اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

شورای امنیت ملی، دولت را مکلف به حفظ اسرار دانشمندان کند/باز نگه‌داشتن پنجره مذاکرات، نشانه بی‌کفایتی دولت!

شورای امنیت ملی، دولت را مکلف به حفظ اسرار دانشمندان کند/باز نگه‌داشتن پنجره مذاکرات، نشانه بی‌کفایتی دولت!
رضا سلیمانی با بیان اینکه در این شرایطی که همچنان پنجره مذاکرات را دولت باز نگه داشته و احساس می‌کند، می‌تواند با بازگشت بایدن به مذاکرات هسته ای مسائل را با آمریکا حل بکنیم، نشان‌دهنده یک نوع بی کفایتی است گفت: شورای امنیت ملی باید به جد قضیه ترور دانشمند هسته‌ای ورود کند و دولت را در حفظ اسرار دانشمندان و هسته ای مکلف کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا سلیمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، در واکنش به ترور اخیر دانشمند هسته‌ای ایران، اظهار کرد: برخی از علوم استراتژیک هستند و کشورهای مختلف روی دانشمندان هسته ای خود حساسیت‌های ویژه دارند و این امر می‌بایست برای کشور ما هم حساسیت داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

ترور دانشمندان هسته‌ای فرمول ثابتی دارد

, ترور دانشمندان هسته‌ای فرمول ثابتی دارد, ترور دانشمندان هسته‌ای فرمول ثابتی دارد,

وی با بیان اینکه ظاهرا” ترور دانشمندان هسته ای ما فرمول ثابتی دارد و تجربه گذشته نشان می‌دهد این ترورها یک سنت غیرقانونی و تروریستی بود که موساد علیه ایران رقم زده است، افزود: یکبار شهیدان احمدی روشن، رضایی نژاد و علی محمدی مورد هدف دشمن قرار گرفتند واین بار هم شهید محسن فخری زاده «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» بوده که مورد هدف قرار داده شد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اسامی این دانشمندان از طروق مختلف حتی گاهی از منابع رسمی به مراکز امنیتی ترور مثل موساد می‌رسد، گفت: از جمله اسامی علی محمدی و احمدی روشن در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند بازرسی‌هایشان از مراکز هسته‌ای اتفاق افتاد و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسانش حق نداشتند اسامی را منتشر و علنی کنند و در اختیار سرویس های جاسوسی قرار بدهند که این سرویس ها ترور این شهدا را برنامه ریزی می‌کنند.

,

دانشمندان سرمایه غیرقابل جبرانند، حساسیت‌ها برای حفظ آنان بالا برود

, دانشمندان سرمایه غیرقابل جبرانند، حساسیت‌ها برای حفظ آنان بالا برود, دانشمندان سرمایه غیرقابل جبرانند، حساسیت‌ها برای حفظ آنان بالا برود,

وی ادامه داد: از دیگر شهدای ترور محسن فخری زاده در سال ۲۰۱۸، در یکی از سخنرانی‌هایش با اقای نتانیاهو به عنوان یکی از اهداف یا افرادی که اسامی شان در لیست موساد است و مورد هدف موساد مطرح شده که این نشان می‌دهد که ما باید حساسیت هایمان برای حفاظت از این دانشمندان که سرمایه غیر قابل جبران هستند، بالا ببریم.

,

سلیمانی با بیان اینکه ترور شهیدان دانشمند هسته ای چندان کار پیچیده ای نبوده و نیست، گفت: اسامی این دانشمندان در اختیار قرار می‌گیرد و جالب است که اسامی دانشمندان در لیست تحریم های شورای امنیت یا گزارش های بازرسان آژانس کم و بیش دیده می‌شود و این درحالی است که نباید به همین راحتی اسرار دانشمندان ما بیرون درز پیدا کند و لازم است شورای امنیت ملی به جد به این قضیه ورود پیدا کرده و دولت را در حفظ اسرار دانشمندان و هسته ای مکلف کند.

,

وی گفت: یکی از مباحثی که در مذاکرات هسته ای منتهی به برجام جزو مطالبات زیاده خواهی طرف مقابل یعنی کشورهای ۱+۵ بود، این است که فرصت مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای دخیل در زنجیره تأمین هسته ای برای آنان فراهم شود که البته این مهم رد شد، دلیل رد شدن این خواسته و مطالبه امنیتی بود که اگر ما بگذاریم دانشمندان ما مورد بازجویی قرار بگیرند که این امر هیچ جای دنیا مطرح نیست و دانشمندان را حفاظت می‌کنند و دیگر اینکه اسامی آنان در معرض سرویس‌های جاسوسی قرار می‌گیرد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه برخی تغییرات در دولت آمریکا امیدوار شده و ورود آقای بایدن را فرصتی دیگر دانسته اند که این یک پالس منفی است، گفت: چه ما بپذیریم با هماهنگی CIA یا شریک های جاسوسی یا ترور موساد دست به این کار زدند یا اینکه بدون هماهنگی انجام شده در اصل و نتیجه داستان فرقی ایجاد نمی‌کند.

,

وی ادامه داد: در این شرایطی که همچنان پنجره مذاکرات را دولت باز نگه داشته و احساس می‌کند، می‌تواند با بازگشت بایدن به مزاکرات هسته ای مسائل را با آمریکا حل بکنیم، نشان‌دهنده یک نوع بی کفایتی است.

,

ترور دانشمندان هسته‌ای اهرمی برای نشاندن پای میز مذاکره است

, ترور دانشمندان هسته‌ای اهرمی برای نشاندن پای میز مذاکره است, ترور دانشمندان هسته‌ای اهرمی برای نشاندن پای میز مذاکره است,

سلیمانی گفت: به هر حال این مسئله یک پیام دارد که وقتی دولت تحویل آقای بایدن شده و مذاکرات شروع می‌شود، این اهرم ترور و اهرم فشار بر دانشمندان هسته‌ای و اینکه اگر شما پای میز مذاکره ننشینید ما می‌توانیم از این طریق از شما امتیاز بگیریم، بنابراین شما چاره ای جز بازگشت به برجام ندارید.

,

ترورهای زنجیروار ابزاری برای امتیاز‌گیری است

, ترورهای زنجیروار ابزاری برای امتیاز‌گیری است, ترورهای زنجیروار ابزاری برای امتیاز‌گیری است,

وی تصریح کرد: این ترور می‌خواهد ورق را برگرداند و ایران را در موضع انفعال قرار بدهد که سناریوی‌های بدتری از جمله آن ادامه ترورهای زنجیره ای دانشمندان در انتظار ایران است که این می‌تواند به عنوان ابزار برای امتیاز گیری مطرح باشد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: به نظر می آید ما باید محکم بایستیم و دو اقدام مطاللبه حقوق بین‌المللی و متقابل و مناسب را داشته باشیم که یکبار برای همیشه ترور زنجیره‌وار دانشمندان متوقف شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه