اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد:

شکست در حوزه اقتصاد برایند یک دولت فاسد است/ زیان سوءمدیریت‌ها در حوزه اقتصاد بیشتر از تحریم‌ها است

شکست در حوزه اقتصاد برایند یک دولت فاسد است/ زیان سوءمدیریت‌ها در حوزه اقتصاد بیشتر از تحریم‌ها است
منصوری بیدکانی گفت: تسلسل اشتباهات دولت و شکست در حوزه اقتصاد آن قدر که دولت می گوید به خارج مرتبط نیست و برآیند یک دولت فاسد و مجلس بی عرضه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی منصوری بیدکانی، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع سران قوا، اظهار داشت: این سخنرانی چند بُعدی و دارای کلید واژه های مهم و تاثیر گذار برای نقش آفرینان عرصه های مدیریتی نظارتی و اجرایی کشور بوده و کاملاً شفاف ناظر بر حکمرانی مردم سالار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه سخنان آقا نقشه راه یک حکمرانی خوب مردم سالار است مسئولین بفهمند، خاطرنشان کرد: برخلاف نظریه‌های حکمرانی جدید(new governance)  که در آن تنها دو بازیگر بخش خصوصی و دولت ارج نهاده می‌شود، مردم به عنوان کانون اصلی اهمیت در رأس بازیگران در الگوهای مختلف از جمله حکمرانی شبکه‌ای و پر اهمیت‌تر از آن‌ها تلقی می‌شوند، لذا گام نخست، میزان اراده حکومت در بیداری و آگاهی مردم است که رهبری به آن اشاره می کند.

, (new governance) ,

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه اشاره کلید واژه مذاکره از چند بُعد استراتژیک مانند اهداف انتخاباتی نشان از آن دارد که رهبری دست مذاکراه طلبان را خوانده و می داند نسبت دادن همه این بازی ها به مذاکره حادث از شکست در اداره اقتصاد و جسم نیم جان برجام است لذا سریعاً از این داستان اعتبار زدایی می کنند، تصریح کرد: بنده به عنوان یک معلم اقتصاد به ضزس قاطع عرض می کنم تسلسل اشتباهات دولت و شکست در حوزه اقتصاد آن قدر که دولت می گوید به خارج مرتبط نیست و برآیند یک دولت فاسد و مجلس بی عرضه است برجام برف آب شده ای است که آقای روحانی و تیم شان سر خود را درآن کرده اند که زشتی فعل شان را استتار کنند اگر کمی هوشیار و شجاع باشند بهترین عمل در گام اول یک عذرخواهی ملی است.

,

وی با تاکید بر اینکه بخش عظیم مشکلات اقتصاد کشور محصول نبود حکمرانی خوب و قلت دانش مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است، اذعان کرد: البته نمی خواهم بگویم تحریم کاملا بی تاثیر است اما آن زیانی که سومدیریت در حوزه اقتصاد به ما زده است هیچ گاه تحریم نزده است در این کنار وجود مجلس دهم ( مجلس قبل) هم که در حقیقت بیش از وکیل الرعیه بودن مطیع الدوله بود کار را فاجعه بار تر کرد.

,

منصوری بیدکانی ادامه داد: لیست امید یک لکه ننگ بر دامان مجلس بود!! فرض کنید شعارمجلس مدافع دولت این شعاردر حقیقت یک اجتماع نقیضین با وظایف ذاتی مجلس بالاخص وظیفه نظارت بر دولت است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پیام تاریخی مقام معظم رهبری خطاب به مجلس یازدهم (مجلس انقلابی) عنوان کرد: قطعا دیده اید که در پیام تاریخی حضرت آقا به مجلس یازدهم شاهد یک نکته متفاوت بودیم که ایشان بطور خاص به وظیفه نظارتی مجلس تاکید ویژه داشتند و آن را تکلیف اساسی و حیاتی مجلس شورای اسلامی برشمردند حال آقایان مجلسی برای لبیک به این وظیفه و در حقیقت تکلیف شرعی قانونی چه کرده اند؟

,

 وی با بیان اینکه در همان پیام به مجلس آقا به وظیفه ی نظارتی قوه قضائیه هم اشاره نمودند. آیا قوه قضائیه برای این تکلیف نظارتی تاکید شده کاری انجام داده است؟، تشریح کرد: اگر هر سه قوه کار خود را درست و روی ریل انجام می دادند به این جلسه اصلاً نیازی نبود.

,

منصوری با تاکید بر اینکه نبود نقشه حکمرانی و اقتصاد سایه ای(SE )  توام با نبود حزب به معنای واقعی که محصول آن عدم شفافیت است سه رأس مثلث توسعه نیافتگی اقتصاد ایران هستند، بیان کرد: تا زمانی که هر سه قوه موجود با تکیه به توان داخلی در راستای چارچوب حکمرانی خوب و نقشه راه قائم برعقلانیت منطقی نه احساسی حرکت نکنند تلاش برای رفاه مردم و رضایت خدا و در طول آن لبخند رهبر انقلاب، آب در هاون کوفتن و باد به غربال پیمودن است.

, (SE ) , .,

وی افزود: داستان غم انگیزتوسعه نیافتگی با نبود نهادهای کنترل عمومی و نشریات و رسانه ها هر روز بدتر می شود و با این وضعیتی که دولت موجود و مجلس فعلی در اداره امور کشور در پیش گرفته اند برآمدی جز بر باد دادن خون شهدا نداشته و نخواهد داشت.

,

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه اگر مجلس خود را واقعاً انقلابی و ولایتمدار می می داند و مکلف به پایبندی به منویات رهبری، بهتر است با تدبیرهای صحیح و عُقلایی و نظارت کارآمد بیشترین تاثیر را در کمرنگ کردن SE در اقتصاد داشته باشد به طوری که طبق فرموده معظم له نه حق مدیر و مجری خدوم ضایع شود نه اغماض و اهمالی صورت گیرد، تاکید کرد: هر چقدر در اقتصاد، بخش های غیررسمی کوچک تر باشد اثر مثبت تری بر تولید ناخالص داخلی و سایر متغیرهای مهم اقتصاد کلان خواهد داشت و هر چه نرخ SE در اقتصاد پر رنگ تر باشد باید این نرخ را از مسیر حکمرانی خوب و بهبود کیفیت شاخص های حکمرانی ترمیم کرد.

, SE , SE ,

 وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری  گفتنی ها را گفته اند و از روحانی و دولت تدبیر و امید که مردم مطلق نا امیدند مرغ 40هزارتومانی و دلار نااطمینان و بورس دستوری و قس علهذا؛ اما مردم از آقایان رئیسی و قالیباف انتظار کار جهادی دارند و استنادشان به همان شعار است که می گفتند: به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه