اخبار داغ

آیا بدون برطرف شدن تحریم ها می توان تورم ایران را کنترل کرد؟

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران: برای نجات اقتصاد باید به تولید ملی اولویت داد

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران: برای نجات اقتصاد باید به تولید ملی اولویت داد
فعال حوزه اقتصاد و کسب و کار و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در شرایط کنونی و با وجود محدودیت‌هایی که در آن قرار داریم نیز در صورتی که علم اقتصاد در اولویت قرار بگیرد می‌توانیم وضعیت اقتصادی کشور را بهبود داده، تورم را کنترل کنیم و از فشار اقتصادی مردم بکاهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شرایط بد اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و این شرایط علل مختلف داخلی یا خارجی می‌تواند داشته باشد. در این بین مسئولان کنونی دولت تلاش می‌کنند فشاری که به خاطر به وجود آوردن شرایط امروز در کشور بر آن‌ها وارد می‌شود را با متوجه کردن علل مشکلات به سمت دشمنان و خارج از کشور، از روی خود بردارند و حتی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تنها راه علاج را مذاکره و جلب رضایت غرب و به ویژه آمریکا ولو به ازای دادن امتیازاتی می‌دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اما عده‌ای متقابلاً در عین پذیرش این حرف که دست دشمنان در به وجود آمدن شرایط اقتصادی کنونی در کشور نمایان است، معتقدند در همین شرایط کنونی نیز می‌توان اقتصاد را از شرایطی که درگیر آن هستیم نجات دهیم و اوضاع را بهبود ببخشیم.

,

پیمان مولوی دبیر کل انجمن اقتصاد دانان ایران،عضو پیوسته انجمن حسابداری ایران، سرمایه گذار، بنیانگذار، عضو هیئت مدیره و مشاور ارشد، تامین مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ایرانی و خارجی است.

,

وی به عنوان مدرس و سخنران در بخش‌های کسب و کار، سرمایه گذاری، تامین مالی و مدیریت مالی در همایش‌ها، سمینارها و دوره های تخصصی بسیاری برای مدیران عامل و اعضاء هیئت مدیره، کارشناسان و کارشناسان ارشد سازمان‌ها، بانک‌ها و مؤسسات معتبر چهره‌ای شناخته شده است.

,

برای دریافت پاسخ این سؤال که آیا اقتصاد کشور معطل چراغ مثبت غرب برای گسترش روابط بین المللی و رفع محدودیت‌ها است یا نه و پی بردن به این موضوع که آیا با وجود تحریم‌های کنونی نیز می‌توان اوضاع اقتصادی را بهبود بخشید و از فشار اقتصادی که مردم تحمل می‌کنند، کاست با پیمان مولوی به مصاحبه نشستیم:

,

نظر شما در رابطه با این دو طرز تفکر چیست؟ آیا اقتصاد ما معطل غرب است و یا این که می‌توانیم خودمان از پس اقتصادمان برآییم؟

, نظر شما در رابطه با این دو طرز تفکر چیست؟ آیا اقتصاد ما معطل غرب است و یا این که می‌توانیم خودمان از پس اقتصادمان برآییم؟, نظر شما در رابطه با این دو طرز تفکر چیست؟ آیا اقتصاد ما معطل غرب است و یا این که می‌توانیم خودمان از پس اقتصادمان برآییم؟,

- هیچ کشوری توسط دیگران ساخته نشده و توسعه پیدا نکرده است و هیچ کشوری کشور دیگر را آباد نکرده است بلکه همه کشورها توسط مردم، سیاستمداران، کارآفرینان و غیره خودشان ساخته شده‌اند.

,

در مورد این که آیا بدون رفع تحریم نمی‌شود از فشار داخلی کاست، دوقطبی پیش آمده در این رابطه بیشتر شبیه یک مجادله است که در آن دو طرف نمی‌خواهند به نتیجه برسند.

,

هیچ کشوری الزاماً با محدودیت رشد پیدا نکرده است. بعد از جنگ جهانی دوم دو رویکرد اقتصادی توسط کشورهای جهان اتخاذ شد. اولین رویکرد، توسعه و رشد اقتصادی مبتنی بر جایگزینی واردات بود که کشور برزیل نمونه‌ای از آن است و دومین رویکرد، توسعه و رشد اقتصادی مبتنی بر توسعه صادرات بود که توسط کشورهایی نظیر کره جنوبی و مالزی به اجرا درآمد.

,

امروز که جهان را نگاه می‌کنیم کشورهایی که توسعه صادرات را در پیش گرفتند را از کشورهایی که الزاماً به دنبال کنترل واردات بودند در رشد اقتصادی موفق‌تر می‌بینیم که این پیشروی را می‌توان با شاخص‌های افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش سرانه درآمد و افزایش رفاه ملی سنجید.

,

اقتصاد ایران در 10 سال گذشته رشد اقتصادی نداشته است و نیاز به رشد اقتصادی دارد، رشد اقتصادی با افزایش بهره‌وری در اقتصاد، افزایش بازارهای صادراتی و تحرک سرمایه‌گذاری در اقتصاد به وجود می‌آید.

,

 یعنی شما می‌گویید تنها راه برون رفت اقتصاد ایران از شرایط کنونی گسترش ارتباطات بین المللی است؟

,  یعنی شما می‌گویید تنها راه برون رفت اقتصاد ایران از شرایط کنونی گسترش ارتباطات بین المللی است؟,  یعنی شما می‌گویید تنها راه برون رفت اقتصاد ایران از شرایط کنونی گسترش ارتباطات بین المللی است؟,

- نه. برای نجات اقتصاد کشور دو کار باید انجام شود که انجام نشده است.

,

اولین کار اولویت دادن به اقتصاد و تولید ملی، داشتن انضباط اقتصادی، داشتن استراتژی و برنامه اقتصادی مناسب است که البته منظور از اولویت دادن به تولید ملی به معنی انحصاری کردن آن نیست.

,

باید اقتصاد در اولویت قرار بگیرد و علم اقتصاد را برسانیم به فرماندهی اداره اقتصاد که در این صورت با توجه به ظرفیت‌های نسبی می‌شود شرایط اقتصاد را بهبود بخشید.

,

دومین کار باید درنظر داشته باشیم بدون روابط بین المللی نمی‌توانیم به آن سمتی که رشد اقتصادی هشتدرصدی داشته باشیم و بتوانیم بعد از 6 سال رشد اقتصادی برسیم به سال 91 امکان پذیر نیست.

,

قدم اول که گفته شد برای خارج کردن کشور از شرایط اضطراری که در آن قرار داریم و برای بهبود اوضاع و برداشتن فشار اقتصادی از مردم مناسب است در همین شرایط کنونی و با وجود تحریم‌ها اما برای رشد ایده آل باید گفت بدون بازار صادراتی امکان توسعه نداریم.

,

دامنه کشورهایی که هم اکنون ایران را تحریم نکرده‌اند و می‌توانند با ایران مبادله اقتصادی داشته باشند شامل چین، روسیه و کشورهای همسایه که ایران از لحاظ تعداد همسایگان در تراز چند کشور اول جهان قرار دارد، است آیا برای رشد و توسعه ایران کافی نیست؟

, دامنه کشورهایی که هم اکنون ایران را تحریم نکرده‌اند و می‌توانند با ایران مبادله اقتصادی داشته باشند شامل چین، روسیه و کشورهای همسایه که ایران از لحاظ تعداد همسایگان در تراز چند کشور اول جهان قرار دارد، است آیا برای رشد و توسعه ایران کافی نیست؟, دامنه کشورهایی که هم اکنون ایران را تحریم نکرده‌اند و می‌توانند با ایران مبادله اقتصادی داشته باشند شامل چین، روسیه و کشورهای همسایه که ایران از لحاظ تعداد همسایگان در تراز چند کشور اول جهان قرار دارد، است آیا برای رشد و توسعه ایران کافی نیست؟,

- قطعاً باید از این پتانسیل‌ها استفاده کرد و به ویژه در شرایط اضطرار کارهای خوبی می‌توان با این ظرفیت‌ها انجام داد که البته همین کار را هم انجام نمی‌دهیم و یا بدون رجوع به علم اقتصاد با آن روبرو می‌شویم. مثلاً با توجه به مشکلات جا به جایی پول می‌شد تهاتر کنیم اما دولت صادرکنندگان را مجبور کرد ارزشان را بیاورند در سامانه نیما که این کار را هم نکردند و مشکلات دیگر به وجود آمد.

,

امروز تاجر ما در دریافت پول و صادرات کالا با مشکلات جدی روبرو است. اقتصاد ایران بیش از هر زمانی نیازمند روابط خوب بین المللی است ولی باز هم ایجاد روابط به معنی این نیست که مشکلات حل می‌شود بلکه نقش تسهیل کننده دارد تا بتوان فضا را برای تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان بهبود بخشید. رشد اقتصادی بالا بدون ارتباط خوب بین المللی در حوزه بانکی امکان پذیر نیست.

,

امروز در شرایطی که کل تولید ناخالص ما 380 میلیارد دلار است، این شرایط را دارد که مانند چین به یک کارخانه تولید و صادرکننده بزرگ تبدیل شود.

,

علاوه بر آن در اتصال به بازارهای جهانی رویکرد تکنولوژیک نیز وجود دارد؛ رویکرد تأمین مالی و وام مبتنی بر صادرات کالا وجود دارد که بر مبنای آن شما می‌توانید محصولی را بخرید و پولش را سه سال دیگر پرداخت کنید.

,

البته این به معنی چشم داشت به خارج نیست که اگر چنین بود در شرایط جنگ شدید اقتصادی که هم اکنون بین چین و آمریکا وجود دارد نمی‌دیدیم که شرکت‌های چینی در بورس آمریکا در حال سرمایه گذاری هستند و یا برعکس.

,

اما شما گفتید با حاکم کردن علم اقتصاد می‌توان از فشار اقتصادی کنونی بر مردم کاست، حتی اگر ارتباطات بین المللی ما در همین سطح باقی بماند. چه مصادیقی از عدم حاکمیت علم بر اقتصاد کشور می‌توانیم ذکر کرد؟

, اما شما گفتید با حاکم کردن علم اقتصاد می‌توان از فشار اقتصادی کنونی بر مردم کاست، حتی اگر ارتباطات بین المللی ما در همین سطح باقی بماند. چه مصادیقی از عدم حاکمیت علم بر اقتصاد کشور می‌توانیم ذکر کرد؟, اما شما گفتید با حاکم کردن علم اقتصاد می‌توان از فشار اقتصادی کنونی بر مردم کاست، حتی اگر ارتباطات بین المللی ما در همین سطح باقی بماند. چه مصادیقی از عدم حاکمیت علم بر اقتصاد کشور می‌توانیم ذکر کرد؟,

برای مصادیق عدم رجوع به علم اقتصاد، می‌توان تصمیماتی که برای بازار گرفته شده است را نام برد که در دنیا جواب نداده در ایران هم جواب نمی‌دهد.

,

قیمت گذاری دستی با این فکر که می‌شود بازارها را کنترل کرد از این جمله تصمیمات است؛ قبول اقتصاد بازار و اعتماد به مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا باید وجود داشته باشد و مسأله‌ای اجتناب ناپذیر است.

,

از دیگر تصمیمات و رویکردهای این چنینی می‌توان حضور دستوری در بازارها و اقتصاد، تغییر کلی چشم اندازها با تغییرات مدیریتی، عدم استمرار در برنامه‌ریزی، تصمیمات لحظه‌ای که گرفته می‌شود و بعد از مدتی لغو می‌شود، تعیین نرخ دلار 4200 تومانی و غیره را می‌توان نام برد.

,

 پس می‌توان گفت در شرایط موجود تحریمی هم می‌توان اقتصاد را از این وضع نجات داد، زندگی مردم را بهتر کرد و تورم را کاهش داد؟

,  پس می‌توان گفت در شرایط موجود تحریمی هم می‌توان اقتصاد را از این وضع نجات داد، زندگی مردم را بهتر کرد و تورم را کاهش داد؟,  پس می‌توان گفت در شرایط موجود تحریمی هم می‌توان اقتصاد را از این وضع نجات داد، زندگی مردم را بهتر کرد و تورم را کاهش داد؟,

- بله. من برای پاسخ به سؤال در رابطه با حرکت اقتصادی دو گزینه را عنوان کردم که باید انجام شود که یک مورد مهم آن داخلی بود و مربوط می‌شد به حاکمیت علم اقتصاد بر کشور.

,

امروز که تورم کشور ما 46.2 درصد است تورم عراق صفر درصد، تورم سوریه 13 درصد و تورم مونتنه‌گرو 1.6- درصد است. پس مشخص می‌شود می‌توان تورم را کنترل کنیم حتی اگر به توسعه ایده آل هم نرسیم.

,

واقعیت این است که وقتی به علم اقتصاد رجوع نمی‌کنیم نمی‌توانیم تورم داخلی‌مان را هم کنترل کنیم. ایران اقتصاد وابسته‌ای بوده که سالانه 40 الی 50 میلیارد دلار واردات داشته و تا زمانی که پول فروش نفت بوده مشکلی نداشتیم و دولت هم قیمت دلار را کنترل می‌کرده است اما بعد از تحریم نفتی با حاکمیت علم اقتصاد می‌شد جلو تورم کنونی را گرفت و الان هم می‌شود.

,

روند سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران از سال 91 به این طرف، ثابت رو به کاهش است. خط استهلاک از خط سرمایه‌گذاری ثابت رد شده است یعنی خیلی از بنگاه‌های ما هزینه تجهیز و نگهداری‌شان را هم ندارند و این اوضاع با افزایش سرمایه گذاری به شرایط مناسب بازمی‌گردد در حالی که در 10 سال گذشته بیشترین روند خروج سرمایه از ایران اتفاق افتاده است.

,

ایران می‌تواند هاب منطقه شود و می‌تواند مثل چین به کارخانه تبدیل شود منتها اولین قدم سرمایه‌گذاری ایرانیان در داخل خود کشور است که اصلاً سرمایه گذاری خارجی در مقابل این سرمایه، درصد ناچیزی خواهد بود.

,

اگر همه یک هدف داشته باشند و بگویند هدف ما رشد اقتصادی ایران است و اگر درک درستی از اقتصاد وجود داشته باشد می‌شود اقتصاد را با همین محدودیت‌ها از این وضع نجات داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه