اخبار داغ

قرایی مقدم در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

آموزش و پرورش باید نرم‌افزاری کاملا ایرانی بسازد/ با آموزش غلط نمی‌توان انتظار هویت از دانش آموزان داشت

آموزش و پرورش باید نرم‌افزاری کاملا ایرانی بسازد/ با آموزش غلط نمی‌توان انتظار هویت از دانش آموزان داشت
یک جامعه‌شناس گفت: اگر آموزش‌وپرورش نرم‌افزاری می سازد باید کارآمد باشد و موجب نشود که جوانان با مهاجرت به نرم‌افزارهای خارجی هویت خود را فراموش کنند، آموزش و پرورش باید نرم‌افزاری بسازد که ریشه ایرانی داشته باشد.
[

دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره لزوم توجه به موضوع فرهنگ در آموزش، گفت: موضوع فرهنگ و انتقال میراث فرهنگی از یک نسل به نسل دیگر یکی از مهم‌ترین وظایف مدارس است و از خانواده آغاز می‌شود و تا پایان زندگی ادامه دارد.

, دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی, دکتر امان‌الله قرایی مقدم, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: یکی از رسالت‌های مهم جامعه بر عهده آموزش‌وپرورش قرار گرفته است که از آن جمله می توان به انتقال ارزش‌های دینی و ملی، هنجارها، باورها و اعتقادات و آداب‌ورسوم و پای‌بندی به میراث فرهنگی و هویت ملی و پاسداری از کشور اشاره کرد.

,

این جامعه‌شناس با مهم خواندن نقش فرهنگ در جامعه، تأکید کرد: از دیدگاه کسانی که فرهنگ را اصل می‌دانند صحبت می‌کنم؛ اساس هر جامعه‌ای فرهنگ است، فرهنگ شخصیت، هویت، پای بندی به باورها و اعتقادات و ارزش‌ها و دین و دیانت را شکل می‌دهد و هر چه در جامعه داریم از فرهنگ است.

,

وی آموزش و پرورش را یکی ابزارهای انتقال میراث فرهنگی دانست و عنوان کرد: آموزش‌وپرورش بیمار نمی‌تواند پیشرفت کند، برخی امروز آمده‌اند با ندانم کاری ابزاری را در اختیار دانش آموزان قرار داده اند که کارآمد نیست، باید ابزارهایی مانند شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها  با قدرت تمام وارد میدان می شدند تا به دیگر نیازی به ابزارها و پیام رسان های خارجی نباشد.

,

بابد با تکیه بر توان داخلی آموزش و پرورش را تقویت کنیم

, بابد با تکیه بر توان داخلی آموزش و پرورش را تقویت کنیم, بابد با تکیه بر توان داخلی آموزش و پرورش را تقویت کنیم,

قرایی مقدم در ادامه با اشاره به این نکته که ما باید با تکیه بر توان داخلی بتوانیم آموزش و پرورش را در کشور تقویت کنیم؛ تصریح کرد: ژاپنی‌ها در سال 1949 و پس از جنگ، این شعار را سر دادند که ژاپنی بمانیم اما از تمدن غرب عقب نمانیم.

,

وی با تأکید بر استفاده دانش آموزان از ابزارهای آموزشی ایرانی، خاطرنشان کرد: زمانی که دانش آموزان ما کامپیوتر و تلفن‌های خارجی و یا نرم افزارهای غیر ایرانی را می‌بینند به سبک خارجی بار می‌آیند و تفکر آنها هم به سمت غرب و غرب گرایی حرکت می‌کند.

,

این استاد جامعه شناسی تأکید کرد: هنگامی که به رغم داخلی بودن یک فناوری را به مدارس می برند اما می بینیم که دانش آموزان از آن ناراضی نیستند. نباید از آنها انتظار بیشتری داشته باشیم. چرا که آنها به سمت و سوی شبکه های خارجی می روند و نباید پرسید چرا آن جوان شلوار آن چنانی می پوشد و موی سر خود را با فلان سبک کوتاه می کند.

,

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به آسیب های تلفن همراه برای خانواده اشاره کرد و گفت: روابط خانواده‌ها امروز به دلیل استفاده از همین ابزارها، موزاییکی شده است، یعنی هرکدام از اعضای خانواده به دنبال تلفن همراه بوده و مادر در آشپزخانه قرار دارد، این رابطه سالم نیست، خانواده‌ها نمی‌خواهند فرزندانشان غیر فرهنگ ایرانی چیزی یاد بگیرند. اما سوال اصلی این است که آیا این موبایل‌ها را می‌توان کنار گذاشت؟

,

وی تأکید کرد: امروزه به تعبیر یکی از جامعه شناسان کانادایی، دنیا به سمت دهکده جهانی می‌رود، بنابراین خانواده‌ها باید سعی کنند، باورها و ارزش‌های دینی و میهنی و ملی را در میان اعضاء خانواده پرورش دهند.

,

آموزش و پرورش باید ارزش‌های ملی و مذهبی کشور پاسداری کند

, آموزش و پرورش باید ارزش‌های ملی و مذهبی کشور پاسداری کند, آموزش و پرورش باید ارزش‌های ملی و مذهبی کشور پاسداری کند,

قرایی مقدم در انتقاد از سیستم آموزشی کشور، تصریح کرد: متأسفانه امروز دانش آموزان و جوانان ما تاریخ کشور را نمی‌دانند، چرا که بخش آموزش کشور این هویت بخشی را به آن‌ها یاد نداده‌ است. بنابراین چه توقعی داریم که آن‌ها به تاریخ کشور خود ببالند و خال‌کوبی نکنند و یا از فلان فرد خارجی تقلید نکنند.

,

وی متذکر شد: بنده معتقدم در شرایط کرونایی آموزش و پرورش باید تلاش خود را بر پاسداری و نگهداری از ارزش‌های ملی و مذهبی کشور معطوف کنند.

,

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر آموزش‌وپرورش نرم‌افزاری را ایجاد می‌کند باید کارآمد باشد و موجب نشود که جوانان با مهاجرت به نرم‌افزارهای خارجی هویت خود را فراموش کنند، باید نرم‌افزاری ساخته شود که ریشه ایرانی داشته باشد و اگر این‌طور نباشد چگونه می‌خواهیم جوانان ما دارای هویت ایرانی باشند.

,

انتهای پیام/ا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه