اخبار داغ

مصوبه‌ای که روی زمین مانده است؛

حسرتِ درآمد در مناطق کم‌برخودار تبریز/ دلیل تعلل شهرداری در اجرای خزانه متمرکز چیست؟

حسرتِ درآمد در مناطق کم‌برخودار تبریز/ دلیل تعلل شهرداری در اجرای خزانه متمرکز چیست؟
عدم اجرای خزانه متمرکز علی‌رغم تصویب شورای شهر تبریز روز به روز تبریز را از عدالت اجتماعی و توسعه شهری دور می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مناطق مختلف تبریز از نظر توسعه و پیشرفت یکسان نیستند و انتقاد شهروندان در خصوص رسیدگی مناسب به مناطق مرفه‌نشین و بی‌توجهی به مناطق کم برخودار پر بیراه نیست و این مساله تنها یک دلیل دارد؛ نبود خزانه متمرکز در شهرداری تبریز. شهر تبریز متشکل از ۱۰ منطقه شهرداری است که درآمد این مناطق کاملا با یکدیگر متفاوت است و از آنجایی که هر منطقه شهرداری بر اساس میزان درآمد خود هزینه‌کرد دارد، مناطق برخوردار به علت درآمد بالا از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و مناطق کم برخوردار به دلیل کمبود درآمد در هزینه‌کردها نیز مشکل دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

به عنوان مثال بررسی در برگیرندگی جغرافیایی منطقه یک شهرداری تبریز که عمدتا مربوط به مناطق حاشیه‌ای است در مقایسه با منطقه دو شهرداری تبریز که عمدتا مناطق برخوردار شهری را در برمی‌گیرد نشان می‌دهد که قطعا درآمد شهرداری منطقه دو قابل مقایسه با منطقه یک نیست اما از آنجایی که خزانه متمرکزی وجود ندارد، هر منطقه درآمد خود را صرف هزینه‌هایش می‌کند و به همین دلیل در برخی مناطق شهری وفور نعمت آسفالت، جدول کشی و گل کاری دیده می‌شود و در برخی مناطق حسرت آسفالت ریزی چند سال یکبار هم به دل مردم می‌ماند.

,

از آنجایی که موضوعاتی مانند مسیرگشایی‌ها و توسعه مناطق هم وابسته به هزینه است در مناطق کم برخوردار خبری از مسیرگشایی‌ها نیست و گره مشکلات در این مناطق کورتر می‌شود. شورای شهر تبریز در سال جاری شهرداری را ملزم به اجرای خزانه متمرکز کرده بود اما بعد از گذشت ۹ ماه از سال همچنان خبری از خزانه متمرکز نیست. در خزانه متمرکز تمام درآمدهای مناطق شهرداری به یک خزانه متمرکز می‌رود و هزینه‌کرد بر اساس نیاز مناطق از این خزانه متمرکز انجام می‌شود تا به نوعی عدالت شهری هم رعایت شود، اتفاقی که هنوز شهرداری تبریز نتوانسته آن را اجرایی کند.

,

برخی تفکرات مخالف خزانه متمرکز هستند

, برخی تفکرات مخالف خزانه متمرکز هستند,

محمدباقر بهشتی رئیس برنامه و بودجه شورای شهر تبریز که از اعضای پیگیر برای اجرای خزانه متمرکز است، چندی پیش در گفت‌وگو با آناج گفت: برخی تفکرات در بدنه شهرداری مخالف اجرای خزانه متمرکز هستند اما شهردار تبریز از موافقین این برنامه و قول اجرای آن را داده است.

,

وی با بیان اینکه شورا امسال شهرداری را موظف به اجرای خزانه متمرکز کرده بود، عنوان کرد: متاسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده اما امیدواریم هرچه زودتر این مساله رخ دهد.

,

عضو شورای شهر تبریز در خصوص فواید اجرای خزانه متمرکز یادآور شد: با اجرای خزانه متمرکز درآمدهای مناطق به یک حساب می‌رود و پرداخت حقوق کارکنان و کارگران به صورت همزمان و بدون احساس تبعیض خواهد بود.

,

مناطق کم برخوردار در تعهدات اولیه خود مانده‌اند

, مناطق کم برخوردار در تعهدات اولیه خود مانده‌اند,

فریدون بابایی اقدم در گفت‌وگو با آناج در خصوص اجرای خزانه متمرکز و دلیل اصرار شورا بر اجرای آن اظهار داشت: یک کاسه کردن درآمدهای شهری فواید زیادی دارد؛ ما مناطق برخورداری داریم که به دلیل درآمد بالا بیشتر از پیش‌بینی‌ها خرج می‌کند و مناطقی هم داریم که به دلیل نبود درآمد در تعهدات اولیه خود مانده است و خزانه متمرکز این مشکل را حل می‌کند.

,

وی در خصوص بودجه نویسی مناطق شهرداری عنوان کرد: به صورت عرف ۶۰ درصد بودجه شهرداری‌ها عمرانی و ۴۰ درصد جاری است که باید برعکس باشد، در همین حال مناطق برخوردار به دلیل درآمد مناسب گاهی بودجه عمرانی آنها به ۷۰ یا ۸۰ درصد هم می‌رسد اما در مناطق کم برخوردار به دلیل نبود درآمد بودجه عمرانی کاهش می‌یابد تا حقوق‌ها پرداخت شود و خواسته‌های مردم هم روی زمین می‌ماند.

,

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه عدالت اجتماعی باید در مناطق مختلف شهر رعایت شود، گفت: مناطق کم برخوردار گاها از پرداخت حقوق کارکنان هم عاجزند و به همین دلیل افراد متخصص و کاربلند هم به دنبال رفتن به مناطق برخورداری هستند که حقوق و مزایا را به موقع پرداخت می‌کنند، در حالیکه با وجود خزانه متمرکز حقوق‌ها به طور همزمان پرداخت و افراد متخصص هم در مناطق کم برخوردار فعالیت می‌کنند.

,

وی با اشاره به مشکلات عمرانی و توسعه‌ای در مناطق کم برخوردار توضیح داد: موضوع دیگر ردیف‌ها بودجه در بحث مسیرگشایی‌ها و توسعه شهر است؛ ما خیابانی داریم که هرسال در مسیرگشایی می آید اما منطقه اعلام می‌کند که پول برای اجرا ندارم اما اگر خزانه متمرکز باشد این مشکلات هم وجود نخواهد داشت.

,

کاهس انگیزه درآمدزایی، دلیل مخالفت برای خزانه متمرکز

, کاهس انگیزه درآمدزایی، دلیل مخالفت برای خزانه متمرکز,

بابایی‌اقدم در خصوص برخی مخالفت‌ها درباره خزانه متمرکز عنوان کرد: به دلیل اینکه از ابتدا شهرداری‌ها به همین شکل ادراه شدند برخی معتقدند که خزانه متمرکز انگیزه مناطق برای درآمدزایی را کاهش خواهد داد در حالیکه با اتخاذ تدابیر ویژه می‌توان انگیزه درآمدزایی در مناطق برخوردار را هم حفظ کرد.

,

وی با اشاره به تجربه موفق تهران و مشهد در اجرای خزانه متمرکز یادآور شد: اعضای شورا از شهرداری مشهد بازدید داشتند و علی‌رغم اینکه خزانه متمرکز به تازگی در آنجا هم اجرا شده اما اثرات مثبت آن در شهر دیده می‌شود و شهرداری تبریز هم برای ایجاد عدالت اجتماعی و توسعه شهر چاره‌ای جز این کار ندارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه