اخبار داغ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

بازار تابع دستور نیست/ وقتی مرغ در بازار نباشد قیمت آن بالا می رود

بازار تابع دستور نیست/ وقتی مرغ در بازار نباشد قیمت آن بالا می رود
محمد رشیدی با اشاره به گرانی بازار مرغ در روزهای اخیر گفت:بازار هم تابع دستور نیست بلکه تابع عرضه و تقاضاست یعنی وقتی مرغ در بازار نباشد طبیعتا قیمت مرغ بالا می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  با اشاره به گرانی بازار مرغ در روزهای اخیر گفت: به دلیل کمبود نهاده های دامی حدود ۲۰ روز قبل این مشکل قابل پیش بینی بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: با کمبود نهاده های دامی، مرغدار مجبور بود با ۴ برابر قیمت از بازار آزاد نهاده مورد نیاز را تهیه کند که این اصلا برای آنها با صرفه نیست.

وی ادامه داد: به طور قطع مرغدارحریف دولت نیست ولی حریف خودش می تواند باشد بنابراین ترجیح می دهد جوجه ریزی انجام‌نگیرد.

رشیدی اظهار داشت: وقتی جوجه ریزی صورت نگیرد ۲۰ روز بعد که باید مرغ ها به کشتارگاه تحویل داده شوند مشکل به وجود می آید و مرغی در بازار نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار هم تابع دستور نیست بلکه تابع عرضه و تقاضاست یعنی وقتی مرغ در بازار نباشد طبیعتا قیمت مرغ بالا می رود.

وی بیان داشت: علت این افزایش قیمت مرغ را در دو موضوع می توان پیگیری کرد موضوع اول اینکه اختیارات و قانون تمرکز که مصوب سال ۹۱ است انجام نمی شود.

رشیدی خاطر نشان کرد: قانون تمرکز یعنی اختیارات صادرات، واردات، نهاده، تامین ارز و ... باید در دستان وزارت جهاد کشاورزی باشد اما الان این اختیارات به وزارت صمت داده شده است.

به گفته این مسئول رئیس جمهور اختیارات را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته و به وزارت صمت داده است و این دو وزارت هم حدود ۲ هفته قبل به توافق رسیدند.

وی ادامه داد: دومین موضوع اینکه ارز ترجیحی باید برداشته شود چرا که این ارز موجب فساد است و سبب می شود نهاده کامل به دست مرغدار نرسد.

رشیدی گفت: بنابراین نصف این نهاده به دست مرغدار می رسد و نصف دیگر آن در بازار سیاه با ۴ برابر قیمت به فروش می رسد.

وی افزود: بر همین اساس رانت و فساد در همین ارز ترجیحی است که پیشنهاد ما این است که ارز و واردات نهاده آزاد شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت مرغ را به این میزان همان چیزی است که ۳ ماه قبل پیش بینی کردیم که طبق آن کسی که توان مالی داشت به قیمت آزاد می توانست مرغ بخرد و کسی که توان مالی نداشت طبق قانون هدفمندی یارانه ها، یارانه ای را که سر زنجیر آن را به ارز می دهیم و آخر زنجیر هم به دست مردم و مصرف کننده، پرداخت شود که بر اساس آن باید ۶ دهک طبق قانون هدفمندی، یارانه پروتئین دریافت کنند و نگران گوشت و پروتئین نباشند و از طرف دیگر بازار به ثبات برسد تا فساد و رانت و خیانت از بازار برداشته شود.

رشیدی ادامه داد: نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اختیارات کامل را هم از وزارت جهاد کشاورزی گرفتند و نتیجه آن همین اتفاقی است که امروز افتاده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه