اخبار داغ

کارشناس خانواده:

مشاوره‌های قبل از ازدواج تنش بین همسران را به حداقل می‌رساند/ انفعال و انزوای زنان در جامعه؛ ثمره خشونت‌های خانگی

مشاوره‌های قبل از ازدواج تنش بین همسران را به حداقل می‌رساند/ انفعال و انزوای زنان در جامعه؛ ثمره خشونت‌های خانگی
مریم آهنگری گفت: پدیده خشونت علیه زنان و ارزش ندادن به شخصیت زن نه تنها سبب منزوی شدن آنها می شود بلکه باعث انفعال نیمی از افراد جامعه خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک کارشناس خانواده همزمان با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: خشونت علیه زنان یک پدیده جهانی است که روی سلامت و بهداشت روانی خانواده و جامعه تاثیر منفی می گذارد از طریق شناخت میزان و نوع خشونت و عوامل موثر بر آن می توان در جهت پیشگیری و کاهش آن اقدامات درمانی و مداخله جویانه مطلوب انجام داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

مریم آهنگری ادامه داد: خشونت در اشکال مختلف در محیط های متفاوت از جمله مدرسه، محل کار و جامعه اتفاق می افتد، اما خشونت در خانواده با عنوان "خشونت خانگی" شایع ترین شکل خشونت شناخته می شود.

,

وی افزود: یکی از خصوصیات خشونت خانگی علیه زنان در سراسر جهان پنهان بودن آن از نظرها در بیشتر موارد است. اهمیت جایگاه خانواده در فرهنگ و مذهب ایرانی موجب شده که زنان ایرانی با این نگرش که حفظ خانواده با اهمیت تر از خود آن ها و سلامت ایشان است، هرگونه خشونت و آزاری که در خانه و به وسیله همسرشان متوجه ایشان می شوند را تحمل کرده و کمتر گزارش دهند.

,

این کارشناس تصریح کرد: زنان بی سواد بیشترین میزان خشونت را تجربه می کنند و با بالا رفتن سطح سواد از میزان خشونت کاسته می شود چنانچه در زنان دیپلمه کمترین میزان خشونت دیده می شود، بالاترین میزان خشونت در خانواده های پرجمعیت و کمترین میزان در خانواده های کم جمعیت دیده می شود.

,

آهنگری گفت: مهمترین دلایل خشونت علیه زنان شامل: عدم مسئولیت پذیری مرد، محدودیت عمل زن و نداشتن آزادی عمل در مسایل زندگی و ارتباطات اجتماعی، بدبینی و عدم اعتماد نسبت به زن، ارتباط با مرد نامحرم، ضرب و شتم، بیکاری و اعتیاد است.

,

وی ادامه داد: پدیده خشونت علیه زنان و ارزش ندادن به شخصیت زن نه تنها سبب منزوی شدن آنها می شود بلکه باعث انفعال نیمی از افراد جامعه می شود و با وجود چنین معضلی در جامعه ما هرگز نخواهیم توانست به برابری توسعه و صلح واقعی دسترسی پیدا کنیم.

,

این کارشناس افزود: امروزه نهاد خانواده به منزله هسته شکل گیری روابط اجتماعی اثرات کاملا مستقیمی بر روی نهادهای دیگر جامعه دارد، حاصل خشونت زنان در خانواده نه تنها به تنش روابط در خانواده می انجامد بلکه به اختلال در تعاملات اجتماعی کمک می کند.

,

آهنگری بیان کرد: بنابراین اگر روابط درون خانواده  آشفته و غیر معمول باشد رفتارهای ناهنجار از آن جمله خشونت را به وجود می آورد و پیامدهای ناشی از این رفتارهای خشونت آمیز نه تنها برای خود فرد مشکلات جسمی و روانی به وجود می آورد بلکه مانع از این می شود که او در روابط اجتماعی خود با دیگران رفتار به هنجار داشته باشد و به جای فردی مستقل و توانمند فردی آسیب پذیر و وابسته است.

,

وی ادامه داد: این افراد در رابطه با دیگران یا دارای رفتار برانگیزاننده هستند و رفتار خود را به صورت کسب سلطه بر دیگران نشان می دهند و یا رفتاری همراه با اطاعت و فروتنی بیش از حد از خود نشان می دهند و در همه زمینه ها کارایی پایینی دارند و قادر به تصمیم گیری نیز نمی باشندو از طرفی اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند.

,

این کارشناس افزود: اسلام از حقوق زنان بسیار دفاع کرده است و آیات قرآن و روایات معصومین (ع) سرشار از دستوراتی است که به مردان امر می کند دربرابر همسران خود نهایت مهر و عاطفه و لطافت را داشته باشند.

,

آهنگری گفت: محیط امن و آرام خانه می تواند توسعه دهند و عاملی برای پیشرفت زوجین باشند ولی اگر این محیط به عاملی برای تنش تبدیل شود هر دو طرف رنج می برند و در این میان زنان به دلیل روحیه لطیفی که دارند بیشتر از مردان آسیب می بینند.

,

وی تاکید کرد: مشاوره های قبل از ازدواج بسیار مهم و حیاتی است و اگر زوجین به این مشاوره ها اهمیت دهند آمار خشونت های خانگی در کشور کاسته می شود زیرا مشاورین زوجین را در انتخاب درست هدایت می کنند.

,

این آسیب شناس در خاتمه خاطر نشان کرد: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است پس با انتخاب درست و عادلانه ضمن رضایت در زندگی زوجین؛ از آسیب های اجتماعی در جامعه کاسته می شود زیرا خانه ای که سرشار از عشق و محبت باشد هیچ گاه خشونت در آن معنایی ندارد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه