اخبار داغ

گزارشی از ضعف کشور در زیرساخت آموزش مجازی؛

«مشکلات زیرساختی»؛ سرعتگیر آموزش از راه دور دانش آموزان/ محصلان روستایی همچنان مشکل تلفن هوشمند دارند

«مشکلات زیرساختی»؛ سرعتگیر آموزش از راه دور دانش آموزان/ محصلان روستایی همچنان مشکل تلفن هوشمند دارند
با فراهم شدن زیرساخت‌های نرم افزار شاد، اینترنت ملی، اجرای مجدانه طرح uso و حمایت از استارت آپ‌های حوزه تلفن هوشمند، می‌شود آموزش از راه دور کشور را به سمت نقطه مطلوب خود رساند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ از بهمن ماه 98 که مدارس به دلیل پاندومی کرونا تعطیل شد، تلاش‌ها برای از دست نرفتن روزها و عقب نماندن دانش آموزان تلاش شد. ابتدا مدارس به کلی تعطیل شد اما رفته رفته آموزش از راه دور بر سر زبان‌ها افتاد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

تجربه‌ای که هر چند برای اولین بار نبود در کشور مطرح می‌شد اما به دلیل وسعت جامعه دانش آموزان و معلمان، مشکل زیرساختی در نقاط مختلف کشور و پیش بینی نکردن شرایط پیش آمده برای تهیه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز، ضرورت پیمودن راهی از ابتدا را مسجّل می‌کرد.

,

, , ,

*شاد همچنان نیازمند تقویب زیرساختی

, *شاد همچنان نیازمند تقویب زیرساختی, *شاد همچنان نیازمند تقویب زیرساختی,

در این شرایط با تلاش شبانه روزی یک شرکت دانش بنیان، شبکه آموزش دانش آموزان یا همان شاد توسط وزارت آموزش و پرورش به عنوان پلتفرم آموزش الکترونیکی این وزارتخانه معرفی شد.

,

شاد نسبت به گذشته که می‌شود گفت سهم آموزش و پرورش از آموزش الکترونیک تقریباً صفر بود، اپلیکیشن بسیار خوبی بود اما به دلایلی که گفته شد که مهمترین آن ضعف زیرساخت‌های شرکت تولیدکننده نسبت به جامعه مخاطب بود نتوانست آن طور که باید در سازمان تعلیم و تربیت کشور نقش آفرینی کند.

,

اما از پایان سال تحصیلی گذشته تا آغاز سال تحصیلی جدید فرصت خوبی بود تا اصلاحات لازم و مقدمات ایجاد یک اپلیکیشن قوی آموزشی فراهم شود. سال تحصیلی جدید آغاز و نسخه جدید شاد ارائه شد با امکانات بسیار خوب و مناسب و البته زیرساخت فنی بهتر از قبل.

,

اما باز هم زیرساخت‌های فنی این سامانه آموزشی به اندازه کافی تأمین نشده است تا جایی که در بسیاری از اوقات آن قدر کند عمل می‌کند که باز هم بسیاری از معلمان ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن جایگزینی مانند ایتا استفاده کنند که این مسأله می‌تواند به دلیل عدم تأمین بودجه کافی برای خرید سرورها و سایر ملزومات فنی این شبکه آموزشی باشد.

,

مدیر عامل پیام رسان ایتا در این رابطه در گفتگو با صاحب نیوز ضمن تحسین حرکتی که در ایجاد و انتشار پلتفرم آموزشی شاد انجام شد، گفت: با توجه به زمان محدودی که مسئولان فنی این شبکه در اختیار داشتند ساخت این نرم افزار با این امکانات کار خوب و مناسبی بود.

,

محسن غفاری در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود آموزش و پرورش به جای انتخاب یک اپلیکیشن برای این منظور و کار کردن روی آن از نقطه صفر، از اپلیکیشن‌های مجرب و جواب پس داده‌‌ای مانند ایتا که بعد از چند سال فعالیت به تجربه لازم در رابطه با مسال فنی و زیرساختی رسیده‌اند استفاده کند، پاسخ منفی داد و گفت کار آموزش و پرورش از دو جهت خوب بود یکی این که نیاز بود پلتفرم آموزشی دانش آموزان در یک محیط کاملاً فرهنگی تهیه شود و دوم این که ایتا یک پیام رسان است اما آن چه در مورد آن صحبت می‌کنیم یک اپلیکیشن آموزش الکترونیک است که سوای از یک پیام رسان صرف است.

,

, , ,

*عدم پوشش اینترنت در نقاط مختلف کشور در سایه عدم اجرای اینترنت بومی

, *عدم پوشش اینترنت در نقاط مختلف کشور در سایه عدم اجرای اینترنت بومی, *عدم پوشش اینترنت در نقاط مختلف کشور در سایه عدم اجرای اینترنت بومی,

بستر آموزش الکترونیک، فضای مجازی است. در شرایطی که هنوز در کشور شبکه ملی اطلاعات و یا همان اینترانت ملی فراهم نشده است بالاجبار مدارس، معلمان و دانش آموزان باید از اینترنت با همه مشکلات و محدودیت‌های آن استفاده کنند.

,

مشکلاتی نظیر عدم دسترسی به برخی امکانات به دلیل تحریم کشور توسط آمریکا، محدودیت سرعت، در معرض حملات سایبری بودن، آلوده بودن محیط با داده‌های مختلف و متعدد غیرفرهنگی که کنترل مستمر والدین بر وبسایت‌ها و محتوای موجود در اپلیکیشن‌ها را می‌طلبد و مشکلات متعدد دیگر که اگر بعد از 15 سال از مطرح کردن شبکه ملی اطلاعات بالاخره این شبکه به نتیجه رسیده و ارائه شده بود، بسیاری از آن‌ها حل می‌شد.

,

اما همین اینترنتی که بستر آموزش الکترونیک کشور است بعد از 27 سال از ورود آن به کشور هنوز به همه جای ایران نرسیده است و بسیاری از نقاط کشور به ویژه در مناطق محروم، دوردست و صعب العبور از داشتن آن محروم هستند و دانش اموزان این مناطق از روند تحصیل در شرایط کنونی کشور محروم مانده‌اند.

,

این در حالی است که از سال 1389 طرح خدمات عمومی اجباری و یا همان USO برای اینترنت دار کردن روستاهای کشور مطرح شده و به اجرا درآمده است و طبق آن باید بسیاری از روستاهای کشور به اینترنت متصل می‌شدند که چنین اتفاقی نیافتاده است.

,

مصطفی کلبعلی، مدیر دبیرستانی شبانه روزی در یکی از روستاهای شهرستان فریدونشهر در غرب استان اصفهان، است. او در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در مورد میزان دسترسی دانش اموزان به اینترنت برای شرکت در فرایند آموزش الکترونیک و آموزش از راه دور گفت: تقریبا نیمی از دانش آموزان ما که در روستاهای دهستان پشتکوه فریدونشهر ساکن هستند به اینترنتی که بتوانند با آن به اپلیکیشن شاد متصل شده و تکالیف خود را ارسال کنند دسترسی ندارند.

,

وزارت ارتباطات با تعیین تکلیف هر چه سریعتر شبکه ملی ارتباطات و همچنین با نظارت جدی بر طرح USO می‌توانست پیش از این زمینه بهره مندی دانش آموزان نقاط محروم کشور از فضای مجازی را فراهم کرده و امکان تحصیل ایشان در شرایط این چنینی را ایجاد کند.

,

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در این بین نقش می‌توانست ایفا کند اگر شرکت‌های مخابراتی و ارائه دهنده تلفن همراه یا اینترنت را ملزم می‌کرد در قبال سودی که از ارتباطات مجازی جامعه به دست می‌آورند مطابق قانون سهمی نیز برای خدمات رسانی به نقاط محروم و روستاهای دورافتاده کشور درنظر بگیرند.

,

, , ,

*عدم دسترسی دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند

, *عدم دسترسی دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند, *عدم دسترسی دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند,

کلبعلی ادامه داد: به همین منظور بسیاری از این دانش اموزان یا مجبور شده‌اند برای عقب نماندن از روند تحصیل به خانه اقوام خود در شهرها رفته و یا در کوه‌های مشرف به روستاهای خود نقاط مشخصی که اینترنت دارند را پیدا کرده و برای ارسال تکالیف خود به آن‌جا بروند.

,

عزت اله سپیانی، مدیر دبیرستان اباذر در همین شهرستان اما در داخل شهر فریدونشهر است و در رابطه با میزان دسترسی دانش آموزان به گوشی هوشمند به خبرنگار صاحب نیوز از دسترسی حدود 95 درصدی دانش آموزان شهر فریدونشهر به تلفن همراه هوشمند برای پیوستن به شبکه آموزش الکترونیک سخن گفت.

,

مردم شهر فریدونشهر از لحاظ میزان درامد عموماً در رده متوسط قرار دارند ولی در روستاهای این شهرستان که بنا بر اعلام رئیس کمیته امداد امام خمینی -رحمة الله علیه- فریدونشهر بیش از 70 درصد از جمعیت آن‌ها با یارانه و کمک‌های سازمان‌های حمایتی گذران عمر می‌کنند، امکان برخورداری از تلفن همراه برای پیوستن به شبکه آموزش الکترونیکی برای اکثر ساکنان میسر نیست آن هم در شرایطی که روز به روز قیمت تلفن‌های همراه مانند سایر چیزها در کشور روز به روز افزایش پیدا می‌کند و خرید گوشی هوشمند برای خیلی از این مردم به رؤیا تبدیل شده است.

,

تقویت و تشویق شرکت‌های دانش بنیان و استارت اپ‌ها برای ورود به حوزه تخصصی ساخت تلفن همراه برای تولید محصول باکیفیت و ارزان قیمت با توجه به این که مواد اولیه ساخت این گوشی‌ها از کشور ما خارج می‌شود، می‌تواند این مشکل را حل کند و باز هم مؤثرترین مسئول در این رابطه کسی نمی‌تواند باشد جز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.

,

در این رابطه شاید بتوان نگاهی نیز به تجربه سایر کشورهای دنیا داشت که برای رسیدن به آموزش مطلوب از راه دور چه گام‌هایی برداشته‌اند. تجریه این کشورها هر چند در قالب این گزارش نمی‌گنجد و نیاز به تحقیق مفصل‌تری دارد اما در یک نگاه می‌توان کشورهایی را دید که در آن دولت‌ها همت و اراده خود را برای تدمین زیرساخت‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت به کار بسته‌اند و نگاهشان به جای هزینه کردن، سرمایه گذاری بر روی نسل جدید برای آباد کردن هر چه بیشتر کشورشان بوده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه