اخبار داغ

بی‌توجهی به دغدغه رهبر انقلاب ادامه دارد؛

خبری از بیمه کارگران بیکار و فاقد بیمه نیست

خبری از بیمه کارگران بیکار و فاقد بیمه نیست
رهبر معظم انقلاب بر حمایت دولت از افراد بیکارشده در اثر کرونا تأکید کردند اما با گذشت بیش از یک ماه، هنوز دستورالعملی در این خصوص از سوی دولت به استان‌ها ابلاغ نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، این روزها؛ کرونا بیشتر از همیشه، ناجوانمردانه می‌تازد. ویروسی که به چشم دیده نمی‌شود، تمام معادلات و مبادلات جهان را بر هم زده، عده‌ای را مبتلا، عده‌ای را قربانی و عده‌ای را خانه‌نشین کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

‌شرایط به‌قدری سخت شده که اکنون بیشتر شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی به‌سر می‌برند. اما این شرایط سبب شده تا برای جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس منحوس، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا و محدودیت‌های متعددی در شهرها اجرا شود. از محدودیت تردد و منع آمد و شد به شهرها و محدودیت‌های درون شهری گرفته تا تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسبه.

,

‌گویا در این آشفته‌بازار کرونایی، بیشتر از همه، شرایط برای کارگران ساختمانی و مشاغل خرد و کوچک که از هیچ سرمایه، حقوق و بیمه‌ای برخوردار نیستند، سخت شده است.

,

‌حدود ۹ ماه است که کرونا، نان کارگران را آجر کرده و باعث شده تا این قشر زحمت‌کش، برای تأمین حداقل نیازهایشان نیز دستشان خالی و شرمنده خانواده باشند.

,

‌وجود چنین شرایطی و خالی‌ماندن دست نیاز کارگران، دغدغه‌ی رهبر معظم انقلاب را هم به همراه داشت. ایشان در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، خواستار حمایت بیمه‌ای از کارگران فاقد بیمه و بیکارشده، شدند و فرمودند: « افرادی در این قضیه کرونا بیکار می‌شوند که بعضی از این‌ها بیمه بیکاری هم ندارند. اینجا تأمین اجتماعی وظیفه دارد که در این زمینه وارد شود. البته این هم از آن جاهایی است که خیّرین می‌توانند کمک کنند و این از افضل قربات و افضل نفقات است.

,

‌اما با گذشت بیش از یک ماه از بیان این دغدغه مقام معظم رهبری، محمد محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: تاکنون هیچ دستورالعمل و ابلاغیه‌ای در خصوص بیمه بیکاری برای کارگران فاقد بیمه دریافت نکرده‌ایم.

,

‌وی افزود: هم‌اکنون در استان ۸۷۰ نفر از کارگران از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند هستند.

,

مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی اظهار کرد: هم‌اکنون ۴۸ درصد کل جمعیت استان معادل ۳۷۵ هزار و ۴۱۱ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

,

محمدی ادامه داد: از این تعداد؛ ۱۱۸ هزار و ۹۳۶ نفر بیمه شده اصلی، ۲۱۱ هزار و ۴۹۱ نفر بیمه شده تبعی، ۲۳ هزار و ۸۸۱ نفر مستمری‌بگیر و ۱۸ هزار و ۹۷۵ نفر نیز مستمری بگیر تبعی هستند.

,

غلامرضا اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به عدم‌ابلاغ طرح و جمع‌آوری اطلاعات از کارگران بیکارشده فاقد بیمه، اظهار کرد: از مردادماه امسال و زمان راه‌اندازی سامانه جدید بیمه بیکاری برای افرادی که به دلیل شیوع ویروس کرونا؛ بیکاری آن‌ها ادامه دارد، یک‌هزار و 163 نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 626 نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری شده‌اند.

,

وی با اشاره به عدم‌تحقق بیمه بیکاری برای کارگران فاقد بیمه و بیکارشده، گفت: اما با شروع دور جدید تعطیلات گسترده سراسری در کشور ناشی از پاندومی کرونا، دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، مساعدت‌های مالی را برای گروهی از مردم در نظر گرفته است.

,

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: این حمایت مالی شامل پرداخت چهار ماه کمک هزینه بلاعوض و امکان دریافت وام بانکی است.

,

اشرفی با اشاره به اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی حمایت معیشتی از خانوارها، تصریح کرد: در این طرح قرار است از آذرماه تا پایان امسال (به مدت ۴ ماه)، به ازای هر یک از اعضای خانوار مبلغ یکصد هزار تومان به صورت بلاعوض، به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

,

وی یادآور شد: در پرداخت کمک هزینه یکصد هزار تومانی تعداد اعضای خانواده با توجه به زمان پرداخت وام اولی که در فروردین‌ماه امسال پرداخت شد، در نظر گرفته می‌شود.

,

وی تاکید کرد: یارانه کمک معیشتی یکصد هزار تومانی به خانوارهایی اختصاص می‌یابد که منبع درآمدی ثابت ماهیانه ندارند و در مرحله قبل نیز متقاضی تسهیلات کرونایی خانوارها بوده‌اند. بر این اساس نزدیک به ۲۹.۷ میلیون نفر (۱۱ میلیون خانوار)، تحت پوشش این طرح حمایتی قرار می‌گیرند.

,

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: بخش دیگر حمایت دولت در این دوره، پرداخت وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار است.

,

اشرفی عنوان کرد: براساس اعلام وزارت تعاون، در این خصوص نیز همه افرادی که درآمد ثابت ندارند و در نوبت قبل، وام معیشتی کرونا را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از دریافت این وام نیز بهره‌مند شوند.

,

وی بیان کرد: بر اساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارمندان دولت، شرکت‌های دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی، بازنشستگان، بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی یا سایر صندوق‌های بازنشستگی، نمی‌توانند این وام را دریافت کنند.

,

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص نحوه دریافت و برخورداری از این وام گفت: در این خصوص متقاضیان باید کد ملی خود را از تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند.

,

اشرفی با اشاره به این‌که دریافت وام مراحل متعددی دارد، تشریح کرد: در مرحله اول متقاضیان از ۴ تا ۱۱ آذرماه فرصت دارند تا کد ملی خود را ارسال کنند. از ۱۲ تا ۱۹ آذرماه نیز داده‌های اطلاعاتی پایش می‌شود و از ۲۰ تا ۲۷ آذرماه نیز به پیامک‌های دریافتی مشمول با سرشماره v.refah پاسخ داده خواهد شد.

,

وی بیان کرد: این وام یک میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه، با نرخ کارمزد چهار درصد و از محل باقی‌مانده منابع بسته جبرانی ستاد ملی مدیریت کرونا، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

,

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص شرایط بازپرداخت این وام اعلام کرد: اقساط این وام ۳۰ ماهه و از منابع یارانه معیشتی ماهیانه خانوار خواهد بود.

,

اشرفی یادآور شد: همچنین، تضمین و تعهد یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مورد پرداخت تا نرخ تسهیلات قرض‌الحسنه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق دستورالعمل پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانوارها مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا و اصلاحیه‌های مربوطه خواهد بود.

,

وی افزود: مسئولیت اجرای این طرح حمایتی بر عهده وزارت تعاون است و سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در اجرای این مصوبه همکاری خواهند کرد.

,

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با تأکید بر این‌که هرگونه اطلاع‌رسانی درباره حمایت‌های معیشتی دولت از طریق مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون و در استان‌ها از طریق روابط عمومی استان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص کرونایی، محدودیت‌های اعمال شده و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا، افراد از مراجعه حضوری به این اداره کل و سایر سازمان‌ها خودداری کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه