اخبار داغ

پیشگیری بهتر از درمان است؛

آلونک آبادها، مسکونی می‌شوند/ رفع مشکل حاشیه‌نشینی با هماهنگی نمایندگان سه قوه

آلونک آبادها، مسکونی می‌شوند/ رفع مشکل حاشیه‌نشینی با هماهنگی نمایندگان سه قوه
آلونک آبادها فقط در فضای مجازی و ناله دردناک دختربچه‌ای که خانه‌اش را پیش روی چشمش خراب کردند نیست. فقط کافیست به اطراف شهر بروی تا این معضل اجتماعی که امروزه گریبان بسیاری از هم‌وطنان ما را گرفته است، را بهتر ببینی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه آرمان، در روزهای اخیر تخریب آلونک پیرزن بندرعباسی در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت. پیش از این نیز برخی حواد از این دست در اهواز، کرمانشاه و… بازتاب زیادی در رسانه ها داشته است. اما چرا این آلونک آباد ها ایجاد شده است و آیا برای حل آنها راهی وجود دارد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

, ,

 

 

آلونک آباد ها از کجا سبز شدند

حاشیه نشینی تاریخی به درازای عمر شهر نشینی دارد. این پدیده اجتماعی در سال های اخیر با رشد کلان شهرها شکل و شمایل تازه ای به خود گرفته است. بعضی ها محله آنها را زور آباد می خوانند و برخی حاشیه نشین!

در کلان شهر کرمان نیز چندین منطقه حاشیه نشین وجود دارد. پیش از این عدم رسیدگی به روستاها و تورم اقتصادی به عنوان علل حاشیه نشینی عنوان می شد اما در سال های اخیر خشکسالی های پیاپی و عدم توجه به زیرساخت های توسعه شغلی در روستاها مانند صنایع تبدیلی کشاورزی موجب گسترش تعداد افراد حاشیه نشین شده است. در استان کرمان ۲۳ منطقه با عنوان حاشیه شهر ها شناسایی شده است که ۶ منطقه از جمله الله آباد، شهرک صنعتی شمالی و جنوبی، شرف آباد، قمر بنی هاشم، سعیدی و فیروزآباد در مرکز استان قرار دارد. برخی مسئولین تعداد افراد حاشیه نشین شهر کرمان را حدود ۱۲۰هزار نفر بیان کرده اند که در مقایسه با جمعیت ۸۰۰هزار نفری شهر آمار بالایی می باشد.

سید مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به خبرنگار ما گفت:  حاشیه نشینی در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی به دلیل خشکسالی ها و تورم های اقتصادی در برخی از سالها روند مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها افزایش پیدا می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: وجه مشترک آنها تضاد با فرهنگ مسلط و حاکم جامعه است که در کنار آن آسیب های متعددی نیز وجود دارد از جمله  می توان به بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر، نزاع و خشونت و یا آسیب های فرهنگی مثل بی سوادی و عدم رعایت مقررات و قوانین،  آسیب های فیزیکی از لحاظ کالبد  شهری و تشکیل بافت های مسکونی در هم و بی ضابطه، فرسودگی بناها، ساخت و سازهای غیرضابطه مند ، آسیب های بهداشتی مثل دفع زباله ها و فاضلاب در سطح محلات که باعث ایجاد بوی تعفن و بیماری را به دنبال دارد آسیب های اقتصادی مثل دست فروشی، دورگردی و تکدی گری، پدیده نزول خواری و از همه مهمتر  سواستفاده برخی فرصت طلبان به عنوان زمین خواری و فروش اموال اراضی دولتی را به دنبال دارد.

قویدل عنوان کرد: بحث افزایش تعداد بیکاران فصلی ودائمی و آسیب های سیاسی و امنیتی که برخی از تجمعات غیرقانونی برگرفته از برخی افرادی که با این موضوع در ارتباط هستند نیز از دیگر آسیب های موجود حاشیه نشینی برشمرد.

 

زیر پوست آلونک آبادها

شرح محرومیت روستاها و حاشیه های شهر کرمان سخت است. به یکی از این مناطق می رویم.

هوا کمی که تاریک تر است عده ای از مردان و زنان شهرک که از محل کار به خانه بر می گشتند به سراغمان آمدند، خانمی نزدیک آمد و گفت: حدود ۶ سال است که دختر ۱۸ ساله اش سرطان حنجره دارد و محصل است، همسرش نیز کارگر بازنشسته ای است که ماهیانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می کند و او به دلیل هزینه های بالای دارویی دخترش مجبور است که به خانه های دیگران برود و برای آنان کار کند تا بتواند دستمزدی نه چندان زیاد جهت رفع نیاز بگیرد، بغض گلویش ترکید و صدای حِق حِقش بالا رفت، ادامه داد: حدود ۱۵ سال است که در این منطقه زندگی می کنم و هنوز نتوانسته ایم انشعاب آب و برق دریافت کنیم.

پسرکی که قدش از همه کوتاه تر بود درد دل می کند: من محصل هستم اما متاسفانه به دلیل نبود اینترنت نمی توانیم از امکانات شبکه شاد برخوردار شویم، به همین دلیل مجبوریم از طریق تلویزیون درس هایمان را دنبال کنیم که گاهی اوقات به دلیل استفاده مستقیم از برق فشار قوی تلویزیون می سوزد.

 

هنوز حرفش به اتمام نرسیده بود که پسربچه دیگری پوزخندی زد و گفت: به ما می گویند حاشیه نشین، یعنی اینکه نباید از هیچ امکاناتی بهره مند شویم کاش زود بزرگ شوم و خودم مسئولیتی را به عهده بگیرم و بتوانم گوشه ای از این فقر را تبدیل به ثروت برای مردمم کنم.

مردی از دور فریاد زنان نزدیک رسید و گفت: تا دیروز با کپسول گاز پخت و پز می کردیم و در زمستان خود را گرم می کردیم به ما بگویید از فردا چه باید بکنیم، جواب این فرزندان قد و نیم قد را چه کسی می خواهد بدهد، امروز که کپسول گاز تمام شده بود بر روی دوچرخه گذاشتم بردم سطح شهر تا آن را با کپسول پر تعویض کنم که در جواب چنین شنیدم که دیگر کپسولی در اختیار کسی قرار نمی گیرد و باید برای دریافت وارد سایت شوید، این دیگر چه صیغه ای است از همه طرف برایمان می بارد.

کارگر ساختمانی که اصلیتش بیرجندی بود جلو آمد و کف دستانش را نشان داد و افزود: سال ۸۰ جهت کار به کرمان آمدم تا سال ۹۰ مستاجر بودم خواستم کرمان بمانم به همین جهت از غذای شب فرزندانم زدم و پس اندازی کردم تا توانستم در این شهرک خانه ای ۵ قصبی خرید کنم اما حالا با گذشت ۹ سال هنوز نه آب داریم و نه برق.

 

زمین خواری و حاشیه نشینی

در سال های اخیر بسیاری از مردم مناطق حاشیه نشین را زورآباد می خواندند. علت این امر نیز در هم تنیده شدن زمین خواری با حاشیه نشینی بود.

فرصت طلبان در سال های گذشته با سو استفاده از ضعف نظارتی، اراضی ملی را تصرف می کردند. آنها با استفاده از ضعف قوانین ملکی، با دادن برگه ای به نام قولنامه این زمین ها را به مردمی که به شهر آمده بودند می فروختند.

بسیاری از این فرصت طلبان بدون آنکه ردی از خود برجای بگذارند با پول های مردم فرار کردند و حاشیه نشیان را با کوهی از مشکلات باقی گذاشتند. چرا که هیچ یک سازمان های خدماتی این مناطق را به رسمیت نمی شناسند.

مجید ستایش نیا مسئول معاونت اجتماعی سپاه ثارالله در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در جلسات متعدد بارها گلایه کردم و گفته ام که اولین گام برای حل مشکل حاشیه نشینی مشخص شدن محدوده شهر است..

وی ادامه داد: در حالیکه در بعضی از شهرها با همت مسئولین و کشیدن کمر بند سبز محدود شهر مشخص شده است.

مسئول معاونت اجتماعی بسیج عنوان کرد: رایگان بودن آب، برق و … به همراه ارائه خدمات توسط سازمان ها و نهاد ها سبب می شود که افراد به این بخش از شهر سوق داده شوند از این رو حاشیه شهر کرمان روز به روز افزایش می یابد.

ستایش نیا اظهار کرد:ارائه خدمات رایگان از سوی دولت و نهادها سبب شده تا در کنار شهرک الله آباد شهرکی به نام شیشه گر رشد پیدا کند و زمین های خالی توسط دلالان تصرف شود.

وی تاکید کرد: اگر از همان ابتدا محدود شهر با ایجاد کمر بند سبز، حفر کانال و یا سایر روش ها مشخص می شد با گسترش شهرک هایی چون شیشه گر و یا الله آباد روبرو نبودیم.

مسئول معاونت اجتماعی بسیج عنوان کرد: آنچه که تاکید داریم این است که ابتدا محدود شهر را مشخص کنیم و بعد از آن برای آبادانی و ارائه خدمات به مردم شهر تلاش و برنامه ریزی کنیم.

 

 

ترک فعل ها را به دادستانی اعلام می کنیم

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز می گوید: ایجاد کمربند سبز یکی از برنامه های مسئولان بود که در یک مدت زمانی این طرح تعطیل شد که با پی گیری رئیس کل دادگستری استان متوجه شدیم که کم توجهی و غفلت برخی از مسئولان موجب افزایش مشکلات حاشیه نشینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ترک فعل ها را به دادستانی اعلام می کنیم، گفت: اکثر این آسیب های اجتماعی که ما شاهد آن هستیم دلیل عمده آن عدم نظارت اولیه بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تشریح کرد: در ماده ۵۵ قانون شهرداری وظایفی به شهر داده شده که می تواند از ساخت و سازهای غیر مجاز و غیراصولی ممانعت کرده و برخورد قانونی را داشته باشند و این متاسفانه در زمان خود اتفاق نیفتاده است.

قویدل در رابطه با اینکه گفته می شود برخی دارای تیر برق هستند و از خدمات بهره مند می شوند و برخی به دلیل برخوردار نبودن از خدمات مجبورند تا از تیرها برق سرقت کنند، بیان کرد: این را باید از مسئولان سوال کرد  یا آن منطقه قانونی بوده یا نبوده اگر قانونی بوده چرا سرقت برق باید در آن منطقه صورت گیرد  و چرا سایر دستگاه های حمایتی و خدماتی از جمله آب، برق و گاز خدمات ارائه نمی دهند.

وی تصریح  کرد: گزارشاتی در این رابطه از مردم به ما رسیده که در حال بررسی و پی گیری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: افراد اندکی در این منطقه هستند که تصرفات یا ساخت و سازهای غیر قانونی داشته اند  اینها را می شود با یکسری طرح ها ساماندهی کرد.

 

همدلی مسئولان برای حل مشکلات حاشیه شهر

روز گذشته اتوبوس حامل مسئولان ارشد استان به مناطق حاشیه شهر رفت تا از نزدیک وضعیت این مناطق مورد ارزیابی قرار گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درخصوص بازدید از مناطق حاشیه نشین شهر کرمان گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی معضل حاشیه نشینی در شهر کرمان در دستور کار قرار گرفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل حاشیه نشینی در سال جاری، تصریح کرد:دستگاه قضایی نیز با استقرار در حاشیه شهر ضمن صیانت از بیت المال برای رفع مشکلات کمک کرده است.

وی ادامه داد: اعتبارات بازآفرینی شهری به منظور ساماندهی معضل حاشیه شهر کرمان در این مناطق باید جذب شود.

پور ابراهیمی با اشاره تجربه ساماندهی مکان‌های حاشیه نشین کرمان مانند الله آباد در کرمان، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در این مناطق مردم از زیرساخت های ایجاد شده و قانونی بودن حضورشان رضایت دارند.

 

حل مشکل حاشیه نشینی سال ها زمان می برد

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: در شهر کرمان با اقدامات فرمانداری، دستگاه قضائی و دفاتر تسهیلگری شناخت خوبی از محلات حاشیه نشین به وجود آمده است و با دسته‌بندی آنها، پیشنهاداتی نیز آماده شده است.
نماینده ارشد دولت در استان کرمان با اشاره به مسائل ناشی از حاشیه‌نشینی عنوان کرد: هر یک از محله‌های شهر و حاشیه‌ای اقتضاهای خودشان را دارند و به صورت موضوعی و محله باید ساماندهی شوند.
وی با تاکید بر اینکه اراده ساماندهی این مناطق در استان وجود دارد، تصریح کرد: برخی از مشاغل مزاحم نیز باید تعیین تکلیف شوند.

زینی وند با بیان اینکه تا دو هفته آینده جلسات مرتبط با مناطق حاشیه‌ نشین برگزار می‌شود، ابراز کرد: حاشیه‌نشینی طی چند دهه شکل گرفته و حل آن نیز چند سال زمان می برد.

وی با درخواست از خیرین برای حضور در این منطقه گفت:استانداری کرمان آمادگی لازم برای اجرای طرح‌ انتقال کوره‌های آهک پزی را دارد.

 

صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی واقع در مناطق حاشیه شهر کرمان

یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در جریان این بازدید با با اشاره به وسعت ۶۰۳ هکتاری منطقه شهرک صنعتی، گفت: طرح عملیاتی و علمی بسیار خوبی برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین کرمان از جمله شهرک صنعتی تدوین شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام معاونت عمرانی استانداری کرمان ۷۰ هکتار زمین به منظور انتقال کوره‌های آهک پزی از شهرک صنعتی آماده شده است و تا یک ماه آینده کار اجرایی انتقال این کوره‌ها به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد:  نقش هریک از سازمان‌ها در ساماندهی مناطق حاشیه نشین مشخص است و دستگاه‌ها موظف به انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌های خود در این زمینه هستند.

موجد تصریح کرد:با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اقدامات خوبی برای صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی واقع در مناطق حاشیه شهر کرمان انجام شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به وجود آلونک‌ها و ساختمان‌های غیر مجاز و نا ایمن در حاشیه شهر کرمان ابراز داشت: با همکاری کمیته امداد برای محرومان مسکن مناسب ساخته می شود.

 

ارائه بهترخدمات اجتماعی با محوریت امام جماعت مساجد محقق می شود

مجید ستایش نیا مسئول معاون اجتماعی سپاه ثارالله نیز توضیح داد: در مناطق حاشیه نشین شناسایی شده فردی را به عنوان مدیر محله اسلامی شناسایی وانتخاب کرده ایم که این فرد یکی از روحانیون و یا امام جماعت مسجد محوری منطقه و معتمد محله است.

وی اظهار کرد: تمام فعالیتی که معاونت اجتماعی بسیج در این ۲۳ منطقه دارد از جمله اعتبارات، برنامه های بسیج و … از طریق مدیر محله اجرا می شود تا مردم به مدیر محله اعتماد کنند و مسجد محور محله شود.

ستایش نیا تشریح کرد: در موضوعاتی چون مشاوره خانواده، پزشکی، سلامت ، معیشت و مشکلات محله این امام جماعت که به عنوان مدیر محله شناسایی شده است تا با پی گیریهای خود بتواند به حل مسئله مردم محله تلاش کند.

مسئول معاونت اجتماعی بسیج بیان کرد: ذیل مدیران محله ۱۴ کمیته از جمله کمیته سلامت، معیشت، امنیت، فرهنگ و … وجود دارد تا از طریق این کمیته ها  ۲۸ کار عمده در محلات از جمله زیر ساخت آسفالت محله تا مباحثی چون بهداشت، سلامت، فرهنگ و …انجام شود.

 

هر اندازه رشد افقی شهرها افزایش یابد گسترش آسیب های اجتماعی زیاد می شود

هم‌اکنون شهرنشینی در کشور به یک فرهنگ تبدیل شده است که ریشه آن به عدم توجه به وضعیت عشایر و روستاییان برمی‌گردد، تاجاییکه در شرایط کنونی ۷۸ درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و تنها ۲۲ درصد در روستاها سکونت دارند.

ارائه تسهیلات وام جهت اشتغالزایی در روستاها از تاکیدات مقام معظم رهبری بود که می‌توانست نقش موثری در آبادانی روستاها داشته باشد، اما مشکل تضامین بانکی یکی از موانع موجود در مسیر تحقق این مهم بود.

هر اندازه رشد افقی شهرها افزایش داشته باشد به گسترش آسیب‌های اجتماعی منتهی می‌شود که گریبانگیر کشور شده است، همچنین باعث ایجاد فاصله طبقاتی و فقر فرهنگی خواهد شد.

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

آلونک آباد ها از کجا سبز شدند

, آلونک آباد ها از کجا سبز شدند,

حاشیه نشینی تاریخی به درازای عمر شهر نشینی دارد. این پدیده اجتماعی در سال های اخیر با رشد کلان شهرها شکل و شمایل تازه ای به خود گرفته است. بعضی ها محله آنها را زور آباد می خوانند و برخی حاشیه نشین!

,

در کلان شهر کرمان نیز چندین منطقه حاشیه نشین وجود دارد. پیش از این عدم رسیدگی به روستاها و تورم اقتصادی به عنوان علل حاشیه نشینی عنوان می شد اما در سال های اخیر خشکسالی های پیاپی و عدم توجه به زیرساخت های توسعه شغلی در روستاها مانند صنایع تبدیلی کشاورزی موجب گسترش تعداد افراد حاشیه نشین شده است. در استان کرمان ۲۳ منطقه با عنوان حاشیه شهر ها شناسایی شده است که ۶ منطقه از جمله الله آباد، شهرک صنعتی شمالی و جنوبی، شرف آباد، قمر بنی هاشم، سعیدی و فیروزآباد در مرکز استان قرار دارد. برخی مسئولین تعداد افراد حاشیه نشین شهر کرمان را حدود ۱۲۰هزار نفر بیان کرده اند که در مقایسه با جمعیت ۸۰۰هزار نفری شهر آمار بالایی می باشد.

,

, ,

سید مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به خبرنگار ما گفت:  حاشیه نشینی در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی به دلیل خشکسالی ها و تورم های اقتصادی در برخی از سالها روند مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها افزایش پیدا می کند.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: وجه مشترک آنها تضاد با فرهنگ مسلط و حاکم جامعه است که در کنار آن آسیب های متعددی نیز وجود دارد از جمله  می توان به بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر، نزاع و خشونت و یا آسیب های فرهنگی مثل بی سوادی و عدم رعایت مقررات و قوانین،  آسیب های فیزیکی از لحاظ کالبد  شهری و تشکیل بافت های مسکونی در هم و بی ضابطه، فرسودگی بناها، ساخت و سازهای غیرضابطه مند ، آسیب های بهداشتی مثل دفع زباله ها و فاضلاب در سطح محلات که باعث ایجاد بوی تعفن و بیماری را به دنبال دارد آسیب های اقتصادی مثل دست فروشی، دورگردی و تکدی گری، پدیده نزول خواری و از همه مهمتر  سواستفاده برخی فرصت طلبان به عنوان زمین خواری و فروش اموال اراضی دولتی را به دنبال دارد.

,

قویدل عنوان کرد: بحث افزایش تعداد بیکاران فصلی ودائمی و آسیب های سیاسی و امنیتی که برخی از تجمعات غیرقانونی برگرفته از برخی افرادی که با این موضوع در ارتباط هستند نیز از دیگر آسیب های موجود حاشیه نشینی برشمرد.

,

 

,

زیر پوست آلونک آبادها

, زیر پوست آلونک آبادها,

شرح محرومیت روستاها و حاشیه های شهر کرمان سخت است. به یکی از این مناطق می رویم.

,

هوا کمی که تاریک تر است عده ای از مردان و زنان شهرک که از محل کار به خانه بر می گشتند به سراغمان آمدند، خانمی نزدیک آمد و گفت: حدود ۶ سال است که دختر ۱۸ ساله اش سرطان حنجره دارد و محصل است، همسرش نیز کارگر بازنشسته ای است که ماهیانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می کند و او به دلیل هزینه های بالای دارویی دخترش مجبور است که به خانه های دیگران برود و برای آنان کار کند تا بتواند دستمزدی نه چندان زیاد جهت رفع نیاز بگیرد، بغض گلویش ترکید و صدای حِق حِقش بالا رفت، ادامه داد: حدود ۱۵ سال است که در این منطقه زندگی می کنم و هنوز نتوانسته ایم انشعاب آب و برق دریافت کنیم.

,

پسرکی که قدش از همه کوتاه تر بود درد دل می کند: من محصل هستم اما متاسفانه به دلیل نبود اینترنت نمی توانیم از امکانات شبکه شاد برخوردار شویم، به همین دلیل مجبوریم از طریق تلویزیون درس هایمان را دنبال کنیم که گاهی اوقات به دلیل استفاده مستقیم از برق فشار قوی تلویزیون می سوزد.

,

, ,

 

,

هنوز حرفش به اتمام نرسیده بود که پسربچه دیگری پوزخندی زد و گفت: به ما می گویند حاشیه نشین، یعنی اینکه نباید از هیچ امکاناتی بهره مند شویم کاش زود بزرگ شوم و خودم مسئولیتی را به عهده بگیرم و بتوانم گوشه ای از این فقر را تبدیل به ثروت برای مردمم کنم.

,

مردی از دور فریاد زنان نزدیک رسید و گفت: تا دیروز با کپسول گاز پخت و پز می کردیم و در زمستان خود را گرم می کردیم به ما بگویید از فردا چه باید بکنیم، جواب این فرزندان قد و نیم قد را چه کسی می خواهد بدهد، امروز که کپسول گاز تمام شده بود بر روی دوچرخه گذاشتم بردم سطح شهر تا آن را با کپسول پر تعویض کنم که در جواب چنین شنیدم که دیگر کپسولی در اختیار کسی قرار نمی گیرد و باید برای دریافت وارد سایت شوید، این دیگر چه صیغه ای است از همه طرف برایمان می بارد.

,

کارگر ساختمانی که اصلیتش بیرجندی بود جلو آمد و کف دستانش را نشان داد و افزود: سال ۸۰ جهت کار به کرمان آمدم تا سال ۹۰ مستاجر بودم خواستم کرمان بمانم به همین جهت از غذای شب فرزندانم زدم و پس اندازی کردم تا توانستم در این شهرک خانه ای ۵ قصبی خرید کنم اما حالا با گذشت ۹ سال هنوز نه آب داریم و نه برق.

,

 

,

زمین خواری و حاشیه نشینی

, زمین خواری و حاشیه نشینی,

در سال های اخیر بسیاری از مردم مناطق حاشیه نشین را زورآباد می خواندند. علت این امر نیز در هم تنیده شدن زمین خواری با حاشیه نشینی بود.

,

فرصت طلبان در سال های گذشته با سو استفاده از ضعف نظارتی، اراضی ملی را تصرف می کردند. آنها با استفاده از ضعف قوانین ملکی، با دادن برگه ای به نام قولنامه این زمین ها را به مردمی که به شهر آمده بودند می فروختند.

,

بسیاری از این فرصت طلبان بدون آنکه ردی از خود برجای بگذارند با پول های مردم فرار کردند و حاشیه نشیان را با کوهی از مشکلات باقی گذاشتند. چرا که هیچ یک سازمان های خدماتی این مناطق را به رسمیت نمی شناسند.

,

مجید ستایش نیا مسئول معاونت اجتماعی سپاه ثارالله در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در جلسات متعدد بارها گلایه کردم و گفته ام که اولین گام برای حل مشکل حاشیه نشینی مشخص شدن محدوده شهر است..

,

وی ادامه داد: در حالیکه در بعضی از شهرها با همت مسئولین و کشیدن کمر بند سبز محدود شهر مشخص شده است.

,

مسئول معاونت اجتماعی بسیج عنوان کرد: رایگان بودن آب، برق و … به همراه ارائه خدمات توسط سازمان ها و نهاد ها سبب می شود که افراد به این بخش از شهر سوق داده شوند از این رو حاشیه شهر کرمان روز به روز افزایش می یابد.

,

ستایش نیا اظهار کرد:ارائه خدمات رایگان از سوی دولت و نهادها سبب شده تا در کنار شهرک الله آباد شهرکی به نام شیشه گر رشد پیدا کند و زمین های خالی توسط دلالان تصرف شود.

,

وی تاکید کرد: اگر از همان ابتدا محدود شهر با ایجاد کمر بند سبز، حفر کانال و یا سایر روش ها مشخص می شد با گسترش شهرک هایی چون شیشه گر و یا الله آباد روبرو نبودیم.

,

مسئول معاونت اجتماعی بسیج عنوان کرد: آنچه که تاکید داریم این است که ابتدا محدود شهر را مشخص کنیم و بعد از آن برای آبادانی و ارائه خدمات به مردم شهر تلاش و برنامه ریزی کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

ترک فعل ها را به دادستانی اعلام می کنیم

, ترک فعل ها را به دادستانی اعلام می کنیم,

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز می گوید: ایجاد کمربند سبز یکی از برنامه های مسئولان بود که در یک مدت زمانی این طرح تعطیل شد که با پی گیری رئیس کل دادگستری استان متوجه شدیم که کم توجهی و غفلت برخی از مسئولان موجب افزایش مشکلات حاشیه نشینی شده است.

,

وی با تاکید بر اینکه ترک فعل ها را به دادستانی اعلام می کنیم، گفت: اکثر این آسیب های اجتماعی که ما شاهد آن هستیم دلیل عمده آن عدم نظارت اولیه بوده است.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تشریح کرد: در ماده ۵۵ قانون شهرداری وظایفی به شهر داده شده که می تواند از ساخت و سازهای غیر مجاز و غیراصولی ممانعت کرده و برخورد قانونی را داشته باشند و این متاسفانه در زمان خود اتفاق نیفتاده است.

,

قویدل در رابطه با اینکه گفته می شود برخی دارای تیر برق هستند و از خدمات بهره مند می شوند و برخی به دلیل برخوردار نبودن از خدمات مجبورند تا از تیرها برق سرقت کنند، بیان کرد: این را باید از مسئولان سوال کرد  یا آن منطقه قانونی بوده یا نبوده اگر قانونی بوده چرا سرقت برق باید در آن منطقه صورت گیرد  و چرا سایر دستگاه های حمایتی و خدماتی از جمله آب، برق و گاز خدمات ارائه نمی دهند.

,

وی تصریح  کرد: گزارشاتی در این رابطه از مردم به ما رسیده که در حال بررسی و پی گیری است.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: افراد اندکی در این منطقه هستند که تصرفات یا ساخت و سازهای غیر قانونی داشته اند  اینها را می شود با یکسری طرح ها ساماندهی کرد.

,

 

,

همدلی مسئولان برای حل مشکلات حاشیه شهر

, همدلی مسئولان برای حل مشکلات حاشیه شهر,

روز گذشته اتوبوس حامل مسئولان ارشد استان به مناطق حاشیه شهر رفت تا از نزدیک وضعیت این مناطق مورد ارزیابی قرار گیرد.

,

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درخصوص بازدید از مناطق حاشیه نشین شهر کرمان گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی معضل حاشیه نشینی در شهر کرمان در دستور کار قرار گرفته است.

,

این نماینده مجلس با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل حاشیه نشینی در سال جاری، تصریح کرد:دستگاه قضایی نیز با استقرار در حاشیه شهر ضمن صیانت از بیت المال برای رفع مشکلات کمک کرده است.

,

وی ادامه داد: اعتبارات بازآفرینی شهری به منظور ساماندهی معضل حاشیه شهر کرمان در این مناطق باید جذب شود.

,

پور ابراهیمی با اشاره تجربه ساماندهی مکان‌های حاشیه نشین کرمان مانند الله آباد در کرمان، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در این مناطق مردم از زیرساخت های ایجاد شده و قانونی بودن حضورشان رضایت دارند.

,

 

,

حل مشکل حاشیه نشینی سال ها زمان می برد

, حل مشکل حاشیه نشینی سال ها زمان می برد,

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: در شهر کرمان با اقدامات فرمانداری، دستگاه قضائی و دفاتر تسهیلگری شناخت خوبی از محلات حاشیه نشین به وجود آمده است و با دسته‌بندی آنها، پیشنهاداتی نیز آماده شده است.
نماینده ارشد دولت در استان کرمان با اشاره به مسائل ناشی از حاشیه‌نشینی عنوان کرد: هر یک از محله‌های شهر و حاشیه‌ای اقتضاهای خودشان را دارند و به صورت موضوعی و محله باید ساماندهی شوند.
وی با تاکید بر اینکه اراده ساماندهی این مناطق در استان وجود دارد، تصریح کرد: برخی از مشاغل مزاحم نیز باید تعیین تکلیف شوند.

,
,
,

زینی وند با بیان اینکه تا دو هفته آینده جلسات مرتبط با مناطق حاشیه‌ نشین برگزار می‌شود، ابراز کرد: حاشیه‌نشینی طی چند دهه شکل گرفته و حل آن نیز چند سال زمان می برد.

,

وی با درخواست از خیرین برای حضور در این منطقه گفت:استانداری کرمان آمادگی لازم برای اجرای طرح‌ انتقال کوره‌های آهک پزی را دارد.

,

 

,

صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی واقع در مناطق حاشیه شهر کرمان

, صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی واقع در مناطق حاشیه شهر کرمان,

یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در جریان این بازدید با با اشاره به وسعت ۶۰۳ هکتاری منطقه شهرک صنعتی، گفت: طرح عملیاتی و علمی بسیار خوبی برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین کرمان از جمله شهرک صنعتی تدوین شده است.

,

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام معاونت عمرانی استانداری کرمان ۷۰ هکتار زمین به منظور انتقال کوره‌های آهک پزی از شهرک صنعتی آماده شده است و تا یک ماه آینده کار اجرایی انتقال این کوره‌ها به نتیجه خواهد رسید.

,

وی ادامه داد:  نقش هریک از سازمان‌ها در ساماندهی مناطق حاشیه نشین مشخص است و دستگاه‌ها موظف به انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌های خود در این زمینه هستند.

,

موجد تصریح کرد:با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اقدامات خوبی برای صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی واقع در مناطق حاشیه شهر کرمان انجام شده است.

,

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به وجود آلونک‌ها و ساختمان‌های غیر مجاز و نا ایمن در حاشیه شهر کرمان ابراز داشت: با همکاری کمیته امداد برای محرومان مسکن مناسب ساخته می شود.

,

 

,

ارائه بهترخدمات اجتماعی با محوریت امام جماعت مساجد محقق می شود

, ارائه بهترخدمات اجتماعی با محوریت امام جماعت مساجد محقق می شود,

مجید ستایش نیا مسئول معاون اجتماعی سپاه ثارالله نیز توضیح داد: در مناطق حاشیه نشین شناسایی شده فردی را به عنوان مدیر محله اسلامی شناسایی وانتخاب کرده ایم که این فرد یکی از روحانیون و یا امام جماعت مسجد محوری منطقه و معتمد محله است.

,

وی اظهار کرد: تمام فعالیتی که معاونت اجتماعی بسیج در این ۲۳ منطقه دارد از جمله اعتبارات، برنامه های بسیج و … از طریق مدیر محله اجرا می شود تا مردم به مدیر محله اعتماد کنند و مسجد محور محله شود.

,

ستایش نیا تشریح کرد: در موضوعاتی چون مشاوره خانواده، پزشکی، سلامت ، معیشت و مشکلات محله این امام جماعت که به عنوان مدیر محله شناسایی شده است تا با پی گیریهای خود بتواند به حل مسئله مردم محله تلاش کند.

,

مسئول معاونت اجتماعی بسیج بیان کرد: ذیل مدیران محله ۱۴ کمیته از جمله کمیته سلامت، معیشت، امنیت، فرهنگ و … وجود دارد تا از طریق این کمیته ها  ۲۸ کار عمده در محلات از جمله زیر ساخت آسفالت محله تا مباحثی چون بهداشت، سلامت، فرهنگ و …انجام شود.

,

 

,

هر اندازه رشد افقی شهرها افزایش یابد گسترش آسیب های اجتماعی زیاد می شود

, هر اندازه رشد افقی شهرها افزایش یابد گسترش آسیب های اجتماعی زیاد می شود,

هم‌اکنون شهرنشینی در کشور به یک فرهنگ تبدیل شده است که ریشه آن به عدم توجه به وضعیت عشایر و روستاییان برمی‌گردد، تاجاییکه در شرایط کنونی ۷۸ درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و تنها ۲۲ درصد در روستاها سکونت دارند.

,

ارائه تسهیلات وام جهت اشتغالزایی در روستاها از تاکیدات مقام معظم رهبری بود که می‌توانست نقش موثری در آبادانی روستاها داشته باشد، اما مشکل تضامین بانکی یکی از موانع موجود در مسیر تحقق این مهم بود.

,

هر اندازه رشد افقی شهرها افزایش داشته باشد به گسترش آسیب‌های اجتماعی منتهی می‌شود که گریبانگیر کشور شده است، همچنین باعث ایجاد فاصله طبقاتی و فقر فرهنگی خواهد شد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه