیدی در این زمینه وارد شوند.

,

سرنوشت محصولات غیرارگانیکی که به دریا ختم می‌شود

, سرنوشت محصولات غیرارگانیکی که به دریا ختم می‌شود, سرنوشت محصولات غیرارگانیکی که به دریا ختم می‌شود,

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در بحث صادرات محصولات استراتژک استان هم با توجه به این‌که استانداردهای خاصی در خصوص محصولات سالم و ارگانیک در کشورهای مقصد مطرح است، گفت: اما متاسفانه برخی از تجار و صادرکنندگان معتقدند که محصول ارگانیک و مورد تقاضای خریداران خارجی را پیدا نمی‌کنند و کشاورزان با استفاده از سموم دارای دوره ماندگاری بالا، محصولی متناسب با بازار تولید نمی‌کنند. این موضوع سبب‌شده تا محصول پس از صادرات به دلیل ارگانیک‌نبودن و داشتن بار میکروبی وارد بازار و چرخه مصرف نشده و حتی به دریا ریخته شود.

,

یوسفی‌فر با بیان این‌که خوشبختانه با ورود جهاد کشاورزی به طرح کشاورزی قراردادی، اکنون این ضعف در حال برطرف‌شدن است، تصریح کرد: طرح کشاورزی قراردادی دارای سه ضلع تجار و صادرکننده، کشاورزان و کارشناسان کشاورزی است که در قالب آن کارشناسان بر اساس استانداردهای کشورهای مقصد آموزش‌ها را به کشاورزان ارائه می‌کنند، کشاورزان نیز بر همین اساس تولید می‌کنند و صادرکننده نیز خرید تضمینی را انجام می‌دهد.

,

آزمایش سلامت محصولات استان در فرانسه و آلمان/ پیگیری برای ساخت آزمایشگاه در قاین

, آزمایش سلامت محصولات استان در فرانسه و آلمان/ پیگیری برای ساخت آزمایشگاه در قاین, آزمایش سلامت محصولات استان در فرانسه و آلمان/ پیگیری برای ساخت آزمایشگاه در قاین,

وی با اشاره به پیگیری‌ها در خصوص ایجاد محصول سالم، بیان کرد: با توجه به عدم‌وجود تست‌های کیفیت محصول سالم در استان و ارسال نمونه‌های محصول برای آزمایش و تایید به کشورهای فرانسه و آلمان، پیگیری‌هایی را برای ایجاد آزمایشگاه در قالب خوشه زرشک و عناب و البته با حمایت تسهیلاتی جهاد کشاورزی دنبال می‌کنیم.

,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در این خصوص قرار است آزمایشگاهی در قاین ساخته شود تا هم از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و هم دیگر کشاورزان در این خصوص دغدغه‌ای نداشته باشند.

,

یوسفی‌فر با اشاره به این‌که تاکنون طرح تهیه شده و به لحاظ فیزیکی هم حدود 60 درصد این آزمایشگاه تجهیز شده است، گفت: البته این طرح برای اجرا نیاز به سرمایه‌گذار و حمایت نهادهای حکومتی دارد، اما اگر این طرح در مباحث بهره‌وری اتفاق بیفتد، تأثیرات بلندمدتی دارد و دیگر شاهد نوسانات قیمت محصولات استان و دغدغه کشاورزان در این خصوص نخواهیم بود.

,

وی ادامه داد: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی در زمینه صنایع داروسازی نیز دارای نگاه دارویی خیلی قوی است که با توجه به انجام تحقیقات در این خصوص؛ اگر بحث گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در چرخه دارویی کشور رقم بخورد، ظرفیت‌های خوبی ایجاد خواهد شد.

,

محصولات ارزشمند استان مانند نفت خام‌فروشی می‌شود

, محصولات ارزشمند استان مانند نفت خام‌فروشی می‌شود, محصولات ارزشمند استان مانند نفت خام‌فروشی می‌شود,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی تأکید کرد: محصولات زرشک، عناب و زعفران نیز مانند نفت ارزشمند است و نباید با خام‌فروشی آن، حداقل ارز را نصیب کشور کرد. بلکه باید به سمت بهره‌وری و ارزش‌افزوده این محصولات حرکت کنیم چراکه فرآوری و تولید محصولات جانبی از این محصولات، شاید تا هزار برابر ارزش‌افزوده ایجاد کند.

,

یوسفی‌فر یادآور شد: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در مباحث علمی و راهبردی طرح دخالت دارد و اجرای آن به برخی دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد.

,

وی اظهار کرد: با توجه به ستاد رفع محدودیت و در قالب قرارگاه‌هایی که در سطح شهرستان‌ها فعال است، مربی‌های بسیجی مشکلات کشاورزی را رصد کرده و برای حل آن راهکار ارائه می‌کنند. راهکارهای ارائه شده بر این اساس است که کشاورزان امنیت ذهنی برای تولید محصول داشته باشند و نگران فروش و .. نباشند.

,

تشکیل گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات دامپزشکی در مناطق محروم

, تشکیل گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات دامپزشکی در مناطق محروم, تشکیل گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات دامپزشکی در مناطق محروم,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در حوزه دامپروری، متخصصین حوزه دامپزشکی با دامداران ارتباط و همکاری دارند، گفت: در این خصوص با تأسیس گروه‌های جهادی دامپزشکی در هر شهرستان، متخصصین این حوزه مشابه سایر گروه‌های جهادی، در بازه‌های زمانی مشخصی به روستاهای محروم و دارای ظرفیت، اعزام می‌شوند و مباحث آموزشی، واکسیناسیون و ویزیت رایگان دام را انجام می‌دهند که اکنون به مناسبت هفته بسیج، اعزام گروه‌های جهادی دامپزشکی به مناطق مختلف و ارائه خدمات در حال انجام است.

,

یوسفی‌فر با اشاره به همکاری خوب مجموعه‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان با بسیج مهندسین کشاورزی، تأکید کرد: در این خصوص همکاری‌ها با هدف ارتقای بحث کشاورزی و تولید و خارج از نگاه‌ها و جناح‌های سیاسی است.

,

تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بسیج در مقابل سوءاستفاده‌گران و آشفتگی بازار

, تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بسیج در مقابل سوءاستفاده‌گران و آشفتگی بازار, تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بسیج در مقابل سوءاستفاده‌گران و آشفتگی بازار,

وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد بسیج و تاکید بر استفده از آن، اظهار کرد: به طور مثال مشکلات و محدودیت‌های موجود در خصوص توزیع نهاده‌های دامی، اکنون سبب ایجاد نوسانات قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ شده است. در این زمینه در حالی که نهاده‌ها به دست برخی از واحدهای تولیدی نرسید، اما برخی از مرغ‌داران از شرایط سوءاستفاده کردند. به‌طوری که نهاده‌ها را دریافت کردند اما نصف ظرفیت یا اصلا جوجه‌ریزی نکردند و با توجه به قیمت بالای نهاده در بازار آزاد، آن را در این بازار به فروش رساندند.

,

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در حالی که در استان ما حدودا 60 درصد نهاده‌ها توزیع می‌شود اما جوجه‌ریزی حدود 25 درصد روال قبل است. این موضوع سبب عدم‌تأمین به موقع گوشت و کم‌شدن حجم تولید و در نتیجه ایجاد نوسانات در بازار شده است و به همین دلیل باید بر حوزه نظارت بیشتر تأکید کرد.

,

یوسفی‌فر بیان کرد: از آن‌جایی که این موضوع به سازمان‌های جهاد کشاورزی، دامپزشکی و صمت برمی‌گردد، در این خصوص به مسئولان پیشنهاد دادیم تا از ظرفیت اقشار بسیج مانند بسیج محلات و اصناف، در راستی‌آزمایی واحدهای تولیدی استفاده شود که با توجه به پراکندگی پایگاه‌های بسیج در نقاط و روستاهای مختلف، این موضوع به راحتی قابل بررسی است.

,

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که بسیج بستر خوبی در این زمینه دارد، توصیه می‌شود تا همه دستگاه‌های متولی تولید و توزیع از این ظرفیت استفاده کنند تا این تبعات به حداقل برسد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه