اخبار داغ

در میزگرد تخصصی «ضرورت خودکفایی علمی کشور» مطرح شد؛

مقاله محوری دانشگاه‌ها؛ معضلی در برابر تولید علم/ هدف غرب از جذب یا ترور نخبگان، توقف حرکت علمی ایران است

مقاله محوری دانشگاه‌ها؛ معضلی در برابر تولید علم/ هدف غرب از جذب یا ترور نخبگان، توقف حرکت علمی ایران است
نظام آموزشی ناقص و صرفا مقاله محور بودن دانشگاه‌ها، از ورود علم به جامعه جلوگیری کرده است و در روی دیگر سکه، جذب دانشجویان نخبه و ترور مغزهای متفکر ایرانی توسط غرب به عنوان هدفی برای متوقف کردن حرکت علمی کشور مطرح شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، میزان به کارگیری از ظرفیت نخبگانی در اداره امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک شاخص مهم برای میزان توسعه‌یافتگی است. این درحالیست که ایران در رتبه ۱۸ تا ۲۰ مهاجرت فرست نخبگان قرار دارد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

رمضان روحانی، مدیر پایگاه علمی و پژوهشی شهید تهرانی مقدم در این رابطه گفت: رهبر معظم انقلاب در اواخر دهه هفتاد کلیدواژه «جنبش نرم افزاری» را مطرح کردند که در سلسله جلساتی این موضوع توسط ایشان تبیین شده است و هنوز برخی افراد برداشت صحیحی از این کلیدواژه ندارد در حالیکه رهبر معظم انقلاب در پی جنبش نرم افزاری، تولید علم را مطرح کردند و این تولید علم نیز صرفا علم محض نباشد بلکه علمی باشد که در گذر زمان از آن برای قدرتمندتر شدن کشور و آمدن سایر کشورها به سمت تولیدات علمی کشور استفاده کنیم.

,

وی افزود: باید در تولید علم به میزانی برسیم که در زمینه رفاه، گشایش اقتصادی و برتری نظامی از این علم بهره مند شویم و در کلام رهبری گشایش اقتصادی با تولید علم همراه است نه راه های دیگر.

,

این کارآفرین نمونه کشوری با اشاره به اینکه مخاطب بایدهای رهبری در زمینه تولید علم، جوانان هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر جوانان صریحا تأکید شده است اظهار کرد: جوانان بر سه دسته اساتید، پژوهشگران و دانشجویان هستند و این سه دسته خط مقدم تولید علم در کشور هستند.

,

وی افزود: در سیستم دانشجویی کشور یکی از مشکلات افزایش دانشجو بوده و وقتی تعداد دانشجوی زیادی در دهه 80 پذیرش کردیم خروجی آن فارغ التحصیل بیکار شد که دغدغه تولید علم را نداشتند چراکه به وضعیت اقتصادی پایداری نرسیده است.

,

روحانی با بیان اینکه تولید علم دارای پیش نیازهایی است که دانشجوی نیازمند اشتغال قطعا دغدغه تولید علم نخواهد داشت افزود: برخی فارغ التحصیلان بیکار از کشور خارج شدند، برخی دیگر نیز امور غیرمرتبط به تحصیلات خود دارد و دسته سوم نیز با هدف کسب شغل به دنبال تحصیلات عالی رتبه هستند.

,

مسئول شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: متأسفانه پروژه در دانشگاه ها بر اساس مسائل علمی و رفع مسائل کشور نیست و ما بر اساس نیاز صنعت، دانشجو در دانشگاه ها پذیرش نکردیم و امروز مقالات علمی جزئی از بایدهای فارغ التحصیل شدن است و هدف رفع مشکلات صنعتی کشور در نظر گرفته نشده است و نگاه کمی در این زمینه وجود دارد.

,

 

,

مقاله محوری در دانشگاه‌ها؛ معضلی در برابر تولید علم

, مقاله محوری در دانشگاه‌ها؛ معضلی در برابر تولید علم, مقاله محوری در دانشگاه‌ها؛ معضلی در برابر تولید علم,

وی با اشاره به اینکه از معضلات مقابل تولید علم در کشور مقاله محوری در دانشگاه ها است و راهکارهای عملیاتی و اجرایی در آن در نظر گرفته نشده است افزود: اگر دانشجویان در دوره تحصیلی به ارتباط با صنعت ملزم شوند بیشتر با فرآیند و مسائل کشور آشنایی پیدا خواهند کرد و ارتباط صنعت و دانشگاه در راستای رفع مسائل تقویت می شود.

,

روحانی تصریح کرد: بسیج باید خط مقدم پیشرفت علمی کشور باشد و در این راستا بسیج می تواند در زمینه‌های اموزش، مطالبه‌گری و تشکیل پایگاه های علمی بسیج کمک رسانی داشته باشد لذا باید تولید علم برای مردم تبیین شود و مطالبه گری مردمی از طریق مسئولان برای اصلاح قوانین نادرست در دانشگاه ها و روند علمی کشور صورت گیرد.

,

این نخبه دانشگاهی افزود: 40 پایگاه های علمی در سطح شهر مشهد داریم که در این پایگاه‌ها خلأ آموزشی مناطق محروم را جبران می‌کنیم و در زمینه‌های پژوهشی، ارتباط با صنعت و اختراعات کمک رسانی داریم اما باوجود گذشت 20 سال از طرح جنبش نرم افزاری متاسفانه هنوز بستر تحقق آن مهیا نیست.

,

, ,

مدیر پایگاه علمی و پژوهشی شهید تهرانی مقدم خاطرنشان کرد: در ساختار وزارت علوم و آموزش و پرورش برنامه ای برای جهش تولید و جنبش نرم افزاری دیده نشده است و در این ساختارها چیزی به نام کارآفرینی وجود ندارد و کارآفرین پروری نکردیم.

,

وی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری معیوب در کشور موجب توسه فردی در زمینه های مختلف علمی شده و از توسعه اجتماعی دور شدیم افزود: دور باطل آموزش، دانشجو و تربیت استاد نتیجه سیاست گذاری غلط در زمینه های کارآفرینی و حرکت علمی با توسعه فردی است.

,

این کارآفرین نمونه کشوری گفت: ما در این راستا نباید سطح مطالبه گری را کاهش دهیم و باید توسعه اجتماعی را برای پیشرفت کشور افزایش دهیم چراکه یکی از رسالت‌های پایگاه های علمی تجمع نخبگان در کشور است و این نخبگان در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ و مشاوره فعالیت دارند.

,

وی افزود: در مناطق حاشیه شهر مشهد اختراعات زیادی داشته و پژوهش های زیادی برای رسیدن به اختراعات داشتیم لذا در پایگاه های علمی بسیج برای تکمیل چرخه اختراعات کمک رسانی و حمایت می‌شود.

,

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه امروزه در کشور پژوهشگران بیشتر به سوی توسعه فردی تلاش دارند اظهار کرد:  برخی مسئولان این را باور کردند که اگر ذره ای از گفتمان غربی تولید علم خارج شویم آن را علمی تللقی نکرده و این حرکت را متوقف می کنند.

,

, ,

احسان خانه‌آباد، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت خراسان رضوی در ادامه این میزگرد گفت: تغییر زبان علمی جهان دغدغه مهمی است و این فرمایش رهبر معظم انقلاب پیشران موضوع جنبش نرم‌افزاری است و پیشنهادات مرکز ملی تغییر زبان علمی جهان ارائه شده و بدون برنامه نمی توان جهت دهی حرکت علمی صورت بگیرد ولی متأسفانه استقبال فراگیری نشده است.

,

وی افزود: غربی‌ها برای نظام آموزشی کشور ریل گذاری تعریف کرده‌اند و هنوز نظام آموزشی کشور، اسلامی نیست و خروجی های نظام تربیتی دهه های گذشته قابل بررسی است.

,

هدف جذب دانشجویان نخبه ایرانی توسط غرب

, هدف جذب دانشجویان نخبه ایرانی توسط غرب, هدف جذب دانشجویان نخبه ایرانی توسط غرب,

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت خراسان رضوی اظهار کرد: غربی ها با نگاه استعماری، مصرف کننده بودن کشور را برنامه ریزی کردند و در مرحله بعد این است که به صورت پایدار نیروهای نخبه به صورت پایدار به غرب معرفی شوند لذا پس از کنکور برای دانشحویان نخبه دعوت نامه ارسال می کنند.

,

وی افزود: اساتید هیئت علمی دانشگاه های معتبر در دانشگاه های غربی تحصیل کردند و بدون درگیری فرهنگ و حرکت علمی از سوی دشمن هدایت می شود و نخبگان کشور نیز در راستای حل نیازهای کشورهای بیگانه تلاش می کنند.

,

خانه‌آباد ادامه داد: مقاله باید با نگاه پیشرفت باشد و این نگاه وقتی محقق می شود که مسائل داخلی کشور با این مقالات حل شود و نباید از کار علمی دانشجویان ایرانی در غرب استفاده شود.

,

وی ضمن تأکید بر اهمیت تحصیل به صورت پژوهش محوری و پروژه محوری افزود: ارزش دانشگاه و کار علمی به این است که چه میزان مشکلات کشور خودش را حل کرده است اما دانشگاه ها برای ارتقای سطح خودشان در پی ارائه مقالات هستند لذا باید سطح بندی ها در راستای انتقال دانش تغییر یابد.

,

نظام آموزشی غربی در کشور باید تغییر کند

, نظام آموزشی غربی در کشور باید تغییر کند, نظام آموزشی غربی در کشور باید تغییر کند,

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت خراسان رضوی تصریح کرد: دانشگاه های ایران می توانند برای مسائل داخلی مقالات تعریف کنند و نظام آموزشی غربی باید تغییر کند تا  ایده ها ارائه و بر اساس آن قانون تصویب شود.

,

وی افزود: نظام سیاسی کشور را با انقلاب اسلامی تغییر دادیم اما هنوز بخش های مختلف مانند بانکداری و حرکت علمی دچار اشکالات اساسی است و نیاز به دمیده شدن روح اسلامی در بخش های مختلف مدیریتی کشور است.

,

خانه‌آباد با تأکید بر این مطلب که در روح اقتصاد اسلامی خدمات اصالت دارد و منافع در حاشیه می رود خاطرنشان کرد: بسیج‌کنندگی آحاد جامعه برای رسیدن به اهداف، مطالبه گری و حل مسائل کشور بسیار دارای اهمیت است و باید به سمتی برویم که اسلامی شدن علوم و بخش های مختلف کشور را پرچمداری و مدیریت کنیم و آسیب‌های نظامات غربی مختلف را به مردم معرفی کنیم.

,

, ,

ترور مغزهای متفکر ایرانی با هدف توقف حرکت علمی در کشور

, ترور مغزهای متفکر ایرانی با هدف توقف حرکت علمی در کشور, ترور مغزهای متفکر ایرانی با هدف توقف حرکت علمی در کشور,

وی افزود: اگر این بصیرت افزایی در مردم شکل بگیرد بهتر متوجه ترورهای هدفمند دشمن در راستای توقف حرکت علمی کشور و استقلال انقلاب اسلامی خواهند شد؛ در ابتدای انقلاب اسلامی مغزهای متفکر که در آن زمان با سواد علمی و وجاهت شخصیتی در جامعه می توانستند ریل گذاری های غلط کشور را تغییر دهند را به شهادت رساندند و همچنین با بررسی سیر ترورهای دشمن با هزینه های بین المللی به اهمیت فعالیت های شهدای هسته ای در کشور پی خواهیم برد.

,

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت خراسان رضوی با بیان اینکه بسیج کنندگی مردم در زمینه‌های مختلف کشور دارای اهمیت است گفت: بسیج مظهر دموکراسی است، جوامع مختلف دنیا خودشان را طرفدار دموکراسی در جهان معرفی می کنند اما در جمهوری اسلامی با انتخاب مردم و تعیین قانون اساسی انجام می شود و فراتر از آن حکومت به صورت ساختاری به مردم بها داده است و مردم را تشویق می کند با پشتیانی قانونی در وعده های ارائه شده از خودمان مطالبه گری کنید که در جهش علمی نیز تسری دارد.

,

وی افزود: همانند سایر موضوعات کشور، باید مسئولان در حوزه جهش علمی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مطالبه گری مردم پاسخگو باشند.

,

خانه‌آباد تصریح کرد: برای جلوگیری از وادادگی علمی در برابر غربی‌ها، حداقل باید از مقالات ارائه شده در زمینه های مختلف علمی برای رفع مشکلات مردم استفاده شود لذا باید نظامات علمی کشور اصلاح شود و نباید جهش تولیدات علمی در کشور فقط بر اساس آمار صرف باشد و اگر تفکر حاکم بر جامعه بسیجی باشد رسیدگی به مسائل و رفع موانع بهتر صورت می گیرد.

,

, ,

مرتضی سلطانی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی نیز در این میزگرد اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند در حوزه علمی باید مرزها شکسته شود، باید بررسی شود که چرا باید این اتفاق رقم بخورد؟ در شرایط کرونا نیز ممکن است به داروی کرونا برسیم اما اگر در چارچوب قوانین علم جهانی قرار نگیرد مورد پذیرش نخواهد بود و زمینه آن فراهم نیست.

,

وی افزود: ویژگی انقلاب اسلامی این است که مرزها و مدل های حاکم بر جهان را شکسته لذا باید برای ایجاد تمدن اسلامی، در زمینه تولید علم نیز باید این مرزها شکسته شود و اولین گام برای اینکه بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم و نقش بسیج را محقق کنیم، شناخت مسئله است.

,

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: جریان تحریف و نفوذ مسائل اصلی کشور را تغییر می دهند و به واسطه ریل گذاری غلط در حرکت علمی مجبور شدیم مسائل دنیا را حل کنیم تا مقاله های داخلی در ISIچاپ شود و مسائل دیگر کشورها برای رسیدن به مسیر پیشرفت، تبدیل به دغدغه نخبگان علمی کشور می شود.

,

وی با اشاره به اینکه جای دادن برخی مسائل کشور در اذهان به صورت غلط موجب ارائه راهکارهای نادرست خواهد شد افزود: وظیفه بسیجی دانشجو و نخبه علمی این است که مسائل اصلی کشور و منطقه ای را درست شناسایی کند و وقتی مسئله به درستی شناسایی شد به درستی به نظام مسائل کشور وارد می شود.

,

سلطانی ادامه داد: نگاه علمی به درستی می تواند اولویت بندی در مسائل داشته باشد و در این زمان باید دانشگاه، نیروی انقلابی بسیجی و جهادی برای حل مسئله در پی راهکار باشد و مقالات و رساله ها باید در این زمینه بررسی داشته باشند که نیاز به نگاه جهادی بسیجی است تا از برخی تعلقات گذشت کند.

,

وی افزود: نگاه بسیجی در برخی عرصه ها از جان خودش می گذرد، گاهی اوقات در بحران های مختلف کمک رسانی دارد و در حوزه اقتصادی از کالای ایرانی حمایت می کند، در این عرصه نیز نگاه بسیجی برای حل مشکلات کشور گام برمی دارد و شاید در این زمینه نیز به شهادت برسیم.

,

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی تصریح کرد: با این نگاه دانشگاه مرکز حل مسائل کشور در صنعت، بازار و اجرای عدالت خواهد شد که نقش بسیج مهم و راهگشا است.

,

وی افزود: پس از شناسایی مسئله و رفتن به سوی ارائه راه حل، در این نقطه باید روحیه بسیجی برای حل مشکلات تبدیل به گفتمان عمومی کشور شود که با ابزارهای رایج امکان پذیر نیست و باید مرزهای آن شکسته شود و در وسط میدان باشیم تا با حملات دشمن مقابله شود.

,

, ,

تا بسیج مردمی در مسائل ایجاد نشود ریل گذاری نادرست اصلاح نخواهد شد

, تا بسیج مردمی در مسائل ایجاد نشود ریل گذاری نادرست اصلاح نخواهد شد, تا بسیج مردمی در مسائل ایجاد نشود ریل گذاری نادرست اصلاح نخواهد شد,

سلطانی با بیان اینکه گفتمان سازی موجب تغییر ساختارهای غلط می شود و تا بسیج مردمی در مسائل ایجاد نشود ریل گذاری نادرست اصلاح نخواهد شد خاطرنشان کرد: پس از شناخت مسائل، ارائه راهکار و گفتمان‌سازی عمومی، باید مطالبه گری اساسی در سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی صورت گیرد که در همه ابعاد این چرخه رویکرد بسیجی، محور اصلی امور است.

,

وی با اشاره به اردوهای جهادی و محرومیت زدایی بسیجیان در عرصه میدانی و عارضه‌یابی برتی حل مشکلات افزود: جوان بسیجی به دید صاحب خانه به مسائل کشور می نگرد و خودش با احساس تعلق برای حل مشکلات وسط میدان است.

,

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: شعار ما می توانیم بسیار مهم است و در تاریخ منطقه ایران ام القری علم دنیا بوده است و ساختارهای علمی را شکستند لذا تاریخ و انقلاب اسلامی نشان می دهد در شرایط سخت می توانند بیشتر شکوفا کنند.

,

وی افزود: شهید تهرانی مقدم در اوج بحران ها با نگاه به ظرفیت های درونی کشور به افتخارات می رسند و تبدیل به پدر موشکی ایران شده و این ریل گذاری ها به سطوح عالی موشکی کشور را می رساند و متاسفانه عدم وجود این نگاه در سایر بخش ها موجب عقب ماندگی شده است.

,

سلطانی اظهار کرد: البته از ابتدای انقلاب اسلامی پیشرفت داشتیم و در راستای تحقق عدالت گام برداشتیم و بر اساس آمار بین‌المللی نشان می دهد فاصله های طبقاتی از ابتدای انقلاب اسلامی در حال کاهش است اما در عدالت به اهداف آرمانی خودمان نرسیده ایم.

,

وی با بیان اینکه اگر قصد تحول و جهش داریم باید ساختارها تغییر یابد و باتوجه به اینکه در تولید علم دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم نمی توانیم در مسیر عادی پیشرفت حرکت کنیم افزود: در 9 حوزه های تک، در رتبه های پنجم دنیا قرار داریم ولی باعث نمی شود که از مسیر پیشرفت راضی باشیم و باید جهش تولید و جنبش نرم افزاری موجب حل مسائل کشور شود.

,

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی خراسان رضوی ادامه داد: اعتقاد این است که امکان، ظرفیت و استعداد و سرمایه انسانی داخلی است و می تواند پیشرفت در مسیر انقلاب با سرعت بیشتری رقم بخورد و پس از آن گسترش یابد.

,

وی افزود: آمارهای رسمی حکومت شاهنشاهی اعلامی می کند درصد بانوان دارای سواد خواندن و نوشتن حدود 36 درصد است و امروز از عرصه های نانو و های تک، حرف برای گفتن وجود دارد و از اصول مهم هدف تحقق تمدن اسلامی، علم و مرجع بودن علمی است.

,

سلطانی تصریح کرد: برخی بسیجیان را از ارائه راهکار برای حل مسائل کشور جدا کردند و رسانه ها باید افرادی که راهکار اساسی علمی برای کشور دارند برجسته‌سازی کنند و این تفکر بسیجی دغدغه‌مند را به جامعه معرفی کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه