اخبار داغ

یادداشت؛ نگاهی به تاثیر یک رهیافت موفق در عرصه بین الملل

پرس تی وی؛ پیشتاز آزاداندیشی رسانه ای

پرس تی وی؛ پیشتاز آزاداندیشی رسانه ای
پرس تی وی به عنوان تلویزیونی خبری با رویکرد مخالف با سیاست های غرب توانست اولین رسانه ای باشد که در برابر هیمنه گسترده رسانه های بین المللی مطرح جهان یا همان دستگاه پروپاگاندای امریکا و انگلیس نوع دیگری از رسانه را مطرح کند و از پوشش جهانی هم بهره مند باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرس تی وی به عنوان تلویزیونی خبری با رویکرد مخالف با سیاست های غرب توانست اولین رسانه ای باشد که در برابر هیمنه گسترده رسانه های بین  المللی مطرح جهان یا همان دستگاه پروپاگاندای امریکا و انگلیس نوع دیگری از رسانه را مطرح کند و از پوشش جهانی هم بهره مند باشد. این پدیده نوظهور توانست موفقیتی شگفت در جذب مخاطب آن هم در میان نخبگان غربی را به دست آورد. از جرمی کوربین که بعدها رئیس حزب کارگر انگلیس شد تا مکس کایزر ( بازرگان سابق) امریکایی و ... با بهره برداری از رویکردهای پرس تی وی خود را به نخبگان جهان معرفی کردند و در حقیقت از ره آورد فعالیت برای رسانه ای دگر اندیش بود که مطرح شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پرس تی وی,

همین پدیده یکی از دلایلی بود که موجب شد تا سایر کشورهایی که برای دفاع از خود رسانه ای منطقه ای یا جهانی را راه اندازی کردند تنها الگوی موفق در برابر غرب را در تلویزیون انگلیسی زبان ایرانی بیابند و از آن به سرعت نمونه برداری کنند.

,

مکس کایزر با پرس تی وی به جهان شناسانده شد چرا که این شبکه از وی خواسته بود در راستای آزاد اندیشی رسانه ای در برابر استکبار امریکا برنامه های کاربردی بسازد. روش پرس تی وی این بود که ضعف های اقتصادی مکتب کاپیتالیسم را (که در پروپاگاندا از آن با عنوان لیبرالیسم اقتصادی یاد می شود) کشف کند و مشکلاتی را که استکبار هولناک انگلیسی و امریکایی برای مردم جهان از جمله مردم ساکن در همان کشورهای غربی به بار آورده، اطلاع رسانی کند.

,

 

,

جذاب برای سراسر گیتی

, جذاب برای سراسر گیتی,

الگوی کار پرس تی وی از نظر ماهیت، صد در صد در رویارویی با رسانه های مطرح جهان قرار داشت و چنین پدیده ای برای نخبگان گیتی بسیار جذاب می نمود.

,

روسیه بعد از ایران دومین کشوری بود که با راه اندازی یک تلویزیون انگلیسی زبان علاوه بر تقلید از سبک آزاد اندیشی رسانه ای پرس تی وی حتی اقدام به جذب برخی مجریان این شبکه هم کرد. مکس کایزر دقیقا آنچه را از پرس تی وی ایرانی آموخته بود، در تلویزیون راشا تودی در پیش گرفت و نتیجه کار به حدی خوب بود که این شبکه هم در جهان مطرح شد. کایزر نیز به عنوان تحلیلگری که حرفی نو برای مخاطب دارد، به چند شبکه زنده خبری دیگر دعوت شد. وی همچنان همین روش اثبات افول دلار امریکا را در سایر شبکه ها مانند الجزیره انگلیسی هم دنبال می کند.

,

الجزیره قطر که با رویکرد های کهنه انگلیسی پا به میدان رسانه ای گذاشته بود در کانال انگلیسی خود همین دگر اندیشی را مخاطب پذیر و جذاب تر از رویکردهای تکراری سی ان ان و بی بی سی دانست و دقیقا به روش های پرس تی وی ایران برای معرفی خود به عنوان رسانه ای دگر اندیش رویکرد کرد.

,

نقش فعالان رسانه ای که تجربه خود را از فعالیت برای پرس تی وی آموخته بودند در این وانمود سازی رویکردی،بسیار پر رنگ بود. این شبکه قطری نیز با مکس کایزر قرار همکاری گذاشت و این چهره رسانه ای باز همان روشی که در پرس تی وی مشق کرده بود برای الجزیره انگلیسی نیز دنبال کرد.

,

هر چند الجزیره قطر را نمی توان رسانه ای دگر اندیش دانست بلکه بر خلاف امریکا گام برنمی دارد اما تلاش می کند خود را دگر اندیش نشان دهد و باید توجه داشت این تلویزیون در حقیقت آلترناتیوی برای این بخش از رسانه ها بوده و هست. رویکرد به دگر اندیشی نیز بر اساس نیازی است که این شبکه به این رهیافت به منظور مطرح شدن و پیشتاز بودن داشته است.

,

 

,

از ایران تا کارائیب

, از ایران تا کارائیب ,

سومین تلویزیونی که بر اساس رویکرد رسانه ای دگراندیشانه پایه گذاری شد شبکه تله سور در امریکای لاتین بود که برد آن برای مخاطبان اسپانیولی زبان در همان منطقه طراحی شده اما دقیقا مانند پرس تی وی و هیسپان تی وی رویکرد دگر اندیشانه با محوریت ایستادگی در برابر شبکه های امریکا و انگلیس را در پیش دارد.

,

این شبکه توانست در برابر دستگاه پروپاگاندای غرب از کشورهای ( انگلیس، امریکا، فرانسه و آلمان) ایستادگی کند و در این مسیر الگویی بهتر از دگر اندیشی رسانه ای نیافت. همان رهیافتی که پرس تی وی برای اولین بار بنا نهاده بود.

,

همین ابزار رسانه ای در منطقه کارائیب و امریکای جنوبی موجب شد تا برنامه های براندازانه امریکا و انگلیس علیه دولت حال حاضر کاراکاس به نتیجه نرسد و در عین حال موج چپ ضد کاپیتالیسم در آن منطقه (که در یک دهه اخیر به سردی گراییده بود) دوباره رونق گیرد و بازتولید گردد. در نتیجه دولت هایی که به نوعی در چالش با ثروت اندوزی غرب و سیاست های جهانی سازی واشنگتن محسوب می شوند بار دیگر انتخابات آرژانتین، بولیوی را درو کردند و احتمالا در آینده شیلی را هم فتح خواهند کرد.

,

این در حالیست که صدها شبکه تلویزیونی با رویکردهای خبری تحلیلی یا زمینه تفریحی و سرگرمی که به نوعی وابسته به مکتب غرب هستند به زبان های گوناگون در پیرامون کشور مبدا تله سور فعالیت دارند اما نتیجه اطلاع رسانی تنها یک شبکه منطقه ای که به رهیافت دگر اندیشی رویکرد کرده است، به راستی خیره کننده می نمایاند.

,

 

,

در همین نزدیکی

, در همین نزدیکی,

چهارمین شبکه ای که به مخالفت با رسانه های امریکا، انگلیس و یورو نیوز اروپا اقدام کرد تا از این خوان نعمت برای خود مخاطب نخبه جذب کند تلویزیون تی آر تی بود چرا که دولت آنکارا برای برنامه های خود به رسانه ای که قابلیت مطرح در منطقه را داشته باشد نیاز داشت و رهیافت های دگراندیشانه ای که پرس تی وی مطرح کرده بود، موفق از میدان عمل بیرون آمده بود.

,

اوج رویکرد این شبکه به رهیافت دگر اندیشانه را در سال های پس از کودتای 2016 می توان دید که دولت آنکارا برای دفاع از خود دربرابر هجوم رسانه ای آمریکا و کودتاچیانی مانند فتح الله گولن به اهمیت اطلاع رسانی جهانی و منطقه ای در چاچوب رهیافت آلترناتیو با محوریت جذب مخاطب خاص پی برد.

,

به هر روی رهیافتی که پرس تی وی بنا نهاد توانست رویکردهای خبری شبکه های وابسته به کاپیتالیسیم را که تنها در تبلیغ سیاست های امریکا و اروپا گام برمی دارند، به سختی به چالش بکشد و در عین حال در رقابت برای جذب مخاطبان نخبه و در برخی موارد عامه مردم بسیار موفق نمایان شود.

,

 این در حالیست که مجموع شبکه هایی که از این رهیافت بهره برده اند در برابر تنها یکی از شبکه های خبری غرب بودجه ای ناچیز دارند. به بیان دیگر توانایی شبکه های دگر اندیش در محتوای جذاب به حدی است که رسانه های غربی با دریایی از تامین مالی گسترده هم یارای رقابت با رسانه های آلترناتیو را ندارند.

,

حال باید پرسید با وجود اثبات موفقیت رهیافت دگراندیشی باید آن را تقویت کرد و جایگاه پیشتازی را حفظ کرد یا آن را به رقبای غیر غربی واگذار کرد تا در آینده فقط حسرت قسمت ما شود؟ چرا پرس تی وی در اندیشه و عمل مسئولان مرتبط آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد و «آنچه خود دارند را زبیگانه تمنا می کنند»، حال آن که «جام جم» همینجاست.

,

انتهای پیام/

,

به قلم: محمد پارسا نجفی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه