اخبار داغ

شتابزدگی دولت برای توافقی نانوشته!

استفاده از توان داخلی راه برون‌رفت از مشکلات+تصاویر

استفاده از توان داخلی راه برون‌رفت از مشکلات+تصاویر
تکیه و تمرکز بر توان داخلی و انحراف از تعهدات برجامی در شرایط فعلی، مهم ترین عاملی است که می تواند غرب را به برگشت به تعهدات و دادن امتیاز وادار کند نه تلاش هایی که نشان از شتابزدگی دولت برای توافقی نانوشته دارد!.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سه‌شنبه(4آذرماه) در دیدار اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور رؤسای قوای سه گانه با محوریت اقتصاد و تحریم نکات بسیار مهمی را گوشزد و یادآوری نمودند که در برگیرنده بایدها و نبایدهایی در حوزه سیاستگذاری اقتصادی و سیاست خارجی بود که امید می رود پس از این، دولت به آن اهتمام ورزد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

گذرگاهی بغرنج مقابل سیاستگذاران

, گذرگاهی بغرنج مقابل سیاستگذاران,

مهمترین عاملی که موجب شد  رهبر معظم انقلاب روسای قوای سه گانه را مخاطب خود قرار دهند شرایط استثنایی اقتصادی و سیاسی کشور و نظام بین‌المللی است که گذرگاهی بغرنج در مقابل سیاستمداران و سیاستگذاران کشور قرار داده است.

,

, ,

, ,

ضعف مدیریت اقتصادی

, ضعف مدیریت اقتصادی,

شرایط اقتصادی کنونی محصول مولفه های متعددی از جمله چهار مولفه اساسی شامل ضعف مدیریت اقتصادی و اداری کشور، ضعف سیاست خارجی، ضعف روحیه جهادی و انقلابی برخی از مسئولان و تحریم‌های اقتصادی است.

, .,

جنگ روانی خروج آمریکا از برجام

, جنگ روانی خروج آمریکا از برجام,

جنگ روانی حاصل از خروج آمریکا از برجام در سال 1397 به همراه توطئه های دشمنان منطقه‌ای، سو مدیریت و نقدینگی بالای موجود در کشور به مثابه امواجی همگرا سبب کاهش شدید ارزش پول ملی شد، این در حالی بود که دولت هنوز مقادیر قابل توجهی ارز در اختیار داشت. دولت با هدف کنترل قیمت‌ها ارز کشور یعنی سرمایه مردم را در اختیار واردکنندگان برای تأمین کالا قرار داد. اما عدم نظارت موثر دولت بر عملکرد این سیاست یعنی اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات نه تنها سبب هدر رفت سرمایه مردم به نفع دلالان و برخی وارد کنندگان سود جو شد، هیچگاه نتوانست رشد قیمت‌ها را مهار کند.

,

, ,

خلاصه اینکه ضعف مدیریت دولت و بانک مرکزی در نظارت بر  مصرف صحیح ارز به شدت خودنمایی می کند. این وضعیت از سال ۱۳۹۷ تاکنون ادامه دارد و کماکان دولت مصر به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است و اموال عمومی را هدر می دهد و نیاز به بازنگری جدی حداقل در بخش نظارت بر عملکرد گیرندگان این ارز است.

,

تاکید برافزایش تولید نهاده‌های دامی

, , تاکید برافزایش تولید نهاده‌های دامی,

ضعف دولت در تدبیر اقتصاد کشور آنچنان عمیق است که رهبر انقلاب افزایش تولید نهاده‌های دامی را به مسئولان گوشزد نموده است. یعنی با وجود اینکه ایران سالانه قریب به یک میلیارد دلار نهاده های دامی برای تامین غذای مردم وارد می کند، سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای برای تولید این محصولات در کشور صورت نگرفته است.

,

ضعف در بخش کشاورزی

, ضعف در بخش کشاورزی,

 بنابراین ضعف مدیریت در بخش کشاورزی بسیار از این فراتر است و موجب شده از یک سو کشاورزان با هدر رفت محصولاتشان در اثر عدم تنظیم رابطه تولید و توزیع و بازار دچار زیان و ضرر شوند و از سوی دیگر مصرف کنندگان از کمبود همین محصولات تولیدی کشور و گرانی آنها رنج ببرند.

,

 شجاعت و همت

,  شجاعت و همت,

 یکی از مهم ترین نکاتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود داشت اشاره ایشان به همت، شجاعت و اهتمام جدی برای حل مسائل اقتصادی کشور بود. شجاعت و همت از آنجا اهمیت پیدا می کند که علیرغم بحران اقتصادی و کسری بودجه فزاینده، دولت نتوانسته است اقدامات و اصلاحات اقتصادی جدی در کشور ایجاد کند.

,

, ,

, ,

 به عنوان مثال دولت نتوانسته یک سیستم مالیاتی جامع، کارآمد و عادلانه در کشور ایجاد کند. اخذ صحیح مالیات در کشور ضمن جبران بخش بزرگی از کسری بودجه می تواند تعدیل کننده شکاف طبقاتی و کاهش تورم در بخش های مهمی چون مسکن و خودرو شود.

,

  چشم به دشمن!

,   چشم به دشمن!,

از عجایب روزگار آن است که دولت به جای توجه به ترمیم و اصلاح ساختار اقتصادی و توجه به نیروی انسانی و پتانسیل های بزرگ کشور، به دشمن چشم دوخته است. متاسفانه برخی ها برای فرار از انتقاد دلسوزان از عدم کارائی دولت در استفاده درست از توان داخل،  انتقادات را به گریز از روابط بین الملل تعبیر و تفسیر می‌کنند که نشان از غرض و مرض آنها دارد.

,

 این در حالی است که هیچ  کدام از منتقدان، ارتباطات بین المللی کشور را نفی نمی‌کنند و تنها بر ارتباط عزتمند و مبتنی بر اقتدار و منافع اساسی کشور تاکید دارند.شجاعت در ارتباطات بین المللی مانند مواجه با مشکلات اقتصادی داخلی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

,

, ,

, , ,

عدم اقتدار سیاسی

, عدم اقتدار سیاسی,

مهم ترین ضعف دولت در ارتباطات بین المللی بخصوص درمورد برجام، عدم اقتدار سیاسی آن بوده است. بنظر می‌رسد آمریکایی‌ها که حسابگران دقیقی هستند اگر از خروج ایران از برجام در صورت خروج آمریکا  اطمینان می یافتند ، هرگز از برجام خارج نمی شدند.

,

اما آنها سیگنال های بسیار قوی از ایران دریافت نمودند که ایرانیان در صورت خروج آمریکا از برجام به آن پایبند خواهند بود. شاهد این مدعا سخنان رئیس جمهور ایران است که به صراحت گفته بود در صورت خروج آمریکا از برجام با اروپایی ها ادامه می دهیم. این سیاست مشوق بسیار قوی برای خروج امریکا از برجام بود که بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی نیز بر آن تاکید داشته اند. با این حساب اولین عامل دور اخیر تحریم های اقتصادی غیر قانونی آمریکا، منقلی از عدم اقتدار و تدبیر در دولت  بود که برجام را سوزاند.

,

افزایش غنی سازی اورانیوم

, افزایش غنی سازی اورانیوم,

اکنون نیز با گذشت بیش از دو سال از خروج آمریکا از برجام دولت همچنان از اتخاذ سیاستی مقتدرانه در برابر غرب امتنا می ورزد. تنها اقدام دولت، اندکی افزایش غنی سازی اورانیوم بوده است که آن هم با فشار افکار عمومی و نهادهای انقلابی و توصیه های رهبر انقلاب اتفاق افتاد.

,

, ,

, , ,

با پیروزی آقای بایدن در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا شاهد ضعف کلام و گفتمان مسئولان سیاست خارجی و رئیس‌جمهور کشور هستیم، به طوری که هر کودک نوپایی می‌تواند عدم اقتدار در کلام مسئولان دولتی ایران را ببیند.

, .,

نشانه این عدم اقتدار سخنان  وزیر امور خارجه و شخص رئیس جمهور است که دائم عنوان می کنند اگر آمریکا به برجام برگردد ایران هم به سرعت به شرایط قبل بر می رگردد. در واقع در اینجا مسئله برگشت و یا عدم برگشت ایران به شرایط قبلی نیست بلکه مسئله نحوه بیان ضعیف آن است.

,

از تاریخ درس نگرفته ایم

, از تاریخ درس نگرفته ایم,

در واقع ما هنوز از تاریخ درس نگرفته ایم که عاملی که غرب را بر سر میز مذاکره آورد پیشرفت های هسته ای و قدرت موشکی کشور بود. در شرایط فعلی نیز تکیه و تمرکز بر توان داخل و انحراف  از تعهدات بر جامی مهم ترین عاملی است که می تواند غرب را به برگشت به تعهدات و دادن امتیاز وادار کند نه صحبت هایی که نشان از شتابزدگی دولت برای توافقی نانوشته دارد.

,

, ,

, , ,

بنابراین این نکته را هم باید توجه داشت که قطعا گفتمان از موضع ضعف و عدم اقتدار سیاسی نه تنها حریف را به میز مذاکره نمی کشاند بلکه وی را گستاخ تر می کند.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه