اخبار داغ

جزییات برگزاری بخش بین‌الملل «سینماحقیقت»/تجربه متفاوت یک «بازار»

جزییات برگزاری بخش بین‌الملل «سینماحقیقت»/تجربه متفاوت یک «بازار»
مدیر امور بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن تشریح فرآیند برگزاری بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره غیررقابتی بودن این بخش توضیحاتی ارائه کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیرین نادری مدیر امور بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با اشاره به اینکه بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با تغییراتی همراه است، گفت: در این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» با توجه به شیوع ویروس کرونا که همه دنیا درگیر آن هستند، بخش بین‌الملل نسبت به گذشته با تغییراتی همراه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرین نادری,

وی ادامه داد: امسال و در این دوره از جشنواره، ۴ بخش برای حوزه بین‌الملل تعریف شده است که شامل «مرور مستندهای کشور شیلی»، بخش «بهترین‌های جهان مستند» که معمولاً فیلم‌هایی در آن به نمایش گذاشته می‌شود که در سال جاری میلادی در جشنواره‌های معتبر مانند کن، برلین و ونیز و… حضور داشته و یا جایزه گرفته‌اند. بخش دیگر «نمایش‌های ویژه» است که در این بخش فیلم‌های مستند جدید از مستندسازان مطرح جهان نمایش داده می‌شود، بخش آخر نیز، بخش «پرتره» است که معمولاً به مستندهای پرتره سینمایی اختصاص دارد.

,

نادری بیان کرد: امسال ۲۶ فیلم مستند در بخش بین‌الملل به‌صورت غیررقابتی نمایش داده می‌شود. همچنین بخش مسترکلاس ها و کارگاه‌های آموزشی نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

,

وی در جواب این سوال که بخش مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» چگونه برگزار می‌شود، توضیح داد: امسال جشنواره «سینماحقیقت» بخش مسابقه بین‌الملل ندارد، به دلیل شیوع ویروس کرونا اکثر جشنواره‌های دنیا یا کنسل شده، یا برگزاری آن به تاخیر افتاده و یا به صورت آنلاین برگزار می‌شود، تاکید می‌کنم که امسال و در این دوره بخش مسابقه بین‌الملل برگزار نمی‌شود و امیدوارم سال آینده بحث کرونا از بین برود تا ما بتوانیم روال عادی برگزاری جشنواره را ادامه دهیم.

,

مدیر امور بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: البته این را هم باید بگویم در ۴ بخش اعلام شده فیلم‌های روز کارگردانان خارجی نمایش داده می‌شود.

,

وی درباره بخش بازار جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: اما در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخش بازار بین‌الملل به شکل دیگری برگزار می‌شود، در این دوره از جشنواره بازار فیلم، فیلم‌هایی که در بخش مسابقه هستند و فیلم‌های جدید امسال در یک فایل قرار گرفته و در سایت بارگذاری می‌شود، با پخش کنندگان دولتی و خصوصی نیز تماس گرفته‌ایم تا اگر فیلم مستند قابل عرضه داشتند برای حضور در این بازار در اختیار ما قرار دهند.

,

نادری گفت: اطلاعات فیلم شامل خلاصه داستان، نام فیلم، کارگردان، تیزر فیلم در این فایل قرار می‌گیرد، دسترسی به این فایل به این گونه است که کد دسترسی در اختیار کاربران خارجی مانند پخش کنندگان، خریداران، مدیران فستیوال‌ها قرار داده می‌شود، تا بتوانند اثر مورد نظر خود را انتخاب کنند.

,

وی تاکید کرد: البته این را باید بگویم که لینک فیلم‌ها در این فایل قرار نمی‌گیرد، اگر شرکت‌کنندگان در بازار علاقه مند بودند که فیلم مورد نظر خود را داشته باشند، با پخش کننده فیلم از طریق ایمیل ارتباط گرفته و بعد از تماس با پخش کننده فیلم، لینک فیلم مورد نظر برای آنها ارسال می‌شود.

,

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به این پرسش که برگزاری بازار فیلم به شکل آنلاین تا چه اندازه می‌تواند در خروجی آن تاثیرگذار باشد، توضیح داد: تاکید می‌کنم به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری جشنواره‌ها و بازارهای فیلم با تفاوت‌های اصلی همراه است. اکثر بخش‌های جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به صورت آنلاین برگزار می‌شود، البته این را باید بگویم که هیچ چیزی به اندازه دیدار حضوری نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، اما به دلیل شرایط فعلی ما نیز مجبور به برگزاری بازار فیلم به صورت آنلاین هستیم.

,

نادری در پایان تاکید کرد که این نوع برگزاری برای همه جشنواره‌ها یک تجربه جدید است و باید دید تا چه اندازه می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

,

انتهای پیام/

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه