اخبار داغ

ابتکار گروه جهادی میثاق جوانان برای مقابله با کرونا؛

شبکه‌سازی مردمی با تشکیل ستادهای مسجدمحور/ جهادگرانی که مدیریت جوانانه را به رخ کشیدند

شبکه‌سازی مردمی با تشکیل ستادهای مسجدمحور/ جهادگرانی که مدیریت جوانانه را به رخ کشیدند
مقری گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حضور مجدد گروه‌های جهادی در میدان مقابله با کرونا گروه جهادی میثاق جوانان با تشکیل ستادهای مسجدمحور به میدان آمده و در حال فعالیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، بسیج و نیروهای مردمی برای مقابله آن پای کار آمده و از ضدعفونی معابر و اماکن گرفته تا تولید ماسک، گان، شیلد، دستکش، جمع‌آوری بسته‌های کمک معیشتی، حضور در بیمارستان‌ها برای کمک به کادر درمان، ضوعفونی بیمارستان‌ها و … نهایت همکاری را داشتند. با توجه به آغاز موج سوم و شیوع بسیار زیاد بیماری کرونا، مقام معظم رهبری طی هفته‌های اخیر از گروه‌های جهادی خواستند مجدد به صحنه مقابله با کرونا بیایند و یاریگر کادر درمان، قوت قلب مردم و بازوی کمکی برای کاهش این مشکل باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

در خراسان‌جنوبی نیز گروه‌های جهادی به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفته و وارد میدان شدند. در این راستا و به مناسبت هفته بسیج با مسئول یکی از گروه‌های جهادی شهر بیرجند جهت آشنایی و اطلاع از برنامه‌هایشان گفت‌وگو کردیم.

,

آغاز گروه جهادی میثاق جوانان از دو سال پیش

, آغاز گروه جهادی میثاق جوانان از دو سال پیش, آغاز گروه جهادی میثاق جوانان از دو سال پیش,

امیرحسین مقری مسئول گروه جهادی میثاق جوانان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: گروه جهادی میثاق جوانان دو سال قبل توسط سازمان بسیج سازندگی استان خراسان‌جنوبی به ثبت رسیده است.

,

وی افزود: این گروه جهادی در قالب هفت کارگروه در زمینه‌های درمان، عمران، اشتغال، فرهنگی، مطالبات رسانه، مالی و حقوقی فعالیت خود را آغاز کرده است.

,

محرومیت‌زدایی از روستای گلوگاه

, محرومیت‌زدایی از روستای گلوگاه, محرومیت‌زدایی از روستای گلوگاه,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا، روستای گلوگاه واقع در بخش درح شهرستان سربیشه، روستای مورد هدف این گروه جهادی جهت محرومیت‌زدایی بود که به مدت دو سال در این روستا هر هفت کارگروه فعالیت داشته و به حداقل اهداف خود در این روستا دست یافتیم. از جمله برنامه‌هایی که در این روستا انجام شده برپایی میز خدمت، ساخت سرویس بهداشتی برای مردم روستا، پیگیری دریافت شناسنامه برای یک نفر از اهالی روستا، توزیع بسته‌های معیشتی بین مردم، برگزاری جشن در اعیاد مذهبی، تحت‌پوشش قراردادن هزینه‌های تحصیل چهار دانش آموز روستا تا رسیدن به دانشگاه توسط اعضای گروه جهادی، تجهیز مدرسه روستا و … از جمله برنامه‌های انجام شده طی دو سال بوده است.

,

, ,

مقری با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت‌ها در این روستا از راه دور توسط کارگروه‌ها دنبال می‌شود، عنوان کرد: در پی شیوع بیماری کرونا گروه جهادی میثاق جوانان فعالیتش را در داخل شهر متمرکز کرد.

,

وی اظهار کرد: در بدو شیوع ویروس کرونا یکی از فعالیت‌هایی که توسط این گروه جهادی انجام شد، فراخوان برای پاکسازی سطح شهر و چند نقطه خاص بود که در این راستا با همکاری اعضای گروه توانستیم در چند نقطه مشخص شده علاوه بر بحث پاکسازی و ضدعفونی، بحث فرهنگ‌سازی برای مقابله با کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ... را انجام دهیم.

,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان عنوان کرد: علاوه بر مباحث پاکسازی و ضدعفونی اماکن و معابر، در روزهای ولادت‌های ماه شعبان کاروان شادی در سطح شهر راه‎‌اندازی کردیم، تهیه و توزیع بسته‌های کمک معیشتی بین نیازمندان، کارگران سرگذر و مناطق صعب‌العبور توسط اعضای گروه جهادی از جمله فعالیت‌های گروه جهادی ما در مرحله اول همکاری بسیج در بحث مقابله با کرونا بود.

,

, ,

فعالیت گروه، مسجدمحور است

, فعالیت گروه، مسجدمحور است, فعالیت گروه، مسجدمحور است,

مقری گفت: همزمان با درخواست مقام معظم رهبری از گروه‌های جهادی برای حضور در میدان مقابله با کرونا برای دومین بار در این مرحله سبک و سیاق کار گروه جهادی میثاق جوانان تغییر کرد؛ در این مرحله گروه جهادی ما به صورت محله‌محور اقدامات را در دستور کار قرار داد.

,

وی ادامه داد: در هر محله با محوریت مسجد محله به منظور تقویت شبکه‌سازی بین مردم محله و امام جماعت مسجد کار را دنبال کردیم. برای این اقدام نیز در هر مسجد یک ستاد با هفت مسئولیت شامل تقویت قوای کادر درمان، فرهنگ سازی مقابله و پیشگیری از کرونا، مراقبت و حمایت از خانواده‌های کرونایی، معیشت، پاکسازی و ضدعفونی، تهیه بسته‌های بهداشتی برای نیازمندان و دعا و توسل تشکیل شد.

,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان گفت: این ستاد با همکاری اعضای هر مسجد تشکیل شده و طی مدت زمان ۲۰ روز فعالیت‌ها آغاز، انجام و پیگیری می‌شود و بعد از اتمام ۲۰ روز، برنامه‌های آغاز شده برای ادامه کار به جوانان مسجد واگذار شده و اعضای گروه جهادی میثاق جوانان برای تشکیل ستاد در محله و مسجدی دیگر اقدام می‌کنند؛ پس از اتمام ۲۰ روز اعضای گروه جهادی ما از مسجد می‌روند اما فعالیت‌ها توسط جوانان هر مسجد ادامه پیدا می‌کند.

,

مقری عنوان کرد: در این برنامه مسجدمحور قرارگاه خاتم الاوصیا، امور مساجد، ناحیه سپاه شهرستان بیرجند، حوزه حضرت ولی عصر(عج)، ورزش و جوانان و فرمانداری بیرجند با گروه جهادی میثاق جوانان همکاری کرده و حامی ما بودند.

,

جوانان؛ کار مدیریتی را یاد دارند

, جوانان؛ کار مدیریتی را یاد دارند, جوانان؛ کار مدیریتی را یاد دارند,

وی با بیان این‌که مسئولان ستادها در مساجد، جوانان هستند، افزود: جوانان کار مدیریتی و ستادی را یاد دارند.

,

, ,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان خاطرنشان کرد: طی این مدتی که برای دومین بار گروه‌های جهادی به میدان مقابله با کرونا آمدند فعالیت‌های ستادی مسجدمحور در دو مسجد شهر بیرجند آغاز شده و در حال واگذاری به جوانان مسجد برای ادامه و تشکیل ستاد در مسجد دیگری هستیم.

,

مقری خاطرنشان کرد: فعالیت گروه جهادی میثاق جوانان در قالب برنامه‌های ستادی در سایر مساجد سطح شهر بیرجند به درخواست مساجد و محلات بستگی دارد؛ با توجه به این‌که این طرح را در ناحیه سپاه شهرستان بیرجند مطرح کرده‌ایم و تمام فرماندهان حوزه و پایگاه‌های مقاومت بسیج سطح شهر در جریان این طرح هستند، چنان‌چه مساجدی در سطح شهر درخواست انجام فعالیت‌های ستادی گروه جهادی میثاق جوانان را داشته باشند، گروه جهادی ما آمادگی فعالیت در مساجد را دارد.

,

وی با بیان این‌که این طرح گروه جهادی ما قبل از اجرای طرح “شهید سلیمانی” که با هدف کمک و شناسایی خانواده‌های دارای بیمار کرونایی است کارش را آغاز کرده، افزود: طرح ستادی گروه جهادی میثاق جوانان در راستا و حمایت طرح شهید سلیمانی است و علاوه بر بحث شناسایی و کمک به خانواده‌های دارای بیماران کرونایی در سایر زمینه‌هایی که ذکر شد فعالیت دارد.

,

, ,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان اظهار کرد: تاکنون در سطح شهر و شهرستان بیرجند ندیده و نشنیدم که گروه جهادی به این سبک که گروه جهادی میثاق جوانان به صورت ستادی در مساجد فعالیت دارد اقدامی انجام داده باشد و به نظر می‌رسد که این اقدام از طرف گروه جهادی ما برای اولین بار انجام شده است.

,

مقری بیان کرد: فعالیت ستادی گروه جهادی میثاق جوانان در مساجد با محوریت مسجد و امام جماعت است و امام جماعت هر چهار روز یکبار از ستاد تشکیل شده در مسجد گزارش کار گرفته و اعضای مسجد برای فعالیت بهتر و با کیفیت ستاد، ایده‌های  جدیدی در زمینه‌های مختلف فعالیت ارائه می‌دهند.

,

وی در خصوص فعالیت گروه جهادی میثاق جوانان در طرح محله محور شهید سلیمانی، عنوان کرد: طبق صحبتی که با ناحیه سپاه بیرجند انجام شده مقرر شد برای آغاز کار چند پایگاه به صورت پایلوت طرح شهید سلیمانی را انجام دهند، گروه جهادی ما نیز به عنوان حامی و پشتیبان در این طرح همکاری خواهد کرد و با توجه به تجربه‌ای که از فعالیت ستادی در مساجد داریم تجربه‌ها و برنامه‌های خود را در اختیار مساجدی که مجری طرح شهید سلیمانی است قرار خواهیم داد.

,

, ,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان با بیان این‌که اعضای فعال گروه جهادی حدود 30 نفر هستند، گفت: گروه جهادی ما علاوه بر مباحث پاکسازی و ضدعفونی در بحث توزیع رایگان ماسک در بین مردم همکاری داشته است.

,

مقری افزود: خوشبختانه فعالیت ستادی گروه جهادی ما در مساجد بازخوردهای بسیار خوبی داشته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. حتی افرادی از محلات و مساجد دیگر سطح شهر بیرجند بودند که خواستار حضور گروه جهادی میثاق جوانان در مسجد محله خود برای انجام فعالیت‌های ستادی بودند.

,

وی تصریح کرد: وقتی مردم محله به این درک و باور برسند که جوانان مسجد محله، در دوران شیوع بیماری کرونا به فکر اقشار نیازمند بوده و برای شناسایی و کمک آبرومندانه به آن‌ها تلاش می‌کنند و تمامی کارها با محوریت مسجد دنبال می‌شود، رویکرد و نگاهشان به مسجد، جوانان مسجدی و امام جماعت تغییر کرده و از این برنامه‌ها استقبال کرده و حتی خودشان در بحث کمک‌ها به ویژه جمع‌آوری کمک‌های مالی به جوانان مسجد کمک می‌کنند که این نتیجه اعتماد مردم به مسجد است.

,

, ,

ظرفیت مساجد شناسایی و استفاده شود

, ظرفیت مساجد شناسایی و استفاده شود, ظرفیت مساجد شناسایی و استفاده شود,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان بیان کرد: خوشبختانه مساجد سطح شهر از نظر دارابودن نیروی انسانی جوان خوش‌فکر و پای کار غنی است اما گاهی اوقات به جوانان میدان و بها داده نشده که گروه جهادی میثاق جوانان سعی دارد با فعالیت ستادی در مساجد این استعدادها را شناسایی کرده و در قالب ستاد بیاورد تا ظرفیت‌های خود را نشان دهند که خوشبختانه تا حدودی این کار انجام شده است.

,

مقری خاطرنشان کرد: وقتی مردم شاهد فعالیت‌های جهادی جوانان باشند، به آن‌ها اعتماد کرده و در مباحث مالی همکاری داشته و نگاه آنان به جوانان مثبت است.

,

وی تأکید کرد: هدف گروه جهادی میثاق جوانان از تشکیل ستاد در مساجد برای جذب جوانان مسجد به گروه جهای ما نیست بلکه هدف ما جذب و نگهداری جوان در مسجد محله خودش است. وقتی اعضای گروه جهادی ما برای آغاز فعالیت وارد مسجدی می‌شود هیچ اسمی از گروه جهادی نمی‌آوردند چراکه محوریت کار ما مسجد است و دنبال این هستیم که جوان جذب مسجد شود که وقتی گروه جهادی ما از آن مسجد رفت جوانان مسجدی کارها را پیگیری کرده و ادامه دهند.

,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان با بیان این‌که فعالیت در مسجد محدود به زمان نیست، گفت: فعالیت ستاد در مساجد به صورت 24 ساعته است و هر 48 ساعت یکبار جلسات رسمی با دستورالعمل و تصویب مصوباتی برگزار می‌شود و موقع برگزاری نماز که نمازگراران و امام جماعت در مسجد حضور دارند ساعت اصلی فعالیت ستاد است.

,

, ,

سه نفر از اعضای گروه به کرونا مبتلا شدند

, سه نفر از اعضای گروه به کرونا مبتلا شدند, سه نفر از اعضای گروه به کرونا مبتلا شدند,

مقری به ابتلای سه نفر از اعضای یک تیم پاکسازی به کرونا اشاره و عنوان کرد: شرایط فعلی مقابله با کرونا دقیقا شبیه دوران دفاع مقدس است؛ در حال حاضر نیز هستند برخی از خانواده‌ها که نگران سلامتی فرزندان خود هستند و شاید اجازه حضور و فعالیت در برنامه‌های گروه جهادی در بحث مقابله با کرونا را ندهند؛ دقیقا مانند پدران و مادرانی که زمان جنگ به فرزندان اجازه حضور در جبهه را نمی‌دادند اما نوجوانان با خواهش و التماس و تغییردادن تاریخ تولد عازم جبهه می‌شدند؛ در حال حاضر نیز نوجوانان جهادگر برای مبارزه با کرونا همان روحیه دوران دفاع مقدس را دارند و خانواده‌ها را برای حضور در میدان مقابله با کرونا راضی می‌کنند.

,

وی افزود: در حال حاضر نیاز به حضور همه در میدان مقابله با کرونا است و در بحث فراخوان برای فعالیت‌ها باید این فراخوان‌ها و اعضایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند افرادی باشند که اهل کار و تلاش باشند و با توجه به خاص بودن شرایط باید نیروها به صورت هدفمند فراخوان شوند.

,

, ,

باید در سنگر مسجد کار کنیم

, باید در سنگر مسجد کار کنیم, باید در سنگر مسجد کار کنیم,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان تصریح کرد: من با نظراتی مبنی عدم‌حضور جوانان و مردم در مساجد، حسینیه و هئیت‌ها مخالف هستم چراکه این مشکل ویروس کرونا حل نخواهد شد مگر با تلاش مردم و رعایت مسائل بهداشتی. ما برای بحث مقابله با کرونا نیاز به فرهنگ‌سازی داریم؛ برای شناسایی افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا، جمع آوری کمک‌های مالی و … نیاز به حضور در مساجد محله برای اطلاع از شرایط محله داریم؛ همانگونه که کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها هستند ما جوانان مسجدی و گروه‌های جهادی وظیفه داریم برای درمان روح و روان مردم در سنگر مسجد کار کنیم چراکه آسیب‌های روحی و روانی کرونا کمتر از آسیب‌های جسمی نیست و شاید برخی از آسیب‌ها جبران ناپذیر باشد.

,

مقری با بیان این‌که در مرحله اول حضور جهادگران در بحث مقابله با کرونا عملیات‌های زیادی انجام دادیم، گفت: هنوز عملیات‌ها و رزمایش‌های زیادی برای شکست کرونا پیش رو داریم.

,

, ,

مسجد برایمان هدیه فرستاده

, مسجد برایمان هدیه فرستاده, مسجد برایمان هدیه فرستاده,

وی به اتفاقات شیرین گروه جهادی میثاق جوانان در بحث مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: در نیمه اول حضور جهادگران برای مقابله با کرونا دو نفر از اعضای گروه جهادی ما که در عملیات‌های مختلف حضور داشتند، پدر شدند که این خاطره در ذهن تمام اعضای گروه ماندگار شده است.

,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان به یکی دیگر از خاطرات شیرین گروه جهادی اشاره کرد و افزود: تعدادی از اعضای گروه جهادی برای شناسایی خانواده‌های نیازمند محلات اعزام شدند؛ در نتیجه شناسایی 17 خانواده نیازمند را شناسایی کردیم که 2 نفر از این خانواده‌ها در لیست بسیج به عنوان خانواده‌های نیازمند بودند و تشخیص نیازمندبودن 15 خانواده دیگر کار سختی بود وقتی که اعضای گروه جهادی ما به این خانواده‌های نیازمند برای کمک مراجعه کرده بودند خود خانواده‌ها تعجب کرده بودند که شما از کجا متوجه مشکل و نیازمندی ما شده‌اید؟ وقتی از طرف مسجد برای این خانواده‌ها بسته‌های معیشتی برده بودند در خانه یکی از این افراد نیازمند دختر بچه‌ای درِ خانه را باز کرده و وقتی شنیده بود مسجد برایش هدیه فرستاده بسیار خوشحال شده و ذوق کرده بود و با صدای بلند به مادرش گفته بود “مامان مسجد برایمان هدیه فرستاده” که این خاطره نیز یکی از شیرین‌ترین خاطره گروه جهادی ما بود و این تعبیر زیبای دختر بچه به اعضای گروه جهادی انرژی مضاعفی داده بود.

,

ظرفیت جوانان دیده شود

, ظرفیت جوانان دیده شود, ظرفیت جوانان دیده شود,

مقری به دغدغه‌هایش اشاره کرد و گفت: ظرفیت جوانان دیده شود چراکه در شهر جوانان با استعداد خوبی داریم. کرونا با تمام بدی‌هایی که داشت اما خوبی‌هایی نیز داشت و یکی آن بود که گذاشت یک عده جوان بیایند کف میدان کار کنند و ظرفیت‌های آن‌ها مشخص و دیده شود. در حال حاضر جوانانی مانند دوران دفاع مقدس داریم فقط باید به آن‌ها توجه و بها داده شود.

,

, ,

نیاز به عزم همگانی برای دفع کرونا

, نیاز به عزم همگانی برای دفع کرونا, نیاز به عزم همگانی برای دفع کرونا,

وی خاطرنشان کرد: برای دفع ویروس کرونا نیاز به عزم همگانی داریم اگر یکدست و یک صدا پای کار نباشیم مشکلات به ویژه بحث کرونا برطرف نخواهد شد.

,

مسئول گروه جهادی میثاق جوانان بیان کرد: از تمام گروه‌های جهادی، جوانان، نهادها و تمام افرادی که در بحث مقابله با کرونا فعالیت دارند درخواست می‌شود تمام قد و با تمام توان پای کار باشند و اگر جایی نیاز به کمک باشد گروه جهادی ما آمادگی همکاری دارد ضمن اینکه علاقه‌مند هستیم از تجربیات گروه‌های دیگر استفاده کنیم.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه