اخبار داغ

در نشست هم‌اندیشی استاندار با مدیران رسانه‌های خراسان جنوبی مطرح شد؛

رسانه‌ها بی‌بهره از حمایت‌های مادی و معنوی/ عدالت رسانه‌ای؛ نیاز امروز رسانه‌هاست

رسانه‌ها بی‌بهره از حمایت‌های مادی و معنوی/ عدالت رسانه‌ای؛ نیاز امروز رسانه‌هاست
گلایه از عدمح‌مایت دولت از خبرنگاران، استیصال رسانه‌ای در استان، عدالت رسانه‌ای؛ کمبودی در خراسان جنوبی و لزوم ایجاد مجتمع رسانه‌ای در استان از مواردی بود که در نشست هم‌اندیشی استاندار با مدیران رسانه‌های خراسان جنوبی مطرح شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی شب گذشته در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه خراسان جنوبی، اظهار کرد: دانشگاه ها، حوزه های علمیه، علما، اندیشمندان ، رسانه ها و ... همه تریبون هایی برای اطلاع رسانی درست و شفاف هستند که در این بین رسانه ها جایگاه مهمتری دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

وی افزود: رسانه باید با صداقت و شفافیت به نقد و تحلیل بپردازد و کسی که بخواهد این قدرت نقد و تحلیل را از رسانه بگیرد، مجرم تلقی می شود.

,

, ,

نقد رسانه ها همراه با راهکار باشد

, نقد رسانه ها همراه با راهکار باشد, نقد رسانه ها همراه با راهکار باشد,

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: رسانه باید ضمن نقد سازنده و تجزیه و تحلیل مسائل، راهکارها و پیشنهاداتی را در راستای رفع مشکلات ارائه کند.

,

ملانوری رعایت حقوق شهروندی از طریق تبادل اطلاعات را از رسالت های رسانه برشمرد و گفت: این حق مدیر است که اقدامات و برنامه های خود را از طریق رسانه به گوش مردم برساند و مردم هم حق دارند که در جریان کارها قرار بگیرند و از آن چه انجام می شود، مطلع گردند. اما اگر این تبادل اطلاعات با شفافیت صورت نگیرد، حق دو طرف ضایع شده است.

,

وی اظهار کرد: من اعتقاد دارم رسانه در جامعه، امنیت روانی ایجاد می کند به همین دلیل مشاوران خوبی هستند که باید از این قابلیت آن‌ها به درستی استفاده شود.

,

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که رسانه، دانش و آگاهی به جامعه تزریق می کند، گفت: مردم از طریق رسانه ها نسبت به مسائل پیرامون خود آگاهی پیدا می کنند و از جهل و بی اطلاعی فاصله می گیرند.

,

ملانوری با بیان این که تعریف جهل در زمان های مختلف، متفاوت است، گفت: در شرایط فعلی اگر کسی امکانات و ظرفیت های موجود را نشناسد و نتواند با استفاده از آن ها زندگی مناسبی برای خود فراهم کند، در جهل به سر می برد.

,

وی یادآور شد: رسانه ها با رشد عقلانیت این فرصت را فراهم می آورند که همه افراد جامعه بدانند چطور و چگونه از ظرفیت های موجود استفاده کنند.

,

هنوز به درک درستی برای استفاده از ظرفیت های استان نرسیده ایم

, هنوز به درک درستی برای استفاده از ظرفیت های استان نرسیده ایم, هنوز به درک درستی برای استفاده از ظرفیت های استان نرسیده ایم,

استاندار خراسان جنوبی با تبیین شرایط استان خاطرنشان کرد: از یک طرف می گوییم خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی معدنی، محصولات استراتژیک، ظرفیت های گردشگری، شخصیت های صاحب نام و ... استانی غنی است و از طرفی بر این باوریم که با این همه پتانسیل، محروم و کم برخوردار است.

,

ملانوری افزود: مهمترین علت این است که همه ما در بخش دولتی و غیردولتی به این فهم و درک مشترک نرسیده ایم که چطور می توانیم از این ظرفیت ها در راستای رفع کاستی ها و نیازهای استان استفاده کنیم.

,

وی با اشاره به استان یزد در این خصوص، گفت: یزد، استانی کویری است که با شرایط مشابه خراسان جنوبی رتبه اول کنکور، رتبه برتر تولیدات گلخانه ای، رتبه اول پرورش شیلات، رتبه برتر صنایع و اشتغال را از آن خود کرده است. این توفیق یزد به خاطر درک درست از موقعیت موجود و پیش بینی راهکارهایی برای از بین بردن محدودیت هاست.

,

مدیران باید پاسخگوی مطالبات رسانه ها باشند

, مدیران باید پاسخگوی مطالبات رسانه ها باشند, مدیران باید پاسخگوی مطالبات رسانه ها باشند,

استاندار خراسان جنوبی روابط عمومی ها را به عنوان قلب دستگاه های اجرایی یاد کرد و افزود: روابط عمومی ها چون حوزه ارتباط گیری با رسانه ها هستند، باید قوی باشند.

,

ملانوری تأکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی نیز مکلفند ضمن تقویت حوزه روابط عمومی، به پاسخگویی به مطالبات رسانه ها توجه داشته باشند.

,

وی در پاسخ به درخواست های مطرح شده از سوی نمایندگان رسانه ها، ضمن اشاره به راهکارهایی برای رفع این نیازها گفت: رسانه های استان باید پایگاهی قوی داشته باشند و این از رسالت های خانه مطبوعات است که دنبال راهکاری برای ایجاد درآمد پایدار برای رسانه ها باشد.

,

مشاور رسانه‌ای منصوب خواهم کرد

, مشاور رسانه‌ای منصوب خواهم کرد, مشاور رسانه‌ای منصوب خواهم کرد,

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که به رسانه، اطلاع رسانی و روابط عمومی اعتقاد دارم، اظهار کرد: برای پیگیری هر چه بیشتر مطالبات رسانه ها، از بین جامعه رسانه ای استان، مشاور رسانه ای منصوب خواهم کرد.

,

ملانوری اظهار امیدواری کرد: با کمک رسانه ها بتوانیم ظرفیت های استان را بیشتر از قبل معرفی کرده و از آنها در راستای رفع محرومیت ها استفاده کنیم.

,

, ,

پیشرفت فیزیکی 50 درصدی خانه مطبوعات استان/ گلایه از عدم حمایت دولت از خبرنگاران  

, پیشرفت فیزیکی 50 درصدی خانه مطبوعات استان/ گلایه از عدم حمایت دولت از خبرنگاران  , پیشرفت فیزیکی 50 درصدی خانه مطبوعات استان/ گلایه از عدم حمایت دولت از خبرنگاران  ,

سمانه سالاری مدیرعامل خانه مطبوعات خرسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در خراسان جنوبی 6 روزنامه، 26 پایگاه خبری و 230 خبرنگار فعال وجود دارد.

,

وی با اشاره به اینکه پیگیری ساخت خانه مطبوعات یکی برنامه های اصلی هیئت مدیره است، افزود: خانه مطبوعات استان در سال گذشته کلنگ زنی شده است و هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در این خصوص استان ما جزو استان های پیشرو در ساخت خانه مطبوعات است که برای تکمیل آن نیازمند حمایت هستیم.

,

مدیرعامل خانه مطبوعات خرسان جنوبی تصریح کرد: در حالی که رسانه ها و خبرنگاران استان در عرصه اطلاع رسانی با تعامل و همگام با برنامه های دولت حرکت کرده اند، اما آنطور که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفته اند.

,

سالاری با اشاره به درخواست خانه مطبوعات از استاندار برای حمایت از رسانه ها، به خصوص در اوضاع کرونایی، گفت: تمامی سازمان ها و ادارات از حمایت های همه جانبه دولت برخوردار شدند و متاسفانه تنها این رسانه ها بودند که علی‌رغم حضور همیشگی و همراهی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه، از این حمایت ها محروم ماندند.

,

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از خبرنگاران استان به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی، مجبور به استعفا شده اند.

,

مدیران خراسان جنوبی از نوع پیمانکار و مقاوم هستند

, مدیران خراسان جنوبی از نوع پیمانکار و مقاوم هستند, مدیران خراسان جنوبی از نوع پیمانکار و مقاوم هستند,

زینب رمضانی مسئول خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه در خراسان جنوبی با دو دسته از مدیران مواجهیم، گفت: یک دسته از مدیران؛ مدیران پیمانکار هستند که متاسفانه فقط به اندازه بودجه ای که در اختیارشان است هزینه می کنند و اصلا حاضر نیستند برای رفع محرومیت از پیشانی استان، کفش فولادین پوشیده و برای جذب اعتبارات ملی اقدام کنند.

,

وی ادامه داد: دسته دوم هم مدیران مقاوم هستند که بیش از 15 سال بر مسند اداره ای نشسته‌اند و هیچ تغییر و تحول و گردش نخبگانی برای این مسندها اتفاق نیفتاده است.

,

استیصال رسانه‌ای در استان

, استیصال رسانه‌ای در استان, استیصال رسانه‌ای در استان,

مسئول خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی تصریح کرد: این مدیران نسبت به نقدهای سازنده مقاوم هستند و کار رسانه ها را سخت کرده اند، به طوری که در استان به استیصال رسانه ای رسیده ایم.

,

رمضانی گفت: در همین زمینه بسیاری از مدیران هستند که با کمترین نقد سازنده خبرنگاران، آن‌ها را مورد تحریم خبری قرار می دهند.

,

وی با اشاره به موضوع شیوع بیمار کرونا، لزوم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و حضور یک سوم کارمندان در ادارات، افزود: کاهش حضور کارمندان به خصوص روابط عمومی ها در ادارات سبب شده تا رسانه ها در دریافت اطلاعات و داده های خبری با سختی بیشتری مواجه شوند.

,

هیچ سند و چشم اندازی برای توسعه رسانه ها نداریم

, هیچ سند و چشم اندازی برای توسعه رسانه ها نداریم, هیچ سند و چشم اندازی برای توسعه رسانه ها نداریم,

مسئول  خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مصوبه هایی که لزوم آن احساس می شود، این است که اسناد کوتاه مدت و بلندمدت استان مانند سند سازگاری با کم آبی، در اختیار رسانه ها قرار بگیرد تا با مطالعه آن، امکان مطالبه گری برای خبرنگاران فراهم شود.

,

رمضانی تصریح کرد: در بحث توسعه رسانه ای استان، متاسفانه هیچ سند و چشم اندازی وجود ندارد که امیدواریم این سند نیز تنظیم شود.

,

وی همچنین به تاسیس مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی با مشارکت جمعی از خبرنگاران استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون این مرکز قدم های ریز و درشتی جهت محرومیت زدایی انجام داده است. اکنون در آستانه شب یلدا بسته هایی را برای خانواده های نیازمند آماده کرده که تقدیم آن‌ها خواهد شد.

,

, ,

تاکید بر تنظیم سند توسعه رسانه ها در استان/ عدالت رسانه‌ای؛ کمبودی در خراسان جنوبی

, تاکید بر تنظیم سند توسعه رسانه ها در استان/ عدالت رسانه‌ای؛ کمبودی در خراسان جنوبی, تاکید بر تنظیم سند توسعه رسانه ها در استان/ عدالت رسانه‌ای؛ کمبودی در خراسان جنوبی,

مهدی کاظمی‌فرد سردبیر روزنامه مهرمشرق نیز در این جلسه با اشاره به تدوین سند توسعه رسانه ها و روابط عمومی ها در استان های متعدد و پیش بینی تمام برنامه های رسانه ای و توسعه ای در این سند، گفت: در ابتدای حضور استاندار قبلی در استان نیز این موضوع را مطرح کردیم و در حالی که سندهای مختلفی امضا شد، اما این سند امضا نشد. اکنون نیز خواسته ما از استاندار این است که سند توسعه رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها تدوین و عملیاتی شود.

,

وی با اشاره به اوضاع نامناسب اقتصادی رسانه ها، اظهار کرد: خواسته من به عنوان یک خبرنگار از شما، برقراری عدالت رسانه ای در استان به عنوان یک کمبود است.

,

سردبیر روزنامه مهرمشرق بیان کرد: اگر عدالت رسانه ای در زمینه های حمایت مالی، آگهی، رپرتاژ، مزایده، مناقصه و ... رعایت شود، قطعا بخشی از مشکلات رسانه ها حل خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه نباید در حمایت ها تفاوتی بین رسانه ها اعم از مکتوب و برخط باشد، افزود: خواسته ما این است که همه رسانه ها یکسان و مساوی باشند و رسانه های خودی و ناخودی یا نورچشمی و غیره نگذارید.

,

کاظمی فرد ادامه داد: نباید شرایط به نحوی باشد که همه آگهی ها مختص یک رسانه یا روزنامه خاص باشد. یا اینکه اگر فلان رسانه مدیری را مورد انتقاد قرار دهد، دیگر آگهی به آن رسانه داده نشود.

,

وی با تاکید بر اهمیت انتقاد سازنده، افزود: رسانه ای که انتقاد نکند، مرده است و مدیری که انتقاد پذیر نباشد؛ بهتر است اصلا مدیر نباشد.

,

دست بسته رسانه ها در انتقاد سازنده/ لزوم ایجاد مجتمع رسانه ای در استان

, دست بسته رسانه ها در انتقاد سازنده/ لزوم ایجاد مجتمع رسانه ای در استان, دست بسته رسانه ها در انتقاد سازنده/ لزوم ایجاد مجتمع رسانه ای در استان,

سردبیر  روزنامه مهرمشرق با بیان اینکه وظیفه رسانه ها بیان مشکلات مردم، تبیین خدمات دولت و نظام و همچنین انتقاد سازنده است، گفت: رسانه ها دوست دارند انتقاد سازنده داشته باشند، اما متاسفانه در این خصوص دستشان بسته است.

,

کاظمی فرد با اشاره به مشکلات اقتصادی و هزینه کرایه مکان ادامه داد: برخی از رسانه ها و خبرگزاری ها جا و مکانی از خودشان ندارند که در این خصوص در زمان استانداری آقای خدمتگزار، اعتباری اختصاص یافت اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را در جای دیگری هزینه کرد. در زمان استاندار سابق نیز در این خصوص اعتباری اختصاص یافت که امیدواریم در این خصوص مجتمع رسانه ای ایجاد و در اختیار رسانه هایی که مکان ندارند، قرار بگیرد و به عنوان یک مجتمع رسانه از آن استفاده کنند.

,

لزوم انتصاب مشاور رسانه‌ای برای استاندار

, لزوم انتصاب مشاور رسانه‌ای برای استاندار, لزوم انتصاب مشاور رسانه‌ای برای استاندار,

محسن نوفرستی مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا نیز در این جلسه بر انتخاب مشاور رسانه ای برای استاندار تاکید کرد و گفت: مشاور رسانه ای می تواند مشکلات رسانه ها و خبرنگاران را پیگیری و مرتفع کند.

,

کرونا؛ تولید محتوا در رسانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است

, کرونا؛ تولید محتوا در رسانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است, کرونا؛ تولید محتوا در رسانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است,

فاطمه زیراچی مسئول خبرگزاری مهر در خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه خبرگزاری های برخط با شرایط سختی مواجه شده اند، افزود: شرایط کرونایی سبب شده تا در پاسخگویی ادارات به خبرنگاران اخلال و در تولید محتوا مشکلاتی ایجاد شود.

,

وی افزود: اگر خلأهای ایجاد شده در بحث روابط عمومی پر نشود، دشمن از این فضا سوءاستفاده خواهد کرد. همانطور که طی سال‌های اخیر فعالیت های نظام را مورد تخریب قرار داده است.

,

زیراچی یادآور شد: برخی از روابط عمومی ها که عملکرد مثبتی در اطلاع رسانی دارند، متاسفانه اطلاعات آنها نه از پیگیری مشکلات مردم؛ بلکه گزارش عملکرد مدیران را شامل می شود.

,

رسانه‌های استان بی‌بهره از حمایت‌های مادی و معنوی

, رسانه‌های استان بی‌بهره از حمایت‌های مادی و معنوی, رسانه‌های استان بی‌بهره از حمایت‌های مادی و معنوی,

ابوالفضل حسن‌پور مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر نیز با اشاره به نجیب بودن رسانه های استان، بیان کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر رسانه های استان از هیچ حمایت مادی و معنوی برخوردار نشده اند.

,

وی با اشاره به اوضاع اقتصادی نامناسب رسانه های استان، گفت: اوضاع رسانه ها گل و بلبل نیست.

,

حسن پور همچنین از عدم دعوت رسانه ها برای حضور در ستاد مقابله با کرونا و کارگروه تبلیغات کرونا انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی از مدیران و روابط عمومی ها اهل رسانه نیستند و فقط رسانه ها را به عنوان میرزا بنویس می خواهند.

,

وی همچنین از عدم اختصاص زمین برای برخی از رسانه ها و همچنین مشکل مسکن خبرنگاران گلایه کرد.

,

لزوم تغییر رویکرد استاندار از سیاسی به اجتماعی

, لزوم تغییر رویکرد استاندار از سیاسی به اجتماعی, لزوم تغییر رویکرد استاندار از سیاسی به اجتماعی,

علی جعفرپورمقدم سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: فضای اجتماعی خراسان جنوبی بیشتر توسط رسانه ها مدیریت می شود و کنشگران سیاسی استان معمولا جایگاهی در مناسبات استان ندارند. چراکه مردم استان از مباحث سیاسی فراری اند و این بحث ها معمولا مرجع اختلافات در استان است.

,

وی افزود: خواسته مردم نیز از شما اینست که رویکرد خود را از سیاسی به اجتماعی تغییر دهید، چرا که فضای استان اصلا سیاسی نیست.

,

سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه مدیران به رسانه ها، بیان کرد: اکنون این نگاه به صورت خبررسانی و اطلاع رسانی است، در حالی که باید به سمت و سوی سیستم های به هم پیوسته مشورتی و شبکه های انسجام بخش اجتماعی پیش برویم.

,

جعفرپورمقدم با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت رسانه ها در موضوع کرونا، علی رغم دلسوزی و اهتمام ویژه ای که در این زمینه وجود داشت، گفت: این موضوع ممکن است به دلیل عدم شناخت از رسانه ها یا مشغله کاری بوده باشد.

,

حذف مدیرانی که با رسانه ها تعامل ندارند

, حذف مدیرانی که با رسانه ها تعامل ندارند, حذف مدیرانی که با رسانه ها تعامل ندارند,

وی ادامه داد: برخی از مدیران نسبت به رسانه ها شناخت یا اعتماد ندارند و حتی جلوی کار رسانه ای را می گیرند. در حالی که بهتر است مدیرانی که با رسانه ها تعامل ندارند، حذف شوند.

,

وی گریزی به مسائل اقتصادی رسانه ها زد و گفت: قبلا اگر با گرانی کاغذ روبرو بودیم، اما اکنون با کمبود کاغذ روبرو هستیم و حتی قادر به تامین آن با قیمت های بالا هم نیستیم.

,

وی با اشاره به اینکه باید بر اساس دستورالعمل ها به اقتصاد رسانه ها کمک شود، بیان کرد: اگر قرار است اقتصاد رسانه ها به صورت مستقل باشد باید برخی رفتارها حذف شود. متاسفانه در استان ما سلیقه ای عمل می شود و اگر رسانه ای اقدام به انتقاد کند، مدیران دیگر حاضر به همکاری نیستند. البته سطح سواد رسانه ای مدیران هم حداقل ها را طی نکرده است و به همین دلیل بسیاری از حق و حقوق رسانه ها ضایع می شود.

,

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص پیگیری منابع حمایتی در سطح ملی دچار ضعف هستند. برخی از ادارات هم بودجه های اطلاع رسانی را با سندسازی؛ در سایر زمینه ها هزینه می کنند.

,

ایجاد حاشیه امن برای مدیران کم کار در استان

, ایجاد حاشیه امن برای مدیران کم کار در استان, ایجاد حاشیه امن برای مدیران کم کار در استان,

روح‌الله محمدی از فعالان رسانه ای استان گفت: مردم خراسان جنوبی مردمی شریف، نجیب و ملاحظه کار هستند که البته این خصوصیتشان حاشیه امنی برای مدیرانی که کم کاری می کنند، ایجاد کرده است. البته مدیرانی که در این استان کار می کنند هم بسیار خوش نام می شوند.

,

وی با تاکید بر اینکه کمک کنید و اجازه دهید که خبرنگاران استان به جای خبرنویسی، به سمت تحلیل خبر پیش روند، افزود: برخی از خبرنگاران به دلیل انتقاد از مدیران، راهی دادگاه شده اند که این موضوع سبب ایجاد ترس و هراس در خبرنگاران می شود و در نهایت به نفع جامعه نخواهد بود. به همین دلیل می طلبد که فضا به نفع خبرنگاران تغییر داده شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه