اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان:

انتخاب مجدد مسیر مذاکره، نشات‌گرفته از نگاه ارباب و رعیتی است/ وضعیت تمام حوزه‌های اقتصادی بعد از برجام بدتر شد

انتخاب مجدد مسیر مذاکره، نشات‌گرفته از نگاه ارباب و رعیتی است/ وضعیت تمام حوزه‌های اقتصادی بعد از برجام بدتر شد
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: انتخاب و امتحان مجدد مسیری که ما را به بن‌بست برساند، نمی‌تواند ناشی از اشتباه در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری باشد بلکه نشات‌گرفته از نگاه وابستگی و ارباب و رعیتی است که علی‌رغم مشخص شدن نتایج مذاکره و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به دشمن متاسفانه باز هم ساز بازگشت به برجام زده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: رهاسازی اقتصاد کشور در ماه‌های اخیر و اتخاذ تصمیمات پُرابهام در حوزه اقتصادی از قبیل هدایت نقدینگی به بازارهای واسطه‌ای و مالی پُرنوسان، رهاسازی بازارهای واقعی و عدم حمایت منطقی از تولید و تولیدکننده و سرمایه‌گذار این سوال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آزمون و خطا در این بیش از 7 سال گذشته مبنی بر گره زدن اقتصاد کشور به اقتصادهای پُرنوسان بین‌المللی تا چه زمانی قرار است دستمایه هدایت افکار جامعه به بیراهه شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی خاطرنشان کرد: مذاکره‌طلبان، خود به وضوح می‌بینند که عملکرد شاخصی در ادامه اداره کشور برای جلب نظرات مردم و اعتمادسازی مجدد نداشته و نخواهند داشت لذا همچنان با دلخوش کردن مردم به نتایج انتخابات آمریکا و بازگشت به برجام در پی احیای آبروی از دست رفته خود هستند که رهبر انقلاب هوشمندانه و مدبرانه در این خصوص روشنگری کردند.

,

محمدی در پاسخ به اینکه عملکرد مدیران طی سال‌های گذشته در حل مشکلات اقتصادی تا چه اندازه ضعیف بوده رهبر معظم انقلاب نسبت لزوم داشتن همت برای حل آن‌ها تذکر دادند، تصریح کرد: ‌به نظرم قبل از بررسی عملکرد مدیران در این سال‌ها درحوزه اقتصاد باید به نگاه اقتصادی مدیریت اجرایی فعلی که علاج مشکلات اقتصادی کشور را در آن سوی مرزها جست‌وجو می‌کند، پرداخت.

,

وی افزود: این نگاه، معتقد بوده و هست که ظرفیت‌های داخلی توان خروج از مشکلات اقتصادی کشور را به ارمغان نمی‌آورد که البته یقیناً با این طرز نگاه که به دفعات از سوی رهبر معظم انقلاب به آن پرداخت شده، انتظار بهتری از عملکرد اقتصادی متصور نبوده و نیست.

,

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در خصوص وظیفه مسئولان کشور نسبت به خنثی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور گفت: خاطرم هست، اقتصاددان اسرائیلی‌الاصلی به نام فیشر در یکی از مقالاتش به این اشاره داشت که تحریم‌ها اقتصاد ایران را دچار چالش نمی‌کند چرا که ظرفیت‌های بالقوه و عظیمی در ایران وجود دارد که می‌تواند با استفاده از آن‌ها تبدیل به قدرت اقتصادی متکی بر خود در منطقه شود.

,

وی اظهار داشت: ظرفیت‌های بی‌مثالی در حوزه منابع انسانی، طبیعی، معادن، فکری و زیرساخت‌ها وجود دارد و می‌توان گفت که با همت، تلاش، برنامه‌ریزی دقیق و هدایت الگوی فرهنگ اقتصادی داخلی به الگوی اقتصادی انقلاب اسلامی و تقویت بُن‌مایه‌های فرهنگی و اقتصادی، شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور بدون نگاه به تحریم‌ها خواهیم بود.

,

محمدی در پاسخ به اینکه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، آیا انتظار گشایش از بیرون، عاقلانه و منطقی است یا باید به ظرفیت‌های درون کشور توجه شود، خاطرنشان کرد: به عقیده بنده، نگاه دشمنان جمهوری اسلامی ایران این است که با شعار تحریم‌های خارجی از طریق نفوذ در رفتارهای اقتصادی دولتمردان، نخبگان کشور، مردم و رسانه‌ها می‌توان تحریم‌های داخلی را در این کشور ایجاد کرد که به مراتب، قدرت تخریبی و تعلیقی بیشتری را خواهد داشت.

,

وی افزود: تضعیف سازوکارهای فرهنگی و تربیت اقتصادی دینی، تضعیف فرهنگ کار و اشتغال، رونق واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها، تغییر ذائقه مصرفی از کالاهای داخلی به محصولات وارداتی و ترویج زندگی تجملاتی، نمونه‌هایی از تحریم‌های تولیدکننده علیه مردم، مردم علیه تولیدکننده، بانک علیه تولیدکننده، دولت علیه تولیدکننده و... است.

,

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در خصوص اینکه آیا گره زدن ناکامی دولت به تحریم‌ها تناقض در ادعای دولت مبنی بر رفع تحریم‌ها در زمان مذاکره برای برجام و اکنون است، گفت: دولت در سال‌های اولیه توافق برجام تاکید داشت که توافق ضروری است چراکه باعث تقویت تولید داخلی، تسریع رشد اقتصادی، افزایش صادرات، افزایش صادرات نفت خام، افزایش ارتباط با بانک‌های خارجی، افزایش شفافیت در مبادلات تجاری، ارتقای رقابت در اقتصاد کشور، آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده، بهبود فاکتورهای مالی بانک مرکزی، اثرات روانی مثبت و کاهش بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری و حتی نان و آب و معیشت مردم می‌شود اما نه تنها باعث افزایش گشایش‌ها در حوزه اقتصادی نشد بلکه وضعیت در تمام حوزه‌ها نسبت به گذشته بدتر شد و از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نه تنها منحرف بلکه دور شدیم.

,

وی تصریح کرد: افزایش شکنندگی اقتصاد ملی، تخریب فرهنگ اقتصادی و تضعیف تولید ملی، دستاورد دولت از گره زدن اقتصاد به برجام بود که یقیناً راه غلط رفته را مجدد رفتن به صلاح کشور نیست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه