اخبار داغ

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

سهم ایران در برجام قفل شده است/ باید از مسیری که رفته‌ایم برگردیم

سهم ایران در برجام قفل شده است/ باید از مسیری که رفته‌ایم برگردیم
ذوالنوری گفت: سهم ایران در برجام قفل شده است و ما به سهم و حق خود نرسیدیم؛ طرف‌های ما به وظایفشان عمل نکردند و اتحادیه اروپا هم حاضر نشد هزینه بپردازد؛ طبق عرف و قوانین و حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز (یکشنبه 9 آذر ماه 99) در جلسه علنی و در تشریح طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و لغو اجرای پروتکل‌ الحاقی اظهار داشت: برجام دو طرف داشت که یک طرف آن 1+5 بوده و طرف دیگر آن جمهوری اسلامی ایران است؛ جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده و گزارشات متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را اجرا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: متأسفانه طرف‌های مقابل ما که یکی از آنها آمریکا بود، کاری کرد که تحریم‌های بانکی به صورت کاغذی لغو شد ولی سایه سنگین تهدید و تحریم را بر نظام بانکداری دنیا  حفظ کرد و عملا هیچ تحریمی برداشته نشد.

,

رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام کرد که مزاحمی از برجام خارج شد و 1+5 از این به بعد تبدیل به 4+1 شد؛ از کرامات شیخ ما چه عجب، شیره را خورد و گفت شیرین است و هر دانش‌آموز دبستانی هم می‌داند که 1+5 بعد از خروج یک کشور تبدیل به 1+4 می‌شود.

,

ذوالنوری گفت: آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که به بهره‌برداری جمهوری اسلامی رسیدیم، از برجام خارج شد که به تعهداتش عمل نکند و عملا مزاحمت برای عدم اجرای تعهدات سایر شرکا ایجاد کرد.

,

وی افزود: سهم ایران در برجام قفل شده است و ما به سهم و حق خود نرسیدیم؛ طرف‌های ما به وظایفشان عمل نکردند و اتحادیه اروپا هم حاضر نشد هزینه بپردازد؛ طبق عرف و قوانین و حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد.

,

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: حوادث مکرر هم از سوی آنها علیه جمهوری اسلامی سامان دادند، لذا طرح تجدید نظر در این مسیر تدوین شده است که 8 طرحی که نمایندگان از خروج از ام پی تی تا اصلاحاتی در برجام یک دست شده و جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب نظران برگزار شد ضمن این که صاحب نظران مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه،‌ستاد کل نیروهای مسلح‌، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف دعوت شده و جلسات متعدد چندین ساعته برگزار شده و نتیجه آن طرح 9 ماده‌ای شده است.

,

وی در توضیح بیشتر گفت: تفاوت این طرح با دیگر طرح‌ها آن است که یک مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش بینی شده است و در پایان هم ماده 9 هم برای آن جرم انگاری شده و درجات مجازات هم از درجه ۴ تا درجه ۷ در نظر گرفته شده و این مجازات‌ها در خصوص افرادی که از اجرای این قانون ممانعت کنند، در نظر گرفته شده است.

,

ذوالنوری تاکید کرد: نمایندگان بررسی این طرح به صورت یک فوریتی را طی هفته‌های گذشته تائید کردند که جلسات متعددی برگزار و اصلاحاتی در این طرح اعمال شده است.

,

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی و ترور شهید فخری‌زاده، افکار عمومی از مجلس درخواست دارند که پاسخ درخوری به دشمنان داده شود و مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی و با این تابلوی افتخاری که مقام معظم رهبری به نمایندگان داده، لازم است که دفاع از حقوق ملت را در دستور کار خود قرار دهد.

,

ذوالنوری اظهار داشت: بیش از ۱۷۰ نماینده درخواست کردند که بر اساس اصل ۱۵۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تبدیل به طرح دو فوریتی شود.

,

وی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صورت جدی و فوق‌العاده تشکیل جلسه می‌دهد و نمایندگان هم تا ۴۸ ساعت فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ثبت کنند که این طرح در این هفته در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه