اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

اختلاف روسیه و ایالات متحده بر سر معاهده 1992/ خروج آمریکا از معاهده آسمان باز به دلیل مسائل اقتصادی است

اختلاف روسیه و ایالات متحده بر سر معاهده 1992/ خروج آمریکا از معاهده آسمان باز به دلیل مسائل اقتصادی است
احمد قربانی پور گفت: دولت آمریکا معاهده آسمان باز را مانعی بر سر راه اهداف اقتصادی خود که بخشی از آن با فروش تسلیحات محقق می‌شد می‌دید؛ لذا یکی از دلایل خروج دولت آمریکا از این معاهده این موضوع است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص معاهده آسمان های باز گفت: این معاهده در مارس ۱۹۹۲ امضا شد و به کشورهای عضو اجازه می‌دهد با اطلاع قبلی، بر فراز خاک کشورهای دیگر پروازهای غیر مسلح شناسایی به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیروها و فعالیت‌های نظامی انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: هواپیماهای شناسایی که در چنین مأموریت‌هایی به کار می‌روند باید مجهز به حسگرهایی باشند که بتوانند تجهیزات مهم نظامی از قبیل توپخانه، هواپیماهای جنگی و خودروهای زرهپوش را تشخیص دهند.

,

وی با بیان اینکه ماهواره‌ها هم می‌توانند چنین اطلاعاتی را به دست بیاورند، عنوان کرد: بر اساس این معاهده همه ۳۴ کشور عضو، امکانات رصد ماهواره‌ای ندارند و هدف از این معاهده، اعتمادسازی میان کشورهای عضو است.

,

قربانی پور در پاسخ به این سوال که چه اختلافی موجب شد که آمریکا تصمیم به خروج از این معاهده بگیرد، ابراز کرد: روسیه و ایالات متحده آمریکا هر یک دیگری را به تخطی از شرایط معاهده متهم کرده‌اند و وزیر امور خارجه آمریکا، خودداری روسیه را از دادن مجوز پرواز بر فراز مناطقی از گرجستان که تحت کنترل مسکو است، به عنوان تخلف ذکر کرده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در سپتامبر سال ۲۰۱۹، روسیه اجازه پرواز شناسایی بر فراز ناحیه‌ای از مرکز روسیه را که در آن مانور نظامی برگزار می‌شد،به آمریکا و کانادا نداد و در اکتبر همان سال،گزارش شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خروج از معاهده آسمان‌های باز را در دست بررسی دارد.

,

وی افزود: متحدان آمریکا در ناتو به ویژه اوکراین با چنین تصمیمی مخالفت کردند؛ از بیم آنکه روسیه اجازه یابد پروازهای شناسایی دیگر کشورهای عضو را کاهش دهد یا ممنوع کند و به این ترتیب اطلاعات موجود از تحرکات نظامی روسیه کاهش یابد.

,

قربانی پور با اشاره به اینکه سرانجام روز ۲۱ماه مه ۲۰۲۰،دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا،خروج این کشور از معاهده آسمان‌های باز را به دلیل آنچه او تخلف روسیه خواند،اعلام کرد، گفت: نکته مهم این است که با کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن و تشکیل دولت دموکرات‌ها در آمریکا احتمال بازگشت آمریکا به تمام معاهدات و قراردادهایی که ترامپ از آنها خارج شده است از جمله معاهده پاریس، معاهده آسمان‌های باز و حتی برجام متصور است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه معاهده آسمان‌های باز به نوعی یک پیمان برای کنترل استفاده از تسلیحات نظامی از هر نوعی و در هر زمینه‌ای بین کشورهای عضو است، ابراز کرد: یکی از رویکردهای دولت آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایجاد رونق اقتصادی از فروش تسلیحات نظامی بیشتر به کشورهای دیگر از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی بود و لذا معاهده آسمان‌های باز به نوعی آزادی عمل را از کشورهای عضو گرفته است.

,

وی ادامه داد: دولت آمریکا به گونه‌ای این معاهده را مانعی بر سر راه اهداف اقتصادی خود که بخشی از آن با فروش تسلیحات چندین ساله آمریکایی محقق می‌شد می‌دید و محدودیت‌هایی را بر سر راه دونالد ترامپ قرار داده بود لذا یک رویکرد خروج دولت آمریکا از این معاهده این موضوع است.

,

قربانی پور افزود: رویکرد دولت آمریکا را در باب خروج از معاهده آسمان‌های باز مشخص می‌کند روابط روسیه و آمریکا در چارچوب پیمان آسمان‌های باز است که از سال ۲۰۱۷میلادی پس از دو شکایت آمریکا از روسیه متشنج شده بود؛ اینکه واشنگتن در آن زمان از محدودیت پروازهای دیده بانی بر فراز منطقه کالینینگراد (استانی از روسیه جدا از این کشور در قلب اروپا)به وسعت ۵۰۰کیلومتر در سال ۲۰۱۴و امتناع از چنین پروازهایی بر فراز منطقه ۱۰کیلومتری در امتداد مرزهای آبخازیا و اوستیای جنوبی (مناطقی که روسیه آنها را کشورهای مستقل می‌خواند) شکایت داشت.

,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: این مسائل و موضوعات دیگر از این دست که از سالها قبل در زمینه سایر پیمان ها و معاهدات به گونه‌ای محل اختلاف کشورهای عضو با آمریکا بوده بهترین موقعیت را برای دونالد ترامپ که دنبال بهانه جویی برای اعمال خودخواهی های خود و خروج از معاهدات چندین ساله بود را فراهم کرد تا یکی پس از دیگری معاهدات و پیمان نامه‌های بین المللی را کنار بگذارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه