اخبار داغ

حرکت میرزا کوچک خان؛ نهضتی بر مبانی مبارزه با خفت و نفی اجنبی بود

حرکت میرزا کوچک خان؛ نهضتی بر مبانی مبارزه با خفت و نفی اجنبی بود
میراز کوچک خان امروز به گیلان هویت داده است و اگر این شخصیت را از تاریخ گیلان بگیریم، مانند این است که یک دارایی عظیم خودمان را در آتش انداختیم؛ پس میرزا کوچک خان را باید در یاد و خاطره نگه داریم؛ حرکت اولیه میرزا کوچک خان بر مبانی مبارزه با خفت بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ میرزا کوچک خان جنگلی روحانی مبارزی که برای استقلال کشور و نجات آن از شر بیگانگان نهضت بزرگی در شمال ایران ایجاد و تاپای جان مقابل استکبار ایستاد و با طرد روسیه تزاری و انگلیس، نخستین جمهوری مردمی را در ایران پایه گذاری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
اهمیت قیام میرزا تا به آنجا است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، منشا حرکت میرزاکوچک خان را صد در صد ایرانی_ اسلامی دانستند و فرمودند: میرزا ضمن مقابله با اجنبی در حفظ استقلال کشور کوشا بود و با تحرکات استبداد داخلی هم مبارزه می‌کرد.
,
 
,
در این زمینه با محمود فروزبخش، کارشناس تاریخ سیاست به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
صاحب نیوز: میرزا کوچک خان جنگلی چرا اینقدر در بین مردم محبوب و ماندگار شده است؟
, صاحب نیوز: میرزا کوچک خان جنگلی چرا اینقدر در بین مردم محبوب و ماندگار شده است؟, صاحب نیوز: میرزا کوچک خان جنگلی چرا اینقدر در بین مردم محبوب و ماندگار شده است؟,
 
,
فروزبخش: میرزا کوچک خان جنگلی یک پرستیژ خاص داشت و به همین دلیل در تاریخ و اذهان مانده است؛ یک سری شخصیت ها در تاریخ داریم که شاید عظمت معرفتی و یا بزرگی تاثیرگذاری را نداشته باشند اما به دلیل کارکتر سازی و نمادسازی از آن ها باقی ماند، بسیار جذاب تر و ماندگارتر است.
,
 
,
شهید رجایی از حیث مسائل معرفتی در بین بزرگان انقلاب شاید آنقدر مهم نباشد اما به سبب برخی از ویژگی های خاص شخصیتی مانند مردم داری و ساده زیستی، بیش از چهره های تأثیرگذار انقلاب اسلامی در ذهن مردم به نیکی مانده است؛ شخصیت میرزا کوچک خان به همین نحو است و به دلیل اینکه یک سری  عناصر برجسته شخصیتی دارد در ذهن مردم ماندگار شده است و همچنین میرزا کوچک خان تحصیلات حوزی داشته و طلبه بوده است.
,
 
,
اینگونه شخصیت ها خدمات زیادی به کشور در دوران استعماری کردند، به نظر شما دلیل بزرگداشت آن ها در زمان حاضر چیست؟
, اینگونه شخصیت ها خدمات زیادی به کشور در دوران استعماری کردند، به نظر شما دلیل بزرگداشت آن ها در زمان حاضر چیست؟, اینگونه شخصیت ها خدمات زیادی به کشور در دوران استعماری کردند، به نظر شما دلیل بزرگداشت آن ها در زمان حاضر چیست؟,
 
,
اعتقاد من این است که هر شهر، منطقه و قومی می تواند چهره دوست داشتی ملی و ابر مرد داشته باشد، امروز مهاباد اصفهان می تواند تا مدت ها از چهره پردازی و معرفی شهید فخری زاده استفاده کند.
,
 
,
شخصیت های مانند ثقةالاسلام تبریزی، ستارخان و باقرخان در آذربایجان، رئیسعلی دلواری در بوشهر، شهیدان خرازی و همت و کاظمی در استان اصفهان، شهید دوران در شیراز، حاج قاسم در کرمان و شخصیت های بزرگی در تاریخ می توانیم مثال بزنیم که مایه آبروی استان و قوم خود هستند، سرمایه و آبروی گیلان هم میرزا کوچک خان است.
,
 
,
میراز کوچک خان امروز به گیلان هویت داده است و اگر این شخصیت را از تاریخ گیلان بگیریم، مانند این است که یک دارایی عظیم خودمان را در آتش انداختیم؛ پس میرزا کوچک خان را باید در یاد و خاطره نگه داریم.
,
 
,
حرکت مبارزه با استعمار و استبداد میرزا کوچک خان از چه موقعی آغاز شد؟
, حرکت مبارزه با استعمار و استبداد میرزا کوچک خان از چه موقعی آغاز شد؟, حرکت مبارزه با استعمار و استبداد میرزا کوچک خان از چه موقعی آغاز شد؟,
 
,
حرکت اولیه میرزا کوچک خان بر مبانی مبارزه با خفت بود و جرقه های اساسی آن پس از قرارداد 1919 بود که وثوق الدوله با انگلیس ها انعقاد می کند؛ وثوق الدوله به نوعی امتیازهای زیادی را به انگلیس ها می دهد که یکی از آن ها نظارت بر مقوله ارتش ایران بود.
,
 
,
ایران و به خصوص منطقه گیلان محل تاخت و تاز دو کشور انگلیس و شوروی بود که بسیار به میرزا کوچک خان فشار می آورد و نهضت اصلی میرزا کوچک خان بر مبنای مبارزه به این خفت بوده است و خفتی که حضور بیگانگان بر ما تحمیل شده بود.
,
 
,
اصل حرکت میرزا کوچک خان جنگلی به شدت مخلصانه و عاشقانه بوده است و نیت پاک و خالصه مبارزه با استبداد و تحریک مردم مسلمانی که از تسلسط بیگانه و به خصوص پس از قراداد 1919 خفیف شدند، استوار بود.
,
 
,
به قراداد 1919 اشاره کردید، در این زمینه بیشتر توضیح دهید.
, به قراداد 1919 اشاره کردید، در این زمینه بیشتر توضیح دهید., به قراداد 1919 اشاره کردید، در این زمینه بیشتر توضیح دهید.,
 
,
انگستان در آن زمان ابر قدرت شماره یک بود و به همین دلیل هم به دنبال تعامل سازنده نبوده است، انگلیس به دلیل قدرت و ایران هم ضعف حکومت به دنبال سلطه بود.
,
 
,
قرارداد وثوق الدوله یکی از ننگین ترین قراردادهای تاریخ ایران است، بندهای این قرارداد را بخوانید می بینید که بندهای بدی نیست و اگر در همین زمان حاضر به انگلیس وارد قراردادهای این چنین شود، همه آن را خوب می شمارند.
,
 
,
دلیل آن هم این است که در زمان حاضر انگلیس ابر قدرت نیست و ایران هم مانند آن زمان ذلیل و  ضعیف نیست و زمانی که وارد این قرارداد می شوید می توانید هویت و منافع خود را حفظ کنید؛ اما زمانی که کشور از کشور شما خیلی قوی تر باشد و ادعای سلطه و تحقیر شما را دارد، همان بندها به خیانت تبدیل می شود.
,
 
,
به نظر شما و با توجه به این تجربیات تاریخی مذاکره آمریکا با ایران چگونه است؟
, به نظر شما و با توجه به این تجربیات تاریخی مذاکره آمریکا با ایران چگونه است؟, به نظر شما و با توجه به این تجربیات تاریخی مذاکره آمریکا با ایران چگونه است؟,
 
,
در آن زمان به دلیل حکومت ایران ضعیف و حکومت انگلیس قوی بوده و روحیه سلطه گری داشته است، بندهای قرارداد های به ضرر ملت ایران و برای ضعیف کردن بیشتر دولت و مردم ایران بوده است.
,
 
,
امروز آمریکا هم به دلیل قدرت و روحیه سلطه گری، قصد تحمیل نظرات و خفیف کردن ملت و حکومت ایران را دارد که این نکته مهم را از شواهد تاریخی و تجربیات گذشته می گوییم؛ این مسئله فرضیه نیست و اثبات شده است که ترورهای یک سال گذشته صحه بر روی این نکته می گذارد.
,
 
,
انتقاداتی به نهضت جنگل وارد است، چرا این نهضت درگیر مسائل حاشیه ای شد؟
, انتقاداتی به نهضت جنگل وارد است، چرا این نهضت درگیر مسائل حاشیه ای شد؟, انتقاداتی به نهضت جنگل وارد است، چرا این نهضت درگیر مسائل حاشیه ای شد؟,
 
,
نهضت جنگل در ابتدا یک نهضت مردمی، بومی و دینی بود اما انتقاداتی به اواخر فعالیت های نهضت جنگل وارد است که آن ها به گرایش مارکسیتی سوق پیدا کرده بودند؛ شوروی به دلیل اینکه تازه به ابرقدرتی رسید بود و می خواست رقیب خود انگلیس را از ایران بیرون کند، جریان همکاری با این نهضت را ایجاد کرد و متأسفانه ندای تجزیه ایران به صورت ناقص از این نهضت شنیده شد.
,
 
,
اینکه حکومت مرکزی ایران و قاچار حکومت ناتوانی در ادامه اداره کشور است، شکی نیست و قطعا برای ما درد آور است اما این دلیل نمی شود که کسی بخواهد حتی در ذهن خود تصور کند که بخشی از ایران جدا و به صورت مجزا اداره شود.
,
 
,
زمزمه های استقلال گیلان زمزمه های بسیار خطرناکی بود و در طول تاریخ هیچکدام از علمای شیعه به ضربه خوردن استقلال تمامیت ارزی و وطنی ما راضی نبود و همیشه می خواستند پهناوری ارزی ایران به هرقیمتی حفظ شود.
,
 
,
میرزا کوچک خان با شخصیت دینی و ذات استقلال طلبی داشته و طرفدار جمهوری ایران بود با این روند مخالف بوده است اما به دلیل اینکه تعدادی زیادی از شخصت های مهم این نهضت به شهادت رسیده بودند، میرزا تنها شده بود و این نهضت به سرانجام نرسید.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه