اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دولت با نگاه رقیب سیاسی به مجلس نگاه می‌کند؟/ مخالفت سریالی پاستور با طرح‌های خانه ملت

دولت با نگاه رقیب سیاسی به مجلس نگاه می‌کند؟/ مخالفت سریالی پاستور با طرح‌های خانه ملت
رئیس جمهور در زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم از نمایندگان خواست تا با دولت برای رفع موانع و مشکلات کشور همکاری کنند اما به نظر می رسد که پاستورنشینان این نگاه همکاری را چندان با مجلس ندارد و به عنوان یک رقیب سیاسی به خانه ملت نگاه می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دولت به طور سریالی با طرح های مختلف مجلس که در آن خصوصا معیشت و اقتصاد مردم لحاظ شده، مخالفت کرده است . آخرین طرحی که دولت با آن مخالف بوده به همین دیروز باز می گردد. به نظر می رسد که در این خصوص دولت خود را رقیب مجلس می بیند و هر نوع طرحی که مجلس برای بهبود معیشت و برطرف کردن مشکلات مردم ارائه می دهد را مورد مخالفت قرار می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این درحالی است که رئیس جمهور در زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم از نمایندگان خواست تا با پاستورنشینان برای رفع موانع و مشکلات کشور همکاری کنند اما به نظر می رسد که دولت این نگاه همکاری را چندان با مجلس ندارد و به عنوان یک رقیب سیاسی به خانه ملت نگاه می کند.

,
مخالفت دولت با طرح مجلس برای لغو تحریم ها
, مخالفت دولت با طرح مجلس برای لغو تحریم ها, مخالفت دولت با طرح مجلس برای لغو تحریم ها, ,
روز گذشته مجلس کلیات طرح دو فوریت «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد. این درحالی است که «علی ربیعی»، سخنگوی دولت پیش از ظهر روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم ها گفت: «در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور طرح نمایندگان را در دولت مطرح کردند. اعضای دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.»
,
 
,
مخالفت با طرح مجلس که در آن نمایندگان سعی کردند که تکلیف برجام را مشخص کنند بسیار قابل توجه است. این درحالی است که حتی اروپایی ها هم معترف هستند که تعهدات برجامی خود را انجام نداده اند و از سوی دیگر همین چند روز پیش بود که «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت روحانی مطرح کرد: «ایران منفعت قابل توجهی از برجام نبرد.» برخی از کارشناسان سیاسی و رسانه ای مطرح کرده اند که سخنان سخنگوی دولت در زمانی که آمریکایی ها وعده حضور در برجام را داده اند، بیشتر پالس و پیام ضعف است. 
,
 
,
«محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیگنال ضعف و اعتماد به آمریکا فرستاده نشود، اعلام کرد: «علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری‌زاده وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است که تهدید این ضایعه را به فرصتی برای قوی شدن تبدیل کنند و همچنین از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند.»
, «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیگنال ضعف و اعتماد به آمریکا فرستاده نشود، اعلام کرد: «علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری‌زاده وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است که تهدید این ضایعه را به فرصتی برای قوی شدن تبدیل کنند و همچنین از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند.», «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیگنال ضعف و اعتماد به آمریکا فرستاده نشود، اعلام کرد: «علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری‌زاده وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است که تهدید این ضایعه را به فرصتی برای قوی شدن تبدیل کنند و همچنین از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند.»,
 
,
مخالف دولت با طرح جهش تولید مسکن
, مخالف دولت با طرح جهش تولید مسکن, مخالف دولت با طرح جهش تولید مسکن, ,
در مهرماه سال جاری بود که هیئت وزیران دولت دوازدهم، با ارسال نامه‌ای خطاب به وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت امور مجلس رییس جمهور، از مخالفت خود با طرح 2 فوریت جهش تولید و تامین مسکن خبر داد.
,
 
,
در این نامه آمده است :تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه 23/06/1399 هیئت وزیران مطرح و نظر نماینده دولت به شرح جدول زیر اعلام می‌شود.
,
 
,
دوم مهرماه کلیات طرح «جهش تولید و تامین مسکن» با هدف تولید و تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شد. 
,
 
,
محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره می گوید: در این طرح تلاش شده است تا منابع پراکنده دولت که در ساخت وجود دارد، به صورت یکجا متمرکز شود تا بتوانیم جهشی در ساخت و تولید مسکن ایجاد کنیم. رئیس‌جمهور چندی پیش بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن داده شود اما این بخشنامه فقط روی کاغذ است و اجرایی نمی‌شود. ما این موضوع را در طرح جهش تولید و تأمین مسکن آوردیم اما دولتمردان با آن مخالفت می‌کنند. در واقع ما مصوبه خود دولت را در طرح آوردیم اما آنان می‌گویند که این طرح بار مالی دارد و پایه پولی را بالا می‌برد در حالی که اینگونه نیست.
, رئیس‌جمهور چندی پیش بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن داده شود اما این بخشنامه فقط روی کاغذ است و اجرایی نمی‌شود. ما این موضوع را در طرح جهش تولید و تأمین مسکن آوردیم اما دولتمردان با آن مخالفت می‌کنند. در واقع ما مصوبه خود دولت را در طرح آوردیم اما آنان می‌گویند که این طرح بار مالی دارد و پایه پولی را بالا می‌برد در حالی که اینگونه نیست., رئیس‌جمهور چندی پیش بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن داده شود اما این بخشنامه فقط روی کاغذ است و اجرایی نمی‌شود. ما این موضوع را در طرح جهش تولید و تأمین مسکن آوردیم اما دولتمردان با آن مخالفت می‌کنند. در واقع ما مصوبه خود دولت را در طرح آوردیم اما آنان می‌گویند که این طرح بار مالی دارد و پایه پولی را بالا می‌برد در حالی که اینگونه نیست.,
 
,
طرح تامین کالای اساسی؛ بازی دوگانه دولت با معیشت مردم
, طرح تامین کالای اساسی؛ بازی دوگانه دولت با معیشت مردم, طرح تامین کالای اساسی؛ بازی دوگانه دولت با معیشت مردم, ,
مساله مهمی که این چندی است دغدغه مجلس بوده و طرح آن را با عنوان تامین کالاهای اساسی به تصویب نهایی رساند اما دولت در نامه به شورای نگهبان اعلام کرد که منابع مالی آن را نمی‌پذیرد و این طرح از سوی شورای نگهبان رد شد.
,
 
,
طرح الزام دولت برای تامین کالای اساسی اواسط تیرماه با هدف ارائه کمک هزینه معیشتی در شرایط کنونی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بررسی شد و در نهایت مجلس ۱۱ شهریور ماه به دو فوریت آن رای مثبت داد. بر اساس مصوبه نهایی مجلس براین اساس ۶۰ میلیون ایرانی مشمول این طرح شده و به آنها کارت الکترونیکی داده می‌شود و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آنها واریز می‌کنند، اما از میان این ۶۰ میلیون نفر، ۲۰ میلیون نفر سبد کالای رایگان و برای ۴۰ میلیون نفر با ۵۰ درصد تخفیف این سبد اختصاص می‌یابد.
,
 
,
بعد از ایراد شورای نگهبان مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان منابع جایگزینی برای اجرای این طرح مصوب کرد. وکلای ملت در تعیین منابع جدید وصول اقساط سهام دولت به میزان بیست و هشت هزار میلیارد ریال، واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی به میزان یکصد و هشتاد هزار میلیارد ریال، واگذاری باقیمانده سهام شرکت‌های صنعتی به میزان یکصد و بیست هزار میلیارد ریال، واگذاری باقیمانده سهام بانک‌ها و بیمه‌ها به میزان هفتاد هزار میلیارد ریال حداکثر تا سقف ۳۹۸ هزار میلیارد ریال مازاد بر موارد پیش بینی شده را در نظر گرفتند. دولت اما در همان شبی که قرار بود مجلس طرح تامین کالاهای اساسی را تصحیح کند، خود در ی رویکردی رقابتی طرح اعطای یارانه کمک معیشتی را مطرح کرد. این درحالی بود که شورای نگهبان با اصلاح طرح مجلس آنرا نیز تایید کرد. موضوعی که شائبه رقابت مجلس با دولت را تقویت کرد.
, دولت اما در همان شبی که قرار بود مجلس طرح تامین کالاهای اساسی را تصحیح کند، خود در ی رویکردی رقابتی طرح اعطای یارانه کمک معیشتی را مطرح کرد. این درحالی بود که شورای نگهبان با اصلاح طرح مجلس آنرا نیز تایید کرد. موضوعی که شائبه رقابت مجلس با دولت را تقویت کرد., دولت اما در همان شبی که قرار بود مجلس طرح تامین کالاهای اساسی را تصحیح کند، خود در ی رویکردی رقابتی طرح اعطای یارانه کمک معیشتی را مطرح کرد. این درحالی بود که شورای نگهبان با اصلاح طرح مجلس آنرا نیز تایید کرد. موضوعی که شائبه رقابت مجلس با دولت را تقویت کرد.,
 
,
دولت مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات است
, دولت مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات است, دولت مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات است, ,
 
,
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات تمام ویژگی‌های یک لایجه جامع را دارد، گفت: دولت با طرح مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات مخالف است. این موضوع یکی از مخالفت های دیگر دولت با طرح مجلس یازدهم بود.
, معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات تمام ویژگی‌های یک لایجه جامع را دارد، گفت: دولت با طرح مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات مخالف است. این موضوع یکی از مخالفت های دیگر دولت با طرح مجلس یازدهم بود., معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات تمام ویژگی‌های یک لایجه جامع را دارد، گفت: دولت با طرح مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات مخالف است. این موضوع یکی از مخالفت های دیگر دولت با طرح مجلس یازدهم بود.,
 
,
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: تعداد قابل توجهی لایحه از طرف دولت به مجلس دهم شورای اسلامی تقدیم شده است و پس از آغاز به کار مجلس فعلی درخواست کردیم که لوایح دولت در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد و یکی از آنان لایحه جامع انتخابات است.
,
 
,
وی  عنوان کرد: لایحه جامع انتخابات واقعاً تمامی ویژگی‌های یک لایحه جامع را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات شوراهای اسلامی و مجلس خبرگان، در بر می‌گیرد.
,

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: در جایی که چنین لایحه‌ای وجود دارد، تهیه طرح توسط نمایندگان مجلس به نظر نوعی نادیده‌گرفتن کارهای کارشناسی قبلی است. نسبت به لایحه جامع انتخابات  مرکز پژوهش های مجلس همکاری کرد. طرح مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات در دولت مطرح و بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که دولت با چنین طرحی موافقت ندارد، چرا که باوجود لایحه جامع انتخابات که در آن هم منابع مالی کاندیدها به صورت شفاف دیده شده و هم رویه‌ها را واحد کرده و مراحل و مواقف غیرضروری را حذف کرده، اصلاح طرح تازه‌ای در این زمینه به صلاح کشور نیست.

امیری افزود: هم‌چنین نمایندگان مجلس طرحی را هم برای اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر تدوین کرده که آن هم با موافقت دولت همراه نیست و قرار شد که وزیر کشور نیز به عنوان مخالف به نمایندگی از دولت به مجلس برود و در این زمینه صحبت کند.

,

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: در جایی که چنین لایحه‌ای وجود دارد، تهیه طرح توسط نمایندگان مجلس به نظر نوعی نادیده‌گرفتن کارهای کارشناسی قبلی است. نسبت به لایحه جامع انتخابات  مرکز پژوهش های مجلس همکاری کرد. طرح مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات در دولت مطرح و بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که دولت با چنین طرحی موافقت ندارد، چرا که باوجود لایحه جامع انتخابات که در آن هم منابع مالی کاندیدها به صورت شفاف دیده شده و هم رویه‌ها را واحد کرده و مراحل و مواقف غیرضروری را حذف کرده، اصلاح طرح تازه‌ای در این زمینه به صلاح کشور نیست.

,

امیری افزود: هم‌چنین نمایندگان مجلس طرحی را هم برای اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر تدوین کرده که آن هم با موافقت دولت همراه نیست و قرار شد که وزیر کشور نیز به عنوان مخالف به نمایندگی از دولت به مجلس برود و در این زمینه صحبت کند.

,
اصلاح ساختار بودجه؛ رویکرد دوگانه دولت از همراهی تا مخالفت
, اصلاح ساختار بودجه؛ رویکرد دوگانه دولت از همراهی تا مخالفت, ,
در یکی دیگر از این موارد اخیرا نمایندگان به کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ رأی مثبت دادند تا نشان دهند عزمشان برای اصلاح ساختار بودجه جزم است اما در همین جلسه نماینده دولت این اصلاحات را در بودجه سال آینده قابل اعمال نداست.
,
 
,
مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود موضوع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار داشت و برای اجرایی شدن آن چند اقدام انجام داد: از تشکیل کمیته تخصصی، برگزاری نشست‌های مشترک با رئیس مجلس، مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه تا نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور. طرحی که دیروز در مجلس با کلیات آن موافقت و جزئیات آن امروز تصویب شد حاصل همین نشست‌هاست؛ نشست‌هایی که عموماً با حضور مسئولان دولتی و سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شده است. 
,
 
,
اتفاقی در جلسه چهارشنبه 28 آبانماه افتاد این بود که بر خلاف توافقات قبلی دولت و مجلس و در حالی که حتی محمدباقر نوبخت به این توافقات اذهان داشته و در نشت خبری خود از آنها سخن گفته بود به یکباره معاون او  به ‌عنوان نماینده دولت در نشست علنی دیروز پارلمان اعلام کرد: اگر مجلس طرح را همین امروز تصویب کند ما نمی‌توانیم تغییراتی در لایحه اعمال کنیم، از همین رو با طرح نمایندگان مخالفیم.
,
 
,
وی افزود: دولت اگر بخواهد به طرح نمایندگان تمکین کند باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیاندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست.
, وی افزود: دولت اگر بخواهد به طرح نمایندگان تمکین کند باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیاندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست., وی افزود: دولت اگر بخواهد به طرح نمایندگان تمکین کند باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیاندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست.,
 
,
این موضع دولت هم واکنش سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و هم رئیس مجلس را به دنبال داشت چرا که به گفته آنها نوبخت ضمن حضور در کمیسیون برنامه‌وبودجه موافقت خود را با اعمال این احکام در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود و دلیل مخالفت دولت در صحن علنی با این طرح مشخص نیست.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه