اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

نسخه حل مشکلات اقتصادی کشور، پیچیده نیست/ کشور ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد اما عملکرد مسئولان ضعیف بوده است

نسخه حل مشکلات اقتصادی کشور، پیچیده نیست/ کشور ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد اما عملکرد مسئولان ضعیف بوده است
محمودی گفت: برای حل مشکلات اقتصادی، نظام مدیریتی کشور و سیاسیونی که هدایت دولت‌ها را به ترتیب در دست می‌گیرند باید به یک مکانیزم، فرآیند و برنامه بلندمدتی برسند که همه دولت‌ها متعهد به انجام آن باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین محمودی اصل در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند که تمام مشکلات ما راه حل دارد که این فرمایش، کاملاً درست و منطقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور، نسخه پیچیده‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: مشکلات ما از لحاظ کارشناسی در حد لیسانس بوده اما ساختار و نظام مدیریتی ما در کل و به دور از جناح خاص در حد سیکل و حتی پایین‌تر است.

,

محمودی اصل تصریح کرد: راه حل مشکلات اقتصادی کشور، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و داشتن برنامه‌ریزی واقع‌بینانه و عملیاتی بوده و در بخش دیگر همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نیاز به همت، تلاش و پیگیری دارد.

,

وی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد اما عملکرد ما ضعیف بوده است، افزود: بنابراین اگر ایران، کشوری بدون ظرفیت منابع انسانی متخصص و جوان و منابع عظیم خدادادی بود و از لحاظ موقعیت استراتژیک، ژئوپلوتیک و اکونومیک (جغرافیای اقتصادی) شرایط مناسبی نداشت، چاره‌ای جز تسلیم نبود همانطور که خیلی از کشورها این شرایط را دارند.

,

*‌ نیاز ارزی کشور سالانه 80 میلیارد دلار است

, *‌ نیاز ارزی کشور سالانه 80 میلیارد دلار است, *‌ نیاز ارزی کشور سالانه 80 میلیارد دلار است,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نیاز ارزش کشورمان سالانه 80 میلیارد دلار است، گفت: اگر فقط مواد خامی که صادر می‌شود را تبدیل به محصول کنیم، صادرات غیرنفتی ما می‌تواند سالانه عدد 80 میلیارد دلار را لمس کند که در این صورت، مشکلات کشور حل می‌شود.

,

وی با بیان اینکه در سال 96 مجموع صادرات کشور 97 میلیارد دلار بود، اظهار داشت: 50 میلیارد دلار صادرات نفتی و 47 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال 96 داشتیم که 80 میلیارد دلار مورد نیاز کشور تامین شد و مازاد آن نیز در صندوق توسعه ملی قرار گرفت.

,

محمودی اصل تصریح کرد: بنابراین 80 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از محل ایجاد ارزش افزوده و تبدیل آن به محصول نهایی می‌تواند ما را از صادرات یا درآمد نفتی بی‌نیاز کند.

,

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بنده، مخالف صادرات نفت نیستم، افزود: تا زمانی که بخواهیم برای تبدیل نفت به فرآورده‌های مختلف در پالایشگاه‌ها و صادرات آن ظرفیت‌سازی کنیم، می‌توانیم نفت خام را صادر کنیم اما منابع حاصل از آن باید جهت استفاده در طرح‌های عمرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی برود.

,

*‌ عرضه سهام‌های دولتی به معنای خصوصی‌سازی نیست بلکه سهامدارسازی است

, *‌ عرضه سهام‌های دولتی به معنای خصوصی‌سازی نیست بلکه سهامدارسازی است, *‌ عرضه سهام‌های دولتی به معنای خصوصی‌سازی نیست بلکه سهامدارسازی است,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت بخش خصوصی فقط منابع مالی نیست، گفت: اشتباهی که داریم این است که می‌گوییم ظرفیت بخش خصوصی یعنی منابع در حالی که اینطور نبوده و اصل کار، مدیریت بخش خصوصی است.

,

وی اظهار داشت: عرضه سهام‌های دولتی بانک‌ها و پالایشگاه‌ها در قالب صندوق، خصوصی‌سازی نیست بلکه فروش سهام و سهامدارسازی است و هیچ فایده‌ای ندارد.

,

محمودی اصل تاکید کرد: اصل کار این است که بخش خصوصی بیاید و مدیریت اقتصاد کشور را در دست گرفته و در تصمیمات ملی، تاثیرگذار باشد.

,

وی با بیان اینکه فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه حل مشکلات کشور، همت می‌خواهد، یک رویکرد سیاسی نهفته دارد، خاطرنشان کرد: این رویکرد سیاسی این است که اگر به دشمنان نشان دهیم که منتظر و وابسته به رفع تحریم‌ها هستیم، دشمنان با پیش‌شرط‌های مختلفی به جلو آمده و عزتمندی ما را زیر سوال می‌برند.

,

محمودی اصل افزود: بنابراین من پیشنهاد می‌کنم حتی برنامه بودجه سال آینده نیز با فرض وجود و ادامه‌دار شدن تحریم‌ها و واقع‌بینانه بسته شود و در صورت لغو تحریم‌ها منابع حاصل برای توسعه زیرساخت‌های کشور و بخش تولید از طریق صندوق توسعه ملی هزینه شود.

,

*‌ برای خنثی کردن تحریم‌ها باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم

, *‌ برای خنثی کردن تحریم‌ها باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم, *‌ برای خنثی کردن تحریم‌ها باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: برای خنثی کردن تحریم‌ها باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم که در این صورت، تحریم‌ها خودبه‌خود بی‌اثر شده و تحریم‌کنندگان، انگیزه تحریم را از دست داده و ما نیز از لحاظ قدرت چانه‌زنی، تقویت می‌شویم.

,

وی با بیان اینکه بخش مهمی از خنثی کرن تحریم‌ها استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، اظهار داشت: در این راستا باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی را برای توسعه بخش‌های مختلف داشته باشیم.

,

محمودی اصل با بیان اینکه در سال 90 فقط درآمد نفتی کشور 118 میلیارد دلار بود، خاطرنشان کرد: این درآمد می‌توانست پایه‌های تولید کشور را به قدری تقویت کند که امروز بتوانیم به یک قدرت منطقه‌ای در تولید، تبدیل شویم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد زیرا رویکردمان به واردات بود و واردات کشور به 62 میلیارد دلار رسید.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: البته در مجموع اقدامات خوبی هم انجام شده اما برای شرایط کشور پاسخگو نبوده است. برای مثال؛ یکی از اقدامات این بود که ما در بنزین خودکفا شدیم و صادر می‌کنیم که از این نباید گذشت و باید منصف بود زیرا این اقدام باعث شده که نمی‌توانند ما را تحریم بنزینی کنند که یکی از آیتم‌های مهمی بود و سال‌های قبل به ما خیلی فشار می‌آورد.

,

*‌ درآمدهای مالیاتی باید تقویت شود

, *‌ درآمدهای مالیاتی باید تقویت شود, *‌ درآمدهای مالیاتی باید تقویت شود,

وی با بیان اینکه علاوه بر بنزین در بخش‌های مختلف دیگر نیز می‌توانیم به خودکفایی برسیم، گفت: بر اساس مزیت‌های نسبی که داریم می‌توانیم به درآمدهای ارزی و مالیاتی برسیم و یکی از بخش‌های مهم که باید مد نظر باشد این است که درآمدهای مالیاتی باید تقویت شود.

,

محمودی اصل اظهار داشت: 40 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم اما هیچ ارزیابی از اینکه این معافیت‌ها چقدر در پیشبرد اهدافی که به آن تعبیه شده، موثر بوده‌اند، نداشته‌ایم.

,

وی با بیان اینکه به عبارتی شاید بیش از 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، خاطرنشان کرد: در حالی که با مالیات بر ثروت می‌توان پایه‌های جدید مالیاتی را شناسایی کرد اما متاسفانه برعکس کشورهای پیشرفته و برخی کشورهای در حال توسعه هستیم زیرا در کشورهای دیگر، شرکت‌ها حدود 25 درصد و اشخص 46 درصد مالیات را می‌پردازند اما در کشور ما برعکس بوده و اشخاص 15 درصد مالیات را می‌دهند و اکثراً یقه افرادی را می‌گیریم که شرکت تشکیل داده و شناسنامه‌دار بوده و در جلوی چشم و شفاف هستند.

,

محمودی اصل افزود: این در حالی است که بسیاری از اشخاص به اندازه صدها شرکت و به اسم‌های مختلف، فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بنابراین با مالیات بر عایدی ثروت اگر مکانیزم، فرآیندها و سامانه‌های مناسب را در کنار هم قرار دهیم در کنار اراده و همتی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم.

,

این کارشناس ادامه داد: مالیات بر عایدی ثروت اگر درست و کامل اجرا شود، می‌تواند از انگیزه‌های دلالی و سوداگری که تاثیر آن بیشتر از تحریم‌ها است، جلوگیری کرده و منابع به سمت تولید می‌رود یعنی با مالیات بر عایدی ثروت می‌توان سود تولید را افزایش داده و سود دلالی و سوداگری را کاهش داد یا از بین برد که در این حالت، منابع نیز به سمت تولید خواهد رفت.

,

وی تصریح کرد: وقتی دلالی مسکن یا سایر کالاها سود بیشتری دارد، انگیزه‌ای برای تولید آن به وجود نمی‌آید و وقتی انگیزه و راه‌های دلالی را ببندیم، قطعاً منابع به سمت تولید هدایت می‌شوند و در آن صورت هم افزایش تولید شکل می‌گیرد و هم رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می‌شود.

,

*‌ نظام مالیاتی، یکی از راه‌های حل مشکلات است

, *‌ نظام مالیاتی، یکی از راه‌های حل مشکلات است, *‌ نظام مالیاتی، یکی از راه‌های حل مشکلات است,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های حل مشکلات کشور، نظام مالیاتی است، گفت: این امر باعث خواهد شد که از ایجاد فاصله‌های طبقاتی غیرمعقول، جلوگیری کنیم.

,

وی اظهار داشت: انگیزه پولدار شدن باید حفظ شود افراد، فعالیت بیشتری کنند اما با اصلاح نظام مالیاتی اینطور نمی‌شود که هر کس کلاهبرداری کند و وام هزاران میلیاردی بگیرد و 2 تا کارخانه کوچک بزند و برود پشت آن دلالی مسکن، ارز و طلا بکند و خود را کارآفرین بنامد و اسم کارآفرینان باشرافت را نیز خراب کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه