اخبار داغ

یادداشت؛

راهبرد تسهیل در برابر تحریم

راهبرد تسهیل در برابر تحریم
برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اقتصاد، راهبرد تسهیل در برابر تحریم به‌عنوان یکی از راهکارها جهت نجات اقتصاد کشور در برابر تحریمها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، «مرتضی شیخی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: جلسه ویژه اقتصادی سران قوا در حضور رهبر معظم انقلاب جهت اجرای راهکارهای عملی در کوتاه‌مدت برای تسهیل در برابر تحریم برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

طی سال‌های اخیر یکی از علت‌های اصلی خروج آمریکا از برجام، ‌اشتباه محاسباتی دولت و اعتماد بیجای دولت به آمریکا بود.

,

با شرطی شدن اقتصاد و ارائه وعده‌های سرِخرمن برجامی و وقت‌کشی برای شرطی‌سازی مردم ایران و گره زدن معیشت به برجام‌های بعدی را نیز به‌صورت جدی دنبال و همچنین پیامی شبیه «خزانه خالی است» راهبرد دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیاست خارجی در بهبود شرایط اقتصادی کشور عملاً بخش اعظم تحولات اقتصادی مشروط به مراودات خارجی شد و به دلیل بدعهدی آمریکا و اروپا نه‌تنها هیچ بهره‌ای از برجام نصیب ایران نشد بلکه کشور به عارضه «شرطی شدن اقتصاد» دچار شد که این خود حاکی از اعتماد بیجا دولت به آمریکا بود.

,

بدون شک حل مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است؛ کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هست.

,

امروز کسانی در سیستم اجرایی کشور هستند که با بی‌توجهی به ظرفیت داخلی هنوز هم‌چشم امید به دارند که شرایطشان در کشور خودشان مشخص نیست و نمی‌توانند در مسائل بین‌المللی تصمیم‌گیری کنند.

,

به آن‌ها نمی‌توان اعتماد کرد و منتظر گشایش آن‌ها بود؛ وضعیت امریکا نیز مشخص نیست و اروپایی‌ها که همان نقش پلیس‌های خوب و بد رادارند و در قضیه برجام دائماً در حال موضع‌گیری بر ضد ایران هستند.

,

اما به‌طور کل هدف از برگزاری این جلسه بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود؛ که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آن‌ها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمان‌های آن‌ها است.

,

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید».

,

نکات تحلیلی:

,

۱- مشکلات موجود راه‌حل دارد آن‌هم با نظریه مقاومت؛ مقاومت معادل جنگ نیست به معنای جذاب یعنی محرومیت‌زدایی، عدالت و مبارزه با فساد وزندگی شرافتمندانه و پایدار برای مردم و بر این باور و اعتقاد هستیم که ظرفیت‌های اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که با آزادسازی ظرفیت‌ها می‌توان بر مشکلات فائق آمد، فقط با نگاه انقلابی و عمل جهادی مسئولان چرخ اقتصاد می‌چرخد و البته القاء نامیدی نکنیم.

,

۲- برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها باید متولیان امر و مسئولین مربوطه با دیپلماسی انقلابی به‌جای دیپلماسی سازش و جرئت و جسارت دل به کار دهند و با اهتمام جدی و مضاعف کارها را پیگیری کنند.

,

در این صورت بعد از دیدن مقاومت و سینه سپر کردن، دشمنان به بی‌اثر شدن تحریم‌ها پی خواهند برد و به‌تدریج و به‌ناچار دست از تحریم بر خواهند داشت.

,

۳_جوان‌گرایی و جوان‌سازی که فقط در انسان‌ها نیست، جوان‌سازی قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها البته جوان‌گرایی به معنای پیر ستیزی نیست.

,

بدون شک اگر رجوع کنیم به بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان گفتمان انقلاب حلال همه مشکلات کشور این است که مسئولین کشور با امیدآفرینی واقعی، یاس شکنی، نگاه انقلابی و عمل جهادی و تکیه‌بر جوانان و ظرفیت داخلی شعار ما می‌توانیم و تولید اداراک مثبت در خود است، یعنی می‌شود، چون توانستیم پس می‌توانیم.

,

برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشور، می‌بایست چند اقدام اساسی با سرعت صورت بگیرد.

,

راهبرد تسهیل در برابر تحریم به‌عنوان یکی از راهکارها جهت نجات اقتصاد کشور در برابر تحریم‎ها است؛ به این معنا که دولت نگوید در اقتصاد انسداداست شرایط کسب‌وکار در داخل کشور را با یاس شکنی و امیدآفرینی بایستی تسهیل کند.

,

این راهکارها با اندیشه ورزی و خردورزی منجر به باز شدن دست و پای فعالان اقتصادی برای رونق تولید، تحرک در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود.

,

با استفاده از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی که بیش از ۱۵ کشور همسایه با مرزهای آبی و خاکی می‌شود، می‌تواند بخش زیادی از تحریم‌ها را خنثی نماید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه