اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

مشکلات معیشتی نشات‌گرفته از سوءمدیریت است نه تحریم/ عبور از مشکلات، مدیریت جهادی و انقلابی می‌خواهد

مشکلات معیشتی نشات‌گرفته از سوءمدیریت است نه تحریم/ عبور از مشکلات، مدیریت جهادی و انقلابی می‌خواهد
محمود مرادی گفت: راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی؛ پرهیز از افراط، تفریط و حاشیه‌سازی فرصت سوز و التهاب آفرین و همچنین اتحاد سه قوه در اقدام جهادی شبانه‌روزی و برخورد با محتکران و دلالان سواستفاده کننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود مرادی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: زمزمه‌های بازگشت به برجام از سوی برخی محافل داخل کشور شنیده شده و گویا نوعی از امیدواری کاذب نسبت به این توافق زوار دررفته در حال تزریق به جامعه است. با این حال، بدیهی است که این امیدواری دادن کاذب، بعدها می تواند هزینه زا باشد و جامعه را با یک سرخوردگی دیگر در حوزه رفع تحریم‌ها مواجه کند.

 وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این سرخوردگی و جلوگیری از فضاسازی کاذب رسانه‌ها  بهتر است یک موضوع ساده برای مخاطبان مورد تبیین قرار گیرد و آن تفاوتی است که در دوران ساختار تحریم‌های ایران توسط وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری، «دونالد ترامپ  ریاست جمهوری آمریکا» ایجاد شده است.

این کارشناس سیاسی افزود: تشریح این تغییر به زبان ساده چنین است که در دوران ریاست جمهوری آمریکا تحریم‌هایی که با برجام رفع شده بودند، بار دیگر بازگشتند و افزایش هم یافتند اما این همه ماجرا نبود، بلکه نکته مهم تر این است که در این چهار سال ساختار تحریم‌های ایران از منظر قوانین داخلی آمریکا به شدت پیچیده شده‌اند.

 مرادی تصریح کرد: معنای پیچیده شدن این است که فرضا بانک مرکزی ایران علاوه بر تحریم‌های قبلی خود به بهانه تروریستی نیز تحریم شده با بازگشت آمریکا به برجام نمی تواند این نهاد مالی مهم ایرانی را از تحریم خارج کند. بسیارند مواردی که تحریم‌هایشان این چنین پیچیده سازی شده است. قطعا فضای سیاسی ضدایرانی سیاست داخلی آمریکا به دولت بایدن اجازه نخواهد داد (هر چند دموکراتها به هیچ وجه بهتر از جمهوری خواهان نبودند و تحریم‌ها و فشارهای بسیاری را در زمان کلینتون و اوباما شاهد بوده‌ایم)  به این راحتی تحریم‌های ذیل برچسب تروریسم را رفع کند و به نظر نمی رسد دولت بایدن هم تمایل چندانی برای دردسر خریدن برای خود در فضای سیاست داخلی آمریکا داشته باشد،(تفاوت نداشتن سیاست بایدن و ترامپ در قبال ایران اسلامی، به ماهیت اصلی قدرت و سیاست در آمریکا و تجارب مداخلات و سلطه‌گری‌های سیستم حکومتی آمریکا، فارغ از این‌که کدام فرد و حزبی بر سر قدرت بوده، برمی‌گردد.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: بازخوانی مواضع تیم بایدن نشان می‌دهد همچنان دیوار بلند بی‌اعتمادی و تضاد ایدئولوژیک بین جمهوری اسلامی با نظام سلطه وجود دارد. سلطه وجود خودش را با عدم انقلاب اسلامی و با تهی‌سازی آن از مؤلفه قدرت ایدئولوژیکی و میدانی تعریف می‌کند.)
 
  وی در ادامه گفت: در شرایطی که قدرت لابی‌های صهیونیستی در آمریکا که علیه رفع تحریم‌های ایران فعالیت می‌کنند، بر کسی پوشیده نیست؛ لابی‌های ارتجاع عربی را نیز باید به لابی‌های صهیونیستی افزود که در چنین شرایطی، بازگشت وضعیت تحریم های به پیش از خروج دولت ترامپ، به اقداماتی بیش از بازگشت دولت آمریکا به برجام نیاز دارد، اقداماتی که بسیار بعید است واشنگتن بدون گرفتن امتیازهای جدی از ایران قصد داشته باشد آنها را بدهد.
 
مرادی تصریح کرد:یک جمله را نباید فراموش کرد که برجام تنها قرار بود تحریم‌های هسته‌ای آمریکا را رفع کند که حتی در دوره اوباما،از پس همین یکی هم برنیامد و مساله مذاکرات با پیش شرط و گرفتن امتیاز موشکی ایران(توان موشکی ایران، با امنیت کشور ارتباط مستقیم دارد. نه برجام و نه هیچ توافق دیگری از امنیت کشور برتر نیست و اساسا برجام در جایگاهی نیست که بتواند با توانایی ایران در کسب و حفظ امنیت، مقایسه شود.)  که از چندی پیش توسط شرکای اروپایی برجام قوت گرفته است و هدف آمریکا که خواستن آش با جاش را همواره طلب کرده است می تواند مساله را سخت تر کند؛ خیلی ساده انگارانه هست که دوباره کشور را معطل حرفهای برجامیون کنیم که هیچ عایدی برای کشور نخواهد داشت.
 
وی یادآورشد:آمریکایی‌ها در این سال‌ها نشان دادند که به هیچ عنوان به هیچ معاهده‌ای و هیچ نوع پیمانی متعهد نیستند، برجام نمونه‌ای از رفتار آمریکایی‌ها است.حتی در شرایطی که امروزه بیماری ناشی از ویروس کرونا فراگیر شده است می‌بینیم که آمریکایی‌ها در تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران حتی در زمینه تحریم‌های دارویی از قبل مصمم‌تر هستند. 
 
این تحلیگر سیاسی اظهارکرد: مشکل اصلی امروز کشور مساله مدیریت ضعیف و عدم خواست جمعی برای برون رفت از مشکلات معیشتی و اقتصادی ست. کرونا، تورم بیش از حد، بیکاری و مساله معیشت هیچکدامشان با توافقاتی همچون  برجام حل نمیشوند بلکه نیازمند توجه به درون و استفاده از پتانسیلهای کشور هستیم.

وی ادامه داد: مساله حماسه اقتصادی و جهاد اقتصادی به خاطر عدم توجه و ضعف عملی به اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. امروز بیش از همیشه نیازمند باور به داشته های خودمانیم وقت آن است اندکی به خودمان بیاییم و معیشت مردم را گرو نگیریم و در جهت حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی گامی اساسی برداریم.                                                       
 
این استاد دانشگاه افزود: در شرایط فعلی، راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی؛ پرهیز از افراط، تفریط و حاشیه‌سازی فرصت سوز و التهاب آفرین و همچنین اتحاد سه قوه در اقدام جهادی شبانه‌روزی و برخورد با محتکران و دلالان سواستفاده کننده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه