اخبار داغ

یک زلزله‌شناس در گفت‌وگو با دانا:

بوی نامطبوع آدرس غلط است؛ باید تهران را برای زلزله آماده کرد/ مسئولان گفتند منشا بو را یافته‌ایم، اما اطلاعاتی ندادند

بوی نامطبوع آدرس غلط است؛ باید تهران را برای زلزله آماده کرد/ مسئولان گفتند منشا بو را یافته‌ایم، اما اطلاعاتی ندادند
یک زلزله‌شناس گفت: بسیاری بدون مطالعه بوی نامطبوع را به زلزله ربط دادند؛ برخی گفتند منشأ بو را یافته ایم، اما اطلاعاتی ندادند؛ با این همه باید بجای بررسی بوی‌نامطبوع زیر ساخت‌ها را برای مقابله با حوادثی چون زلزله آماده کنیم.
[

محمود اسدیان، کارشناس زمین‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به منشأ بوی بد تهران، اظهار کرد: بوی بدی که این روزها در تهران حس می‌شود، شبیه به گوگرد است. ما در اطراف شهر تهران چشمه‌های گوگردی شناسایی‌شده نداریم؛ اما اگر این بو در دماوند، جاده هراز، رینه و لاریجان حس شود، می‌تواند مربوط  به چشمه‌های گوگردی باشد.

, محمود اسدیان، کارشناس زمین‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی , محمود اسدیان, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: گازی که هنگام زلزله شروع به انتشار می‌کند، "گاز رادون" است که آن‌هم قابل‌تشخیص نیست و به این شدت نمی‌باشد.

,

 

,

نمی‌توان بوی بد تهران را به زلزله ارتباط دهیم

, نمی‌توان بوی بد تهران را به زلزله ارتباط دهیم, نمی‌توان بوی بد تهران را به زلزله ارتباط دهیم,

این زلزله‌شناس بیان کرد: چندین سال است که هنگام بالا رفتن آلودگی در فصل سرد، بوی عجیبی در تهران به مشام می رسد و نمی‌توان ازنظر علمی آن را به مربوط به علائم پیش از زلزله دانست.

, .,


اسدیان با تأکید بر اینکه نمی‌توان بدون مدرک و مطالعه بوی نامطبوع را به زلزله ارتباط داد، عنوان کرد: باید از طریق سامانه‌های تخصصی محل انتشار بوی نامطبوع را در تهران مشخص کرد؛ پس از شناخت دقیق محل انتشار بو، می‌توان گسل‌های آن منطقه را بررسی و ارتباط این بو با منطقه را بررسی کرد.

,
, .,

این کارشناس زمین شناسی با اشاره به یکی از دلایل انتشار بوی نامطبوع در تهران، خاطرنشان کرد: تهران به لحاظ ریسک‌پذیری زلزله در سطح بالایی قرار دارد و سالها از آن صحبت می‌شود؛ اما باید پرسید که با در نظر گرفتن ارتباط بوی نامطبوع با زلزله، چرا این بوی بد در فصل دیگر سال اتفاق نمی‌افتد؟!

,

اسدیان افزود: به نظر می رسد احتمالاً این بوها می‌تواند زمینه آلایندگی و آلودگی‌های محیطی را در خود داشته باشد، تا اینکه بخواهیم آن را به زلزله ارتباط دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: محققان در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که گاز رادون می‌تواند پیش‌نشانگر زلزله باشد. البته انتشار گاز رادون قبل از زلزله در حد چند ثانیه قبل از وقوع است. اما بوی نامطبوع تهران، آنهم در این حد از گستردگی به‌طورقطع نمی‌تواند با زلزله تهران ارتباط داشته باشد.

, .,
,
, .,

 

,

مسئولان گفتند محل بوی نامطبوع را شناسایی کردیم اما نگفتند کجا!

, مسئولان گفتند محل بوی نامطبوع را شناسایی کردیم اما نگفتند کجا!, مسئولان گفتند محل بوی نامطبوع را شناسایی کردیم اما نگفتند کجا!,

این زمین‌شناس به بخشی از اظهارات سال گذشته مسئولان درباره کشف محل بوی نامطبوع تهران اشاره و تصریح کرد: سال گذشته مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران اشاره‌ای به شناسایی محل انتشار بوی نامطبوع داشتند؛ اما حقیقتاً هیچ‌گاه آدرسی از آن محل ندادند! برای بررسی یک موضوع علمی باید تمام راهکارها و فرضیه‌ها مطرح شود. اما دوستانی می‌گویند محل آن بو را می‌دانیم. اما نمی‌گویند آن محل کجاست؛ به نظر با این شرایط چگونه می‌توان  موضوع بوی نامطبوع را درست و دقیق بررسی کرد؟

وی اضافه کرد: تشخیص محل بو یک سازوکار علمی و تخصصی دارد و نیازمند تکنولوژی است که سازمان‌های مربوطه باید محل انتشار بو را تشخیص دهند و زمین‌شناسان باید گسل‌های آن محل را بررسی کنند.

,
,
,

 

,

مشکلاتی بسیار بزرگتر از بوی نامطبوع دامنگیر تهران است

اسدیان خطر زلزله تهران را بسیار بزرگتر از تصور مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: ما هر روز و هر شب باید به زلزله تهران فکر کنیم؛ تهران شهر پر ریسکی است، به همین دلیل باید خود را باید آماده کنیم. بسیاری از زیرساخت‌های این کلان‌شهر دچار اشکال است و اگر زلزله جدی و اساسی در تهران داشته باشیم، نمی‌توان  فردای آن روز را تصور کرد! چراکه حجم تخریب زیرساخت‌ها و آسیب‌ها بسیار بالاست. ازاین‌رو به‌جای بررسی بوی نامطبوع ، باید زیرساخت‌ها، بافت‌های فرسوده و انشعابات آب و گاز تهران را اصلاح کنیم.

, مشکلاتی بسیار بزرگتر از بوی نامطبوع دامنگیر تهران است, مشکلاتی بسیار بزرگتر از بوی نامطبوع دامنگیر تهران است, مشکلاتی بسیار بزرگتر از بوی نامطبوع دامنگیر تهران است,
,
, .,

انتهای پیام/ا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه