اخبار داغ

اقداماتی که می توان در اصفهان هم اجرا کرد

مدل اقتصادی که سهم اشتغال‌زایی را 13 برابر کرد

مدل اقتصادی که سهم اشتغال‌زایی را 13 برابر کرد
معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح مدلی پرداخت که با اجرای پایلوت آن در استان خراسان رضوی، رشد اقتصادی، افزایش سرمایه، اشتغال زایی و نهایتاً افزایش رفاه عمومی جامعه را به همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ تحریم‌های شدید اقتصادی، شرایط خاصی برای کشور به وجود آورده است که در کنار بی‌تدبیری و سوء مدیریتی که کارشناسان بر آن اذعان دارند، موجب رقم خوردن شرایط سخت اقتصادی در کشور شده است و اقشار متوسط و به ویژه ضعیف جامعه را به شدت تحت فشار قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

برای برون رفت از این شرایط دو رویکرد در سطح مسئولان کشور مطرح شده است. اولین رویکرد تلاش برای لغو تحریم‌ها با جلب رضایت آمریکا و غرب است که بر اساس سنت الهی و همچنین طبق راه پیموده شده و تجربه‌ای که از تلاش برای این منظور حاصل شد، نتیجه بخش نبوده است؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز هفته گذشته در جلسه شورای عالی اقتصادی بیان فرمودند.

,

رویکرد دوم تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور با وجود شرایط تحریمی و محدودیت‌ها است. این رویکرد مستلزم نگاه مقاومتی و انقلابی، مدیریت جهادی و اشراف به ظرفیت‌های موجود در کشور است. ظرفیت‌هایی که ممکن است تاکنون به چشم کسی نیامده باشد.

,

نمونه‌ای از این رویکرد در استان خراسان رضوی به اجرا درآمده است. نهاد اقتصاد مقاومتی که با نگاهی به سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است با تجارب به دست آمده توسط مدیران باتجربه استان خراسان رضوی در این استان تشکیل شد تا به جای دست روی دست گذاشتن و منتظر لغو تحریم‌ها ماندن، ظرفیت‌های موجود این استان را برای رشد اقتصادی و بهبود سطح معیشتی و درآمدی به کار ببندند.

,

این تجربه موفقیت آمیز می‌تواند که به شرح آن خواهیم پرداخت می‌تواند در همه استان‌های کشور بعد از بومی سازی پیاده شده و به افزایش سطح رفاه عمومی جامعه کمک کند.

,

 

,

علی اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی و معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفتگو با صاحب نیوز شیوه مطرح شده در این نهاد را موجب افزایش سهم اشتغال زایی در این استان از یک درصد اشتغال‌زایی کشور به 13 درصد اشتغال‌زایی کشور عنوان کرد.

,

وی گفت: با بررسی بیانات ایراد شده و سیاست‌های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب و همچنین ابلاغیه اقتصاد مقاومتی معاون اول رئیس جمهور، پس از بررسی و چوب کاری طرحی را آماده کردیم که با وحدت دستگاه‌های حاکمیتی، بنگاه‌های اقتصادی و مردم و پشتیبانی این سه از یکدیگر می‌توان به اقتصاد پایدار، پویا و فعال رسید که نه تنها اوضاع جامعه را از وضع کنونی خارج خواهد کرد بلکه می‌تواند به سمت رشد بکشاند.

,

لبافی تصریح کرد: در این مدل اقتصادی احساس مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی تقویت شده و این بنگاه‌ها نسبت به ارائه خدماتی به جامعه فیزیکی خود اقدام می‌کنند که موجب می‌شود متقابلاً از حمایت جامعه برخوردار شده و آسیب پذیری شان کاهش پیدا کند.

,

معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین افزود: بنگاه‌های بزرگ به عنوان معین اقتصادی با حمایت و پیوند با کسب و کارهای دیگر به ویژه کسب و کارهای خرد هم آسیب پذیری خود را کاهش می‌دهند و هم موجب رشد آن کسب و کارها شده و خطرپذیری آن‌ها را کاهش می‌دهند.

,

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در کنار این‌ها، تدوین طرح کسب و کار نقطه به نقطه استان خراسان رضوی اعمّ از شهرهای بزرگ و روستاهای این استان سبب شد میزان سرمایه گذاری در تولید در این استان افزایش پیدا کند که سرانجام آن کاهش نقدینگی و کنترل تورم، رشد تولید و افزایش ارزش افزوده و اشتغال زایی و افزایش سرمایه و نهایتاً کنترل افزایش سطح رفاه عمومی شده است.

,

این مدل اقتصادی که بر مبنای افزایش اعتماد به سرمایه گذاری به وسیله سه عامل حمایت دستگاه‌های حاکمیتی، حمایت مردم و حمایت و مشاوره معین‌های اقتصادی حاصل شده است یکی از ظرفیت‌‌های جامعه برای فعال کردن اقتصاد و مشارکت بیشتر و فعال‌تر مردم در رشد اقتصادی جامعه است و قطعاً در جامعه‌ای که بر روی اقتصاد آن تا این اندازه کار مطالعاتی انجام نشده است که چنین ظرفیت‌های ساده و در عین حال بهره‌وری در آن نادیده گرفته می‌شده، استعدادهای اقتصادی فراتر از این نیز دارد که باید با روحیه انقلابی و جهادی آن را کشف، عرضه و اجرا کرد.

,

مدل اقتصادی که نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در این استان به اجرا درآورده است و بر مبنای آمار و اطلاعات منجر به موفقیت‌های روشنی در حوزه اقتصاد این استان شده است می‌تواند در سراسر کشور به اجرا درآید.

,

لبافی در این رابطه خاطرنشان کرد: بعد از کسب موفقیت این مدل اقتصادی در استان خراسان رضوی آن را با وزرا و مشاوران اقتصادی دولت، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و استانداران سراسر کشور درمیان گذاشته‌ایم که منتظر پاسخ آن‌ها برای همکاری هر چه بیشتر در این عرصه هستیم.

,

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اجرای الگوی توسعه اقتصادی- فرهنگی خراسان رضوی مورخ 1398/01/31 با حضور مسئولان کشور و استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افتتاح گردید. استاندار خراسان رضوی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ریاست اتاق بازرگانی ایران، رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان و جمعی از مدیران استانی در این مراسم حضور داشتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه