اخبار داغ

جدال کرونا با مشاغل؛

«جیب خالی مردم» و «کرونا» کام قنادان را تلخ کرد/ تعطیلی کارگاه‌های شیرینی‌پزی با بسته شدن قنادی‌ها

«جیب خالی مردم» و «کرونا» کام قنادان را تلخ کرد/ تعطیلی کارگاه‌های شیرینی‌پزی با بسته شدن قنادی‌ها
قنادی ها و شیرینی پزی‌ها از اصنافی هستند که اگرچه جزو مشاغل پرخطر محسوب نمی شوند اما در دوران کرونا تقاضا برای محصولات این صنف به شدت کاهش پیدا کرده به نحوی که بسیاری از واحدهای آن به تعطیلی کشیده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، قنادی ها و شیرینی فروشی ها از اصنافی هستند که اگرچه جزو مشاغل پرخطر محسوب نمی شوند اما در دوران کرونا تقاضا برای محصولات این صنف به شدت کاهش پیدا کرده به نحوی که بسیاری از واحدهای آن به تعطیلی کشیده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

شرایطی که ویروس کرونا به وجود آورده این صنف را کاملا به رکود کشانده است. کرونا البته تنها مشکل این صنف نبوده به عنوان مثال تامین شکر، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه از دیگر مسائلی است که این صنف در ماه های اخیر با آن دست به گریبان بوده است. 

,

در عین حال در این دوره زمانی حدود ۲۰ درصد قیمت محصولات این واحدها افزایش پیدا کرده است. اما هیچ کدام از اینها دلیل اصلی کاهش تقاضا و رکود این بازار نبوده است. خطر انتقال ویروس کرونا توسط این محصولات و پرهیز مردم از خرید مهم ترین علت به رکود رفتن این بازار بوده است.  

,

اگرچه فعالان اقتصادی این صنف تلاش کردند همراه با دیگر صنوف اقتصادی از بهداشتی بودن محصولات اطمینان حاصل کنند و خطر انتقال را کاهش دهند.
از طرف دیگر،  افزایش قیمت بسیاری از کالاها و مواد اولیه تولید مانند روغن، آرد و سایر مواد مصرفی موجب شده تا بنا بر اظهارات صنف قنادان محصول عرضه شده به بازار گران تمام‌ شده و بسیاری از فعالان این صنف را در آستانه ضرر و ورشکستگی قرار دهد.

,
,

, ,


روغن به‌ صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شود

,
, روغن به‌ صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شود,

یکی از صاحبان قنادی های مطرح استان کردستان بابیان اینکه مدت مدیدی است که روغن به‌صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شود به بازار گفت: روغن در بازار وارد می‌شود اما باقیمت مصوب دست‌نیافتنی است و باقیمت آزاد عرضه می‌شود.

,

وی با بیان اینکه روغن قنادی تا دو ماه پیش در بازار کیلویی ۱۲ هزار تومان در اختیار اتحادیه و اعضای آن قرار می گرفت بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر روغن به قیمت کیلویی ۵۲ هزار تومان رسیده است .

,

وی بابیان اینکه تا پیش‌از این یک حلب ۱۶ کیلویی روغن به قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اظهار کرد: این در حالی است که همین قوطی روغن در حال حاضر به قیمت ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

,

وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت شیرینی نیز متناسب با این افزایش قیمت نهاده‌ها افزایش خواهد یافت توضیح داد: در حال حاضر به دلیل تعطیلی مراسم عروسی و عزا فروش شیرینی به حداقل میزان ممکن رسیده است و بازار کشش هیچ‌گونه افزایش قیمتی ندارد.

,

, ,

قنادان در پرداخت مزد کارگران مانده‌اند

, قنادان در پرداخت مزد کارگران مانده‌اند,

یکی از قنادان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار کردتودی ضمن اظهار اینکه با شیوع بیماری کرونا فضایی ایجاد شد که برخی مشاغل از جمله قنادی‌ها با مشکل مواجه شدند و نتوانستند در این ایام فعالیت داشته باشند، افزود: هر ساله در ایام عید فروش خوبی داشتیم اما امسال علیرغم اینکه تمام مواد اولیه برای تهیه شیرینی شب عید و جشن های مردم تهیه شده بود، اما با شیوع کرونا تولیدات خود را کاهش دادیم و آنچه نیز تولید شده بود خریداری نشد.

,

وی تصریح کرد: چون محصولات قنادی‌ها تاریخ مصرف دارد و در صورتی که زمان بیشتری بگذرد و مصرف نشود فاسد شده و باید دور ریخته شود، در این ایام ضرر و زیان‌هایی زیادی وارد شد چون با کاهش خرید مردم، تولیداتی که داشتیم فاسد شد.

,

وی گفت: ویروس کرونا ضربه سنگینی به شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها وارد کرد، فروش قنادی‌ها به خاطر کاهش خریدهای مردم افت شدیدی داشته از طرفی چون ملزم به پرداخت اجاره مغازه، پرداخت حقوق، مالیات و بیمه هستیم این خسارت برایمان سنگین تمام شده است.

,


,
, ,

 

,

بسته شدن قنادی موجب تعطیلی کارگاه‌های تولید شیرینی شده است

, بسته شدن قنادی موجب تعطیلی کارگاه‌های تولید شیرینی شده است,

رییس اتحادیه صنف قنادان سنندج اظهار داشت: در واحدهای قنادی، خشکبار و آب میوه و کارگاه‌های تولید شیرینی از ۶ تا ۴۰ نفر مشغول به کار هستند.

,

مظفر ارج اضافه کرد: اصنافی که ماهیت بیرون‌بری دارند همچون قنادی‌ها نباید جزو گروه مشاغل تعطیل شده قرار می‌گرفتند این نشان می‌دهد افرادی که در این راستا تصمیم گرفتند اشرافیت کامل نداشته و از اتحادیه‌ هم اعلام نظر نخواستند.

,

وی با اشاره به اینکه قنادی‌ها برابر پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند، افزود: این واحدها اگر هم تعطیل شوند باید حقوق و بیمه کارگران، اجاره مغازه و قسط وام هایشان را پرداخت و چک هایشان را هم پاس کنند البته کسی هم آنها را حمایت نکرده است.

,

رییس اتحادیه صنف قنادان سنندج یادآور شد: برخی از صنوف به صورت زنجیروار به هم مرتبط هستند حال با بسته شدن قنادی‌ها، کارگاه‌های تولید شیرینی و فروشگاه‌های عرضه آن هم تعطیل شده و اینگونه بر آمار افراد خسارت دیده از لحاظ مالی افزوده شده است.

,

ارج تاکید کرد: اتفاقی که موجب شده بسیاری از بازاریان گله مند و معترض باشند این است که در تعطیلی واحدها و مشاغل سلیقه‌ای عمل شده و در این بین بیشترین فشار بر روی بازاریان و صاحبان حرف مختلف است.

,

وضعیت حاکم بر جامعه زیر سایه‌ سنگین کرونا سبب شده تا شرایط زندگی خانواده‌ها به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. از یک سو هراس از ابتلا به بیماری‌ای که هنوز واکسن و دارویی برای آن کشف نشده، بسیاری از افراد را محتاط کرده و از سوی دیگر اقتصاد و درآمد برخی خانوارها به شدت کاهش یافته و این عوامل تاثیر مستقیم بر بازار گذاشته است. به نظر می‌رسد دولت برای حمایت بیشتر از اصناف باید بسته‌های حمایتی با شرایط ویژه‌تری تدارک ببیند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه