اخبار داغ

سیر تا پیاز ماجرای تعطیلی موزه نهاوند؛

بی پاسخ گذاشتن مکاتبات از سمت میراث فرهنگی همدان/توقع شهرداری، کمک به حفظ موزه بود نه تخلیه و تعطیلی

بی پاسخ گذاشتن مکاتبات از سمت میراث فرهنگی همدان/توقع شهرداری، کمک به حفظ موزه بود نه تخلیه و تعطیلی
موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند که ساختمان آن متعلق به شهرداری بود تعطیل‌شده و شهرداری از کوتاهی میراث فرهنگی در پیدا کردن مکان و پاسخ ندادن به مکاتبات می‌گوید و میراث فرهنگی هم از توقعی می‌گوید که از شهرداری در راستای حفظ موزه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ هفته گذشته بود که خبر و تصاویر تعطیلی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند رسانه‌ای شد و اعلام شد آثار این موزه به همدان منتقل خواهد شد تا نگرانی‌هایی برای دوستداران فرهنگ و تاریخ چند هزارساله نهاوند به وجود بیاید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

مدتی است که خبر بازپس‌گیری ساختمان موزه نهاوند که متعلق به شهرداری است و در سال ۹۲ در توافقی به میراث فرهنگی واگذارشده به گوش می‌رسد و در هفته گذشته به‌حکم قانون تخلیه و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

,

هرچند نسبت به مکان موزه و نحوه واگذاری این ساختمان بحث‌های زیادی شده است ولی ناهماهنگی و بی‌ارتباطی این دو نهاد در این موضوع به چشم می‌خورد و سخنان شهردار نهاوند در مورد بی‌پاسخ گذاشتن مکاتبات بیان‌گر این موضوع است.

,

شهرداری از فرصت کافی و چندساله به میراث فرهنگی برای پیدا کردن مکان مناسب می‌گوید و مدیرکل میراث فرهنگی هم از توقع این نهاد از شهرداری نهاوند می‌گوید.

,

میراث فرهنگی پاسخ مکاتبات شهرداری در خصوص موزه را نداده است

, میراث فرهنگی پاسخ مکاتبات شهرداری در خصوص موزه را نداده است, میراث فرهنگی پاسخ مکاتبات شهرداری در خصوص موزه را نداده است,

محمدحسین پور، شهردار نهاوند در این خصوص گفت: طبق توافق‌نامه‌ای که بین شهرداری و میراث فرهنگی در سال ۹۲ منعقدشده یکی از ساختمان‌های شهرداری تا زمان پیدا کردن مکان مناسب برای موزه در اختیار میراث فرهنگی قرارگرفته است.

,

وی اظهار داشت: این مکان طبق قراردادی که با میراث فرهنگی در زمان شورای سوم بسته‌شده صرفاً جهت اینکه میراث فرهنگی بتواند در فرصت مناسب مکانی در شأن موزه تاریخ و فرهنگ برای انتقال اشیاء به آن مکان در نظر بگیرد؛ منعقدشده است.

,

شهردار نهاوند افزود: طبق ماده ۵ این قرارداد هر وقت شهرداری اعلام نیاز کند و به مستأجر اعلام کند، میراث فرهنگی باید این مکان را تخلیه کند و ما هم طبق قانون عمل کردیم.

,

وی ادامه داد: اول تیرماه امسال با میراث فرهنگی نهاوند و در ۲۹ خرداد هم با میراث فرهنگی استان مکاتبه‌ای داشتیم که هیچ‌گونه پاسخی ندادند که اعلام نیاز کنند یا بگویند برای پیدا کردن مکان مناسبی برای موزه فرصت می‌خواهند.

,

حسین پور افزود: از سال ۹۲ تا الآن فرصت زیادی بوده برای پیدا کردن مکانی برای موزه ساختمانی که درخور شأن تاریخ و فرهنگ نهاوند باشد و مسئولان مربوطه باید کاری می‌کردند.

,

وی بیان داشت: املاک شهرداری مال مردم است و از منابع مردمی تأمین می‌شوند و روال قانونی این کار طی شده است و وظیفه ما حفاظت از این اموال است.

,

شهردار نهاوند افزود: اولویت ما گردشگری است و این ثابت‌شده و نمونه این کار پروژه بام نهاوند است و اینکه من نماد فرش عشوند نهاوند را در طرح پیاده راه سعدی به کار می‌گیریم نشان‌دهنده اهمیت ما به تاریخ و فرهنگ نهاوند است.

,

شهرداری برای کمک به میراث فرهنگی آمادگی دارد

, شهرداری برای کمک به میراث فرهنگی آمادگی دارد, شهرداری برای کمک به میراث فرهنگی آمادگی دارد,

وی گفت: در طول این ۸ سال می‌توانستند پیگیری کنند و ملکی را تملک کنند و اعلام آمادگی می‌کنیم هر جا میراث بخواهد کاری کند و ملکی را تملک کند ما حمایت می‌کنیم و به میراث فرهنگی برای آماده‌سازی و ایجاد موزه کمک می‌کنیم.

,

حسین پور ادامه داد: اعلام آمادگی می‌کنیم برای همکاری با میراث فرهنگی و این مکان را درخورشان مردم نهاوند نمی‌دانیم و این مدت چندساله فرصت خوبی برای میراث فرهنگی بوده است.

,

وی افزود: با آقای نماینده صحبت کردم و نماینده هم با معاون میراث فرهنگی جلسه داشتند و پیگیر هستند و در بحث تملک خانه تاریخی صمصام که می‌تواند مکانی برای موزه نهاوند باشد و ما هم حمایت می‌کنیم.

,

شهردار نهاوند در پاسخ به این سؤال که امکان فرصت دوباره به میراث هست یا نه؟ گفت: در سال قبل دستور قضایی برای این مکان صادرشده است صادرشده است و طبق حکم و قانون و با روال کار عادی اقدامات انجام‌شده است و فرصت به‌اندازه کافی داده‌شده است.

,

وی در پایان گفت: از شورای شهر دفاع می‌کنم و عملکردم را برآیندی از تفکر این افراد می‌دانم و شورا پیگیری این موضوع را به شهردار واگذار کرده است.

,

توقع میراث فرهنگی از شهرداری ایجاد و حفظ موزه است نه تعطیلی!

, توقع میراث فرهنگی از شهرداری ایجاد و حفظ موزه است نه تعطیلی!, توقع میراث فرهنگی از شهرداری ایجاد و حفظ موزه است نه تعطیلی!,

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز در مورد تعطیلی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند گفت: با توجه به اینکه احداث و توسعه موزه جزء رسالت ذاتی اداره میراث فرهنگی است ولی در تمامی شهرها، شهرداری‌ها در کنار اقدامات عمرانی در احداث مراکز فرهنگی مانند موزه مشارکت دارند.

,

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود که با توجه به سابقه تاریخی شهرستان، شهردار و اعضای محترم شورای شهر نهاوند نیز تعامل بیشتری با اداره میراث فرهنگی برای حفظ موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند داشته باشند، اتفاقی که متأسفانه محقق نشد.

,

مالمیر گفت: توقع ما از شهرداری نهاوند با توجه به سابقه تاریخی و باستانی شهرستان به‌عنوان یک‌نهاد فرهنگی کمک به ایجاد و حفظ موزه است؛ نه تخلیه و تعطیلی موزه.

,

وی ادامه داد: ساختمان موزه نهاوند در تملک شهرداری بوده و به‌صورت طرحی مشترک طی تفاهم‌نامه‌ای ۱۵ ساله در سال ۹۲ در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تا به موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند تبدیل شود اما متأسفانه از دو سال پیش شهرداری و شورای شهر نهاوند اصرار بر بازپس‌گیری آن داشتند که درنهایت منجر به شکایت از این اداره شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان افزود: سرانجام با حکم قضایی مکان موزه تصرف و درنتیجه منجر به تعطیلی موزه شد و ما هم مجبور به اجرای حکم و انتقال اشیا و آثار به مخزن استان شدیم.

,

وی با گلایه از عملکرد شهرداری و شورای شهر نهاوند بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری‌ها به لحاظ مالی و امکانات وضعیت بهتری نسبت به میراث فرهنگی دارند توقع داشتیم که در این زمینه تعامل و همکاری بیشتری برای حفظ موزه داشته باشند که طی این مدت دو بار با ما مکاتبه داشته مبنی بر تخلیه ساختمان موزه که با وساطت فرماندار و نماینده شهرستان این موضوع به تعویق افتاد.

,

مالمیر افزود: برای تبدیل این مکان به موزه و معرفی آن تلاش‌های زیادی داشتیم و اعتبارات زیادی در آنجا هزینه کردیم بنابراین انتظارمان این بود که این همکاری برای ادامه فعالیت موزه که معرف تاریخ و فرهنگ نهاوند بود تداوم پیدا می‌کرد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به اینکه آیا امکان ایجاد موزه جدید در خانه تاریخی صمصام وجود دارد، اظهار کرد: البته ما تلاش داریم مکانی جدیدی که مناسب موزه باشد شناسایی و راه‌اندازی کنیم اما خانه صمصام کامل به تملک میراث درنیامده است و پیدا کردن مکان جدید نیز کاری زمان‌بر است زیرا نیاز به تائید وزارتخانه و داشتن استانداردهای لازم است که همین مسئله کار را مقداری دشوار می‌کند.

,

به گزارش عصر همدان، باوجوداین اظهارنظرها ولی چیزی که مهم است تعطیلی موزه نهاوند در حال حاضر است و شهری که بیش از ۷ هزار سال قدمت دارد نمی‌تواند موزه‌ای داشته باشد و این برای مردم نهاوند نگران‌کننده است.

,

به نظر می‌رسد مدیریت ارشد شهرستان و نماینده باید به این قضیه ورود کنند و به هر طریقی امکان دارد این موضوع به نفع تاریخ و فرهنگ کهن دیار نهاوند حل‌وفصل کنند که هم مطالبات شهرداری پاسخ داده شود و هم به میراث برای حفظ این مکان یا تأمین مکان جدید کمک شود.

,

قرار بود در این هفته جلسه‌ای با حضور شهردار و میراث فرهنگی و با حضور اصحاب رسانه شهرتان برگزار شود که بنا به دلایلی به زمان دیگری موکول شد.

,

امیدواریم مسئولان با هماهنگی و همدلی بیشتر برای حفظ موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند تلاش کرده و مکانی درخور نام و شأن مردم این شهرستان برای موزه مهیا کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه