اخبار داغ

از ضعف‌های نظارتی تا غافلگیردولت؛

نیشخند کرونا به تصمیمات دولت

نیشخند کرونا به تصمیمات دولت
چند روزی است که دولت برخی محدودیت‌ها را برای کسب‌وکارها و ترددهای روزانه اعمال کرده، اما ظاهراً تأثیری بر جای نگذاشته و کرونا در حال نیشخند زدن به دولت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، چند روزی است که دولت برخی محدودیت‌ها را برای کسب‌وکارها و ترددهای روزانه اعمال کرده، اما ظاهراً تأثیری بر جای نگذاشته است. قرار بر این بود که مشاغل غیرضروری مانند مشاوران املاک، قنادی‌ها و فروشگاه‌های تلفن همراه تعطیل شوند تا تجمع‌های ضروری کاهش یابد، اما در واقعیت خیلی اعمال محدودیت‌ها برروی کاهش روند بیماری کرونا تأثیرگذار نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

وقتی از خیابان‌های شلوغ و بازار موبایل تهران سرک می‌کشیم، با مغازه‌‌ها و فروشگاه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که کرکره آنها تا نیمه باز است و در حال ارائه خدمات هستند. متأسفانه نبود نظارت کافی و ضعف‌هایی که محدودیت‌های کرونایی دولت با آن مواجه است، سبب شده تا حال و هوای این روزهای شهر تهران به شهرهایی که در محدودیت به سر می‌برند، شباهت نداشته باشد.

,

دولتِ غافلگیر

, دولتِ غافلگیر, دولتِ غافلگیر,

کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که دولت در موج‌های سه‌گانه کرونا، کاملاً غافل‌گیر شده و برنامه مدون و خاصی برای کاهش دامنه شیوع ویروس کرونا ندارد. البته این کارشناسان تأکید می‌کنند مشاورانی که دولت از آنها کسب نظر می‌کند، از صراحت بیان و نظرات کارشناسی قابل استناد بهره‌مند نیستند، اما آنچنان در کابینه و شخص رئیس جمهور نفوذ دارند که حسن روحانی به راحتی آنها را کنار نمی‌گذارد تا از کارشناسان زبده‌تر و دارای ایداه‌های بهتر استفاده کند.

,

, ,

پرواضح است که دولت برای اعمال محدودیت‌ها باید از توان تمام نهادهای نظارتی و خدماتی بهره ببرد، اما ضعف نظارتی سبب شده تا مشاغلی که در زمره مشاغل غیرضروری به شمار می‌روند و باید طبق قانون از محدودیت‌ها تبعیت کنند، از ضعف‌های نظارتی دولت کاملاً سوءاستفاده می‌کنند و به صورت نیم‌بند فعال هستند.

,

ضعف‌های نظارتی دولت

, ضعف‌های نظارتی دولت,

البته کارشناسان از مدت‌ها قبل عدم موفقیت محدودیت‌های کرونایی را پیش‌بینی کرده بودند؛ زیرا نبود انسجام میان دستگاه‌های دولتی و ضعف‌های نظارتی و نبود حمایت مالی از اصناف و صاحبان مشاغل خلأهایی را به وجود آورده بود که امروز ظهور و بروز یافته است. به عنوان مثال دولت محدودیت‌های تردد شبانه با خودرو را اعمال کرده که براین اساس از ساعت ۲۱ تا چهار صبح هیچ خودروی شخصی حق تردد در شهر را ندارد؛ در‌صورتی‌که اوج ترافیک و ترددها در روز اتفاق می‌افتد نه در شب.

,

علاوه بر اینکه ضعف‌های دولتی را در اعمال محدودیت‌ها مشاهده می‌کنیم، شهرداری تهران هم با بعضی اقدامات شگفت‌انگیز مردم را با مشکلاتی روبه‌رو می‌سازد. شهرداری تهران به‌جای اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا خدمات حمل و نقلی را توسعه دهد، ساعت کاری مترو و اوتوبوس‌های شهری را کاهش می‌دهد؛ لذا این مسئله سبب شده هم با انبوهی از مسافران در مترو و اتوبوس و هم با شلوغی خیابان‌ها تا پیش از پایان ساعت کاری مترو و اتوبوس مواجه شویم.

,

, ,

براساس این گزارش؛ تجربه ثابت کرده لج‌بازی و سیاست‌بازی در قضیه مهار ویروس کرونا، عاقبت خوشی ندارد و سلامت مردم را بیشتر به خطر می‌اندازد. اما متأسفانه از همان ابتدای ورود ویروس  کرونا به کشور، دولت لج‌بازی و بداخلاقی‌ها را جایگزین همکاری و هم‌‎دلی کرده است. اگر دولت تدبیروامید پیش از آغاز موج‌های سه‌گانه کرونا برنامه‌ریزی‌های لازم را با مشارکت همه نهادها و با استفاده از نظرات دلسوزانه و کارشناسی‌شده انجام می‌داد، قطعاً بسیاری از مشکلات در حوزه مهار کرونا رفع می‌شد، اما قوه مجریه چنان دیواری دور خود کشیده است که اجازه حضور و مشارکت سایر افراد و نهادها را نمی‌دهد.

,

دولت تنها متعلق به یک قشر یا جناح خاص نیست، بلکه متعلق به همه اقشار جامعه است و موظف است در شرایط بحران یا وقوع مشکل از ظرفیت همه نهادهای مردمی، لشکری و کشوری استفاده کند و تیم مشاوران خود را از تمام طیف‌های مختلف انتخاب کند، نه مشاورانی که به تعریف و تمجید از دولت می‌پردازند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه