اخبار داغ

چند توصیه مفید برای درمان سوءهاضمه

چند توصیه مفید برای درمان سوءهاضمه
برای درمان سوء هاضمه راهکارهای خانگی از جمله خوردن وعده‌های غذایی کوچک اما به تعداد بیشتر، ورزش منظم، انجام تمرینات تنفسی و کاهش استرس موثر هستند که همگی از جمله درمان‌های طبیعی به شمارمی‌روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سوء‌ هاضمه می‌تواند باعث ناراحتی‌های بسیاری از جمله نفخ، اسیدیته، یبوست، احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم یا سوزش قلب شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
همچنین عواملی چون خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و مضر، عادات و شیوه ‌زندگی ناسالم از جمله کشیدن سیگار، ریفلاکس اسید معده و عفونت باکتریایی ناشی از هلیکوباکتری پیلوری می‌توانند باعث سوء هاضمه شوند.
,
 
,
سایت تخصصی "ان دی تی وی" در این مطلب برخی از بهترین و موثرترین اقدامات خانگی برای درمان سوء‌هاضمه را به شرح زیر آورده است:
,
 
,
درمان‌های طبیعی
, درمان‌های طبیعی,
 
,
برخی ادویه‌جات مانند فلفل قرمز، زردچوبه، زنجبیل و خوراکی‌هایی مانند عسل و موز می‌توانند به مقابله با سوءهاضمه کمک کنند که البته انتخاب آنها بستگی به علائم عارضه و نیز سازگاری این مواد با بدن هر فرد دارد. برای مثال زنجبیل که خواص ضدالتهابیِ آن شناخته شده است می‌تواند در بهبود سوء‌هاضمه موثر واقع شود و نوشیدن چای زنجبیل قبل از مصرف غذا به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. زردچوبه نیز ادویه‌ای شگفت انگیز است که برای بیماری‌های بسیاری به عنوان درمان خانگی مورد استفاد قرار گرفته و "کورکومین"، نوعی ترکیب خاصِ موجود در آن به طور موثر به مقابله با مشکلات دستگاه گوارش کمک می‌کند. فلفل قرمز هم در کمال تعجب می‌تواند به مقابله با مشکلات سوءهاضمه و علائمی چون تهوع، درد و نفخ کمک کند. "کاپسایسین"، ترکیبِ موجود در فلفل قرمز به بی‌حسی عصب‌های تولید درد منجر می‌شود. دانه‌های رازیانه نیز در از بین بردن نفخ و گرفتگی‌های دستگاه گوارش موثر است. هم‌چنین عسل می‌تواند به مقابله با عفونت‌های باکتریایی که باکتری هلیکوباکتر ایجاد می‌کند، کمک کند. موز نیز باعث افزایش پوشش موکوس معده و در نتیجه محافظت از آن می‌شود.
,
 
,
سبک زندگی سالم
, سبک زندگی سالم,
 
,
تمرین عادات زندگی سالم مانند ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم می‌تواند به جلوگیری از سوء هاضمه کمک کند. سیگار کشیدن از عادات ناسالمی است که می تواند باعث رفلاکس اسید و ناراحتی معده شود. نوشیدن الکل نیز باعث افزایش ترشح اسید معده و آسیب دیدن پوشش مخاط معده می‌شود و به همین دلایل باید از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل اجتناب کرد.
,
 
,
هم‌چنین وزن مناسب می‌تواند به جلوگیری از سوء هاضمه کمک کند چرا که اضافه وزن باعث افزایش فشار وارد بر معده و سوزش سر دل می‌شود. ورزش منظم و خوردن غذاهای کم کالری در کاهش وزن موثر است. اگر به طور مکرر از مشکلات سوءهاضمه رنج می‌برید به هنگام خواب از چند بالش اضافه کمک بگیرید تا سر و شانه‌ خود را در سطح بالا نگه دارید. این اقدام باعث می‌شود که از ورود اسید معده به مری در طول خواب جلوگیری شود.
,
 
,
تمرینات تنفسی و یوگا
, تمرینات تنفسی و یوگا,
 
,
یکی از علل سوء هاضمه استرس است. تمرینات تنفسی در کاهش استرس و آرام کردن شما بسیار نقش مهمی دارد. تنفس راحت و آساناهای یوگا (‌تمرینات و وضعیت‌های اصلی یوگا) به از بین بردن استرس و در نتیجه درمان سوء‌هاضمه ناشی از آن کمک می‌کند. 
,
 
,
تغذیه هوشمندانه
, تغذیه هوشمندانه,
 
,
یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از سوء هاضمه نحوه تغذیه هوشمندانه است. به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز باید وعده‌های غذایی کوچکتر اما به دفعات بیشتر داشته باشید. هم‌چنین به آرامی غذا خورده و لقمه‌های خود را به درستی بجویید. از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و مضر اجتناب کنید. همچنین نوشیدنی‌های کافیئن‌دار مانند چای و قهوه می‌تواند علائم سوءهاضمه را تشدید کند. اگر از سوء‌هاضمه به طور مرتب رنج می‌برید توصیه می‌شود که سه تا چهار ساعت پیش از رفتن به رختخواب از خوردن اجتناب کنید.
,
 
,
انتهای پیام/
 منبع: ایسنا
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه