اخبار داغ

در پی سکوت سه ساله دولت ؛

خشکسالی ارمغان سد کاراکورت ترکیه برای شمالغرب کشور/ انفعال دولت تدبیر 1.6 میلیارد مترمربع آب ارس را تبخیر می کند

خشکسالی ارمغان سد کاراکورت ترکیه برای شمالغرب کشور/ انفعال دولت تدبیر 1.6 میلیارد مترمربع آب ارس را تبخیر می کند
در حالی که جنوب کشورمان با مسئله کم آبی روبه رو است و هزاران میلیارد باید صرف آب شیرین کن ها کرد اما در شمالغرب کشورمان که مناطقی زر خیز همچون مغان در پی انفعال صورت گرفته در دستگاه دیپلماسی و سوء استفاده ترکیه از این خلاء به وجود آمده و با ایجاد سد کاراکورت عملا کشاورزی این مناطق را با بحران مواجه خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سبلان ما، بیشتر مردم ایران رود ارس را به عنوان سومین رودخانه بزرگ کشور  می‌شناسند،ارس یکی از  مهمترین و پرآب‌ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از نقطقه غربی جلفا تا شهرستان اصلاندوز مغان  ودر طول نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

رودخانه ارس از دو منبع مجزا یکی از ارمنستان و آرارات ترکیه منشاء می گیرد و در محل زنگنه واقع در منتهی‌الیه شمال‌غربی ایران که مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و ترکیه است باهم تلاقی می‌کنند؛میزان آبدهی این رود 5700 میلیون متر مکعب در سال است و حداکثر دبی سرریزها به 3500 متر مکعب تخلیه است.

,

از این روخانه پر آب کشت و صنعت مغان که به عظمت شهر شیراز است و هیاهوی زیادی بر سر واگذری این بنگاه اقتصادی بزرگ اتفاق افتاد تغذیه می شود.

,

در پس واگذاری و مفت فروشی کشت و صنعت بزرگ دشت مغان به بخش خصوصی؛ ۲۷ هزار هکتار در اختیار یک نفر! قرار گرفته بود که موجب اعتراض بسیاری مردم استان اردبیل و دلسوزان شده بود حال با ایجاد سد کاراکورت ترکیه به گفته مسئولان دشت مغان در آینده نچندان دور تبدیل به کویر می شود.

,

میزان حق آبه ایران از ارس چقدر است؟

, میزان حق آبه ایران از ارس چقدر است؟,

کاهش دبی آب علت کم شدن آب ارس است!

 

,

کاهش دبی آب علت کم شدن آب ارس است!

, کاهش دبی آب علت کم شدن آب ارس است!,

 

,

 

,

به گفته حقیقت پور نماینده پیشین اردبیل حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رود مرزی ارس یک میلیارد و 850 میلیون مترمکعب در سال است. 

,

 سد سازی های ترکیه در سرچشمه های دجله و فرات موجب بحران های زیست محیطی در سوریه و عراق و حتی باعث شده است ایران را نیز تحت شاعاع خود قرار دهد و چالش مهم محیط زیستی و کشاورزی که در آینده شمالغرب کشورمان که عاری از هرگونه ریزگرد دیده می شود همین سد سازی های است و با اتمام سد کاراکورت ترکیه که بحران در دشت مغان استارت خواهد خورد.

,

بر اساس گزارش سایت قارص مانشتی، تورکر اوکسوز، استاندار قارص اعلام کرده است عملیات ساخت سد و نیروگاه «کاراکورت» که بر روی سد ارس در حال احداث است، با امکانات داخلی و سرمایه ترکیه در حال اجراست.  

,

به گفته استاندار قارص، سد و نیروگاه «کاراکورت» بر روی رود ارس، بزرگترین طرح حوزه آبخیزی رود ارس است که در منطقه ساری قامیش واقع در استان قارص ترکیه از سال ۲۰۱۷ میلادی درحال احداث است و این سد در سال ۲۰۲۰ میلادی تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

,

 بنا به گزارش اداره امور آب دولت ترکیه؛ ارتفاع سد ۱۲۴ متر است. سد کارا کورت، آب شرب، کشت و صنعت و آبیاری دشت ایغدیر و استان قارص ترکیه را تامین خواهد کرد و حجم ذخیره آب سد کارا کورت حداقل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

,

گفته می شود پس از تکمیل احداث سد کاراکورت در ماه اوریل و ماه مه هرسال این منبع عظیم آبگیری می شود که می تواند بخش های وسیعی از کشتزارها و باغات استان های آذربایجان و اردبیل ایران و نیز جمهوری آذربایجان وابسته به آب این رودخانه است، با بحران آب رو به رو کند.

,

  انفعال دستگاه دیپلماسی در تحقق منابع مشترک آبی با ترکیه 

,   انفعال دستگاه دیپلماسی در تحقق منابع مشترک آبی با ترکیه ,

 

,

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، اظهار داشت: خاورمیانه دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بر همین اساس برخی از کشورها برنامه‌های متعددی برای ذخیره‌سازی آب‌های سطحی خود آغاز کرده‌اند.

, سبلان ما,

عملکرد نامطلوب دولت اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است

 

,

عملکرد نامطلوب دولت اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است

, عملکرد نامطلوب دولت اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است,

 

,

 

,

وی افزود: یکی از این ابرپروژه‌ها پروژه گاپ در کشور ترکیه است که شامل ۲۲ سد می‌شود و سد «کاراکورت» یکی از این سدهاست که بر روی سرشاخه‌های رود ارس در استان قارص این کشور و برای تامین آب شرب و کشاورزی ایغدیر و قارص ترکیه احداث شده است.

,

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: احداث این سد می‌تواند باعث کاهش دبی آب رود ارس و پدید آمدن تهدید برای اقتصاد کشاورزی، پوشش گیاهی، شرایط زیست حیوانی و اکوسیستم منطقه در دو سوی این رود شود.

,

بدری با اشاره به تذکر کتبی خود به وزرای امور خارجه و نیرو در این مورد، تصریح کرد: انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در تحقق دیپلماسی آب در مورد منابع آبی مشترک با کشور ترکیه قابل‌قبول نیست و وزارتخانه‌های امور خارجه و نیرو باید از وضعیت انفعالی و خنثی فعلی خارج شوند تا بتوانند منافع مردم ما را تامین کنند.

,

نگرانی از کاهش دبی آب ارس  پیش از این برای انتقال آن به تبریز موجب نگرانی مردم استان اردبیل و اعتراض اصحاب رسانه قرار گرفته بود که با در این  عملیات به دنبال مسئله کمبود آب تبریز در تابستان، راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت پیشنهاد شده بود، که پروژه انتقال آب ارس به تبریز با حجم پنج مترمکعب در ثانیه جزو برنامه‌های بلندمدت مطرح است.

,

اما بگفته نمایندگان و مسئولان ارشد کشوری با احداث این سد مشکلات از سر منشاء آغاز می شود و باعث کاهش میزان آب ورودی به کشورمان می شود.

,

تهدید سد «کاراکورت» ترکیه برای کشاورزی شمال‌غرب ایران

, تهدید سد «کاراکورت» ترکیه برای کشاورزی شمال‌غرب ایران,

 

,

تهدید سد «کاراکورت» ترکیه برای کشاورزی شمال‌غرب ایران

 

,

تهدید سد «کاراکورت» ترکیه برای کشاورزی شمال‌غرب ایران

, تهدید سد «کاراکورت» ترکیه برای کشاورزی شمال‌غرب ایران,

 

,

 

,

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس  در جلسه‌ مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: ترکیه در حال ساخت سد بر روی رود ارس است که تهدیدی برای کشاورزی کشورمان محسوب می‌شود، اما متاسفانه تا به امروز دولت و وزارت نیرو در حوزه دیپلماتیک اقدامی نداشته است.

,

وی افزود:  باید مسؤولان کشور به این موضوع به شکل جدی و سریع ورود کنند چرا که در صورت ادامه ساخت این سد در طول سال‌های آینده در بخش تامین آب بخش کشاورزی مغان با مشکلات اساسی دست به گریبان خواهیم بود.

,

در حالی که جنوب کشورمان با مسئله کم آبی روبه رو است و هزاران میلیارد باید صرف آب شیرین کن ها کرد اما در شمالغرب کشورمان که مناطقی زر خیز همچون مغان را دارا است به انفعال صورت گرفته در دستگاه دیپلماسی و سوئ استفاده ترکیه از این خلاء به وجود آمده در سه سال گذشته که دولت تدبیر و امید و مستقر است با ایجاد سد کاراکورت 1.6 میلیارد متر مکعب از منابع آبی ارس عملا ناپدید خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه