اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

5 روز دیگر تکلیف جشنواره فجر یکسره می‌شود/ همه فیلم‌هایی که شانس حضور در این فستیوال را دارند

5 روز دیگر تکلیف جشنواره فجر یکسره می‌شود/ همه فیلم‌هایی که شانس حضور در این فستیوال را دارند
در حالی که طی روزهای گذشته اخبار زیادی مبنی بر تعویق جشنواره فجر منتشر شده بود مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد تا پانزدهم آذر، تصمیم درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رسما اعلام می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که طی روزهای گذشته اخبار زیادی مبنی بر تعویق جشنواره فجر منتشر شده بود مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد هنوز تصمیم قطعی برای این جشنواره گرفته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مسعود نجفی,

, ,

نجفی با حضور در برنامه «در انتهای الوند» گفت: «پیش از این هم اعلام کرده بودیم که تا دو ماه مانده به جشنواره فجر متناسب با وضعیت شیوع کرونا، شورای سیاست گذاری جشنواره فجر درباره برگزاری این جشنواره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

,

همچنان در حال بررسی هستیم و تا پانزدهم آذر، تصمیم درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رسما اعلام می‌شود که این جشنواره بهمن برگزار می‌شود یا به زمانی دیگر موکول می شود.»

, پانزدهم آذر,

 

,

عزم مدیران سینمایی برای برگزاری فیزیکی

, عزم مدیران سینمایی برای برگزاری فیزیکی,

مسئولان سینمایی کشور برخلاف تعطیلی مکرر سینماها و بیانه های ستاد ملی مبارزه با کرونا، تا امروز تمام جشنواره های کودک، مقاومت و فیلم کوتاه را با دو شکل حضوری و آنلاین برگزار کرده اند و در حال بررسی بیشتر برای رسیدن به فرم نهایی برگزاری مهمترین جشنواره سینمایی کشوراند؛ جشنواره ای که تا به حال اما و اگرهای فراوانی برای برگزاری و یا عدم اجرای آن به گوش می رسد.

,

وزیر محترم ارشاد نیز چندی پیش از برگزاری فیزیکی و برخط دیگر جشنواره‌های فرهنگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد که این می‌تواند به ‌معنای برگزاری تمامی رویداد‌های سینمایی در کشور ازجمله فیلم فجر باشد. جشنواره‌ای که این روز‌ها همه منتظر هستند تا تصمیم نهایی درمورد برگزاری یا عدم‌ برگزاری آن اعلام شود.

,

 

,

دغدغه های دلواپسان عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر

, دغدغه های دلواپسان عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر,

دلواپسان عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز دلایل خود را دارند؛ وضعیت قرمز کرونایی به خصوص در تهران که اگر منجر به ابتلا و خدای نکرده از دست دادن جان حتی یک نفر هم شود، ارزش برگزاری هیچ جشنواره ای را ندارد. البته مسئولان سینمایی با ذکر این نکته که در صورت برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی، چون سقف سینماها بلند است و تهویه هوا وجود دارد، خطر ابتلا به کرونا را به شدت کم می کند، راه برگزاری فیزیکی جشنواره را هرچند به صورت محدود هموار کرده اند.

,

, ,

نکته دیگری که مخالفان برگزاری جشنواره بر آن تاکید دارند، داستان و ماجرای برگزاری برخط (آنلاین) فیلم های جشنواره است که تاکنون هیچ تمهیداتی برای این مدل پخش فیلم ها در نظر گرفته نشده که اگر مدل خاصی مد نظر بود برای جشنواره کودک و بخش مسابقه این آثار اجرا می شد.

,

بدون شک برای جشنواره مهم تری همچون فجر اکتفا به پخش آنلاین فیلم ها توسط پلتفرم های وی او دی تنها به یک شوخی شبیه است؛ چون اگر قرار بود زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای باشد که آثار بخش مسابقه جشنواره فجر حتی برای ۲۴ ساعت از پلتفرم‌ها قابل پخش باشند، صاحبان بسیاری از فیلم‌ها، امروز به اکران آنلاین تن داده و فیلم‌های خود را برای نمایش در سالن‌های سینما نگه نمی‌داشتند.

, . ,

 

,

همه فیلم هایی که شانس حضور در این فستیوال را دارند

, همه فیلم هایی که شانس حضور در این فستیوال را دارند, همه فیلم هایی که شانس حضور در این فستیوال را دارند,

گذاره دیگری که برای برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه عنوان می شود، تعداد فیلم هایی است که در مرحله تولید قرار دارند و به گفته برخی کارشناسان، شاید به حد مجاز برگزاری جشنواره نزدیک نباشند.

,

در یک دهه گذشته، تعداد آثار شرکت‌کننده در جشنواره فجر حدود ۸۰ تا ۱۱۰ فیلم بوده که از این تعداد، ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ (مسابقه) و ۱۱ فیلم هم برای نگاه نو (فیلم‌اولی‌ها) انتخاب می‌شد. بدون شک امسال با وجود کرونا و شرایطی که بوجود آورده نمی‌توانیم شاهد این میزان شرکت‌کننده باشیم . در این مورد، دبیر جشنواره پیش‌تر نیز اعلام کرده درصورت لزوم، فیلم‌هایی را که سال گذشته تولید شده، اما به جشنواره نرسیده‌اند نیز می‌پذیرند و بنابراین با حجم خوبی از فیلم‌ها مواجه می‌شویم که شاید حتی تعدادشان به حدود ۸۰ فیلم متقاضی سال گذشته نیز برسد.

, .,


در ابتدا باید به فیلم‌هایی اشاره کنیم که فیلمبرداری آن‌ها امسال به اتمام رسیده و هم‌اکنون یا درحال پشت‌ سر گذاشتن مراحل فنی هستند و یا آماده نمایش شده‌اند. در این زمینه می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد:

,
, :,

, ,


قهرمان (اصغر فرهادی)، گشت ۳ (سعید سهیلی)، دست‌انداز (کمال تبریزی)، مست عشق (حسن فتحی)، شب، داخلی، دیوار (وحید جلیلوند)، روشن (روحالله حجازی)، چپ، راست (حامد محمدی)، ابلق (نرگس آبیار)، یدو (مهدی جعفری)، شیشلیک (محمدحسین مهدویان)، جوجه‌تیغی (مستانه مهاجر)، طلاخون (ابراهیم شیبانی)، بندربند (منیژه حکمت)، رقصنده (بهمن گودرزی)، حکم تجدیدنظر (محمدامین کریم‌پور)، مسیر معکوس (ابوالفضل جلیلی)، اورکا (سحر مصیبی)، جنایت بی‌دقت (شهرام مکری)، راند چهارم (علیرضا امینی)، بدون همه‌چیز (محسن قرائی)، والدین امانتی و سلفی با رستم (حسین قناعت)، تک‌تیرانداز (علی غفاری)، بعد از اتفاق (پوریا حیدری‌اوره)، مصلحت نظام (حسین دارابی)، باباسیبیلو (ادوین خاچیکیان)، آرزوی زیبا (علی قویتن)، کوسه (علی عطشانی)، بچه‌گرگ‌های دره سیب (فریدون نجفی)، برای مرجان (حمید زرگرنژاد)، مجوز خروج (کیارش اسدی‌زاده)، مهران (رقیه توکلی) و لوپتو (عباس عسکری(.

,
, , , (,


برخی فیلم‌ها نیز در شرایط حاضر، یا مشغول فیلمبرداری هستند و یا درصدد آغاز فیلمبرداری طی روز‌های آینده، که با تدوین همزمان می‌توانند خود را به جشنواره فجر برسانند. از این دست فیلم‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

,
, :,

, ,

خائن‌کشی (مسعود کیمیایی)، نگهبان (رضا میرکریمی)، تفریق (مانی حقیقی)، روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ)، در تپش شب (محمد احمدی) و رقص دلفین‌ها (علیرضا امینی(.

اگر تعداد این فیلم‌ها، به اندازه‌ای نباشد که دست داوران را برای انتخاب ۲۲ فیلم بخش مسابقه باز بگذارد، طبق گفته صریح دبیر جشنواره که البته پیشنهاد بسیار خوبی است، باید سراغ فیلم‌هایی رفت که سال گذشته تولید شده، اما نتوانسته‌اند به جشنواره فجر برسند. البته که یکی از دلایل تعویق انتشار فراخوان جشنواره امسال نیز این مهم است که یک بررسی صورت گیرد که آیا نیاز به افزودن چنین بندی هست یا خیر.

ازجمله فیلم‌هایی که با افزوده شدن چنین بندی، شانس حضور در جشنواره امسال را دارند، می‌توان به این آثار اشاره کرد:

, (,
,
, .,
,
, :,

, ,

لامینور (داریوش مهرجویی)، قاتل و وحشی (حمید نعمت‌الله)، لاله (اسدالله نیکنژاد)، مجبوریم (رضا درمیشیان)، آفتاب نیمه‌شب (شهریار بحرانی)، سبز، سفید، قرمز (محمدحسین لطیفی)، سگ‌بند (مهران احمدی)، سلفی با دموکراسی (علی عطشانی)، کارو (احمد مرادپور)، گورکن (کاظم مولایی) و ستاره‌بازی (هاتف علیمردانی(.

البته که این فهرست مشتمل بر آثاری است که اعلام رسانه‌ای شده‌اند و برخی پروژه‌ها نیز در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفته یا می‌روند که به این فهرست اضافه می‌شوند. ضمن اینکه با انتشار فراخوان جشنواره، بر سرعت تولید پروژه‌های معطل‌مانده نیز افزوده شده و اینکه تعداد این پروژه‌ها به ۸۰ برسد، چندان دور از انتظار نخواهد بود.

, (,
,
, .,

با وجود همه این گذاره ها، باید چند روزی منتظر بمانیم تا با اعلام رسمی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، شیوه برگزاری سی و نهمین دوره این جشنواره با شرایط ویژه کرونایی چگونه اعلام خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه