شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان کهکیلویه و بویراحمد
ساعت: 13:43 منتشر شده در مورخ: 1399/09/09 شناسه خبر: 1672128
کارشناس سلامت مطرح شد:

سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید
پور مقدم گفت :دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الهام پورمقدم کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان بهمئی در گفتگو با صبح زاگرس،بر لزوم توجه به اصول صحیح تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا تاکید کرد.

الهام پور مقدم تصریح کرد: در دوران بیماری به خصوص بیماری کویید 19، اشتهای بیمار کاهش می یابد و به دلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی ، احتمال بروز سوء تغذیه، کمبود ریز مغذی ها در بدن افزایش می یابد.

وی افزو:لازم است کلیه بیماران و بهبود یافتگان به ویژه افراد آسیب پذیر  مانند کودکان، مادران باردار و شیرده ، سالمندان و مبتلایان به بیماری مزمن همچون سرطان ، دیابت و  فشارخون بالا  تحت نظر و مراقبت تغذیه ای ویژه قرار گیرند.

پور مقدم خاطرنشان کرد: به طور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه ، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در بهبودی بیماران توصیه می شود.

وی افزود:دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می شود.

این کارشناس تغذیه و سلامت ادامه داد: تداوم مصرف مکمل های تغذیه ای مطابق با دستورالعمل های ابلاغی در کودکان زیر 2 سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می شود.

پور مقدم گفت:کمبود خواب شبانه نیز تاثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد ؛خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول های ایمنی می شود.

وی  در ادامه رعایت برای اجرای اصول تغذیه صحیح در دوران نقاهت بیماریکووید 19 چند نکته را ضروری دانست و گفت:تامین مقادیر زیاد مایعات همچون  آب، آب میوه تازه طبیعی و آب سبزی های تازه طبیعی(آب کرفس، آب هویج، آب گوجه فرنگی ، چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ به میزان حداقل 8 لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی، مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو، بلغور جو دوسر و ... و آش های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات توصیه می شود.

پور مقدم تصریح کرد:استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می شود، مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، برگ های تیره رنگ کاهو، اسفناج  لازم است .

وی استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی و آهن که تقویت کننده سیستم ایمنی است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی(سالمون) یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز (بادام، گردو، پسته، فندق و ...) و خشکبار حداقل دو وعده در روز را توصیه کرد.

این کارشناس تغذیه و سلامت استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه استفاده از زردچوبه در تهیه غذا بعلت خاصیت ضد التهاب آن و اضافه کردن سیر، پیاز تازه،زنجبیل  را به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند،توصیه کرد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1672128
ارسال نظر
نظرات