اخبار داغ

فریاد خاموش ابنیه تاریخی کرمان از سختی‌ها؛

تخت درگاه "قلی بیگ" پاتوق معتادان شد/ وقتی مشکلات مالکیت مانع حفظ آثار تاریخی است+عکس

تخت درگاه "قلی بیگ" پاتوق معتادان شد/ وقتی مشکلات مالکیت مانع حفظ آثار تاریخی است+عکس
تخت درگاه قلی بیگ؛ یکی از ابنیه تاریخی در شهر کرمان است؛ که متأسفانه این روزها به دلیل غفلت مسئولان از رسیدگی و نظارت بر ابنیه تاریخی، به پاتوق معتادان تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ ابنیه تاریخی که آثار به یادگار مانده از گذشتگان ما است به نسل های مختلف انتقال یافته و بر همین اساس حفاظت و نگهداری از این ابنیه امری مهم در جهت حفظ فرهنگ، اصالت و تمدن غنی گذشتگان به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

تخت درگاه قلی بیگ؛ یکی از ابنیه تاریخی در شهر کرمان است؛ عمارتی که در جنوب شرقی شهر کرمان و در زاویه جنوبی کوه قلعه دختر قرار دارد. این مکان مقبره یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام درگاه قلی بیگ است. درگاه قلی بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار در کرمان بوده ‌است. وی تنها فرد معروف افشار بود که طی ۱۵۰ سال بعد از گنجعلیخان نامش بر سر زبان ها بوده‌ است.

,

, ,

چنانچه در روزهای اخیر برای بازدید به این بنای تاریخی مراجعه کرده باشید با صحنه های دلخراشی مواجه خواهید شد؛ از بین بردن کف پوش ها و به سرقت بردن کابل های مربوط به کف پوش، مشاهده سرنگ و سیگارهای رها شده که نشان از حضور معتادین در این مکان و عدم بررسی های مکرر سازمان های مربوطه دارد.

,

مجتبی شفیعی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه مرمت و بازسازی کامل این بنا در دو دهه گذشته 80 و 90 دو بار انجام شده است، گفت: مسئله این است که به دلیل آنکه این بنا در موقعیتی خلوت قرار گرفته و کسی به صورت فیزیکی در آنجا حضور ندارد؛ این مکان از سوی معتادین و برخی از شهروندان هنجار شکن مورد تعدی و آسیب قرار گرفته است.

,

, ,

معاون میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به اینکه بر روی دیواره های این مکان تاریخی، متأسفانه پدیده یادگار نویسی را شاهد هستیم، عنوان کرد: اخیرا نیز کابل های مدفون شده در کف پوش ها تخت درگاه قلی بیگ را سرقت کرده اند که این امر موجب تاریکی این مکان شده و همین امر باعث سو استفاده بیشتر معتادین شده است.

,

وی با بیان اینکه پاکسازی این مکان تا حدودی انجام شده است، ابراز کرد: به دنبال این مسئله هستیم تا مالکیت این اثر تاریخی را حل کنیم؛ چرا که اگر خودمان مالکیت تخت درگاه قلی بیگ را رسما داشته باشیم بعد از آن می توانیم به سراغ واگذاری به بخش خصوصی باشیم تا بتوانیم به آن کاربری دهیم.

,

, ,

شفیعی افزود: اگر ما ده ها بار این مکان را مرمت کنیم اما کسی حضور نداشته باشد؛ مجددا به دلیل خلوت بودن این مکان، مشکلات دوباره تکرار خواهد شد؛ لذا هم اکنون به دنبال این مسئله هستیم تا بتوانیم کاربری برای این مکان تعریف کنیم؛ چرا که به لحاظ قانونی باید بحث مالکیت اثر تاریخی تخت درگاه قلی بیگ را حل کنیم تا بتوانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

,

معاون میراث فرهنگی استان کرمان عنوان کرد: با شهرداری نیز مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است که اگر این امکان وجود داشته باشد بهره برداری این مکان را در اختیار شهرداری قرار دهیم و به صورت مشارکتی این بنا را مرمت کنیم تا شاهد این مسائل نباشیم.

,

, ,

وی خاطر نشان کرد: این شکل آسیب ها در فضای شهری خیلی وجود دارد؛ اما این مسائل در بناهای تاریخی نمود می کند و برجسته می شود و در جاهای دیگر چنین حساسیتی وجود ندارد؛ چرا که زمانی که یک بنای تاریخی آسیب می بیند اصالت، تاریخ و فرهنگ ما خدشه دار می شود و همشهریان نیز باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه